Att ha två hästar..

Sv: Att ha två hästar..

Jag har två ponnys. Tanken var egentligen att jag bara skulle ha en, men insåg hur mycket smidigare det är att ha två. Har en egen stalldel där de bor i vars en ponnybox. Skulle jag bara haft en så skulle han få stå ensam där inne. Samt att han alltid har en kompis han kan gå med i hagen och på eventuellt bantarbete. Sedan en kompis av samma ras och ålder - det är inte fy skam när man är en åring! :)

Har två kallhyror á 700:-, betalar 300:- för mockning mån-tors, samt 500:- per ponny för hösilage. 70:- per spånbal (de står på bädd). Dyrt, men de går på bete under halva året :)

Sv: Att ha två hästar..

Jag köpte en häst vid 18 års ålder, och ett år senare köpte jag ännu en till. Så då hade jag ett varmblod och en kallblodig travare. Så det är ju inga små hästar, de äter som fan. :) Jag pluggade i gymnasiet och betalade ALLT till hästarna sj, från minsta lilla pryl till stallhyra, hö, försäkring, veterinär osv. Den enda fasta inkomsten jag hade var 950:- / månaden i studiebidrag. Jag bodde ju hemma hos mamma och pappa större delen av tiden, så jag slapp ju köpa mat till mig själv iaf :D (kläder mobil nöjen osv stod jag för sj). Men jag fick det att gå runt ändå, jag jobbade varje lediga lov på posten. Under sommaren jobbade jag nästan hela lovet för att spara ihop pengarna tills vintern. Men det var verkligen att vända på varenda krona, ingen glass under sommaren för att 15 kr var en hel dagsranson hö till en häst osv. Men man lär sig att hantera sin ekonomi kan jag lova ;) . Tips är väl att snoka reda på bra billiga stallplatser, ett bra hö så man slipper stödfodra med krafftfoder, jag strödde med halm för det var billigare än spån (sen anser jag även det är bättre för hästen att stå på bra halm än spån), även om det tog längre tid att mocka. Att ha dem ute på bete större delen av året skär ju ner på kostnaderna också, mina fick gå ut så fort det fanns tillräckligt med gräs i beteshagarna.
Så nog går det att ha två hästar även om man är 19, om man ger sig fan på det!
Men, om man tänker bort det ekonomiska, det är skitdrygt att ha två hästar att motionera när man kommer hem från skolan. Helst under vintern när det bara är mörkt och kallt. Ibland önskar man att man bara haft en häst, men kan inte välja bort någon av dem, s¨å man fortsätter att jobba och stå i.
lycka till med dina två hästar :)

jag såg nu att du inte pluggar, utan redan har en inkomst. :) Sätt dig och gör ordentliga beräkningar så du ser vad du har och vad allt kommer kosta.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 554
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 421
Senast: MML
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 405

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka