Att ha häst utan stall

Sv: Att ha häst utan stall

kl

Jag fattar inte ens att man tänker tanken på att anmäla om hästarna ser ut att ha det bra. Är det bara för att vara paragrafryttare och ställa till med skit för folk? Lägg krutet på djur som har det dåligt i stället. Du vet ju inget om dessa hästar förutom att de ser välmående ut. Varför sitta och försöka ta reda på någon anledning att anmäla? Om du är orolig för hästarna försök då istället få tag på ägarna och berätta om din oro och fråga hur de löser det vid behov av box m.m.

Så bra! Dom flesta här tycker att det är helt i sin ordning att ha sin häst ute i en liten hage året runt mitt ute i ingenstans utan uppsikt. Och att om man tycker annat så är man en gnällspik som ska sköta sitt och skita i andra. Bra! Då kan ju alla hoppa över det där jobbiga och dyra med stallhyra och mockning och sätta upp en hage i närmaste skog och skaffa sig en häst. Billig och bra lösning på problemet och gnäller markägaren så flyttar man bara hagen till en annan skog;)

Det är ca en km till "gården" därifrån och på den gården ser man inte med blida ögon på hästfolk och hästar, så har svårt att tänka mig att dom skulle få ställa in sina hästar där. Inga andra ställen i närheten har inackorderingar. Dessutom så är det en ej trafikerad skogsväg som slutar vid en vändplan.

Men det där är väl bara rykten? Min svärfar som också bor på gården var/är inte direkt känd för att uppskatta ryttare, men det finns numer hästar här på gården. Den riktiga anledningen var troligtvis inte hästarna han hade emot, utan han uppskattade inte "löst folk" springandes. Men det är ju en annan historia.

Jag har bland annat en hage som ligger ca 1 km bort och jag har fått gå med mina hästar varje morgon och kväll. Bara för att det inte finns ett stall i närheten så behöver det inte betyda att hästarna står ute dygnet runt.

Allt är inte alltid som det ser ut, om du är nyfiken så kan du ju höra av dig till dom med hästarna innan du gör en eventuell anmälan. Kolla upp transporten på vägregistret och se vem det är.

Så bra! Dom flesta här tycker att det är helt i sin ordning att ha sin häst ute i en liten hage året runt mitt ute i ingenstans utan uppsikt. Och att om man tycker annat så är man en gnällspik som ska sköta sitt och skita i andra. Bra! Då kan ju alla hoppa över det där jobbiga och dyra med stallhyra och mockning och sätta upp en hage i närmaste skog och skaffa sig en häst. Billig och bra lösning på problemet och gnäller markägaren så flyttar man bara hagen till en annan skog;)

Ja de flesta tycker säkert det är okej att ha hästar som är välmående i en hage, vi vet just inte så mycket mer. Vad jag vet finns det ingen lag på att hagar måste ligga i anslutning till boningshus.

Hade hästarna verkat må dåligt hade det varit en annan femma.

Jag har läst tråden och begriper inte hur du kommit till den här slutsatsen:confused:. Lägg krutet på hästar som INTE mår bra och som INTE har foder/vatten etc. Ta reda på vad som föreligger i det här fallet innan du drar igång en massa...varför inte höra av dig till markägaren, även om han är en tjurig gubbe som inte gillar hästar, och fråga om det är hans hästar så kanske du får svaret av honom direkt. Jag menar...är det någon som olovandes nyttjar hans mark uppskattar han nog om någon upplyser honom. Jag skulle uppskatta det iallafall :cool:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik En ridskola tänker börja använda en triangelmärkt häst i verksamheten. Detta mot att hästägaren får gratis uppställning. Vad jag vet är...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 253
Senast: Cambrie
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 234
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Nån som har tips hur man sköter en 40*40 m hage som hästarna går i året runt. Skulle t.ex vilja att det växer tätare med gräs blir...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
9 567
Senast: Grazing
·
Foder & Strö Ska flytta hästen till nytt stall och flyttar från en hage med ytterst lite gräs året runt till en gräshage där det är mkt gräs. Dock är...
Svar
4
· Visningar
470
Senast: Hello
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama