Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Knäckepizza är ju också billigt och gott och de flesta brukar ha grunden i skafferiet redan.
Knäckebröd, tomatpuré/tomatsås el liknande , lite ost, kryddor och valfri fyllning (skinka,tomater, champinjoner, köttbullar..vad man nu har hemma) :)

Ett tips på billig nyttig mat som faktiskt är god är linssoppa. Brukar inte kosta mer än ca 5 kr per portion.
Linser, potatis, lök, buljongtärning, rosmarin, salt och peppar.
En fördel till med linssoppa är att man håller sig mätt länge på den, utan att bli godissugen... :p
Jag brukar ha i morötter också när jag gör linssoppa (och mycket linser). Ingen rosmarin eller peppar, men däremot ibland en förpackning saffran.

Jag måste bara säga att jag tycker du är bra som tagit detta beslut och skriver så öppet om det här! Lycka till!

GBP är inget för mig nej.
Jag har aldrig sagt att jag inte tänker ändra på mina matvanor, jag är inte dummare än att jag fattar själv att jag är tvungen för att gå ner. Det jag har sagt är att jag inte kan äta femtielva gånger om dagen som brukar rekommenderas pga att jag har rubbade hungerskänslor. Jag har jobbat på att äta oftare i ett par år som det är så att förvänta sig att jag ska kunna käka 6 ggr/dag över en natt är helt enkelt inte realistiskt.

Nej självklart är det inte realistiskt att lära sig tekniken över en natt, det gör nog inte GBP patienter heller om jag tolkat saken rätt. Det tog tid för mig med att lära in, och jag måste tänka på det väldigt ofta men et gav mig en viktnedgång på 40 kg. Men tekniken är ju ändå fullt användbar utan OP också, men den kräver mycket disciplin, och man behöver inte ha med ett kök för det. Det finns bars som kan användas som mellan mål, bars som fungerar som måltidsersättning osv.

Rubbade matvanor, ja det är precis det man har som överviktigt och är den största boven i utebliven viktnedgång.

Senast ändrad:

:( låter inte kul. Har du någon mat hemma så du klarar dig fram till nittonde?

Ett tips på billig nyttig mat som faktiskt är god är linssoppa. Brukar inte kosta mer än ca 5 kr per portion.
Linser, potatis, lök, buljongtärning, rosmarin, salt och peppar.

Har frysen full och bland annat en sisådär 4-5 kg ris, pulvermos och en massa snuskiga makaroner så jag ska nog klara mig - svälter jag ihjäl så är det inte matbrist som är boven utan att jag inte orkar koka ris och allt annat är för äckligt för att ätas ;) Jag är så vansinnigt dålig på att hålla i pengar, så medan jag jobbar även på det brukar jag storhandla så jag klarar min månaden ut även de gånger det skiter sig ekonomiskt. Jag får vänta med min sallad bara :)

Jag har 5 kr på kontot och har varken linser, potatis, lök, buljong eller rosmarin hemma. Salt och peppar har jag men det blir nog en rätt snuskig soppa av det tror jag. Jag kanske är jättekinkig nu men jag tänker inte testa :D

Knäckepizza är ju också billigt och gott och de flesta brukar ha grunden i skafferiet redan.
Knäckebröd, tomatpuré/tomatsås el liknande , lite ost, kryddor och valfri fyllning (skinka,tomater, champinjoner, köttbullar..vad man nu har hemma) :)
Jag har begått en dödssynd för typ miljonte gången... Ty den supergoda osten har använts för lite och fått slängas när den blivit möglig. Självfallet upptäckt precis när jag skulle ta en knäckemacka med ost, så surt :p

Jag måste bara säga att jag tycker du är bra som tagit detta beslut och skriver så öppet om det här! Lycka till!
Tack!

Nej självklart är det inte realistiskt att lära sig tekniken över en natt, det gör nog inte GBP patienter heller om jag tolkat saken rätt. Det tog tid för mig med att lära in, och jag måste tänka på det väldigt ofta men et gav mig en viktnedgång på 40 kg. Men tekniken är ju ändå fullt användbar utan OP också, men den kräver mycket disciplin, och man behöver inte ha med ett kök för det. Det finns bars som kan användas som mellan mål, bars som fungerar som måltidsersättning osv.

Rubbade matvanor, ja det är precis det man har som överviktigt och är den största boven i utebliven viktnedgång.
Ja självklart, men i mitt fall handlar det inte bara om lite rubbade matvanor liksom utan det ligger ett funktionshinder bakom att hungerskänslorna inte fungerar som de ska, vilket gör det än svårare att ändra på. Det är något jag jobbar på men det har tagit år av jobb att ens komma dit jag är nu och lär ta många år till innan jag klarar av att äta normalt, och därför ville jag inte gå på en diet som innebär att jag måste gå och småäta hela tiden :)

Bars är sånt jag inte skulle kunna ha hemma, skulle äta de som godis och därefter få gå på gatan när jag är ruinerad av de :p

Urrrrrk för bars! De innehåller över 200 kalorier. För samma mängd kalorier kan du äta en stor tallrik isbergssallad och tomater. Eller ett par skivor knäckebröd med ett tunt lager lättkaviar. Jag brukar köpa minirut, för rutorna hjälper mig att äta långsammare. Jag biter av en ruta i taget. Då hinner hjärnan tillfredställa sitt sug efter mat innan mackorna tar slut!

Jag har begått en dödssynd för typ miljonte gången... Ty den supergoda osten har använts för lite och fått slängas när den blivit möglig. Självfallet upptäckt precis när jag skulle ta en knäckemacka med ost, så surt

Men du, ost blir inte farligt bara för att den möglar! Skär bort möglet och ät resten om den smakar ok. De mögelsorter som trivs i ost är ofarliga, däremot kan de smaka mer eller mindre illa om det blir mycket mögel.
Har du skralt i kassan är det ju onödigt att slänga ätlig mat menar jag. :)

Och lycka till med viktnedgången!

Har du något i skafferiet du kan göra någon slags gryta av till riset?
Grönsaksgryta/tomat-chili-gryta/?
Jag kokade häromveckan ihop en tomat/bön/champinjonsgryta med MASSOR av chili i och så ris. Gott som sjutton. Tror fyra portioner landade på hiskeliga 25-30 kr :d

När du har pengar igen, passa på att köpa sådana här skittråkiga saker; krossade tomater, torkade linser, torkade bönor etc. Helst torkade bönor /linser är verkligen jättebilligt och suveränt bra att ha hemma när både kylskåp och plånbok sinar :p
För en hundring får man ju torkade bönor och linser för mååånga middagar framöver

Ameo. Morötter har jag inte provat ha i linssoppa, men ska nog göra det. Saffran har jag inte heller provat, men väntar med tills jag inte är gravidtjock längre :p , har för mig att gravida ska vara försiktiga med saffran

Det beror ju på vad man väljer för typ, som sagt det finns bars som är rena måltidsersättningar och andra som fungerar som mellanmål.

Men annars är det ett utmärkt alternativ som godis faktiskt, att skära ner i små bitar och äta.

har för mig att gravida ska vara försiktiga med saffran

Några sådana råd finns inte, såvitt jag vet. Saffran är giftigt, för alla människor, så man bör inte äta ett hekto saffran om man inte bli väldigt sjuk eller dö. Den mängd man har i mat är däremot inte farligt för någon, och det finns ingen anledning för gravida att avstå från lussebullar, t ex.

När du har pengar igen, passa på att köpa sådana här skittråkiga saker; krossade tomater, torkade linser, torkade bönor etc. Helst torkade bönor /linser är verkligen jättebilligt och suveränt bra att ha hemma när både kylskåp och plånbok sinar
För en hundring får man ju torkade bönor och linser för mååånga middagar framöver

Vitkål är också riktigt billigt och håller en evighet i kylskåp.
Går att använda rå i sallad, lätt stekt, snabb inlagt i lite olja, vinäger och kryddor....

Urrrrrk för bars! De innehåller över 200 kalorier. För samma mängd kalorier kan du äta en stor tallrik isbergssallad och tomater. Eller ett par skivor knäckebröd med ett tunt lager lättkaviar. Jag brukar köpa minirut, för rutorna hjälper mig att äta långsammare. Jag biter av en ruta i taget. Då hinner hjärnan tillfredställa sitt sug efter mat innan mackorna tar slut!
Nämen fy, vanlig Falu rågrut ska det ju vara! Så äter man ruta för ruta runtom tills man har mittenrutorna kvar :D

Bars tror jag annars vore jättepraktiskt de dagar man ska ut och åka nånstans och inte har tid/råd att äta ute och av nån anledning inte vill ha med värsta matsäcken heller, men blir borta så pass länge att man behöver ha nån form av matsäck med sig. Jag brukar annars ha med en påse mandlar eller så på såna resor, några mandlar så är man mätt ett bra tag och så slipper man släpa runt på en massa mackor och elände. För mig som har svårt för att äta bland folk är det dessutom lättare att slänga i sig såna småsaker på ett fullt tåg än det är att plocka fram något mer "ordentligt" :)

Men du, ost blir inte farligt bara för att den möglar! Skär bort möglet och ät resten om den smakar ok. De mögelsorter som trivs i ost är ofarliga, däremot kan de smaka mer eller mindre illa om det blir mycket mögel.
Har du skralt i kassan är det ju onödigt att slänga ätlig mat menar jag. :)

Och lycka till med viktnedgången!

Jo jag vet, men jag är lite nojig med just gammal mat, är bara ägg med utgånget datum jag klarar av efter riktigt noggrann sniffning :p Just ost har jag kunnat skära bort lite på en gång, men möglet dök upp så fort igen så det kändes så sjukt äckligt.
Jag kan liksom inte ens äta bröd som legat i frysen om datumet gått ut, så löjlig är jag :p Jobbar på det dock!

Tack!

Har du något i skafferiet du kan göra någon slags gryta av till riset?
Inget sånt nej, det närmsta jag kommer är att jag skulle kunna göra ris med gurkmeja och vermicelli :p Oooooh vad sugen jag blev nu... Med kyckling till det, kan nog vara nåt till dagens middag :d

Diverse lins- och grönsaksgrytor och grejer är hur som helst inget jag får i mig alls, klarar inte konsistensen utan äter hellre grönsakerna färska. Tack för tipset iaf :)

Vitkål är också riktigt billigt och håller en evighet i kylskåp.
Går att använda rå i sallad, lätt stekt, snabb inlagt i lite olja, vinäger och kryddor....
Med vitkål måste man ju nästan göra soppa ihop med en massa lök och grejer, det är undantaget som inte ska ätas färskt :d

några mandlar så är man mätt ett bra tag

Tips: skynda dig att ladda ner en gratis kalori-app. Då skulle du veta att en påse mandlar innehåller drygt 1000kcal.... (ca 550kcal per 100 g) Du kan äta ett kilo äpplen till samma kostnad som 100 g mandel....

Tips: skynda dig att ladda ner en gratis kalori-app. Då skulle du veta att en påse mandlar innehåller drygt 1000kcal.... (ca 550kcal per 100 g) Du kan äta ett kilo äpplen till samma kostnad som 100 g mandel....

App är nerladdad :) Jodå, jag vet att mandlar innehåller mycket kalorier. Nu var det ett exempel på vad jag annars äter om jag är ute och reser nånstans och är borta över dagen. Händer nån gång per år som mest och är precis det jag menade att man kan ersätta med en bar när man inte vill släpa på en massa matsäck. Äpplen i all ära men tar jag tåget ner till fjollträsk för att promenera några timmar i gamla stan innan jag ska hem igen så släpar jag inte runt på ett kg äpplen liksom ;)

Det beror ju på vad man väljer för typ, som sagt det finns bars som är rena måltidsersättningar och andra som fungerar som mellanmål.

Men annars är det ett utmärkt alternativ som godis faktiskt, att skära ner i små bitar och äta.

Fast då äter jag hellre fyra rutor mörk choklad som godis för mina 200 kalorier, dessutom är det mycket billigare. Eller två små bananer.

Alltså, jag förstår att det är jättepraktiskt med bars, men personligen tycker jag att de är så trista och konstgjorda. Nu har inte jag testat alla sorters bars - müsli bars och flapjacks verkar ju t ex inte ett dugg nyttiga så de har jag inte köpt. Jag har testat Nutrilett och liknande. Dyra, torra och i vissa fall väldigt mycket sötningsmedel.

Men det är klart, en bar är ju ett bättre val än en dålig måltid eller godis och snacks. Personligen vill jag dock maxa ätupplevelsen på de kalorier jag stoppar i mig. :D Vi kör 5:2 hemma och det är en kul utmaning att försöka äta så gott och mättande som möjligt på fastedagarna, med "riktig mat".

Du behöver inte släpa på mer än en tesked när du är på resande fot. Så går du in på närmsta kvartersbutik eller seveneleven och köper en liten burk keso. Minikeson är mindre än 200 kcal för en liten burk på 250 g. Ett rejält mellanmål som du står dig bra på. Sen är det bara att stoppa på sig skeden igen....

Alltså, keso verkar ju vara en så himla bra grej (ser ibland bilder på mackor med t.ex. keso och avokado på och det ser så gott ut) och jag önskar så att jag kunde med att äta det, men den där konsistensen alltså... Hellre äter jag nog skeden. :D

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 102
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
682
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 648
Senast: starcraft
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
711
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama