Att ha hästen inhyrd???

det beror väl alldeles på var i landet, till vem, vad de ska göra...

200-7000 eller så, 200kr kallhyra för mycket enkel stallmiljö i ödemarken och 7000 för fullservice i centrala stockholm.

och ännu flera tusen om du står hos någon som ska träna hästen åt dig typ tillridning (men det var det väl inte tänkt i ditt fall kankse)

Själv betalar jag 3000:- /månad för box till min häst i Norrtälje 7 min n. om sthlm.
Allt ingår men man har en söndag varannan månad som man själv har hela stallet (mockning/fodring/in-och utsläpp av 36 hästar)

Jag betalar också 3000kr i månaden i genomsnitt men det är kallhyra och sen köper jag foder och strö. Det kan låta billigt när bara kallhyran nämns men det gäller att lägga undan till mat och strö varje månad. Varje höst blir dyr då det ska köpas både hö och strö.

Just nu har jag en hyra på 800 kr, det som ingår är 4 fodringar/dag och in och utsläpp. Havre.Paddock finns, 5 min skrittväg till ridhus där det kostar 300kr/månad om man ska rida där. Ska flytta hästen om ett par månader, där är stallhyran 1250kr, och där ingår fodring 3 ggr/dag in och utsläpp, havre, ensilage och halm. Paddock finns.

Jag har häst ca 15 km utanför en mellanstor stad. Stallhyran är 1250 kr. I det ingår 4 fodringar/dag, ut/insläpp i typ rasthage, torv efter rimligt behov, max 8 kg hö/dag, belyst paddock, uppvärmd sadelkammare, torkrum och extra utrymme för prylar.

Kraftfoder köper var och en. För min häst blir det 100-200 kr/mån. Vi har stalljour en helg/mån/inack. på morgonen för fodring och utsläpp samt hjälper till vid behov med andra fodringar och insläpp, men det är sällan det behövs.

Man kan köpa till täckesbyte för 50 kr/mån, mockning 20 kr/dag och mera hö (kilopris).

Juni-sep har jag min häst på ett annat ställe med kanonfint sommarbete. Då betalar jag 700 kr/mån i kallhyra för "vinterplatsen" och 250 kr/mån för betet och så kraftfodret. På "sommarstället" har även sommargästerna tillgång till stall, sadelkammare och paddock.

Vi betalar ungefär 2 400:- för två Ponny, så 1 200:- för en ponny (1500:- för stor häst), då ingår foder, 8 kg hö/dag, 2,5 kg halm/dag, in- och utsläpp, täcke av och på och vardags fodringarna. Sen köper vi spån och extra foder och har fodringar på helgerna. Då befinner vi oss ca 7 km ifrån Linköping.

Stallhyran är 1350 kr per månad och då ingår 5 torvbalar, hö, saltsten och Krafft Grund. Har kvällsfodring en gång varannan vecka och helgjour ca var 7:e helg. Stallägaren sätter inte på täcken utan det får man fixa själv.

Eftersom jag har en fånghäst har jag valt att ha eget hö och kraftfoder så min stallhyra blir istället 1000 kr per månad.

Stallet ligger fem minuter från ridhus i en liten stad i Värmland.

Där jag hade min gamla häst kostade det 500:- i kallhyra. Då fick man in-och utsläpp och 4 fodringar per dag. Halm kostade 100:- för en rundbal ( räckte ca 6 veckor), havre, betfor och ensilage köptes billigt från gårdens egna lantbruk. Det enda jag själv behövde inhandla var saltsten och mineraler. Min häst var lättfödd och min månadskostnad med hyra och foder låg på under tusenlappen.
Stallet låg på landet med dåliga kommunikationer, paddock, lite ängar och ett par grusvägar att rida på. 20 min skritt till närmsta ridhus.

Jag bor i Skåne och har min häst inackorderad cirka 1,5 mil utanför en större stad.
Detta ingår i stallhyran, som är 2220 kronor/månad, inklusive moms:
Allt strö och foder
Utsläpp, intag
Uppvärmd sadelkammare med tvättmaskin och enkelt torkrum
Duschspilta
Ridbana, ca 50x50 meter
Ridhus, 22x40 meter
Stor gräshage, ca 2000 kvadratmeter, till min häst

Möjligen kan jag ha glömt något, men det väsentliga är med. Enda nackdelen är att det är ganska dåliga ridvägar och tråkig ridterräng. Ibland är jag glad att jag har egen transport :)

Immer

Jag betalar 1000 kr/mån i kallhyra och har då tillgång till:

Fin box med bra ventilation
Mysigt, lagom stort stall med (mestadels) trevliga människor.
Uppvärmt fikarum med kylskåp, rinnande vatten, micro, telefon etc.
Låsbar, uppvärmd sadelkammare.
Uppvärmd foderkammare - nyupprustad och jättefin! :love:
Ganska små, men ändå acceptabla vinterhagar.
Enormt stora sommarbeten, blir rena vildhästlivet några månader om året.
Anlagda superfina ridvägar, belysta ridvägar etc.
Nyrenoverad spolspilta med varmt och kallt vatten.

Jag betalar dessutom 950 kr extra och får då tillgång till stort ridhus och enorm utevolt, med massor av material (bommar osv), toalett, cafeteria etc.

Nackdelarna är väl att det är ett kollektiv stall, vilket innbär några pass i veckan. Dessutom tillkommer ju kostnader för foder - hö, kraftfoder - plus strö. Så det blir ju en del pengar till slut... :crazy:

Men jag är mycket nöjd med min stallplats! :love: :)

Mvh Huntress

Här runt Gävle ligger hyran på runt 1800-2000 kr på ridskolor och i de privatstall jag kollat, och då ingår viss service och hö eller spån och kraftfoder, en del stall ingår spånet och i andra höet men totalt blir det nästan samma summa om man köper balspån, iallafall härikring.

Sv: Re: Att ha hästen inhyrd???

Jag betalar 350 kr i kallhyra per häst. Ingenting ingår, jag sköter utsläpp, insläpp utfodringar m.m själv. (jag är ensam i stallet) Stallägaren hjälper mig att ordna billigare halm från grannbonden. Jag tycker priset är billigt med tanke på hur många fina ridvägar det finns här.

Sv: Att ha hästen inhyrd???

Jag hyr in mig i ett "halvkollektiv".

För 1650:-/månad får jag:
*Morgonfodring, täckning och utsläpp.
*Kvällsfodring.
*Hö, hösilage, halm, torv, havre, betfor, saltsten och mineraler.
*Stor, uppvärmd sadelkammare.
*Flera hyfsat stora vinterhagar.
*Belyst ridbana med hinder 5 minuter bort.
*Sommarbete vid stallet.
*Bra bussförbindelser. (Fast jag bor väldigt nära...)

Vi hästägare sköter efter ett schema:
*Lunchfodring.
*Intag och eftermiddagsfodring.
*Täcken av vid intag.

Varje hästägare sköter själv:
*Iordningställande av kraftoder.
*Mockning.

Stall med 8 boxar på liten ort mellan Gävle och Falun. Ridhus finns 10 minuter bort och betalas per gång, år eller termin.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 448
Senast: Häst_
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 417
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 109
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar