Att hyra ut box

Sv: Att hyra ut box

"Det känns bra att hon kommer med sin häst. Vi har samma inställning till ridning och hästhantering och jag tror att det kan fungera, och isåfall kan det vara ok att vi nästan går back, men funkar det inte får hon flytta direkt."

Hämtat från allra första början, härlig känsla för den inackorderade - ut på öronen om det inte passar. Här snackar vi rättslös, hur ska det kunna skrivas in i ett kontrakt?

Apropå förra inlägget, om hyresgästen vill ha kvitto och därmed betala moms :rofl::rofl::rofl::rofl:
vem har hört talas om något sådant!? Det är väl uppgjort från början om det är svart eller ej? Ska vi läsa på lite om hobbyverksamhet kanske?

Men som sagt, idka givetvis ingen välgörenhet om det är så det känns, höj avgiften och acceptera din gäst för det den är - en betalande hyresgäst.

Har man egen gård och hyr ut boxplatser så vill man med all säkerhet handskas med kvitto och vita affärer! Annars är det inte någon mening alls med det hela.

Vi har haft boxplats uthyrd och det var trevligt men ack så mycket trevligare att slippa allt extraarbete då de köpte egen gård och flyttade. Och då vi räknade ut summan av det hela gick vi plus minus noll (i in- och utgifter)och då var inte vårt arbete med in- och utsläpp, vak då pållen blev sjuk, vattnande, söndriga saker och helgalna unghästfasoner då vädret var si eller så. m.m m.m.

Vi tog då 1200 kr för box, hagplats , spån, hösilage, in- och utsläpp och fodringar 4 gånger per dag samt tillgång till belyst stor ridbana. De mockade och köpte kraftfoder själva. Detta var för några år sedan men andra närbelägna stall låg då på samma summa.
 
Sv: Att hyra ut box

Nej, arbetskraften räknar jag inte med att få betalt för. Det är därför jag säger att det är viktigt att det fungerar. Kan det ge mig lite i hjälp och att vi trivs ihop är det värt det, annars inte.
 
Sv: Att hyra ut box

Jag har inte sagt att det känns som om vi idkar välgörenhet. Du kan läsa det i tidigare inlägg. Det är inte det som är min fråga.

Och ja, det är vitt och med skrivet kontrakt. Naturligtvis uppsägningstid från bägge håll, så även hon har möjlighet att flytta om det inte passar henne.

Jag är tydligt med vad som gäller och har inga som helst betänkligheter när det gäller att säga upp en hyresgäst om avtalet inte följs. Varför skulle jag ha det?
 
Sv: Att hyra ut box

Ja, en möjlighet att komma ner i kostnad är väl som hyresgäst att göra mycket själv. Det är inte min hyrestgäst så intresserad av vad jag förstod, tvärtom ville hon ha mer service, vilket jag som sagt sa nej till och hon verkade acceptera.
 
Sv: Att hyra ut box

Förlust hoppas jag inte att det blir, men det kan vara så att det går plus minus noll. 7 kg hö är det som gäller eftersom jag köper in hö efter det, och höet måste räcka till mina egna hästar. Hon får själv köpa ín hö om hon vill ha mer. Allt kommer att skrivas i kontraktet. Överenskommelsen när det gäller strö är att två balar ingår i hyran. Hon säger själv att hon kommer att köpa två balar själv eftersom hon räknar med 4 balar i månaden. Rimligt tycker jag.
 
Sv: Att hyra ut box

Ja, jag håller med dig och hoppas på att det ska fungera bra! Jag har själv varit inhyrd i många år, så jag vet hur det är att vara på den "andra sidan" också :laugh:
 
Sv: Att hyra ut box

Jag har följt tråden och är övertygad om att du kommer att få en bra hyresgäst eftersom du oxå har varit inhyrd och vet hur det är att vara inackorderad. Tydliga regler & hyreskontrakt som uppdateras en gång om året, samt god kommunikation tror jag är receptet på att lyckas som både hyresvärd och hyresgäst! Lycka till!
 
Sv: Att hyra ut box

Tack! Ja, jag tror också att det kommer att fungera bra. Det ska bli kul att få sällskap i stallet :laugh:
 
Sv: Att hyra ut box

:eek:Det är bara att gratulera. Det måste kosta mer för dem som hyr ut boxen till dig! Så vida det inte är en minihäst?

En nordsvensk på 160 i mkh. Så ingen minihäst är det. Men som sagt, efter var jag läst i den här tråden så äre väl bara att tacka och ta emot. ;)
 
Sv: Att hyra ut box

Det är vad jag tar i kallhyra för box. Med foder som ingår kan du lika gärna ta en liten ponny på foder som sällskap. (det blir billigare) Varför ska hon inte behöva betala för foder och strö?
Du är för billig tycker jag.
 
Sv: Att hyra ut box

Hej.
Ditt stall låter som rena drömmen, och jag tycker hon ska betala "fullpris" och ska mocka själv som du sa, för man kan ju inte få allt serverat och gratis när man har häst.
Hoppas det löser sig.
MVH Elin
 
Sv: Att hyra ut box

Apropå förra inlägget, om hyresgästen vill ha kvitto och därmed betala moms :rofl::rofl::rofl::rofl:
vem har hört talas om något sådant!? Det är väl uppgjort från början om det är svart eller ej? Ska vi läsa på lite om hobbyverksamhet kanske?

Men som sagt, idka givetvis ingen välgörenhet om det är så det känns, höj avgiften och acceptera din gäst för det den är - en betalande hyresgäst.

Det går alldeles utmärkt att hyra ut boxar vitt som privatperson. Man tar bara upp det som hyresinkomst i sin deklaration på samma sätt som man gör om man exempelvis hyr ut ett rum till en inneboende i sitt hus.
Så det behöver inte vara svart bara för att det är privat och utan kvitto. Man betalar då ca 30 % i skatt på hyresinkomsten. Givetvis får man dra av för de kostnader man har för att hyra ut. Vilket ofta gör att det blir plus-minus-noll. :crazy:
 
Sv: Att hyra ut box

Jag har själv tre hästar. Att vi bestämt oss för att hyra ut boxplats handlar mer om att jag själv vill ha sällskap och att ha någon som kan avlasta ibland. Jag är inte beroende av att ha någon annan häst här, men tycker att det skulle vara roligt om det fungerar. Har ju själv varit inhyrd och vi hade väldigt roligt tillsammans, samt hjälptes åt med stall och hästar. Jag har alltså god erfarenhet som hyresgäst och hoppas att det ska fungera lika bra nu när jag själv hyr ut :)

Ekonomiskt vet jag inte riktigt hur det kommer att fungerar förrän hon är här. Gå med förlust är naturligtvis inte ok, men får vi mycket hjälp och allt annat fungerar som vi förväntar oss är det ok att vi går pluss minus noll.
 
Sv: Att hyra ut box

Tack!

Ja, mocka får hon definitivt göra själv och det har jag varit tydlig med. Jag hoppas att hon kommer att sköta sin häst på ett bra sätt för det är jätteviktigt för mig att hästarna sköts om som de ska och att de får den mat de behöver. Återstår att se, som sagt...
 
Sv: Att hyra ut box

Jag har bestämt mig för att hyra ut en box i vårt stall. Mest för att jag vill ha lite sällskap och också att jag själv inte blir så låst, utan kan få lite hjälp ibland. En trevlig kvinna kom ut och tittade på stallet och sa direkt att hon var intresserad. Hon kunde dock inte betala det jag begärde, 1750:- i månaden för alla in och utsläpp och alla fodringar + fri tillgång till mycket bra, analyserat, hö. Stallet är nybyggt, stort och luftigt med mycket bra ventilation. Spolspilta med varm och kallvatten, uppvämd sadelkammare och ny upplyst ridbana 25x60 samt stora fina hagar. Sommarmånaderna betalar man 600:- för betet men har ändå tillgång till stall och ridbana.

Nu har vi bestämt oss för att ändå ta in denna kvinna och hennes häst. Hon betalar det vi begärt, men allt utom mockning ingår. Hennes häst äter inte mer än 7 kg hö i månaden, plus lite halm, och mycket lite annat foder (lite betfor & lucern & mineraler), samt två balar spån. Då hämtar vi allt foder och spån så att det finns hemma. Helst ville kvinnan också ha mockning i priset, vilket jag sa tvärnej till. Däremot ska vi hjälpa varandra någon dag i veckan, vilket är helt ok för mig.

Det känns bra att hon kommer med sin häst. Vi har samma inställning till ridning och hästhantering och jag tror att det kan fungera, och isåfall kan det vara ok att vi nästan går back, men funkar det inte får hon flytta direkt.

Vet att hon betalar 1000:- där hon har hästen nu. Mycket ruckligt stall med lågt tak, fodret vet jag inget om men ingen analys iallafall, torv att strö med. Utegångsmöjligheter men inte alls som våra, och inte lika stort "säkerhetstänk". Ut och insläpp och tydligen också mockning ingår :eek: Dock finns ingen ridbana, och det är främst därför kvinnan flyttar sin häst.

Hur sjutton har folk råd att hålla dessa låga príser?? Vad tycker ni andra??
Man vet ju aldrig hur det kommer att funka förrän man provat men min första tanke var att, hur mycket avlastning kommer du att kunna få när hon helst inte ens vill mocka åt sin egna häst? (Förstår att du inte begär mycket hjälp men det var ju ändå tanken med att ha en inackordering) Lycka till!
 
Sv: Att hyra ut box

På denna länk hittar ni en bidragskalkyl från LRF
http://www.lrf.se/data/internal/data/10/91/1193740371718/Inackordering_befintligt_stall_1.1.xls
Kalkylen gäller inackorderingsstall. LRF:s kalkyler riktar sig till företagare och alla belopp är beräkande utan moms dvs det tillkommer 25%. Tar man hjälp av en rådgivare som kan bidragskalkylering kommer man fram till minst denna summa oavsett vilket företag man vänder sig till- allt annat är önsketänkande.Det är tyvärr oftast en usel affär att hyra ut stallplatser.
Men utgångspunkt från dessa kalkyler kan sen varje stallägare ta ställning till om han/hon kan ta ut ett rimligt pris (vilket ofta är omöjligt) eller ens självkostnadspris eller om man väljer att subventionera hyresgästens stallplats (vilket är vanligast) och i så fall med hur mycket. Ofta kan det vara svår att få ut ett rimligt pris om man inte bor nära en storstad.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att hyra ut box

Ja, det har du rätt i. Men överenskommelsen är att hon mockar åt mina två en gång i veckan och jag till hennes två gånger. Sen att hon ställer upp om jag behöver åka bort, vilket händer väldigt sällan i och för sig. Jag vet själv hur mycket jag ställde upp med när jag var inhyrd, och för mig var det en självklarhet då jag vet hur mycket jobb det är att ha stall och hästar. Får se om hon har samma inställning... dock inget jag räknar med.
 
Sv: Att hyra ut box

Ja, så är det ju dessvärre :crazy: Att det inte är någon lysande affär, förstår nog de flesta. Iallafall inte om man köper in allt foder och har en mindre verksamhet i övrigt...

Tack för länken!
 
Sv: Att hyra ut box

hm.. kanske lite mkt i hyra ? Kanske vore rimligare med ca 1000 :-
Om det kostar det iaf i ett stall i närheten dä jag bor och då finns det även ridhus och 2 ridbanor..
 
Sv: Att hyra ut box

1750:- är absolut inte för dyrt. Själv funderar jag inte ens på att ha någon i mitt stall för svenskarna är inte beredda att betala vad det verkligen kostar att hålla stall med underhåll, allt arbete, foder, hö, strö, etc....

Allt är så otroligt dyrt. Det kvittar vad man ska göra så kostar det enorma summor. Ridbana 100.000-200.000:-, skrittmaskin 100.000:-, gräsfrö för att så i hagarna ca 1.000:- för 20 kg, maskiner för att kunna sköta hagar och ridbana tusentals kronor, listan kan göras otroligt lång och innan man hinner blinka är man uppe i enorma summor och ni gnäller och tycker att 1700:- är dyrt. Varsågoda. Köp eget stall.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 920
Senast: Sorgsen
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 390
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag har nyligen köpt en häst som nu gått på lösdrift i några år. En 8-åring som senast stod på box vid typ 4-5 års åldern. Ägaren säger...
Svar
19
· Visningar
2 227
Senast: Tilde789
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 783
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp