Sammanfattning av tävlingssäsongen.

Sv: Sammanfattning av tävlingssäsongen.

Jag vet inte.. jag rider på honom och that´s it. Det låter ju hemskt det här men jag vill inte lägga mer pengar på honom var det gäller tävlingar och träningar utan jag får lägga dom pengarna på Pärlan istället, det känns ju mer motiverat :D

Tycker inte alls det låter hemskt, i mina (knegare) öron låter det sunt.

OJ vad roligt, en sammafattningstråd.

Vi har gjort vår andra säsong inom FT tävlingar, både jag och hästen. Hästen är ju dock gjord för FT och jag är ganska säker på att han skulle kunna gå ganska höga klasser med en duktig och rutinerad FT ryttare. Som tur är är det jag som har förmånen att ta ut honom på träning och tävling! :banana:

Hursomhelst har vi gjort 2 starter i debutant, med en 2:a plats och en vinst (Waxholm och ÖTR), samt 3 starter i lätt klass. Hästen går som tåget, det är mitt fel att vi inte kommit upp på placering i någon av de lätta (fast vi har varit sååååååå nära). Dels strular jag till det i hoppningen nästan varenda gång - man måste rida hela banan - dels så vågar jag ännu inte galoppera på på det sätt som jag ska i terrängen alla gånger. Det ska vi träna på tills nästa säsong.

Jag är jätte-jätte nöjd med vår insats i år. Nu tränar vi hoppning, både träning och träna på att tävla eftersom jag verkligen behöver få nerverna under kontroll under den fasen, jag är ofta mer nervös inför banhoppningen än terrängen, vilket är helt tokigt, så nu ska jag träna på att tävla hoppning. Bra, rytmiska rundor, gång på gång är målet!

Nästa år är målet placering i Lätt och, kanske kanske debut i *-ig. OM allt känns bra och både terräng och hoppning sitter som det ska.

Mest nöjd är jag ändå över att ha hittat till FT-världen, som jag bara älskar! Vad roligt det är, vilka härliga människor, och vilka härliga hästprestationer! Jag är nästan lite ny-kär ;) Det är ju synd att man inte hittade hit för en sådär 15 år sedan, men vad är väl en bal på slottet? Tur att man håller på med hästar och ridning; man kan tävla långt upp i åldrarna!

Vi ses nästa år!! (peppar peppar) :D

Jag är jätte-jätte nöjd med vår insats i år. Nu tränar vi hoppning, både träning och träna på att tävla eftersom jag verkligen behöver få nerverna under kontroll under den fasen, jag är ofta mer nervös inför banhoppningen än terrängen, vilket är helt tokigt, så nu ska jag träna på att tävla hoppning. Bra, rytmiska rundor, gång på gång är målet!

Ööh det är du inte helt ensam om :D Jag fullkomligt avskyr att rida hoppning på fälttävlan, stressigt och jävligt.. tacka vet jag när hoppningen går sista dagen eller när det är samlad hoppning. Jag är aldrig nervös på rena hopptävlingar men jag hatar verkligen hoppningen 30 minuter efter dressyren.

Kul att det gått så bra förresten! Det är bara att träna vidare som gäller då mao :banana:

Skönt att det inte bara är jag som blir sådär stress-nervös inför hoppingen 30 minuter efter dressyren, då är jag iaf normal! ;) Det tokiga är att jag varit väldans nervös inför vanliga hopptävlingar oxå, mer än inför något annat, vilket beror på att jag sitter på en kanon-hopphäst så jag får "lite" prestationsångest. Det jobbar jag med nu; att bara rida så bra som jag faktiskt kan. Det har faktiskt redan gett resultat med en påtvingad ny "mindset". :idea:

Tack! Träning träning träning, det är det enda som gör en bättre! :bump:

Äsch, jag är inte heller nåt banhoppningsfan. I terrängen gasar jag gärna på och kan rida an mot det mesta, men så fort det kommer till banhoppningshiner så börjar jag fega. Hindrena ser så bräckliga och höga ut, inte det minsta pålitliga. Terränghinder däremot, de är stadiga och rejäla, inga problem att rida mot såna inte :D

Sen har jag också en häst som kan hoppa hus, vilket gör att jag börjar larva mig. Saknar min gamla häst ibland, även om han var jäklig så är jag så van vid att rida honom. Håller efter 3 år fortfarande på att hitta knapparna på den jag rider främst nu. Och då är de ändå rätt lika varandra.

Visst är det sjukt intressent vad mycket den mentala biten spelar in i hästsport!? Fascinerande! :banana:

Äsch, jag är inte heller nåt banhoppningsfan. I terrängen gasar jag gärna på och kan rida an mot det mesta, men så fort det kommer till banhoppningshiner så börjar jag fega. Hindrena ser så bräckliga och höga ut, inte det minsta pålitliga.

Livsfarliga är dom, ibland får dom för sig att ge vika under hästens ben oxå och lägga sig mellan frambenen, eller mitt framför hovarna på hästen :eek:

Helt oberäknerliga är dom och kan ta sig till vad som helst, när som helst!

Livsfarliga är dom, ibland får dom för sig att ge vika under hästens ben oxå och lägga sig mellan frambenen, eller mitt framför hovarna på hästen :eek:

Helt oberäknerliga är dom och kan ta sig till vad som helst, när som helst!

Du har helt fångat hur det går till :grin: hur bra som helst beskrivet

Än värre blir det då hoppningen går EFTER terrängen "va ramlar dom ner då man nuddar dom där långa randiga...."

Japp dom ligger där i sina hållare, lömska som satan och bara väntar tills någon kommer....DÅ slår dom till :D

Jag hör ju egentligen inte hemma här, men:
Jag hade en massa planer för 2010, inklusive att sikta mot en debutantstart, men fick istället en artros-diagnos. Så den hästen ska inte hoppa mer, men det verkar som om hans ben håller för att bli skogsmullehäst :love: , så det får bli så, istället för de tre terrängläger jag hade hunnit boka in oss på, de banhoppningar som var steg på vägen, etc, etc.

Å andra sidan har jag hunnit hitta en ny häst (japp, man kan ha två hästar, har jag bestämt) och jag och Igloo håller just nu på att hitta varann. Nästa säsong blir det terrängträningar och ut på banhoppning och dressyr, så får vi se hur långt vi kommer.

(japp, man kan ha två hästar, har jag bestämt)

Akta dig... det bestämde jag och mamma oss också för så vi köpte en andra häst. Och sen kom vi på att vi skulle betäcka henne vilket resulterade i häst nummer tre. Och sen kom jag på att jag ville ha en tokig fullblodskorsning vilket resulterade i häst nummer fyra. Och sen blev häst nummer ett skadad så då köpte vi i ett (mycket) svagt ögonblick häst nummer fem.

Och nu står vi här med hästar så långt ögat kan nå och vet inte var vi ska göra av alla :o

Fördelen med valackar är att man i alla fall inte kan ens börja fundera på att göra fler av dem. (Nå, kloning, då, men jag tror inte någon av mina hästar är så fantastisk på det sättet.) :)

Äsch då, av fem hästar är överhängande majoritet valacker. Det går lätt att få för många sådana också :angel: man råkar köpa dem helt enkelt... :D

Å andra sidan har jag hunnit hitta en ny häst (japp, man kan ha två hästar, har jag bestämt) och jag och Igloo håller just nu på att hitta varann. Nästa säsong blir det terrängträningar och ut på banhoppning och dressyr, så får vi se hur långt vi kommer.

Roligt! Grattis! Då ses vi säkert till våren!

Önskar att jag kunde ha två (läs "råd") - försöker övertala resten av familjen att göra en finfin investering ..:D

Min säsong har varit bra! Jag har ju äntligen debuterat ft :love:

Köpte ju min lilla i feb, hon var då en omusklad, nervös och stressad tjej som var löddrig av svett efter ett halvtimmas pass. Under våren/sommaren har vi jobbat på att lära känna varandra, och även kommit och på lite hopp och gjort två ft-starter! (eller, 1 ½ kan vi säga..)

I boxholm gjorde vi debuten! dressyrprovet gick verkligen över förväntan, då hon höll sig någorlunda i schack :angel: i hoppningen nollade vi! sen i terrängen blev hon väldigt förvirrad, och visste inte riktigt vad hon skulle göra så hon stod emot ganska mkt. Men vi kom runt, och det var det viktigaste!

Sen åkte vi till Udden helgen efter, dock missade vi både dressyr & hopprovet pga paj bil :( men startade terrängen utom tävlan, och som det gick!! vilken klocka, nu visste hon precis vad som väntades av henne :D:love: bästa rundan jag någonsin ridit!!

Nästa år hoppas jag komma ut på fler debutanter, och kanske debutera lätt på nån gång på sensommaren :D

Annars har vi tävlat hoppning upp till 1,05 och tränar för 110-debut, som förmodligen blir i vår! :)

31545261.jpg

jag & min pärla påväg upp från andra vattnet i boxholm!

Jag har ju äntligen debuterat ft

I boxholm gjorde vi debuten!

Sen åkte vi till Udden helgen efter- bästa rundan jag någonsin ridit!!

Hmm var inte det bara andra rundan totalt :confused: :D

Hmm var inte det bara andra rundan totalt :confused: :D

Haha jo det var det, var lite otydlig (trött :D ) för jag inkluderade även mina vanliga banhoppningsrundor. Bättre känsla, rytm och bra språng har jag aldrig fått som den rundan!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året lider mot sitt slut, och jag vill stanna upp och göra en tillbakablick och sammanfatta vad 2016 har inneburit för min del. Gick in...
Svar
0
· Visningar
299
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
895
Senast: cassiopeja
·
A
Hästvård Vet inte om denna ska postas under ridning, flytta iså fall. Obs, långt! Skulle verkligen uppskatta om ni orkar läsa igenom detta :)...
2
Svar
30
· Visningar
3 114
Senast: EgoGirl
·
Fälttävlan Det som har hänt är verkligen hel overkligt och kommer att ta väldigt lång tid att ta in det som hänt. Passion var en mycket speciell...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 313
Senast: Maltise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar