Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det finnns ju andra alternativ till dagis/sluta jobba heltid.
Vi har en tjej som jobbar som Au Pair hos oss. An sa lange ar jag hemma heltid med men jag kommer att borja jobba snart. Det ar guld vart att ha henne har.
Passar kanske bra om man har eget foretag? Man behover inte passa dagistider och kan vara flexibel.
Nej jag kanske skulla adopterat bort mitt barn bara för att han inte sov så som man förväntar sig av en bebis. Eller hur menar du?
Fast det låter ju inte särskilt trevligt när du beskriver det.
När man läser beskrivningar av hur det är att vara småbarnsförälder får jag ofta intrycket av att det fantastiska med att få barn är att man får gå upp helt i en annan människa och bara leva för den människans önskningar och behov, att det är däri det underbara ligger. Att få centrera hela sin tillvaro och ge upp allt för en enda människa, som dessutom behöver en.
Vilka beskrivningar menar du ?
Rent generellt eller beskrivningarna i tråden ?
Om du jämför det med att lämna bort barnet på dagis så många timmar som möjligt för att ha ett liv utan barn, så tror jag nog rätt många föräldrar tycker som det jag har citerat. Finns det inget mellanting?
De i min bekantskapskrets som har gått ner itid har inte gjort det pga barnen, utan för att hinna med fritidsintressen och öht ha mer ledig tid, ledig tid som absolut inte enbart tillbringas med barnen.
Nackdelen som jag ser det med en barnflicka är att barnet går miste om mycket bra saker som förskolan bär med sig.
Eller menade du att barnflickan finns där för att hämta/lämna/passa barn utanför förskoletid ?
många bor mer eller mindre på dagis
Vi delade lika på fl.
Jag var ledig i 7 månader på heltid (pga amningen huvudsakligen)
Sambon var sen hemma i ca 7-8 månader.
Därefter jobbade vi 50% var i ytterligare drygt 6 månader.
Vi tog ut max 5 föräldradagar/vecka för att få en så lång fl som möjligt. Det ger lite sämre ekonomi dock.
(Jag helammade till 4 månader och delammade tills han var 14 månader)
Vår son började hos dagmamma (som ju också är ett alternativ att fundera över ist f förskolan om man känner att den är "för stor") när han var 1 år och 9 månader. Först gick han halvtid en månad och nu går han ca 75%.
Nu jobbar jag heltid och sambon jobbar 75%. Sonen går tis-tors hos dagmamman kl 7.45 - 16.15. På fredagar går han 8.15 - 15.15.
Vad menade du med ditt inlägg då? Det jag citerade.
Fast det låter ju inte särskilt trevligt när du beskriver det.
När man läser beskrivningar av hur det är att vara småbarnsförälder får jag ofta intrycket av att det fantastiska med att få barn är att man får gå upp helt i en annan människa och bara leva för den människans önskningar och behov, att det är däri det underbara ligger. Att få centrera hela sin tillvaro och ge upp allt för en enda människa, som dessutom behöver en.