Att kommentera människors utseende

Jag hamnade i en tråd på flashback igår. Blev smått chockad när jag läste alla elaka kommentarer om främst tjejers utseende (den handlade om ett tv-program). Tänkte att jaja, det är flashback. Idag på buke gick jag in i tråden om trender vi inte förstår oss på. Och där finns flera inlägg som ser nästan likadana ut O_o.

Alltså, kommentarer om vilka kläder som gör att man får ful kroppsform, vilken sminkning som är ful, skönhetsingrepp som är fula. Både allmänt och t.o.m. riktat mot specifika personer.

Varför? Jag fattar verkligen inte. Vad är syftet? Om man struntar i att det är elakt, så framstår man ju själv inte som en särskilt trevlig person tänker jag? Om jag skulle råka skriva eller säga nåt liknande och någon kommenterar det, skulle jag backa och skämmas som fan. Men ändå vara glad att nån uppmärksammade mig på det.

Vill inte diskutera just tråden om trender, den gjorde bara att jag började tänka på det igen. Som sagt, såg det på flashback igår, ser det på instagram, hör det IRL. Om nån kommenterar nånting om att det där var ju inte så snällt, så verkar reaktionen sällan bli "oj, du har rätt! förlåt!" utan tystnad eller försvar av sin rätt att tala om hur fult det är med x.
Jodå jag har fått många meddelanden om att jag är så ful så jag borde ta livet av mig.
kommer aldrig nånsin ha en man i mitt live igen pga detta.
Tjejer har också kommenterat det så
 
Med det syftade jag främst på den sortens negativa kommentarer som gavs exempel på i trådstarten. Positiva kommentarer beror kanske mer på person och tillfälle, där är jag själv ganska dålig på att avgöra vad som är lämpligt eller inte, eller vad som kan tolkas som negativt fast jag menar det positivt eller neutralt, så jag försöker att inte säga så mycket om folks utseende överhuvudtaget.
Ok, då förstår jag, tolkade det mer generellt!
Jag har lite samma problem, jag kan tycka att jag uttryckt med positivt eller neutralt men det har tolkats som negativt. Jag tyckte länge att folk var överdrivet känsliga men har kommit fram till att det är jag som nog är för okänslig så jag har svårt att relatera hur man ens kan bry sig så mkt vad andra tycker om ens utseende.
 
  • Gilla
Reactions: Mkb
Ja, vad är syftet? Jag kan inte svara på det, kanske att göra någon glad? Men det verkar ju som att det kan ge helt motsatt effekt också så, svårt att veta vad som är rätt. När får man säga något sådant då? Är det bara om man typ är på dejt eller i ett liknande läge? Trist att inte kunna ge någon en komplimang…

Har i och för sig sagt till andra vänner att de är fina, utan problem, och de har blivit glada. Det här var dock en mer ytlig bekantskap så var inte direkt i samma läge, mina vänner vet jag ju vart jag har så att säga.
Jag får ofta komplimanger och jag tycker det är trevligt. Enda gången jag ogillar det är om det är från typ äldre män som halvt dreglar när de säger det. Annars är det trevligt.
 
Jag upplever generellt att folk är väldigt gränslösa när det gäller kommentarer på utseendet.

Allt ifrån min chef som tyckte jag borde äta mer för att få mer former till kollegor som klagar på att jag blev smal när jag var sjuk.

Sen har vi alla online, jag håller på med historisk sömnad och inom det så modifierar man kroppen en hel del. Jag får frågor om alla möjliga mått, hur mycket jag väger, om jag opererat min kropp, hur jag inte kan andas, hur jag kommer dö, blir frågad om jag kan posta bilder på min kropp utan kläder så att man kan få se hur den ser ut naturligt. Hur ful jag är som är så extrem och hur män inte kommer tycka jag är attraktiv till motsatsen; hur män som tänder på vissa saker hör av sig och ska berätta. Hur kåta dom är av mitt utseende.

Innan jag vande mig så mådde jag dåligt av det. Numera har jag vant mig. Det är som en fortsatt version av mobbningen jag utstod för mitt utseende i skolan. 🤷🏻‍♀️
 
Men är det verkligen "inget fel i" att det finns kroppsideal? En sund kropp är en sund kropp. För mig handlar det om tacksamhet att kroppen fungerar. Jag kan röra mig, det gör inte allt för ont och jag försöker ta hand om skalet för själen så gott det går.

Att kroppar dessutom ska se ut på ett visst sätt för att attrahera en viss grupp känns så himla överkurs. Hur den ser ut är väl bara intressant för en begränsad skara, och den begränsade skaran gillar väl vad den ser, tänker jag.
Utan ideal i någon form skulle det inte finns något vackert, det bestäms alltid i relation till annat. Det du talar om är de ideal som sätts av modeindustrin och andra som vill utnyttja en mänsklig och biologisk egenskap för att tjäna pengar, de är något som absolut bör motarbetas (av fler skäl) men det är inte samma som att ideal i sig är något ont.
 
Det har alltid funnits och kommer alltid att finnas kroppsideal om än att de sett olika ut. Det i sig är inte fel tycker jag utan problemet uppstår när idealen utnyttjas av modeindustrin och andra och marknadsförs som något som måste uppnås för att man skall duga och räknas. Det är här det skett en förändring, de kommersiella krafter som påverkar och utnyttjar grundläggande mänskliga egenskaper enkom för egen vinning har skapat ett väldigt osunt samhälle. Och det finns otroligt mycket pengar i den marknaden, se bara hur "influencers" i Sverige i vissa fall kan tjäna hundratals miljoner kronor årligen genom att påverka unga och få dem att tro att det de visar upp är det som är rätt och ett måste.
Såg att ingen gillade det här vilket jag delvis förstår, men jag tycker fler borde fundera över vad det är som gör att så många upplever det så viktigt att se ut precis som vissa förebilder. Vad är det som gör att vi anser att det är ett krav? Samhället har aldrig varit mera normlöst än nu ändå så är det viktigare än någonsin för att accepteras, åtminstone tror vi det.
 
Ja, vad är syftet? Jag kan inte svara på det, kanske att göra någon glad? Men det verkar ju som att det kan ge helt motsatt effekt också så, svårt att veta vad som är rätt. När får man säga något sådant då? Är det bara om man typ är på dejt eller i ett liknande läge? Trist att inte kunna ge någon en komplimang…

Har i och för sig sagt till andra vänner att de är fina, utan problem, och de har blivit glada. Det här var dock en mer ytlig bekantskap så var inte direkt i samma läge, mina vänner vet jag ju vart jag har så att säga.
Jag funderade kring om man ville säga det för att tillgodose sitt eget behov av att få uttrycka sin åsikt, vad man tänkte att mottagaren skulle tycka, om man reflekterat kring att alla inte vill höra andras åsikter om hur man ser ut oavsett varför.

Vill man ge någon en komplimang tycker jag att man kan göra det för något den personen gör, inte något den är.
 
Fast det är fortfarande inte trevligt sagt, jag köper att man kan vara emot fenomenet som du beskriver det, men faktum är att många gör ingrepp för behaga sig själv, ingen annan. Jag själv har haft fillers i läpparna, och lär göra om proceduren när jag får tummen ur /riskerna för en person i riskgrupp blir mindre i samhället. Jag tar inte illa vid mig av att höra liknande kommentarer, men vet samtidigt åtminstone några personer här som också har gjort något ingrepp eller två och jag kan inte tala för dem.
Förlåt för OT men jag har funderat lite på detta, att man gör ingrepp bara för att behaga sig själv. Tanken står jag 100% bakom. Men jag kan inte låta bli att undra - hur vet man att det är fritt från utomstående påverkan? Jag är säker på att jag har bilder av mig själv som har påverkats av samhället och/eller vad jag tror att andra tänker om mig. Då blir det inte för mig själv om jag gör något åt dem om du förstår? Kanske det finns personer som är långt mera självsäkra än jag och kan skilja på dessa, isåfall är det amazing. Men jag har tänkt på detta ibland när jag hört liknande argument så jag blev nyfiken på hur du tänker? :)
 
Förlåt för OT men jag har funderat lite på detta, att man gör ingrepp bara för att behaga sig själv. Tanken står jag 100% bakom. Men jag kan inte låta bli att undra - hur vet man att det är fritt från utomstående påverkan? Jag är säker på att jag har bilder av mig själv som har påverkats av samhället och/eller vad jag tror att andra tänker om mig. Då blir det inte för mig själv om jag gör något åt dem om du förstår? Kanske det finns personer som är långt mera självsäkra än jag och kan skilja på dessa, isåfall är det amazing. Men jag har tänkt på detta ibland när jag hört liknande argument så jag blev nyfiken på hur du tänker? :)
Jag tror nog att det är väldigt svårt att utesluta att man påverkas av intrycken man får av omvärlden, att ens egen syn på vad som är snyggt skapas av saker man ser som man finner tilltalande. Däremot så finns det lite utrymme vad gäller individuell smak, och om man gör det för att leva upp till någon annans bild eller bara för att man helt enkelt trivs bättre med att se ut så själv, alternativt tycker att det är ett intresse att förändra sig själv och sin estetik (i stil med annan kroppsutsmyckning).
 
Jag tror nog att det är väldigt svårt att utesluta att man påverkas av intrycken man får av omvärlden, att ens egen syn på vad som är snyggt skapas av saker man ser som man finner tilltalande. Däremot så finns det lite utrymme vad gäller individuell smak, och om man gör det för att leva upp till någon annans bild eller bara för att man helt enkelt trivs bättre med att se ut så själv, alternativt tycker att det är ett intresse att förändra sig själv och sin estetik (i stil med annan kroppsutsmyckning).
Jag tänker ju utifrån mig själv när jag funderar på det och jag har svårt att skilja på om mina tankar är för att jag skulle trivas bättre med att se ut så eller om jag skulle trivas bättre pga andras bilder av vad som är fint. Beroende på vad det är dock, vissa saker skulle jag inte göra även om andra tycker att det är fint såklart. Men man har ju sina svaga sidor där man är mera osäker.
Å andra sidan så kan det ju betyda att andra har helt enkelt andra sorters svaga punkter.
 
Vill man ge någon en komplimang tycker jag att man kan göra det för något den personen gör, inte något den är.
Tycker det behövs lika mycket eller nästan mer finkänslighet när det kommer till mig själv när det gäller att få komplimang om något jag gör. Att få komplimang om något jag gör kan trycka ner mig i skosulorna och kännas otroligt nedvärderande.

Allt beror på vem, när och hur.
 
Alla dessa skönhetsingrepp tar resurser från sjukvården. De tar resurser iform av duktig personal Och med Alla operationer finns risk för biverkningar. Var är snacket om att lägga pengar på skola och vård och polis ?

Skönhetsingreppen är snordyra både för personen och för samhället, varför sätta upp skönhetsingrepp som en norm om hur man måste se ut idag? Varför är det norm bland unga?
 
Alla dessa skönhetsingrepp tar resurser från sjukvården. De tar resurser iform av duktig personal Och med Alla operationer finns risk för biverkningar. Var är snacket om att lägga pengar på skola och vård och polis ?

Skönhetsingreppen är snordyra både för personen och för samhället, varför sätta upp skönhetsingrepp som en norm om hur man måste se ut idag? Varför är det norm bland unga?
Men va? Hur kom du fram till det där?
 
En sak jag inte sett nämnas i tråden är hur kommentarer om ens egna utseende kan påverka omgivningen väldigt negativt också.
Jag tycker t.ex. det är jobbigt om nån säger "jag ser gräslig ut nu med så mörka ringar runt ögonen, som om jag inte sovit på en vecka" då jag själv alltid är väldigt mörk runt ögonen och har lite komplex för det.
Och så många gånger som min smala mamma kommenterade hur tjock hon kände sig under min uppväxt är det ett under att jag behållit ett sunt förhållande till min kropp.
Bara ett par exempel. Jag tycker att man bör vara precis lika noga med att inte kommentera sitt egna utseende som andras men många verkar inte tänka på det.
 
En sak jag inte sett nämnas i tråden är hur kommentarer om ens egna utseende kan påverka omgivningen väldigt negativt också.
Jag tycker t.ex. det är jobbigt om nån säger "jag ser gräslig ut nu med så mörka ringar runt ögonen, som om jag inte sovit på en vecka" då jag själv alltid är väldigt mörk runt ögonen och har lite komplex för det.
Och så många gånger som min smala mamma kommenterade hur tjock hon kände sig under min uppväxt är det ett under att jag behållit ett sunt förhållande till min kropp.
Bara ett par exempel. Jag tycker att man bör vara precis lika noga med att inte kommentera sitt egna utseende som andras men många verkar inte tänka på det.
Det här är nog sådant som många inte alls tänker på. Så bra att ta upp så man kan analysera även hur man bemöter sig själv och tänker om sitt eget utseende 🙌
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Spinner lite, fick lite tankar efter tråden om hur vi ser ut egentligen. Tänkte också på en tråd jag läste här på Buke där flera tyckte...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
22 278
Senast: Saeta
·
Relationer Igår var jag ute på en jazzklubb här i stan med en nyfunnen väninna. Jättetrevligt verkligen. På ett tidspunkt stod vi i rökrummet och...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 885
Senast: Got2Be
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp