För det första är ju sköldkörteln viktig i mitt fall, den blev bättre när jag började äta kött och är nu helt återställd efter en tids medicinering.
Annan mat blir det, springer runt och räknar kalorier på allting och oftast blir det helt enkelt kycklingklubba och grönsaker i den mån jag har råd, annars typ ris, om jag inte skippar det helt och äter bara klubban. Annars äter jag även mer mat än innan, jag tvingar fortfarande i mig den där frukostyoghurten (alltså, Valios YOghurt med banan och vanilj och en skivad banan i...
), alternativt chiapudding ibland, och har kaloriräknarappen till hjälp så jag ska äta tillräckligt med mellanmål och sådär under dagen. Kort och gott i stort sett samma portionsstorlekar som innan, och så dessutom frukost och ett antal mellanmål på det (ja, det här är smått inriktat till de i början av tråden som envisades med att man måste äta mycket för att bli tjock
).
Mindre snask ja. Lyckan var total när jag upptäckte att Coop har lantchips på 40 gram
Blir såna småpåsar eller små Pringlesburkar eller Indianpopcorn, alternativt en påse Stjärnor om jag vill slösa hela 500 kcal på det. Vilket jag sällan vill, för jag vet att jag kommer bli hungrig efter de där stjärnorna och har jag då inga kalorier kvar så... Ja då sitter jag ju där och hungrar ihjäl. Kaloriräknandet gav ett mer fungerande konsekvenstänk helt enkelt och har gjort det så mycket lättare att motstå.
Mörk choklad har jag gärna på lager, jag har vant mig vid styrkan och kan lättare stoppa i mig mer nu än innan men som tur är så kan jag luta mig mot kalorierna för att begränsa. Annars är Dido en stor hjälp, nån billig Kitkat-kopia som säljs i 10-pack, sånt har jag jämt en stor burk fylld av. En sån bit med 2 rader kostar mig 89 kcal och det är guld värt när chokladsuget blir för stort, för att jag inte ska cykla till affären och köpa nåt mer rejält. Werthers har jag märkt är bra annars vid sötsug, nu är det sällan jag är sugen på just sött men när jag väl varit det så har en karamell på 23 kcal som man kan suga på hur länge som helst typ definitivt underlättat
Ätardag har jag en gång i månaden, då nollställer jag kaloriräknaren och äter precis vad fan jag vill utan att bry mig ett enda litet dyft. Har en ätardag i helgen, hoppas på att ha råd med den kebabpizza jag suktat efter i ett par månader nu
Motionen blev det inget av. Spinningen var på g men det blev för mycket med annat samtidigt så jag la ner det tillsvidare. Men nu är ju sommaren på g så en och annan cykeltur finns inplanerad och kanske kan jag ta nån promenad ibland om ryggen pallar. Den känns inte lika skör som innan iaf, även om den inte är helt hundraprocentig alla gånger
Är jävligt sugen på att ta upp fågelskådning, jag fotar gärna olika fåglar redan som det är men skulle gärna hålla på mer åt fågelhållet och inte bara fotohållet om man säger så. Det om något skulle ge motion gratis iom att jag saknar bil, men tyvärr är det ju många platser som är för svåra att ta sig till med cykel... Men vi får se, kanske är något som kan fungera tids nog. Hur som helst blir det fågelfoto i sommar och då blir det motion. Ska jag få syn på den enkelbeckasin jag främst är på jakt efter så blir det en mils uppförsbacke bara det
I mitt fall finns ju en Asperger-diagnos inblandad också och jag tror definitivt att det spelar en stor roll. Dels i att jag blev så pass tjock från början då det rubbat mina hungerskänslor, gjort att jag är galet kräsen och gärna snöar in på enstaka maträtter periodvis (2 år på strips gör en fet hur lite det än går åt liksom, vilken jävla kaloribomb!), och just att mitt psykiska mående alltid varit rätt uruselt bland annat pga det vilket fått mig att tröstäta de perioder jag inte sysslat med annan självskada istället. Jag menar, jag kunde smita ner mitt i natten och sno 3 kladdkakor ur frysen när jag var typ 12. Blir man inte tjock då så...
Och ja, det här visuella stödet som jag nämnt tidigare i kaloriräknaren är ju en jävligt stor hjälp för mig. Det gör det som annars är väldigt abstrakt mycket tydligare och gör det lättare att ta kontroll. Dessutom är jag ju väldigt rutinbunden. Sen jag skaffade katt fick jag en morgonrutin bestående av hans frukost och att rensa kattlådan. Det är bra mycket lättare att modifiera den befintliga rutinen till att innehålla även frukost än det var att försöka äta frukost "bara sådär" som jag gjort innan. Har jag en rutin så håller jag den. None shall mess with my rutin.