Sv: Att köpa häst från banan...
Tillskotten räknade jag inte upp, som vitlök, salt, selen/e-vit (selenfattiga marker här), mineraler. Olja ser jag egentligen ingen effekt av. Har givit det förut till distanshästar, men det ger inte hull som protein, utan mer lättillgänglig fettenergi vid långt och långsamt arbete. Om man tittar på Krafften så innehåller inte någon av dem mycket mer protein än vad havre gör. Däremot extra mineraler, salter vid ökad träning. Själv gillar jag att lägga till det själv.
Till alla - En fundering till. Hästen har nu efter två tämligen korta ridpass fått värk i rygg, länd och kors. Det är nu andra dagen efter det sista ridpasset och smärtan är värre än igår. Min förhoppning är att det är träningsvärk, att hon inte var van att gå i form och över stock och sten. Om jag ser till mig själv blir ju smärtan då värst andra dagen.
Fast en annan sak jag också funderar över är om det kan vara för mycket mat på en gång. Hästen skulle ha fått nästan lika mycket som jag ger (vilket verkar lite otroligt om jag ser till hur smal hon var - fast med ganska dåligt grovfoder, enligt ägaren - så kan det ju vara så). Med det undrar jag över korsförlamning. Har själv ej erfarenhet av det. Men visst blir musklerna i kors då jättehårda, för det är de ej?
Hälsning Maja