2 från placering....

Sv: 2 från placering....

Hon är långt ifrån ensam... det finns (några få) undantag här uppe, men annars är normen så
Kan ju vara så att man tycker sig vara så mycket sämre här uppe, men det kan vi intyga på (som tävlat mycke söderöver) att så är inte fallet.
Alltså de som rider högre klasser är ju fler, men de som rider i lägre klasser är inte sämre än de som rider låga klasser söderöver. Jag tror många domare inte riktigt förstått det

Du skriver på ett sätt som säger att SAMTLIGA dala-domare är för hårda (orättvisa?). Men om nu allihop är hårda så bör man kanske fråga sig hur standarden på ridningen egentligen är. Är ryttarna jätteduktiga och domarna dumhuvuden (kan dra en parallell till TV-programmet ”Idol” där utröstade sökanden surmulet vräker ur sig kommentarer av typen: de (juryn) kan ju ingenting om musik)? Eller borde man kanske tänka igenom hur man rider, vad är bra? Vad brister? Kanske bör man heller inte stirra sig blind på betygen utan också läsa kommentarerna. Jag är övertygad om att det kommenteras BÅDE bra och dåliga saker i varje uppvisning. Domarna sitter inte vid C för att djävlas med ryttarna, de vill ju se utveckling åt ett positivt håll. Tror att det på många håll tyvärr saknas såväl ödmjukhet som självkritik. För övrigt har jag studerat lite resultat från tävlingar i Dalarna, och det är intressant att se att ”utsocknes” domare ofta hamnar på samma resultat på dalaryttarna som dala-domarna själva gör….

Kan tyvärr bara hålla med om att ingenstans ligger man generellt så lågt på skala som i Dalarna och Gävleborg och då har vi tävlat MYCKET över hela Sverige och internationellt. Har också varit arrangör och ryttaren söderifrån blir mycket förvånade när de får sina (låga) poäng. Lika för alla kan man tycka..... men inte så kul när du skall kvala till högre klass eller har unghäst till Breeders t.ex
Och ja visst, många rider "dåligt" men hur bra skall du rida för att få godkännt i debutant? 75 straff på denna tävlingen hade varit 62 straff i t.ex Mantorp eller Hermanstorp

Kan kanske tillägga att vi inte tillhörde de som kom bland de sista här, men för jämnförbar ritt fick vi i Kinda (2:a) och Quinnersta (1:a) runt 45 straff och här i Leksand (2:a) 57,8

Eller så kanske domaren i Mantorp var för snäll.....

Finns det någon kvalgräns vad gäller dressyren? Alltså, högsta antal straffpoäng för att få gå från Debutant till Lätt osv?

Den stora frågan är nog om du tävlar fälttävlan själv? För du verkar ju inte lyssna alls på vad de aktiva säger? Både Bettibets och 80-tals rookie har tävlat mycket fälttävlan över hela Sverige och om dom säger att dessa domare generellt dömer hårdare än södra delen då får man nog tro att det är så.

Jag kollade själv en resultatlista nyligen från Leksand och jag tolkar den som om att 75% av de startande inte borde ha startat pga den låga dressyrpoängen. Om man sen går vidare och kollar banhoppning och terräng resultat så motsäger det HELT dressyrresultat då endast 3 st verkar ha haft nåt stopp i terrängen och de FLESTA nollade hoppningen i debutantklassen.

När man blir placerad på 70 straff och uppåt i en debutantklass då är det nåt som inte stämmer med dressyrpoängen. Så höga straff är sällsynt här nere att det leder till placering.

Senast ändrad:

Eller så kanske domaren i Mantorp var för snäll.....

Finns det någon kvalgräns vad gäller dressyren? Alltså, högsta antal straffpoäng för att få gå från Debutant till Lätt osv?

Ja det finns det (för ridhästar) och det är 75 straff (=50%) samma gräns gäller för godkännt Breeders kval eller clear round på ungponny.

På nämnda tävling var över hälften underkända (och alltså ej kvalificerade för högre klass) varav flera av dom placerade :eek:

Ja, om nu mina erfarenheter är av någon betydelse för denna diskussion, så jovisst har jag erfarenhet av såväl vanlig dressyr som färlttävlansdressyr. Det jag tycker är trist är när man låter SAMTLIGA dressyrdomare i området stå som måltavla för missnöje gentemot EN domares bedömning av EN tävling. Det låter lite för mycket "dålig förlorare". Dessutom har, i alla fall vad jag läst, ponnyernas grenledare uttalat bekymmer över den låga dressyrstandarden. Visst, det är toppekipagen, men jag kan aldrig tro att ekipage på låg nivå är superduktiga för att helt plötsligt tappa "gnistan" när de avancerar.

Har sett ekiapge där häst/ponny knappt är styrbar/kontrollerbar på dressyrbanan allt från debutantklass och upp till ponny-Msv A, och kan någon dressyrdomare förhindra att dessa i kraft av stor hoppkapacitet hos hästen lyckas kvala vidare till en svårare klass, så säger jag BRA! Säkerhet osv....

Om resultaten var för låga eller ej på just denna tävling i Leksand, tänker jag inte kommentera eftersom jag inte var där.

Men så var ju inte diskussionen??? Utan det som kom upp var att Dala-domare i gemen höll mycket lägre poängskala på fälttävlans dressyren än vad domare i syd gör.

Sen att diskussionen startade just med Leksands tävlingen är ju en annan 5:a.

Och det var ju dom aktiva ekipagen som påpekade för oss som INTE tävlar så långt norrut att detta var "vardag" för dom. Därför undrade jag om du tävlar fälttävlan, och då företrädesvis i norr, för att kunna uttala dig som du gör.

Att notera: Det var toppekipage som gjorde uttalandet om låga poäng så då kan man knappast jämföra med ratade idol-artister...:devil:

Nu var vi ju i alla fall inte förlorare...:angel:

Varför inte titta på filmen i denna tråden, :idea: en i mina ögon helt OK uppvisning i debutantklass

Risken är nog snarare att ryttarna tappar gnistan och inte avancerar till högre klass vid negativ bedömning.

Jag håller däremot fullständigt med dig att nivån på ponnyeliten är alldeles för låg, men den disskussionen hör hemma på annat forum, men lite kort anser jag att domarna premierar fel saker, ponnyer som dras ihop bakom hand kan vinna även höga klasser här hemma, men när de ihopdragna kommer ut....oj,oj,oj

Jo, jag skulle jättegärna titta på filmen om bara datorskrället ville samma sak.:mad: Har modem och det blir tyvärr för segt…. Men jag är nyfiken på om uppvisning och resultat verkar stämma överens eller ej. Ser bara bilderna, och en ögonblicksbild säger ju tyvärr inte mycket.

Jag tror också att risken är stor att man tröttnar om bedömningen är alltför negativ. MEN, det går ju att ge kritik på olika sätt. :idea: Det finns ju alltid NÅGONTING i en uppvisning som är bra och det ska måste påpekas, förhoppningsvis blir ryttaren ifråga då också mer mottaglig för kritik av brister. Och jag har svårt att tro att samtliga domare inom ett område är ”skräckexemplar” som försöker trycka ned ryttarna i skosulorna. Om så skulle vara fallet så bör detta tas upp med ansvariga domarutbildare.

Jag vet det förekommer att domare tycker att de måste vara extra ”snälla” bara för att det är fälttävlansdressyr, det är kanske där det blir skillnad poängmässigt? För varför ska man ha lägre krav på en dressyruppvisning i fälttävlan motsvarande LC/LB/LA än vad som ställs i motsvarande dressyrklasser? Däremot är ju, som du säger, Debutant fälttävlan inte detsamma som en dressyrklass på svår nivå…. Hopdragna hästar är inte bra, lika lite som hästar som går mot handen och dessutom mer eller mindre sken i galopp. :crazy:

OK, då förstår jag. Bilderna är representativa för uppvisningen i stort.

Debutantklass är (enl. TR) något under LC-nivå

De hästar som går mot handen eller skenar i galoppen bestraffas (helt korrekt) med underkända betyg medans de ihopdragna inte allt för sällan vinner klassen :crazy: där ligger skillnaden.

Jag hör till dom som faktiskt försökt ta upp problemet med dressyrdomarutbildaren här, Nada respons...:mad: En Upplands-domare tog upp det i Ridsport för ca. ett år sen hon fick ett spydigt skitsvar och personliga påhopp. Konstigt att disskussionen hamnar på nätet :angel:

OK, på första bilden ser det jättetrevligt ut, men på den andra bilden tycker jag att det ser ut som om hästen krupit ihop för mycket, nacken blir för kort.

Jag antar att du vänt dig till den regionala domarutbildaren. Man kan ju vända sig "högre upp" också. Men det kanske du också gjort?
Vad beträffar insändaren i Ridsport så minns jag den. Men den handlade inte om att ALLA domarna i just detta distrikt skulle vara för hårda utan om konsten att ge kritik på ett bra sätt, vilket jag tolkade som att det gällde domare överlag. Man måste betona både positiva o negativa delar i uppvisningen på ett sådant sätt att ryttaren förstår o uppmuntras. Den pedagogiska sidan kan ju diskuteras, det är ju egentligen inte domarens sak att "puffa på" folk så att de vill fortsätta rida, det är istället tränares o föräldrars uppgift. Och med det menar jag INTE att domare få uttrycka sig plumpt, OBS. Jag minns också de nedlåtande svar insändarskribenten fick, tyvärr....

vad fin han är!

Trodde inte du hade kvar han - hade den inte ngn åkomma du skrev om tidigare? Fick för mig att han hade spatt eller ngt. vad kul att han är igång grattis!!!!!!!!!!!!

vad fin han är!

Trodde inte du hade kvar han - hade den inte ngn åkomma du skrev om tidigare? Fick för mig att han hade spatt eller ngt. vad kul att han är igång grattis!!!!!!!!!!!!

Visst har han spatt... Gud vilket minne alla har! ;)
Det kom fram på röntgen när han bröt griffelbenet, jag skulle höra av mig om han blev ojämn, men nu är det ca 5år sedan och jag har inget märkt.. :bow:

Visst har han spatt... Gud vilket minne alla har! ;)
Det kom fram på röntgen när han bröt griffelbenet, jag skulle höra av mig om han blev ojämn, men nu är det ca 5år sedan och jag har inget märkt.. :bow:

:rofl: vet inte hur 17 jag minns det, det är väl för att hästen är så speciell och fin, tyckte han va en av de finaste och representativaste allround hästarna som var på buke när du var här mycket, så det är nog därför jag minns honom!

vad roligt att han är frisk och fräsh och igång. återigen grattis!!!!!!!!

:rofl: vet inte hur 17 jag minns det, det är väl för att hästen är så speciell och fin, tyckte han va en av de finaste och representativaste allround hästarna som var på buke när du var här mycket, så det är nog därför jag minns honom!

vad roligt att han är frisk och fräsh och igång. återigen grattis!!!!!!!!

Det var väldigt snällt skrivet!! :bow::)

Du har väl varit hos oss och tränat en del?

Tävlade mot varandra i Leksand också, din häst är sjukt häftig! :D gillar honom skarpt!

Liknande trådar

Fälttävlan Nu har ju forumet döden dött såhär på hösten så nu får vi skapa några nya diskussioner. Så hur sammanfattar ni er tävlingssäsong? Gick...
2
Svar
37
· Visningar
5 481
Senast: Ek3n
·
H
Fälttävlan Jag vet att jag inte var ensam bukefalist i Trossnäs.... jag vet nämligen vem underbarn är nu :D men hon har inte skrivit något om sin...
2
Svar
25
· Visningar
2 773
Senast: Hunter
·
H
Fälttävlan Japp, nu har jag och min lilla ponny startat vår första riktiga fälttävlan, Vi startade redan ifjol en klubbklass, "mini" där...
Svar
5
· Visningar
1 223
Senast: HoneysEmma
·
N
Fälttävlan HJÄLP! Har en helt underbar häst som ÄLSKAR fälttävlan, men jag har ett stort problem... Jag kan inte hålla honom i terrängen! Han...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 828

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka