Att köpa häst från banan...

Sv: Att köpa häst från banan...

Haha jag är rätt förvirrad, ursäkta STOPEK att vi snott din tråd:P
Kan bara tillägga att min häst är friskförklarad nu efter hälta i två ben :) Så nu ska han sättas igång!!

Den ser tunn ut men blir säkert jätte fin med mycket mat och mera muskler :)

Blev en annan häst istället...

Tänkte höra lite med er angående om jag är på rätt spår. Även detta är en tunn häst, men med långt bättre exteriör. Hästen tränades galopp som 2-3 åring 8 månader. Därefter betäckt och promenadriden. Föl förra sommaren och nu igång några månader. Är hos mig sedan mindre än en vecka tillbaka.

Får fri tillgång bra grovfoder. 4 kg havre/kornkross, 300 g betfor och 300 g sojamjöl (det senare tills hon gått upp nog i vikt). Kraftfodret får hon tre ggr om dagen och äter precis upp. Kan ibland ligga lite kvar i krubban. Nu skall hon igång försiktigt, främst för att långsamt ta ryggen till hull och muskler. Tror ni att kraftfodret hon får är tillräckligt, eller bör hon ha mer?. Vill ju dock att hon skall peta i sig nog av grovfodret med.

Så här ser hon i dagsläget ut.

http://s3.photobucket.com/albums/y93/Stopek/?action=view&current=millecalli0805003.jpg

http://s3.photobucket.com/albums/y93/Stopek/?action=view&current=millecalli0805005.jpg

Hälsning Maja

Sv: Blev en annan häst istället...

Du får prova dig fram. Personligen fodrar jag gärna med stud balancer som har fått mina tunna hästar att ta sig fort som attan. Det är ett dyrt foder men tid är pengar ;) Du kanske får samma effekt med sojamjölet men jag tror att mina galoppörer skulle vara lite för kräsna för att få i sig det.

Du får prova dig fram. Personligen fodrar jag gärna med stud balancer som har fått mina tunna hästar att ta sig fort som attan. Det är ett dyrt foder men tid är pengar ;) Du kanske får samma effekt med sojamjölet men jag tror att mina galoppörer skulle vara lite för kräsna för att få i sig det.

Sojamjöl är jättegott. Smaka själv!

Hälsning Maja

Visst men jag kämpar för att få i mina kalk... Mina är väl bortskämda ;)

jag tycker nästan att det låter bra med fodret:P det jag nog skulle lägga till är dels e-vitamin för musklernas skull samt några dl olja det har funkat super på min häst! men det tog mig två år innan han blev fin i hullet och han blev det när jag väl började med olja.
sen vet jag inte hur din är men jag har tagit bort betfor helt på min, det blir lixom för mkt i krubban och han tycker inte om det helt enkelt. och 300 gram ger i princip ingen effekt ändå.. så det är, enligt mig, bara om man har en kräsen häst som Gillar betfor.
Nåt annat du kan prova med är typ krafft groov eller Hippo alfa Grow. Det är bra för man får i dom mkt fast på liten mängd. Dessutom ger jag inte min häst spannmål eftersom vad jag förstått så har fbl lättare för att få korsförlamning och spannmål gör inte saken bättre (Obs min uppfattning hacka inte på mig någon nu är ni snälla!)

Om du har analys kan jag räkna foderstat åt dig om du vill, i sådana fall så skicka pm med analys, hur mkt hästen går och vilka fodermedel du vill ha på ett ungefär:)

Tillskotten räknade jag inte upp, som vitlök, salt, selen/e-vit (selenfattiga marker här), mineraler. Olja ser jag egentligen ingen effekt av. Har givit det förut till distanshästar, men det ger inte hull som protein, utan mer lättillgänglig fettenergi vid långt och långsamt arbete. Om man tittar på Krafften så innehåller inte någon av dem mycket mer protein än vad havre gör. Däremot extra mineraler, salter vid ökad träning. Själv gillar jag att lägga till det själv.

Till alla - En fundering till. Hästen har nu efter två tämligen korta ridpass fått värk i rygg, länd och kors. Det är nu andra dagen efter det sista ridpasset och smärtan är värre än igår. Min förhoppning är att det är träningsvärk, att hon inte var van att gå i form och över stock och sten. Om jag ser till mig själv blir ju smärtan då värst andra dagen.

Fast en annan sak jag också funderar över är om det kan vara för mycket mat på en gång. Hästen skulle ha fått nästan lika mycket som jag ger (vilket verkar lite otroligt om jag ser till hur smal hon var - fast med ganska dåligt grovfoder, enligt ägaren - så kan det ju vara så). Med det undrar jag över korsförlamning. Har själv ej erfarenhet av det. Men visst blir musklerna i kors då jättehårda, för det är de ej?

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Korsförlamning ser du då hästen blir kort och stel i steget (bakbenen) de blir spändare i muskulaturen men inte nödvändigtvis stenhårda. Är du osäker på om din hästar har korsförlamnings känningar be veterinären ta ett blodprov och analysera muskelvärdena (ASAT/CK).

i krafft groov är det runt 70 % (eller nåt sånt orkade inte räkna ordentligt:P) mer protein än havre visserligen lite mindre energi men som sagt det täcker JAG upp med olja. :)

Liknande trådar

Avel Sitter och spånar och grubblar över vårens betäckning, trots att det är långt kvar. Har ett fullblodssto som lämnat två fina...
Svar
6
· Visningar
3 880
Senast: pastejja
·
Fälttävlan Var till Leksand i helgen och tävlade med min kallblodstravare, gick verkligen super trots en del missar i dressyren och 4 fel på...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 996
Senast: aprilia
·
Övr. Djur :)hejj alla bukisar :D jag tänkte starta en bildtråd på era rasthagar åt era kaniner, berätta lite om dem och gärna hur kaninerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 962
Senast: mizz
·
Fälttävlan Och jag överlevde! Det var grymt varmt hela helgen, både hästen och jag drack kopiösa mängde vatten. Dressyren gick helt okej, trots...
Svar
10
· Visningar
1 365
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka