Att hantera andras barn (utbruten från Skaffa barn eller inte)

Vissa verkar göra det väldigt omständligt… när mina stora barn var mindre så kände jag aldrig att jag behövde ’hantera’ deras kompisar. Visst såg jag till att de blev utfodrade men men det krävdes ingen direkt hantering för det. Vi har alltid haft mkt kompisar hos oss och olika barn. Aldrig några problem var jag kan minnas. Möjligen kostnaden för limpor och ostar och mjölk 😆
 
Jag fattar så klart också att alla barn är olika men för mig är det helt väsensfrämmande att vara en pest mot husdjur, syskon i kompisens hem och kleta ner sig med mat när man är ganska stor. Jag har aldrig råkat ut för ett barn som beter sig så, det är därför jag inte förstår. Jag hade aldrig betett mig så hemma hos någon annan och med något enstaka undantag har ingen annan betett sig så hemma hos oss heller. Att ha kompisar på besök om dessa kan uppföra sig normalt och civiliserat hade jag inte haft något som helst problem med.

Kan du inte bete dig och respektera mina husdjur åker du ut och är inte välkommen igen förrän du kan uppföra dig. Men självklart är detta beroende på åldern på barnet. Jag lämnar ju inte min systerson ensam med katterna som är ett och ett halvt, för även om han inte menar illa kan han råka dra dem i svansen eller peta i ansiktet. Han är för liten för att förstå. Han är dessutom för liten för att det riktigt ska gå att förklara för honom att han inte får dra katten i svansen heller. Hade han betett sig likadant när han är tio hade han åkt ut och min syster hade dessutom fått höra att ungen inte kan uppföra sig.
 
Jag är också noll intresserad av andras barn, åtminstone fram tills de nått skolåldern och helst lite till :) Och jag har helt sluppit att ta hand om andra snoriga näsor och nedkissade byxor än de som tillhört mit eget barn (som numera är vuxen). "Hemligheten" är att som förälder inte hålla på och arrangera lekdejter mm förrän barnen själva efterfrågar det. Och i vårt fall inträffade det ungefär när dottern nådde skolåldern. Innan dess hade hon såklart också kompisar, men dem träffade hon ju varje dag på förskolan och det fanns absolut ingen tid på vardagarna att ta med någon kompis hem, utan då var det ett ganska strikt schema med hundpromenad, middag, eventuell TV-stund, godnattsaga och så sova... Och helgerna hade vi ganska mycket aktiviteter som familj. Det känns väl som om det är först i skolåldern som barnen får "egen fritid" och idén att leka hemma hos varandra dyker upp.

Det beror helt på hur man bor! Min dotter gick ut på lekplatsen utanför vårt hus och lekte själv när hon var 5 år. Där träffade hon en 4 årig grannflicka och de blev vänner och sprang ut och in hos oss båda stup i kvarten.
 
Jag tror det här har kommit upp tidigare men är det bara jag som har typ NOLL minnne från tiden innan jag var runt fem-sex? Vad gör man ens när man är så liten?
Jag tror med andra ord inte att jag bad om lekkamrater innan dess, alltså innan förskola/första klass. Jag minns inte att jag hade några fritidsintressen innan det heller - och vid det laget är nog de flesta både toaletttränade och kan äta på egen hand.

Oj! Jag lekte för fullt med kompisar som 5-6 åring! En kompis vars mamma kände min och bodde granne med oss. Jag minns när jag var så liten att jag behövde hjälp med toabesök och var hemma hos dem. Men våra mammor umgicks redan när vi var 1 och 2 år gamla.

Några andra grannarna lektes det också med ute på gården och när jag var 6 år blev jag bästis med en flicka på lekis och hon var ofta hos oss och jag hos henne!

Min dotter har haft kompis över som var så liten att hon behövde hjälp på toaletten.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Kan du inte bete dig och respektera mina husdjur åker du ut och är inte välkommen igen förrän du kan uppföra dig. Men självklart är detta beroende på åldern på barnet. Jag lämnar ju inte min systerson ensam med katterna som är ett och ett halvt, för även om han inte menar illa kan han råka dra dem i svansen eller peta i ansiktet. Han är för liten för att förstå. Han är dessutom för liten för att det riktigt ska gå att förklara för honom att han inte får dra katten i svansen heller. Hade han betett sig likadant när han är tio hade han åkt ut och min syster hade dessutom fått höra att ungen inte kan uppföra sig.

Att slänga ut någon räknar jag till att ”hantera”. Jag tycker inte mina barns kompisar beter sig särskilt illa men jag tycker ändå jag måste ”hantera” dem när de är här. Nån skadar sig, några leker lite för vilt, andra tjatar om skärm och ska de äta middag med oss tänker jag trevligt att prata med alla runt bordet. Kanske lägger vi olika värderingar i ordet ”hantera” i tråden, men jag tycker att det är helt omöjligt att inte interagera med jättemånga andra barn med barn i förskole/lågstaideålder (äldre barn har jag inte erfarenhet av så där vågar jag inte uttala mig..). Jag älskar inte alla mina barns kompisar, men jag älskar verkligen inte alla vuxna jag ”tvingas” interagera med heller..
 
Jag tror det här har kommit upp tidigare men är det bara jag som har typ NOLL minnne från tiden innan jag var runt fem-sex? Vad gör man ens när man är så liten?
Jag tror med andra ord inte att jag bad om lekkamrater innan dess, alltså innan förskola/första klass. Jag minns inte att jag hade några fritidsintressen innan det heller - och vid det laget är nog de flesta både toaletttränade och kan äta på egen hand.
Bara för du inte kommer ihåg vad du gjorde innan 5-6 års ålder betyder det ju inte att du inte gjorde något när du var yngre? Fattar inte alls resonemanget 😃 Jag har inte heller massor av tidiga minnen, men det betyder ju inte att jag inte gjorde något alls innan jag fyllde 4.
 
Fast jag tycker inte man kan jämföra att två barn i princip tvingas leka för att föräldrarna umgås med att barnen själva uttrycker önskan om att leka och att lämna barnet hemma hos någon annan. Min mamma hade (har) en väninna som hade en dotter som var ett år äldre än jag och ett tvillingpar som var ett år yngre. Ibland (alltså typ två gånger om året) var antingen vi hemma hos dem eller dem hos oss. Och då lekte vi så klart. Men var vi hos dem så var min mamma med och var vi hos oss var deras mamma med. Det primära i det var ju att våra mammor umgicks med varandra. Vi fick bara hänga på. Behövde jag gå på toa skötte min mamma det, behövde någon av dem gå på toa så skötte deras mamma det. Detta skedde framför allt innan vi började skolan eftersom vi när vi sen började i skolan fick andra kompisar (vi bodde inte så nära att vi gick på samma skola). Likadant var jag med pappa hemma hos hans kusin nån gång och hon hade en dotter som var jämngammal med mig och då lekte vi (vi gick sen i samma klass i tio år och hon var min bästa kompis under mer än hälften av den tiden, men innan skolstart träffades vi aldrig utan att pappa och hennes mamma var med).

Men jag lämnades aldrig själv hemma hos en kompis eller hade en kompis hemma utan att föräldrarna var med förrän vi började skolan vid sex år. Och det var ju först då det i alla fall för mig handlade om att jag själv faktiskt hade en önskan om att umgås med det aktuella barnet. Innan dess var det mest påtvingat för att föräldrarna ville det.
 
Jag fattar så klart också att alla barn är olika men för mig är det helt väsensfrämmande att vara en pest mot husdjur, syskon i kompisens hem och kleta ner sig med mat när man är ganska stor. Jag har aldrig råkat ut för ett barn som beter sig så, det är därför jag inte förstår. Jag hade aldrig betett mig så hemma hos någon annan och med något enstaka undantag har ingen annan betett sig så hemma hos oss heller. Att ha kompisar på besök om dessa kan uppföra sig normalt och civiliserat hade jag inte haft något som helst problem med.

Kan du inte bete dig och respektera mina husdjur åker du ut och är inte välkommen igen förrän du kan uppföra dig. Men självklart är detta beroende på åldern på barnet. Jag lämnar ju inte min systerson ensam med katterna som är ett och ett halvt, för även om han inte menar illa kan han råka dra dem i svansen eller peta i ansiktet. Han är för liten för att förstå. Han är dessutom för liten för att det riktigt ska gå att förklara för honom att han inte får dra katten i svansen heller. Hade han betett sig likadant när han är tio hade han åkt ut och min syster hade dessutom fått höra att ungen inte kan uppföra sig.
Fast merparten av de barnen jag pratar om menar inte att vara "pester". De är bara inte hemma i vårt hem och har andra vanor.

Ena killen är t ex väldigt förståndig och lillgammal på många vis(och en mycket fin och uppskattad kompis!)men klart van vid större vuxet deltagande än vad som bjuds hemma hos oss. Jag ser ju också när jag hämtar sonen hos den kompisen att hemmet är inrett för små barn(inga prydnadssaker/växter i barnhöjd t ex), helt logiskt då där finns två barn till som är under 3 år. Inte helt märkligt för mig att jag måste påminna om att här finns ömtåliga saker. På sonen förstår jag också att nån av de vuxna i den familjen nästan alltid är med i bakgrunden av barnens lek/aktiviteter. De tycker det är roligt.
Jag gör inte det och ställer inte upp på att putta i gungan(de kan ju ta fart själva!), vara "fiende" eller tyda hemgjorda otydbara skattkartor.
Däremot rycker jag in om barnen får svårt att komma överens - ofta är det min tjurskallige, temperamentsfulle son som ställer till det faktiskt.

Killen som gärna retar storasyster - han hakar bara på. Min son brukar inte reta sin syster men av nån anledning är det jättekul med en kompis... Jag får såklart gå in och sätta stopp när de inte respekterar hennes nej. Pratar vi om det? Jepp. Säger jag till på skarpen till slut? Jodå, jag kan vara riktig surkärring. Gör de så efter det? Nej. Gör de om det nästa gång kompisen kommer? Mja, han har bara varit här ett par gånger och då har de det men förhoppningsvis trillar poletten ner. Annars får de låta bli att vara här.

Min son är mycket energisk och högljudd och behöver dessutom sägas till att gå på toa annars hinner han inte i tid. Han får ju leka hos kompisar vars föräldrar är ok med att säga till. Hittills har jag aldrig fått höra annat än att han är väluppfostrad och snäll och han har alltid varit välkommen tillbaka. Men jag vet ju att han för oväsen hos andra också liksom.

Barn som är ovana vid/rädda för katten. De är ju just det. Inte ouppfostrade. De flesta har lärt sig hur man ska bete sig, en är riktigt rädd ännu dock. Hon är ändå här relativt ofta då mamman är vän till vår familj. Är vädret ok får katten gå ut medan vi äter så att tösen kan äta i lugn och ro. Vilket han gärna gör. Annars sätter jag henne bredvid mig så att hon inte behöver hantera att katten kommer för nära. Hon är inte från Sverige och hennes enda erfarenhet av djur är vakthundar(som inte bara larmar...)och vildkatter som absolut kan gå till attack om de vill åt mat man har tex. Dessutom i ett land där man behöver ha rabies i åtanke om man blir biten. Hon är genuint rädd.

Andra barn har helt klart varit ouppfostrade. Rotat i lådor, skrikit åt oss, jagat husdjur, krävt annan maträtt, förstört inredning/planteringar/leksaker. De barnen får ett par chanser där jag MYCKET tydligt gör klart vad man gör och inte gör hos oss. Iaf om jag uppfattar dem som bra och viktiga kompisar för mina barn. Men de flesta av dem är numer "portade" hos oss.

För båda mina barn är nämligen kompisar jätteviktigt. Själv älskade jag att leka ensam som barn. De här brås på sin pappa😅 Skulle jag inte tillåta kompisar hemma så skulle jag antingen ha sorgsna barn eller knappt få se dem eftersom de hade varit hos andra och lekt. Jag står ut(till en viss gräns)för deras skull. Jag gråter av stress och ångest inför varenda kalas men skulle inte vägra dem det ändå den enda gången per år.

Dessutom vill jag känna deras kompisar med föräldrar den dagen barnen är äldre tonåringar som kanske inte direkt kommer och ber om lov riktigt på samma sätt som lågstadiebarn gör....
 
Vissa verkar göra det väldigt omständligt… när mina stora barn var mindre så kände jag aldrig att jag behövde ’hantera’ deras kompisar. Visst såg jag till att de blev utfodrade men men det krävdes ingen direkt hantering för det. Vi har alltid haft mkt kompisar hos oss och olika barn. Aldrig några problem var jag kan minnas. Möjligen kostnaden för limpor och ostar och mjölk 😆

Man kan ju konstatera ur svaren i tråden att det generellt är så att de som har barn i aktuell ålder här och nu ser det som självklart att barnens kompisar behöver "hanteras". Medan de som var i den här tiden för 10-15-20 år sedan beskriver det som att det var inga problem, de lekte helt självständigt och ställde bara fram ett paket mjölk.
Det kaaan ju vara så som med mycket annat här i livet att man glömmer mycket detaljer i hur man upplevde det där och då. Att ens bild om hur var det var förändras med tiden. Det händer ju hela tiden om allt.
 
Man kan ju konstatera ur svaren i tråden att det generellt är så att de som har barn i aktuell ålder här och nu ser det som självklart att barnens kompisar behöver "hanteras". Medan de som var i den här tiden för 10-15-20 år sedan beskriver det som att det var inga problem, de lekte helt självständigt och ställde bara fram ett paket mjölk.
Det kaaan ju vara så som med mycket annat här i livet att man glömmer mycket detaljer i hur man upplevde det där och då. Att ens bild om hur var det var förändras med tiden. Det händer ju hela tiden om allt.
Ja eller så är det ju också så att man är väldigt olika hur man upplever det. Många bekanta tyckte det var väldigt besvärligt att ha mycket barn hos sig jämt medan jag aldrig tyckt så 😊 jag har även en snart 3 åring nu så jag lär väl uppleva det igen 😅
 
Ja eller så är det ju också så att man är väldigt olika hur man upplever det. Många bekanta tyckte det var väldigt besvärligt att ha mycket barn hos sig jämt medan jag aldrig tyckt så 😊 jag har även en snart 3 åring nu så jag lär väl uppleva det igen 😅

Huruvida det är besvärligt eller inte är ju en annan fråga i det hela. Bara för att man anser att man behöver hantera sina barns lekkamrater så är det ju inte nödvändigtvis så att man ser det som besvärligt. Bara ett faktum att det existerar.
 
Ja eller så är det ju också så att man är väldigt olika hur man upplever det. Många bekanta tyckte det var väldigt besvärligt att ha mycket barn hos sig jämt medan jag aldrig tyckt så 😊 jag har även en snart 3 åring nu så jag lär väl uppleva det igen 😅
Vem har sagt något om jobbigt? Inte jag åtminstone; jag tycker nämligen (ofta) inte det är särskilt jobbigt att ”hantera” andras barn. Tyckte bara jag konstaterade att jag måste hantera andras barn. Inte att det var jobbigt.
 
Jag tycker att det är väldigt naivt att tro att man som förälder inte kommer behöva interagera med och "hantera" barnets kompisar. Antingen det eller så har man tänkt begränsa sitt barns umgänge mer än vad jag, personligen, tycker är ok.

Tänket "jag gillar bara mitt barn och vill inte ha nåt att göra med andras barn." Går, enligt mig, inte att kombinera med ett bra föräldraskap.

Jag gillar inte barn. Jag kan gilla individer. Precis som med vuxna. Därför är det inget problem för mig att interagera med barnets kompisar. De är trevliga människor som ger mycket positivt till mitt barn. Därför gillar jag dem.
 
Man kan ju konstatera ur svaren i tråden att det generellt är så att de som har barn i aktuell ålder här och nu ser det som självklart att barnens kompisar behöver "hanteras". Medan de som var i den här tiden för 10-15-20 år sedan beskriver det som att det var inga problem, de lekte helt självständigt och ställde bara fram ett paket mjölk.
Det kaaan ju vara så som med mycket annat här i livet att man glömmer mycket detaljer i hur man upplevde det där och då. Att ens bild om hur var det var förändras med tiden. Det händer ju hela tiden om allt.
Mina barn är ordentligt vuxna och jag minns då att jag interagerade mycket med barnens kompisar.
Däremot så tyckte jag aldrig att det var särskilt besvärligt.
Jag tror att det är lättare för vissa och svårare för andra.
Men visst, barnkalas med 15 - 20 stojande 6-åringar är ju en utmaning.
 
Här har vi haft kompisar hemma sen dottern var 4 och vi flyttade till byn, det finns jämnåriga i husen i närheten.

När dom är så små, speciellt om det 1 år yngre syskonet följer med, är det absolut en del hantering. Det kan ropas efter hjälp vid toabesöket, dom når inte till vattenglas själva, man får fixa fika, och ringa efter föräldrarna om det blir syskonbråk.

Nu när dottern är 9 sköter dom sig bra själva, jag behöver mest vara närvarande i huset då och då så att inget alltför tokigt pyssel hittas på. Men dom får vara själva inne när jag är på gården.

Vill man att ens barn ska ha ett socialt liv så måste man hantera andras barn.
 
När barnen var små så träffade vi kompisar ute generellt. De var på lekplats osv, alla andvarar för sitt eget barn. Likaså när de var mindre, föräldrar och barn umgicks. Nu när minsta är i skolålder träffas vi föräldrar, man utfodrar, medlar och kan finnas i bakgrunden men mer är det inte. Mitt bästa tips är att hitta andra vuxna man gillar så man har ett eget umgänge. Vi vuxna hänger, barnen leker.
Det är trevligast om du frågar mig.
 
Det beror helt på hur man bor! Min dotter gick ut på lekplatsen utanför vårt hus och lekte själv när hon var 5 år. Där träffade hon en 4 årig grannflicka och de blev vänner och sprang ut och in hos oss båda stup i kvarten.
Ja helt klart har det stor betydelse! När min dotter var liten så bodde vi väldigt lantligt i en liten grupp hus, så "gå ut på lekplatsen" fanns inte som koncept och skulle det lekas med kompisar fick det arrangeras av föräldrar. Så det gjorde möjligen att det blev lite senare debut av "leka hemma hos varandra".
 
När barnen var små så träffade vi kompisar ute generellt. De var på lekplats osv, alla andvarar för sitt eget barn. Likaså när de var mindre, föräldrar och barn umgicks. Nu när minsta är i skolålder träffas vi föräldrar, man utfodrar, medlar och kan finnas i bakgrunden men mer är det inte. Mitt bästa tips är att hitta andra vuxna man gillar så man har ett eget umgänge. Vi vuxna hänger, barnen leker.
Det är trevligast om du frågar mig.

Sånt har jag lite svårt för och tycker är rätt jobbigt. Att behöva umgås med barnets kompisar föräldrar bara för att barnen vill leka. Jag föredrar helt klart att föräldrarna lämnar av och så kan jag pyssla hemma, städa, laga mat etc medan barnen leker. Ja, jag får ta mig tid att hålla koll på barnen men slipper å andra sidan sitta och vara social när jag inte känner för det..
 
Ja helt klart har det stor betydelse! När min dotter var liten så bodde vi väldigt lantligt i en liten grupp hus, så "gå ut på lekplatsen" fanns inte som koncept och skulle det lekas med kompisar fick det arrangeras av föräldrar. Så det gjorde möjligen att det blev lite senare debut av "leka hemma hos varandra".

Vi föräldrar sms:ade varandra jättemycket i början när våra småttingar lekte 🤣

"Nu går de till er"

"Nu är de framme"

10 min senare... "De går ut till lekplatsen nu"

10 min senare... "De är hos oss".
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 223
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 601
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Om du vill får du (och andra i samma sits) gärna berätta mer om hur det funkade/funkar att jobba hemifrån med små barn. Min fästman...
Svar
14
· Visningar
1 447
Senast: WildWilma
·
Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 895
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp