Bästa schampo och balsam för torrt lockigt hår?

Jag har hår om jag knappt kunde dra fingrarna genom när det var blött.
Nu gör jag så att jag för det första kammar igenom det innan tvätt.

sedan sköljer med äppelcidervinäger (blandat typ 1 på 8 med vatten, doserar ut i håret med f.d. sirapsflaska, de har en bra kork) När vinägern är i går det att dra fingrarna genom hår där det annars inte går.
Efter lätt handdukstorkning har jag araganolja i toppar och ev. andra torra delar av håret. Det ska bara vara lite, och håret måste fortfarande vara delvis fuktigt.

Jag förbrukade massor av balsam/inpackning innan för att öht kunna dra fingrar igenom. Med denna metod har behovet av balsam försvunnit helt och jag kan vänta mycket längre mellan tvättar innan det blir dåligt. (förutsatt sls-fritt schampo)
Tack för svaret.
Det låter intressant, sköljer du ur äppelcidervinäger sen eller får det sitta kvar i håret? Kanske skulle testa det jag också.

Tack för svaret.
Det låter intressant, sköljer du ur äppelcidervinäger sen eller får det sitta kvar i håret? Kanske skulle testa det jag också.
Det går bra vilket som. Jag brukar strunta i det pga. enklast. Eventuellt kan det lukta lite mer innan det torkat om man inte gör det? (för mig spelar det ingen roll och väl torrt luktar det aldrig)

Första gångerna är det bra att ha koll på var man har kran och dusch ifall man får i ögonen. Jag brukar använda flaskan för att få det i olika delar av håret och fånga upp med handen under håret för att få det genomblött överallt. Det rinner ju bort på ett annat sätt än balsam, men det behöver inte någon 'verkanstid' utan bara att det sköljer över där det ska.

Effekten av det sura är att 'fjällen' på hårstråets yta viker ner sig så det blir planare. Dvs. stråna glider bättre mot varandra utan att haka i. Motsatsen till att man använder basisk såpa när man tovar ull då de ska spreta ut för att haka i varandra så mycket som möjligt.

Jag har samma hårkvalitet som du och har testat allt (känns det som), från billigt till riktigt dyrt. Det som har funkat allra bäst är produkter från Normal som heter Curl girl. Det är ett femstegs-koncept med rengörande balsam, hårmask och återfuktande balsam samt en mousse och en lockkräm. Frisset är borta och håret blir blankt och upplevs inte som torrt, dessutom håller lockarna mycket bättre än med alla andra produkter jag testat. Jag reder ut håret med fingrarna efter dusch och borstar det aldrig.

Jag har samma hårkvalitet som du och har testat allt (känns det som), från billigt till riktigt dyrt. Det som har funkat allra bäst är produkter från Normal som heter Curl girl. Det är ett femstegs-koncept med rengörande balsam, hårmask och återfuktande balsam samt en mousse och en lockkräm. Frisset är borta och håret blir blankt och upplevs inte som torrt, dessutom håller lockarna mycket bättre än med alla andra produkter jag testat. Jag reder ut håret med fingrarna efter dusch och borstar det aldrig.
Åh det var intressant. Kanske får ta en sväng dit och spana in sortimentet. Tack för tipset.

Liknande trådar

Kropp & Själ Pga mediciner (tidigare och inte nu längre) och från början tunt hår och att man inte direkt blir yngre så är mitt hår ... ja hemskt...
Svar
19
· Visningar
791
Senast: Raderad medlem 142658
·
Kropp & Själ Jag vet att det finns trådar på ämnet men jag vill ändå ha en till. Mitt hår är alltid torrt och tråkigt. Jag använder schampokakor och...
Svar
11
· Visningar
494
Senast: Raderad medlem 142658
·
Kropp & Själ Jag har problem med mitt hår. Det ända schampot som har fungerat (burts bees) har slutat att tillverkas och jag hittar inget likvärdigt...
2
Svar
25
· Visningar
2 378
Senast: 95johsv
·
Kropp & Själ Jag börjar bli galen på mitt hår, klippte av det för en tid sedan då det var riktigt slitet. Tänkte att håret skulle kunna få en...
2
Svar
35
· Visningar
3 361

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka