Sv: Att lämna barn ensamma hemma!
Var tvungen att kolla vad det var for bocker. Varfor ar de sa dyra? 200 kr for en barnbok!!!!
Var tvungen att kolla vad det var for bocker. Varfor ar de sa dyra? 200 kr for en barnbok!!!!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag lämnar mina barn dagligen i 10-20 minuter. På morgonen för att släppa ut hästarna och på eftermiddagen för att mocka om de inte vill följa med mig. Oftast sitter de i soffan och kollar på en filmsnutt på datorn.
Hade en diskussion med en person om just detta, hennes mamma lämnade alltid yngsta sonen ensam hemma då hon gick över till grannen för att fika, med sig har hon alltid babymonitor så hon hör att sonen e tyst!
En fd kompis har alltid lämnat sin son ensam, från det att han var spädbarn och hon var tvungen att fixa stallet, mitt över gården, tills nu då han är tio, när han var fyra år frågade hon honom om det var ok om hon stack iväg några timmar och sonen svarade att det var ok!
Han brukar gå ner till grannen då han känner sig ensam och rädd!
Min egen granne har fyra barn varav den äldsta som är 11 år ofta har ansvaret för sina tre yngre syskon, syskonen har förklarat för mig att det är stora syster som bestämmer och hon fyller faktiskt 12 år snart
En annan person berättade att de ofta åkte in å gick på restaurang då sonen var liten eftersom han ändå inte kunde ta sig ur spjälsängen var det ingen fara, då deras 3 veckors baby låg ensam i huset då vi hade stallgenomgång kunde ju inte heller ta sig någonstans så de kunde inte förstå varför jag blev upprörd!
En annan mamma åker ner 13 våningar för att sola och bada i poolen medans dottern 2 år ligger å sover middag, åxå med babymonitor, då jag ifrågasatte fick jag ett ilsket svar att det finns ju hiss om dottern vaknar och så här gör man nuförtiden!
Så min undran är nu till er som har små barn, jag har bara vuxna barn, är det vanligt att man lämnar sina barn ensamma på detta vis?
Jag tycker det är helt oacceptabelt då barn inte har någon tidsuppfattning förrän i 13 årsåldern och inte kan avgöra om mamma eller pappa varit borta fem minuter eller fem timmar, sen kan det ju hända både svåra olyckor med knivar och el samt eldsvådor med barn som är av naturen nyfikna och älskar att upptäcka världen och hur saker å ting fungerar!
Är det så man gör nu? Lämnar barn ensamma!
Öh???
jag gick till och från lekis själv när jag var 4, jo visserligen skulle jag fylla 5 samma år.... Det var väl självklart att man var utan föräldrar hemma i några timmar från 3-4 års ålder.
Hur skulle föräldrarna annars kunna handla, tvätta och andra praktiska saker?
Vad är det för hönsmammor som får barn numera?
Hushållsgöromål görs ju i regel i hemmet så då behöver ju inte barnen vara själva hemma för att de ska utföras.
Handla tycker barn är roligt; det är också ett bra sätt att lära barnen "hur man gör"!
Inte då... då hade vanliga hyreshus inte tvättstugor. Än mer sällsynt i villor.
För att kunna få hem varor till hemmet kunde man inte släpa på barn dessutom. Ett litet kylskåp med litet frysfack var standard. Ingen hade frys.
Det funkade alldeles utmärkt för generationer att vara hemma själva från tidig ålder utan en enda barnsäkerhetsdetalj.
Hmm, själv gör ett litet antagande att barn faktiskt oftare dog också på grund av just olyckor. Även om de flesta överlevde så är gissningsvis både bilbältestvånget, bruket av flytväst, cykelhjälmar och andra säkerhetsdetaljer förmodligen något som minskat sådana olyckor.
Men vem är du att säga att mammorna (varför just mammorna? finns det inga pappor här i världen eller?) nojar överdrivet mycket? Ska du bestämma att föräldrarna borde vara okej med att lämna sina ungar? Det är ju dom om ska leva med att något hände med deras barn när de var golittuffa och lämnade dem ensamma.
Det handlar inte om att pappor kan bli ledsna om de läser tråden utan att du uppenbarligen ser ungarna som mammans uppgift att ta hand om. Jag känner lika många pappor som mammor som inte skulle vilja lämna sina barn hemma själva vid alltför ung ålder.golit ber eventuella pappor i tråden om ursäkt.
Det handlar inte om att pappor kan bli ledsna om de läser tråden utan att du uppenbarligen ser ungarna som mammans uppgift att ta hand om. Jag känner lika många pappor som mammor som inte skulle vilja lämna sina barn hemma själva vid alltför ung ålder.
Och ptja, du kan ju göra som du vill med dina barn så kan andra göra som de vill och känner sig bekväma med med sina barn.