Sv: Att lämna barn ensamma hemma!
Jag lämnar mina barn dagligen i 10-20 minuter. På morgonen för att släppa ut hästarna och på eftermiddagen för att mocka om de inte vill följa med mig. Oftast sitter de i soffan och kollar på en filmsnutt på datorn. Jag är dock nojjig och de vet att de inte får äta äpplen eller persikor som de vill göra HELA tiden (man kan ju undra om de har någon brist...)
Igår kom lilltjejen ner till stallet gråtandes, hon hade halkat i leran och var smutsig om handen. Inte ett dugg ledsen för att hon och syster varit ensamma. (3 o 4 år).
Mina barn är dessutom ofta "ensamma" på mornarna, jag hör inte alltid när de går upp, det skulle ju lika gärna kunna hända något hemskt då?
Mina killar som är 9 o 11 har from nu inget fritids utan åker skolbussen hem. Jag är nästan alltid hemma eftersom jag jobbar natt och sover när de kommer hem, men jag kan absolut lämna dem för att åka till affären, dock tar jag med mig tjejerna då såklart.
Det händer om jag jobbar kväll någon enstaka gång och då måste maken hämta mig vid stationen eftersom vår andra bil blivit sönderslagen, då talar han om det för killarna så de vet att de kommer vara helt ensamma om någon vaknar. Vi meddelar då också någon t ex farfar och ringer honom när vi kommit hem igen, som en säkerhet ifall det skulle hända oss något på vägen.
Att lämna mina barn en hel kväll för att gå ut o äta är dock något som för mig ligger lååångt fram i tiden (även om det bara gällde de två äldsta). Risken att de skulle slå ihjäl varandra i ett bråk om bä'sta datorn är alldeles för stor!
Jag brukar förresten ha "brandövning" med mina barn då o då. Typ "slå sönder fönstret och hoppa ut, skit i katten o hunden". O häromdagen hade vi lite första hjälpen prat, efter att en av deras kompisarna fick andnöd på en klassträff de var på.
Det är svårt att säga vad som är rätt o fel, man får väl se lite vad barnet klarar av. Jag tror inte att ett barn blir traumatiserat av att inte hitta sin mamma/pappa som är ute med hunden 5 minuter, då vet man att det inte funkade helt enkelt och får lösa rastningen på annat sätt (hur vet jag inte), värre än så är det väl inte. (skräckexemplen i tråden är ju hemska, så borde verkligen inget barn behöva ha det).