Att ha häst utan stall

Koriander

Trådstartare
Får jag som hästägare ställa mina hästar i en hage mitt inne i skogen en bit från bebyggelse året runt utan att ha ligghall men en tät skog i hagen? (Har stall själv men ville bara ställa frågan)

Sv: Att ha häst utan stall

Nej, inte under den årstiden då betestillväxt inte sker. (Varierar ju lite beroende på var i landet man är.)

Nej :) (man kan dock söka dispens från Jordbruksverket om man har tät skog, men det är mkt sällan det beviljas som jag förstått. )

Förutom att hästarna måste ha ligghall under den kalla delen av året måste du ha tillgång toll sjukbox vid behov. En per 10 hästar tror kag.

Ställer frågan på förekommen anledning. Hittade nämligen under en skogspromenad två st hästar i skogen i en hage rätt långt från bebyggelse. Visserligen såg dom inte att må dåligt och hade foder, vatten ordentligt stängsel och var väl täckade, men är det ett nytt sätt att spara in på det här med installningskostnader tro? Skulle aldrig våga ha min häst under dom förhållandena. Visserligen så går ju hästar i lösdrifter och på beten under långa perioder, men förmodligen i lite större hagar. Även om min häst hade tillgång till ligghall/vindskydd så skulle jag vara tveksam. Ska ta mig en ny promenad dit idag och kolla om dom står kvar. Gissar på att det är redan anmält och hästarna är borta. (hoppas jag)

Har du bevakat hagen dygnet runt? Det känns väl överdrivet att anmäla att två hästar står och har det bra i en skogshage. De kan mycket väl stå på stall över natten dessutom. Vad får dig att tro att andra anmält det? Står de så nära bebyggelse att du räknar med att folk passerar och därmed ens kan anmäla så är det väl inget som hindrar att ägaren promenerar dit.

Fast de kanske har haft hästarna uppstallade och släppt ut dem nu när det blivit varmare? Jag har faktiskt haft mina ute några nätter nu när det varit över 5 grader på natten och 15 på dagen, de har vindskydd (ej strött) i hagen och fri tillgång på hö. Dessutom har ju gräset kommit igång och växa nu i delar av Sverige, land annat hos mig, (vet inte var du bor), den där regeln är ju tolkningsbar!

Annars kanske du kan kolla runt lite om de verkar ta in och ut hästarna.

Edit: Svar var menat till TS, fel knapp!

Jag känner också folk som har sina ute dygnet om nu, utan ligghall, men det är torrt ute och gräset växer och blir det regn så tar de in. Det kan ju vara så i TS fall också.

Min unghäst går 'mitt ute i skogen mitt ute i ingenstans' (dock har de en stor ligghall också). Det är inte i anslutning till stallet utan man måste gå över vägen och en bra bit in på en liten skogsväg. Men de har ändå tillsyn varje dag flera gånger och vi tar ju upp dem till stallet om det behövs.

Men om någon kommer på 'fel' sida av lösdriften kan de säkert tro att de inte har nånstans att gå in och är 'övergivna'. (nu vet jag inte om du såg hela hagen, men vi har typ stora kullar och skog så man ser ju inte särskilt långt och hagen är större än man tror om man står nere vid ligghallen och tittar. Har roat mig med att leta efter min tant i timmar där när hon bestämt sig för att leka gömma häst :P )

Och eftersom de verkar vara välomhändertagna så skulle jag tro att någon har koll på dem och sköter dem som de ska :)

KL.
Håller med , de verkar enligt din beskrivning vara väl omhändertagna.
Mina går ute på heltid i skogshage , i och för sej här på gården , och jag har stall med varsin box om det skulle behövas.
Men mina lurvbollar mår skitdåligt av att bli inställda , blir jättesura !
De har bara ställts in vid riktigt skitväder .. och "Dagmarstormen" ställdes de in av säkerhetsskäl.

Så , jag menar , det kanske finns vettiga och genomtänkta orsaker till att de står där ?

Det är ca en km till "gården" därifrån och på den gården ser man inte med blida ögon på hästfolk och hästar, så har svårt att tänka mig att dom skulle få ställa in sina hästar där. Inga andra ställen i närheten har inackorderingar. Dessutom så är det en ej trafikerad skogsväg som slutar vid en vändplan.

Kanske inte är riktigt jämförbart med min situation , när jag tänker efter .. mina går ju hemma.
Skulle inte vilja ha mina hästar 1 km bort , utan att någon annan skulle ha uppsikt , när jag inte var där ..

En av hagarna i mitt stall är ingången vid stallet och bortre änden 800-900 m bort, det är inget direkt ovanligt att man inte kan bevaka hästarna konstant om man har lite större hagar, många hagar eller mycket mark.

Jag är också inne på att det kan vara så att hästarna står i hagen på dagarna och tas till ett stall på nätterna.

För något år sedan hade jag hästarna installade i ett stall där hagen blev lervälling under vår/höst, så under den perioden traskade jag iväg med hästarna varje dag till en annan (lerfri) hage ca 1 km därifrån. För någon utomstående såg det säkert ut som att hästarna enbart stod i hagen utan skydd.

Annars är ju våren kommen i delar av sverige, om det sker grästillväxt där du bor är det fullt tillåtet att låta djuren gå ute dygnet runt utan skydd :)

Dom har inget stall. Gubben som äger närmaste gården (på vars mark dom står) är ingen hästvän. Jag känner mycket väl till trakten och vet att ingen har dom inhysta. Dom har ställt dit en äldre transport där dom antagligen har sadlar mm. Det går säkert ingen nöd på dom men det är lite underligt att dom bara dök upp från ingenstans. Dom ser alltid mätta, lugna och belåtna ut när jag går förbi och är väl täckade. Det jag undrade var om det är TILLÅTET att ha dom ute i mars månad utan vindskydd i en rätt liten hage.

Ärligt talat, spelar det någon roll? Ser hästarna välmående ut, strunta i det, om du misstänker att de far illa så anmäl det. Jag tycker det är en bra filosofi i sammanhanget att sköta sig själv och skita i andra så länge ingen far illa. Om du är nyfiken så prata med dem, de vet garandterat bättre hur läget är än de flesta på buke.

Kanske är det en nödlösning.

Men om markägaren inte är en hästvän så är ju frågan om han skulle hyra ut marken till hästar? Kan det vara så att det är en släkting eller en flickvän som lyckats övertala gårdsägaren om att få ha hästarna i hans stall en kort period?

Det jag undrade var om det är TILLÅTET att ha dom ute i mars månad utan vindskydd i en rätt liten hage.

Nu vet jag ju inte var i landet du och hästarna finns. Men om det sker tillväxt på betet/gräset så är det tillåtet att ha hästar ute dygnet runt utan skydd. Om det inte gör det så får de vara ute max 16 timmar per dygn.
Sedan kan man under vissa omständigheter få dispens från det av Länsstyrelsen.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik En ridskola tänker börja använda en triangelmärkt häst i verksamheten. Detta mot att hästägaren får gratis uppställning. Vad jag vet är...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 253
Senast: Cambrie
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 234
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Nån som har tips hur man sköter en 40*40 m hage som hästarna går i året runt. Skulle t.ex vilja att det växer tätare med gräs blir...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
9 567
Senast: Grazing
·
Foder & Strö Ska flytta hästen till nytt stall och flyttar från en hage med ytterst lite gräs året runt till en gräshage där det är mkt gräs. Dock är...
Svar
4
· Visningar
470
Senast: Hello
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama