Bukefalos 28 år!

Jag är ledsen att jag missuppfattade ditt inlägg, men som någon skrev, två fel gör inte ett rätt. Jag sålde min häst delvis för att jag inte hittade en uppstallning jag tyckte funkade och då stod hon aldrig i en pyttehage utan gräs utan i större hagar med en massa kompisar.
Det gör nu inget och alla gör nu det dom själva anser vara bäst.
 
Jag jag anser inte den är bra och hade aldrig haft så om det inte varit tvunget. Där är skillnaden. Och min har större än 40x 40 men om det är 30 x 70 eller 37 x 65 eller nåt annat mått jag inte exakt utan att mäta (den är inte rektangulär) men ungefär som en 60 x 40 bana. Men det spelar ingen större roll med 20 m hit eller dit för det är och förblir en liten hage och det har en negativ påverkan på en rad aspekter ur hästvälfärd
Varför är det tvunget för dig? Kan inte du byta stall? Tycker också du är hård mot ts när ni har samma hagstorlek. Ts kanske inte har lättare än dig att byta stall till bättre hagar. I inlägg #35 skriver du att ts har ju 3 st, sen i inlägg #48 att din häst inte går själv. Så du har alltså 2 st hästar på ytan. Även om du kan erkänna att det är dålig yta så går trots allt din häst där. Den utsätts för det, och det är ju lika stort problem för hästen.
 
Varför är det tvunget för dig? Kan inte du byta stall? Tycker också du är hård mot ts när ni har samma hagstorlek. Ts kanske inte har lättare än dig att byta stall till bättre hagar. I inlägg #35 skriver du att ts har ju 3 st, sen i inlägg #48 att din häst inte går själv. Så du har alltså 2 st hästar på ytan. Även om du kan erkänna att det är dålig yta så går trots allt din häst där. Den utsätts för det, och det är ju lika stort problem för hästen.
Jag har bytt stall till detta från stall med stora hagar och flock hage. Just för att han behövde komma bort från gräs både i hagen och runt hagen. Förhoppningen är att kunna flytta till större mer hästvänlig hage igen i framtiden då jag inte anser hästar ska gå i så små hagar. Det här är inget jag tycker är optimalt eller jag är nöjd med, men det är det minst dåliga för honom just nu tyvärr.

Edit. Var har jag "hackat" på TS förresten? Jag svarade kring min, och att jag bland annat inte ansåg det eftersträvansvärt att ha som jag har det. Ts svarar att det är mycket i livet som inte är eftersträvansvärt. Jag svarar att vi nog har olika syn på djurhållning. Därefter skriver jag lite allmänt om när ridsportförbundet var på besök på "min" ridskola och anmärkte på omodernt med små hagar och en och en och att vindarna vänder från det (då det diskuterats i tråden), att det finns forskning och etologi som mm .sen ger sig grazing i och undrar var det är för skillnad på min situation och ts.

När hoppade jag på ts?
 
Senast ändrad:
Ja jag har ju mina hästar tillsammans i alla fall. Alla dom stall med ridhus och allt sånt som har hästar en och en i storlek sjukhage där det kostar skjortan att stå inackorderad bör dom inte heller ha några hästar? Lite större hage kunde jag allt ha om jag haft möjlighet men ingen jättestor med bete dygnet runt då jag inte tycker shettisar ska gå på bete.
Men bad du inte om råd för att få gräset att växa bättre i hagen? Hur rimmar det med att shettisarna inte ska gå på bete?
skulle t.ex vilja att det växer tätare med gräs blir ganska mycket bara grått och gräset växer inte så tätt.
 
Mina hästar har alltid kommit när jag ropat. Sommar som vinter i hagar upp till 8 ha. Annars har det varit något galet. Som när bäcken som delar hagen hade frusit under natten och gamlingen inte ville gå i iskanten. (Då fick vi gå och hämta honom och gå hem på vägen utanför hagen där det finns en bro.)
 
Självklart kommer hästarna när man ropar! Om man har en bra relation till varandra. Jag upplever att de gärna tävlar med varandra om vem som kommer först till matte :)

Angående stall med små hagar så tror jag lika mycket att det hänger på vad hästägare vill ha och vad som erbjuds. Såg en annons om stallplats där stallägaren skrev att om hästen skulle stå i mindre hagen ensam så ville stallägaren se veterinärintyg på varför det krävdes. Det tänker jag ändå är en ganska stark markering för en sundare hästhållning.
 

Liknande trådar

Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
1 699
Senast: lizzie
·
Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 303
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 037
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
742
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp