Självklart kommer hästarna när man ropar! Om man har en bra relation till varandra. Jag upplever att de gärna tävlar med varandra om vem som kommer först till matte
Angående stall med små hagar så tror jag lika mycket att det hänger på vad hästägare vill ha och vad som erbjuds. Såg en annons om stallplats där stallägaren skrev att om hästen skulle stå i mindre hagen ensam så ville stallägaren se veterinärintyg på varför det krävdes. Det tänker jag ändå är en ganska stark markering för en sundare hästhållning.
Precis som du skriver så det är ju oftast inte så att folk står på en anläggning med små rutor och hästar en och en av tvång. Utan de har valt det av en eller annan anledning, som nästan alltid är kopplad till någon form av bekvämlighet eller är praktiskt. Där jag står finns förenklat fyra typer av privathästhagar, vi kan kalla dem för A B C och D
A - De som ligger i direkt anslutning till stallet är minst och de hästar som går där tas in 14.30 (det är inte valbart i de hagarna).
B Sen lite längre bort finns lite större hagar, fortfarande för en häst men med lite mer utrymme att röra sig.
C Och sen så ännu lite längre bort finns ytterligare större hagar som är tänkta för två hästar, dvs de är typ dubbelt så stora som B-hagarna.
D allra bort finns ytterligare tre hagar tänkta för två hästar, dessa hagar är de största på anläggningen och ungefär som en stor ridbana vardera (dock inte helt rektangulära).
I B-D hagar väljer man själv om hästen ska gå in 14.30 eller om man ska ta in den själv senare.
A-hagarna är nästan alltid fulla. Det finns nästan alltid lediga B-hagar. C-hagar är svårare för det är för få personer som vill ha sällskap till sin häst så det går en och en hästar där med. D-hagarna finns det nästan alltid ledigt eftersom "de är för långt bort". De är kanske 50 m längre bort... Tidvis har det även varit svårt med kompis i D-hagarna för ingen velat
Så det är absolut hästägarna som styr, och många vill ha sin häst ensam i egen hage och gärna nära stallet