Att hyra ut box

Sv: Att hyra ut box

hm.. kanske lite mkt i hyra ? Kanske vore rimligare med ca 1000 :-
Om det kostar det iaf i ett stall i närheten dä jag bor och då finns det även ridhus och 2 ridbanor..

Hur kan folk vara så korkade och sponsra andras hobby genom att bara ta 1000:- i månaden. Otroligt att de orkar arbeta för ingen vinst över huvudtaget.
 
Sv: Att hyra ut box

Hur kan hon tycka 1750 kr är dyrt för helinackordering?

Jag gjorde en snabb uträckning för hur mycket mitt halvblod kostar. Och i bara mat + spån är jag uppe i 1.133 kr. Iofs får mitt halvblod 11 kg hö, men spån hämtar jag på såg för 75 kr/mån per häst.

Har alltså INTE räknat med vad själva stallet kostar (har eget stall). Inte heller lagt på vad mockning och in- och utsläpp "kostar" i tid.

Så 1750 kr är inte dyrt.

Ställ i vårt distrikt tar mellan 2500-3000 kr för helinackordering.

/Lizzie
 
Sv: Att hyra ut box

Du har så rätt. Verkar som om många tror att allt blir bra och fint av sig självt. De tänker inte på att det faktiskt är någon som fixar och betalar för allt... :crazy:

Idag fick jag förfrågan från en annan tjej om boxplats. Hon var jättenöjd med priset. Hade sett bilder på vårt stall på nätet och ville gärna hyra box i just vårt stall för att hon uppskattar det vi kan erbjuda. Känns jättebra :laugh:
 
Sv: Att hyra ut box

Ja de faktiska kostnaderna ligger ju en bit över 1750:-, men här är det svårt att få ut den typen av hyra tyvärr. Sen finns det alltid de som tar mindre och hur de går runt har jag ingen aning om :crazy:
 
Sv: Att hyra ut box

Ja, det undrar verkligen jag också. För den summan skulle jag inte ens fundera på att ha någon inhyrning. Täcker ju knappt vad grovfodret kostar.
 
Sv: Att hyra ut box

Med en hyresgäst klarar du dig för gränsen på hobbynivå men två....
Det är oftast mer fördelaktigt att ha en näring istället. Troligen vill man väl lyfta ing.momsen på alla kostnader ialla fall.

Det är inte autmatiskt mer fördelaktigt att ha näring, framförallt inte när det gäller momssystemet. Momssystemet är något man betalar IN pengar till om man driver näring, inget man får ut pengar ifrån. Om man tjänar pengar på momssystemet är risken stor att man inte har rätt att ingå där och kommer att omtaxeras. Går man med vinst är normen att man betalar in BETYDLIGT mer moms än vad man drar av. Annars har man inte en sund näringsverksamhet.

Kvitto ska man alltid begära. Om verksamheten drivs som hobby ska dock inte moms läggas på och inkomsterna redovisas just som hobbyverksamhet.
 
Sv: Att hyra ut box

Jag tycker inte du tar mycket betalt alls men ibland kan det somsagt vara OK att gå back om man trivs ihop, hoppas det funkar! :)

Nu är uppenbarligen EN hyresgäst hobbyverksamhet och inte näringsverksamhet och då får man ta vilka dumma ekonomiska beslut man vill.

Driver man det däremot som näringsverksamhet måste man ha ett tydligt vinstsyfte och då kan det vara svårt att motivera i sin affärsplan att hyra ut boxar till förlust, om det är en stor del av den tänkta inkomsten. Mycket svårt till och med, oavsett privat trivselnivå...
 
Sv: Att hyra ut box

tycker det låter alldeles för billigt. Om vi skulle hyra ut hade vi satt ett pris på minst 2700 kr i månaden, utan mockning.
 
Sv: Att hyra ut box

för mig skulle det vara dyrt eftersom jag är van att få mer för pengarna.
I förra stallet betalade jag 1800:- väldigt fint stall med spolspilta, uppvärmd sadelkammare mm. Utsläpp o fodringar ingick, en helg var tolfte vecka. Fri tillgång på halm, hö o havre. Stor paddexbana, ridhus 22 * 60, galopp slinga, fem minuters skritt till terrängbana. Dock lite tråkiga vinterhagar.
Nu betalar jag 400 mer i ett annat stall för in o utsläpp o alla fodringar alla dagar, täckesbyten, spån, havre, betfor, mineralar, analyserat hö, ridhus, ridbana, slinga, klätterbackar, stora fina hagar, lugnt fint stall med 12 hästar.
 
Sv: Att hyra ut box

Vad mycket alla verkar betala, här omkring ligger en box plats på ca 250kr.
Inget mer än hagar "ingår" utan dom köper in foder, spån och hö gemensamt. Och sen har dom ett system där dom turas om att mocka/fodra åt varandra. Uppvärmd sadelkammare, rider gör man i skogen bakom stallet eller i rast hagen som också ligger bakom stallet. Men annars så finns ridhus ca 30min bilfärd bort.
 
Sv: Att hyra ut box

Men det blir ju ungefär samma, bara att du betalar inte för att någon annan släpper ut och in, fodrar och ser till att hö och strö finns hemma, samt sköter underhåll på stall, hagar osv. Du gör allt det själv och då blir det naturligtvis billigare. Du har heller ingen ridbana. Du kanske kan hitta billigare hö, men här får du ge runt 2,40-2,50:-/kg. En normalstor häst äter minst 10 kg, ofta mer, alltså 25:-/dag i 31 dagar = 775:- + 10% svinn = 852:-. Till detta tillkommer frakten av höet, kraftfoder och strö. Strör du med halm blir kostnaden ca 200:-/månad (1 bal/dag), med spån något dyrare om du använder en bal i veckan. Alltså:

Kallhyra 250:-
Hö 852:-
Strö 200:-

= 1303:- (frakten av foder och strö ej inräknat)

Om jag tar 1750:- i månaden skulle servicen jag ger då kosta 450:- i månaden, dvs att ägaren inte behöver åka ut och fodra och släppa ut på morgon, inte behöver fodra vid middag och inte heller behöver släppa in. I detta ingår också ridning på mycket bra ridbana. Jag vet inte vad du tror att det kostar att ha stall och häst??!
 
Sv: Att hyra ut box

**KL** och trådkapning**
Hoppas inte TS blir vred på mig..

Vi kommer, om allt går enligt planen att bygga ett stall inom det snaraste. Jag har med vilje lagt till ett par boxar extra för sällskapets skull, räknar absolut inte med att gå med vinst utan det är just för sällskapets och kanske lite frihets skull, om man nu skulle bli bortbjuden tex.
Jag funderar på detta med kontrakt. Hade inte tänkt att driva detta som en rörelse eftersom vi inte kommer att gå med vinst, utan bara på hobbynivå.
Men kontrakt, ska vi skriva det ändå? Jag har aldrig varit med om att man skriver ett så jag vet inte vad ett sådant innehåller..
Försäkring? Hur fungerar det?
Annat jag ska tänka på?
/U
 
Sv: Att hyra ut box

Jag kommer att skriva kontrakt, tycker det är viktigt att allt är tydligt och klart. Vi har ju heller ingen stor verksamhet, men kontraktet är ju till för att både uthyrare och hyresgäst ska veta vad som gäller.

I morgon kommer vår första hyresgäst till oss!
 
Sv: Att hyra ut box

ärligtalat förstår jag inte varför folk hyr ut om de kommer att gå med förlust. Vad är då vitsen att hyra ut??

Som TS sa, att få lite avlastning dvs slippa vara bunden 365dagar om året utan kanske få ledigt nån gång.
Dessutom få sällskap hade jag tyckt vore trevligt om jag haft eget stall.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 920
Senast: Sorgsen
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 390
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag har nyligen köpt en häst som nu gått på lösdrift i några år. En 8-åring som senast stod på box vid typ 4-5 års åldern. Ägaren säger...
Svar
19
· Visningar
2 227
Senast: Tilde789
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 783
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp