Att köpa häst från banan...

Sv: Att köpa häst från banan...

Om du har den hästen jag tror att det är så har den stått hos en tränare som låter sina hästar vara just hästar! Tränade på landet och startat 90(!) ggr, klarar de så många starter så är de inga veklingar... Att han skulle haft luftvägsproblem under sin löpkariärr låter osannolikt då vi får problem mkt tidigare än vad som någonsin upptäcks på en ridhäst. Men jag kan ha fel om vilken häst det är...

Du har i alla fall gjort ett mkt bra jobb i att muskla om din fd galoppör till ridhäst. Man måste komma ihåg att vi har olika krav på just en ridhäst och en galoppör. Olika muskler, olika definition på hullet... Galoppörer kan tyckas vara magra men man får ha i åtanke på att de ofta är relativt unga hästar (hästar växer även på bredden med åren) och att för att en fet häst belastar sina ben oerhört mer än en som är fit.

Hästen tråden handlar om tycker jag är väl tunn och själv skulle jag inte ta ut den ur stallet utan täcke som den ser ut nu. Men rätt person/ryttare fixar till den där till en fin ridhäst men det kommer ta lite tid.

Senast ändrad av en moderator:

Kul att du kanske kände igen min häst. Vad jag vet har han stått på jägersro från bäbis till tio då en amatörtränare köpte honom för att ha en häst att träna och behålla licensen.
Om man går in på galoppsport.se o söker på hans namn så står det vid ett tillfälle år 2000 struken pga allergi vet dock inte vilken men det var något jag upptäckte bara för några veckor sedan :O Dessutom sa förra ägaren vid köpet att han hade hostat och snorat men att det troligen var en vanlig förkylning vilket det kan vara men de olika veterinärer vi pratat med tror att det var någon form av astma på något sätt. En häst utvecklar inte så pass kraftig astma som min gjorde strax efter att vi köpt honom.

ps han heter dancing cloud ;)

Jo jag har också blivit förfärad över att det är så många individer som har så platta och utflutna hovar. Men jag ser nu fler och fler med fina kompakta hovar.

Tack och lov så är mitt fullblods hovar prakt exemplar och har fått mycket beröm från hovslagare.

En hovslagare påstod att fullblodens sköra och platta hovar berodde mycket på att de skos från så ung ålder och så ofta, likaså sa han att många tyvärr har små eller näs intill obefintliga strålar pga av detta.
Men jag vet int om det stämmer, fast man tycker ju att en hovslagare borde kunna sin sak.

Araber har jag int så myck erfarenhet utav, men de jag har träffat och ridit har varit lugna och fina.

Gissar att det finns en hel del inom galoppen, liksom inom travet, som skor själv och efter märkliga egna teorier. Jag har nu tittat på tre engelska fullblod med märkliga hovar. En hade så mycket utflutet på utsidan av ena hoven att det hade gått att lägga en krona på den och den hade legat kvar. Sömmen satt i den lilla anknäbbsflärpen. Min hovslagare hade fått spader om han sett det.

Hälsning Maja

galoppr1.jpg

Är den avställd eller har de verkligen ridit den där?

Den är ganska tunn och har inga tränade muskler alls vad jag kan se. Den har dessutom ingen hals att tala om :crazy:

Men med rätt ridning och hantering kan den nog bli en finfin häst faktiskt. Jag skulle röntga hästen- knäna och kanske ryggen, de brukar ta mest stryk av löpning.

Som sagt. Live var hästen värre än bilden. Den var galopptränad tills nyligen och även vanlig ridtränad. Sa ägaren. Jag tror faktiskt att det kan ha varit något metaboliskt problem och att den inte gick att få i hull. Enligt en annan galopphästägare, så såg inte denne ägares andra hästar ut så här. Som jag sagt, inget vidare intresse efter jag sett hästen live. Tog två sekunder för mig att bestämma mig.

Hälsning Maja

Det var den jag trodde att det var. Dancing Cloud stod vad jag vet hos Lennart Jarvén i Stenstorp nästan hela sin kariärr och såldes senare till amatören Gunilla Svensson. Båda har visserligen Jägersro som hemmabanan men de står absolut inte uppstallad där för det. Det är stört omöjligt att få boxplats som amatörtränare på Jägers utan de får köra dit för att träna eller starta och Lennart har sin egen gård i västsverige och bra träningsförhållanden hemma.

Dancing Cloud är dessutom uppfödd av familjen Jarvén som även hade hans mamma i träning så är det något du behöver veta så är det nog dem du ska prata med. Skulle bli mkt förvånad om inte Lennart Jarvén låter sina hästar gå tillsammans i hagen!

Det är få inom galoppen som skor själva! Däremot så belastas hovarna enormt då hästarna går fort och jag tror att deformade hovar kan bero delvis på att hästen tex belastar inre frambenet mer i en sväng och på Täby löper vi bara i vänster varv och största delen av träningen i högre tempon görs i just vänster varv. Det betyder dock inte att alla får olika stora hovar. Sen kan en avtrampad sko där en bit av hoven följer med ta lång tid att få snygg igen och bidra till skevhet.

Själv har jag inte haft några större problem på mina med utflutna hovar snarare några med tendens till bockhov...

Men om du har en så duktig hovslagare så fixar han väl till de där hästarna som du anser vara så märkliga på lite sikt, eller?

Delvis KL

Jag blir trött på att man påstår saker om hur galopphästar har det och behandlas osv. Det finns massor av fördomar och rena missuppfattningar. Tex såg jag i en annons att hästen var väldigt lite hanterad inom galoppen:eek::rofl::eek:

Är det några hästar som är mycket hanterade är det galopphästar. Sen att den varit ridhäst i många år och gått på lösdrift efter det......ja då kanske man inte hanterat den så mycket:crazy: Rädda kanske:cry: Och skylla egen oförmåga att hantera en häst på dess bakgrund i galoppen:o

Usch, har sett o hört en massa såna fördomar genom åren och kunde inte låta bli att skriva det:o

Jodå, det där kan jag skriva under.

Ingen i mitt stall vågar släppa ut min nya, än mindre gå in och lägga på honom täcke eftersom de tror att han är ett galet fullblod som springer ner första bästa människa som hamnar i hans väg. Ohanterad, trasiga ben, psykisk instabil och ett nervvrak är ord som cirkulerar i deras huvuden för tillfället kan jag tänka mig.

Faktum är att jag aldrig tidigare stött på en så välhanterad och artig häst, särskilt inte i så pass unga år och det är inte den första kan jag säga. Förmodligen är det okunniga hästmänniskor som blivit rädda för energin och inte kunnat hantera den som hittat på detta för att slippa inse sin egen okunskap.

Nåja, skönt att vi flyttar därifrån om en månad iaf :cool:

Det där med "inte kan hästspråket" har jag också hört till leda. Rent nonens tycker jag.

Fullbloden som släpps i hagen efter löpkarriär kan ju hästspråket lika bra som andra, såvida de inte är flaskuppfödda. Däremot tycker jag att man kan märka att de dels vill busa och plockar rangen. Och det kan de hålla på med länge.

Håller med!

En ohanterad häst skulle int kunna funka ordentligt inom träning.

Men ja fördomar om fullblod har man hört i mängder, tror int jag hört så mycket skit om en hästras som om fullblod. Fast det är ju bara folk utan erfarenhet som jag hört det ifrån, men vart får de fördomarna ifrån?! om det aldrig träffat ett, eller folk som sett ETT fullblod och just det betedde sig uppåt väggarna. Men hur många hästar av andra raser har man int sett beté sig oacceptabelt?

Det är individuellt inte rastypiskt.

Det kanske inte har med hästspråket att göra, men visst bör det prägla en häst att den ej får gå med andra på ett antal år.

Köpte i mars 2007 en häst från Täby. Hade bara gått själv sedan oktober 2003 och åring.
Inte ens i hage sedan oktober 2006, då åringarna kom in. Efter det var det bara sporadisk ridning och skrittmaskin.

Jag släppte i träpaddock. Sprang 2 gånger på raken rakt igenom brädorna...
Konvalecent några veckor sedan ut igen med bättre resultat. Nu var det dags för sällskap i större hage.
Slog som en besatt så fort någon närmade sig.

Idag går hästen med ett yngre sällskap. Fungara bra. Men det har verkligen tagit tid. Så problem kan uppstå.

Det är få inom galoppen som skor själva! Däremot så belastas hovarna enormt då hästarna går fort och jag tror att deformade hovar kan bero delvis på att hästen tex belastar inre frambenet mer i en sväng och på Täby löper vi bara i vänster varv och största delen av träningen i högre tempon görs i just vänster varv. Det betyder dock inte att alla får olika stora hovar. Sen kan en avtrampad sko där en bit av hoven följer med ta lång tid att få snygg igen och bidra till skevhet.

Själv har jag inte haft några större problem på mina med utflutna hovar snarare några med tendens till bockhov...

Men om du har en så duktig hovslagare så fixar han väl till de där hästarna som du anser vara så märkliga på lite sikt, eller?

Ja, som sagt har jag inte så stor erfarenhet av just galopp. Och de få jag nu varit i kontakt med så berättade två av tre att de skodde själva och hovarna såg ut som hej kom och hjälp mig. Den tredje som inte sa hur de gjorde, och jag frågade ej, hade lika dåligt skodda hovar. Så jag har väl lyckats stöta på en viss typ.

Men givetvis finns det lika många olika galoppmänniskor som antalet är.

Hälsning Maja

hmm lustigt :/ för mamma ringde och pratade med honom och det var lennart som berättade allt detta för henne :S

sen jag köpte honom har han inte kunnat gå med andra hästar, han gjorde det de två första åren men blev sparkad så många gånger att han knappt har några ben kvar han har fått typ 4-5 överben dessutom springer han av sig skorna hela tiden, har gjort det sen vi köpte honom, han vävde ganska mkt och enligt gunilla gjorde han det även när hon köpte honom..
hmm nu försvårar det här allt för mig.. :P eller vad man ska säga. Och när jag ser honom i hagen med andra hästar ser det dessutom ut som om att han inte förstår vad dom säger eller så är han bara extremt bråkig jag vet inte vilket men jag kan i alla fall inte ha honom med andra hästar längre för jag kunde aldrig rida honom pga alla överben som blev och så..
men han verkar trivas ganska bra i hagen han står i nu även fast jag allra helst skulle vilja att han fick en liten sällskapsponny men den får inte vara större än shettis för han blev halt och fick överben av en liten island:P

hmm lustigt :/ för mamma ringde och pratade med honom och det var lennart som berättade allt detta för henne :S

Nu hänger jag inte med riktigt men sa Lennart att hästen inte var van att gå med andra hästar? I så fall hade jag rätt för jag har för mig att jag har hört att han inte släpper sina tävlingshästar i hagen. Jag ville inte skriva något innan för jag var inte säker på att jag hade rätt men jag vet att vi hade en diskussion för några år sedan hur han kunde hålla sina hästar så fina och fräscha i så många år - hans hästar löper nästan alltid till dom är 10+ - och då var det någon som sa att hans hästar aldrig går i hagen.

Och han ser ut som en liten pralin! Så kul att se gamla hästar som fått det bra.

(Jag fick nästan rida honom i löp en gång berättade Lennart, det var någon som inte kom och då hade han letat efter mig men jag var någon annanstans.)

Delvis KL

Jag måste då bara lägga till att bara för att en häst aldrig gått i hagen (det gäller ju många som stått på Täby länge tex) så måste den inte råka illa ut och skada sej när den sen får det. Det beror på häst, de allra flesta anpassar sej bra till det och har inte en massa skador, kanske med undantag av tapppskor om det är mkt spring:mad:

Har du pratat med Lennart så är det nog så att han inte har gått ute så mkt. Men jag var helt säker på att han hade dem ute just eftersom han kan hålla dem löpsugna i så många år!

Själv så försöker jag ha mina ute så mkt som möjligt, men jag har tyvärr bara små sandpaddockar. När jag har skickat mina på landet så har det aldrig varit några problem att släppa ihop dem med andra eller i stora hagar.

Själv så försöker jag ha mina ute så mkt som möjligt, men jag har tyvärr bara små sandpaddockar. När jag har skickat mina på landet så har det aldrig varit några problem att släppa ihop dem med andra eller i stora hagar.

Nej, det är det jag menar också, det handlar inte om att en häst inte är van utan också om personlighet om det blir stora problem.
Trots att de bara gått flera år på skrittmaskin kan de funka i hage sen med andra hästar, i de allra flesta fall. Hästar har sitt naturliga sätta att kommunicera även om de inte går i samma hage.

Däremot flaskuppfödda som inte gått med andra - det kan vara ett problem. Men jag har sett att även det kunnat fungera, men då har man fått hitta rätt häst först som lärt den koderna.

Det finns i alla raser hästar som är annorlunda och inte riktigt funkar med andra hästar av något skäl.

kl

Varje gång nån ny är med vid utsläpp och ser min häst bralla iväg frågar de om min häst inte fått gå i hage innan. Jo svarar jag, hon är bara lika glad över det varje morgon ändå.

Liknande trådar

Avel Sitter och spånar och grubblar över vårens betäckning, trots att det är långt kvar. Har ett fullblodssto som lämnat två fina...
Svar
6
· Visningar
3 880
Senast: pastejja
·
Fälttävlan Var till Leksand i helgen och tävlade med min kallblodstravare, gick verkligen super trots en del missar i dressyren och 4 fel på...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 996
Senast: aprilia
·
Övr. Djur :)hejj alla bukisar :D jag tänkte starta en bildtråd på era rasthagar åt era kaniner, berätta lite om dem och gärna hur kaninerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 962
Senast: mizz
·
Fälttävlan Och jag överlevde! Det var grymt varmt hela helgen, både hästen och jag drack kopiösa mängde vatten. Dressyren gick helt okej, trots...
Svar
10
· Visningar
1 365
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka