Att hyra ut box

Sv: Att hyra ut box

Jo, det ska jag göra. Funkar det inte så har jag inga som helst bekymmer med att säga ifrån.

Håller fullständigt med dig när det gäller grovfodret, och det var just därför jag räknat in det i stallhyran. Annat foder var tänkt att hon skulle köpa själv. Det är främst jag som fodrar, så jag hoppas att det kommer att fungera trots allt. I annat fall får hon köpa eget foder.

Ja, det undrar jag också. Det är ju massor med kostnader, och för att inte tala om alla timmars arbete man lägger ner med underhåll och annat pyssel...

GRYMT BILLIGT! 1750 i månaden, - och allt det ingår?

Jag betalade 5500 kr i förra stallet. Då ingick, 1 spånbal/vecka Ej analyserat och dåligt hö, uppvärmd sadelkammare, fikarum och toalett. In och utsläpp på vardagarna och fodringar. Mockning vardagar och betfor o havre. Paddok och manege, men man fick inte alls hoppa och det harvades inte ofta.

Min häst fick hosta av höet och man fick inte använda något annat, han använde 2-3 spånbalar i veckan och dom kostade 100 kr/st.

Så jag tycker du har VÄLDIGT bra pris!

Oj, vad dyrt :eek: Men jag ser att du bor i Göteborgs-trakten, och tänker att stallhyrorna där är betydligt högre än vad de är hos mig som bor lite mer på landsbygden. Dock hyfsat nära större städer.

Jag har kollat runt lite vad andra motsvarande stall tar här i närheten, och det är ungefär samma pris som jag har, något högre i vissa fall, inte lägre iallafall.

Fick veta igår att höet kommer att kosta 2,40 kg och till det kommer hemtransport och arbete med att lasta i och ur (tar ungefär en dag för tre personer). Så bara hökostnaden är ju ganska hög...:crazy:

Tänk också på när du räknar på höet att lägga till kostnaden för spill. Jag tror man brukar räkna på minst 10 % i spill (osäker på procenten, kan vara mer )

Tack för tipset, hade jag inte tänkt på, men visst blir det en hel del spill tyvärr :crazy:

Tycker ni är helt klart rimliga i det ni begär, faktiskt till och med i underpris.
Vart i Skåne bor ni? Bor ju själv i Skåne och tror att det även här skiljer sig en del från olika kommuner, därav min nyfikenhet ;)

Lycka till med uthyrandet av box!

den stallhyra du har tycker jag är fullt rimlig med tanke på vad som ingår! vårat stall är rättså nytt med 10 stora boxar, paddocken är väll inte jätterolig men bra och lagom hårt underlag kunde vara något bättre drenerad dock, hagarna är bra men på gränsen till att betet inte räcker till, jag betalar 500/mån men då får vi oxå köpa allt spån,foder, sköta in o utsläpp m.m bor i södra småland. grannstallet tar 340kr dock ingen paddock och inte samma standard men ändå grymt billigt..

Senast ändrad:

Det är väl så att fördelar såsom hästsällskap, ridsällskap, sällskap i stallet, gemensam hjälp med stolpning och höhämtning etc. i vissa fall faktiskt kan göra så att man tar mindre betalt än vad man egentligen skulle vilja ha. Men har man turen att få in en väldigt bra hyresgäst så tror jag att "rabatten" känns befogad.

Andra som håller stall med klart vinstsyfte har förstås andra premisser och tycker det är orättvist att de med "blandat syfte" drar ner priserna. Personligen väljer jag att ställa mig hos stallägare som jag verkligen känner vill ha mig där och inte bara ser mig och min häst som ett medel att fylla börsen. Ska jag ställa mig där så måste det därför ingå andra fördelar såsom ridhus, skrittmaskin etc.
Tyvärr är dock hagarna oftast under all kritik på sådana stället (små fyrkanter) och då blir det ändå inte aktuellt.

Lycka till med nya hyresgästen och som ett tips, lägg inte ner tid på att tycka att du gör henne en tjänst (då blir ofta relationen förgiftad redan från början om du inte tydker att hon är "nog tacksam") utan tänk på att ni komit fram till ett pris ni båda har godkänt och förhoppningsvis gör hennes sällskap att det var värt att rabattera!

Ja, fungerar det så som du beskriver så blir det just som jag hoppas. Att vi kan hjälpas åt, ha ubyte av varande och avlasta varandra. Mitt syfte är inte att gå med vinst, det är ingen verksamhet på det sättet, men samtidigt vill jag ha betalt för foder och det arbete jag lägger ner.

Jag tycker inte att stallhyran är orimligt låg om det är så att vi hjälps åt, men är det så att det inte fungerar kommer det inte att kännas bra. Det är som du säger, vi har kommit överens och det är helt lugnt för mig. Jag har varit tydlig med villkoren och kommer också at skriva ner dem, så vet vi båda vad som gäller.

Om det blir bra eller inte kan jag inte få svar på förrän kvinnan kommer hit med sin häst och har varit här ett tag. Det är lite av en chansning som kan slå väl ut om jag har tur!

Tack för tipset, hade jag inte tänkt på, men visst blir det en hel del spill tyvärr :crazy:

Ja och även om du lägger på för spillet så antar jag att du inte kommer att lägga på för arbetskraften?

Faktum är att i ingen annan branch är det fult att ta betalt för de tjänster man tillhandahåller som det är i hästbranchen. I många år har hästägare blivt sponsrade av stallägre, hovslagare, bönder m.m. Det är oftast först när hästägaren också blivit stallägare som det låter helt annorlunda. Då är det plötsligt inte alls lika roligt att jobba för 3 kr/timmen (om man nu får betalt överhuvudtaget).

Mvh

Tora

Att man aldrig upphör att förvånas. 1700 kr/mån är inte mycket i hyra. Vill dessutom hyresgästen ha kvitto så är ju bara momsen 340 kr och sedan ska du skatta och betala egenavgifter på resten ca 800 kr. Summa kardemumma: 560 kr kvar. Självklart ska man gör avdrag för kostnader. Men det kan knappast gå med något plus om man ska stå för allt foder och spån + el dessutom som inte är helt gratis.

Nej, ta riktigt betalt eller skit i det. Det är oftast mest krångel ialla fall att ha inhyrda.;)

"Det känns bra att hon kommer med sin häst. Vi har samma inställning till ridning och hästhantering och jag tror att det kan fungera, och isåfall kan det vara ok att vi nästan går back, men funkar det inte får hon flytta direkt."

Hämtat från allra första början, härlig känsla för den inackorderade - ut på öronen om det inte passar. Här snackar vi rättslös, hur ska det kunna skrivas in i ett kontrakt?

Apropå förra inlägget, om hyresgästen vill ha kvitto och därmed betala moms :rofl::rofl::rofl::rofl:
vem har hört talas om något sådant!? Det är väl uppgjort från början om det är svart eller ej? Ska vi läsa på lite om hobbyverksamhet kanske?

Men som sagt, idka givetvis ingen välgörenhet om det är så det känns, höj avgiften och acceptera din gäst för det den är - en betalande hyresgäst.

"
Apropå förra inlägget, om hyresgästen vill ha kvitto och därmed betala moms :rofl::rofl::rofl::rofl:
vem har hört talas om något sådant!? Det är väl uppgjort från början om det är svart eller ej? Ska vi läsa på lite om hobbyverksamhet kanske?
QUOTE]
Med en hyresgäst klarar du dig för gränsen på hobbynivå men två....
Det är oftast mer fördelaktigt att ha en näring istället. Troligen vill man väl lyfta ing.momsen på alla kostnader ialla fall.

^^ bor själv i närheten av dig. Jag har haft turen att hitta en bra stallplats för 1200 i månaden. ink. Analyserat hö, halm av bra kvalitet, boxen så klart;) i ett fräscht och trevligt stall. Spolspilta med kallvatten (bra till att spola av bennen) stor och fin hage. Utsläpp morgon och fodrning. Annars sköter jag restan själv och 1 helg i veckan sköter jag även hennes hästar ( 3 st)
Jag tycker du har helt rätt pris om man gemför med vad jag betalar för det stället jag har hästen på nu.
Vi har precis flyttat från gård där vi hade ett par inakoderade och jag måste säga att dom felsta verkligen tror att deras häst bara kostar 400 kr i månade..:rofl: Medans det egentligen äter hö för det.
Själv tog vi 800 kr för box, hö och in och utsläpp samt fodrning vardagar.
Kall hyra 400
Shettisar (hade 2 st inakoderade) tog vi 500 kr st för ink. full skötsel och foder mm.
Som sagt tycker du ligger helt rätt i pris.

ärligtalat förstår jag inte varför folk hyr ut om de kommer att gå med förlust. Vad är då vitsen att hyra ut??

1750kr för helinackordering och hon har inte råd? Hur har hon råd att hålla häst isåfall?

Du räknar på att hästen äter 7kg hö om dagen. Med nuvarande foder ja! Det kanske stiger till det dubbla för att hästen ska hålla hullet med ett annat hö med andra värden. 2 spånbalar i månaden lät fruktansvärt lite.

Ta vettigt betalt annars kommer du att betala henne för att hon ska stå hos dig!

Ursäkta, men vart sju*ton bor ni? :eek:
Jag hyr en stor fin box i ett stall byggt 2001 med mycket bra hagar osv, för 700 kr/månaden! I hyran ingår då spån, in och utsläpp och utfodringar. Sedan köper vi in hö och ibland kraftfoder tillsammans för att få det billigare och vi hjälper varann med mockning och så om någon behöver hjälp. Hur bra som helst, och såå mycket billigare. :bow:
Men jag antar att ni bor någonstans i den nedre delen av Sverige? :p

:eek:Det är bara att gratulera. Det måste kosta mer för dem som hyr ut boxen till dig! Så vida det inte är en minihäst?

Jag satt själv och räknade vad jag fick in för mina inackorderingar och det var inte mycket..!

Jag tar 1000,- för 4 fodringar, in och utsläpp, mockning, packning hökassar, blandning foderhinkar, påfyllning vatten

för 150,- extra får man täckesbyte/boots/lindor/skydd på och av morgon och kväll alt 2 ggr/dag

800,- extra får man fri tillgång på analyserat hösilage av god kvalité och halm i superskick

500,- extra färdigfoder 2 kg/häst och dag.

Jag tycker inte du tar mycket betalt alls men ibland kan det somsagt vara OK att gå back om man trivs ihop, hoppas det funkar! :)

Tillägg: Har belyst ridbana 25x45 m i bra skick (ngt dammig ibland) samt fina skogsvägar, bussförbindelser..

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
10 016
Senast: Sorgsen
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 524
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag har nyligen köpt en häst som nu gått på lösdrift i några år. En 8-åring som senast stod på box vid typ 4-5 års åldern. Ägaren säger...
Svar
19
· Visningar
2 240
Senast: Tilde789
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 846
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Mata småfåglarna