Sv: Att köra in en häst
Vad jag vet så har vi aldrig tagit up det här med hjälper i en inkörnings tråd. Så därför tänkte jag skriva lite om att.
De framot drivande hjälperna är rösten (till sklinad från western och dressyr ridning så får du använda rösten även på tävling), och pisken.
Pisken: Man bör nå fram till däcklen med pisken när man sitter normalt i vagnen.
Pisken är din skänkel kan man säga man använder den när man vill ha hästen lite mera framot och när man vill flytta den i sidled eller bara får den till att håla ut lite mer i svängen eller tvärt om.
Vi brukar aldrig använda pisken förens hästen är trygg med vagnen och man börja kräva lite mer.
Rösten: Jag använder rösten till att svänga med när jag kör maraton vet inte om det hjälper men det käns så + att komunikationen (stavning?!) mellan kusk och grom blir bättre.
För övrigt använder jag den vid förhålningar, halter, igångsätningar, ökningar och beröm (+ säkert på många fler ställen som jag glömt nämna)
Sen har vi ju tömmarna oxså :P
Ja de flästa vet väll hur dom ska användas men skriver det iallafall. Tömmarna är EJ en på drivande hjälp. Dvs enligt min mening ska man absolut inte slå med dom på hästens rygg (som man tyvär gör i så många filmer).
För övrigt använders dom till svängade hjälperna och halt/inbromsningar, samlingar etc.
Njä vad jag vet så påverkas inte ridningen av körningen skulle väll vara att den blir tvungen att lära sej lyssna mer på de verbala hjälperna och töm hjälperna. Men det stör nog inte ridningen snarare kanske tvärt om.
Våran äldsta körhäst går inte att rida på man måste styra henne med rösten och betet oavset om man sitter på henne eller backom henne, för skänklarna skiter hon i, men å andra sidan har hon aldrig fått lära sej vad de betyder heller.....
Hoppas du blir lite klokare
resten av dina frågor är jag rätt säker på att du kan söka fram här på forumet. Om det kvar står frågor efter sökningen kan du ju fråga igen