Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Bara en varning- köp inte på dig mycket kvarg förrän du smakat! Jag avskyr vanlig kvarg (förutom typ i smoothies o liknande)!!! Hallonkesella är asgott men inte dödligt nyttig. Bättre än mycket annat dock! :)

Nej då, det om du blandar ut med yoghurten så fortsätter det vara blandat :)
Sedärja! Lustigt grejs :D

Bara en varning- köp inte på dig mycket kvarg förrän du smakat! Jag avskyr vanlig kvarg (förutom typ i smoothies o liknande)!!! Hallonkesella är asgott men inte dödligt nyttig. Bättre än mycket annat dock! :)
Will not, ty jag äro skeptisk :p

Jag avskyr vanlig kvarg (förutom typ i smoothies o liknande)!!!

Stackare ! ;)

Men håller med om att inte köpa på sig för mkt innan man smakat.
Det brukar vara lite olika konsistens på kvarg beroende på fabrikat så det är bra att testa sig fram vad man gillar bäst.
Garants lättkvarg gillar jag bäst, den är lite mer mjuk/lös i konsistensen.

Jag har följt den här tråden utan att skriva och fan vad kul att du har kommit igång!

Det jag tänkte på är att oavsett hur peppad du är så kommer det säkert en dag när du får ett bakslag och tappar motivationen. För mig är det så med träning, jag hatar att träna men behöver det för att må bra och tyvärr har jag lätt att bara ge upp när jag fått ett bakslag, lite allt eller inget-tänk liksom. Det som hjälper då är att tänka att all träning som blir av är av godo, oavsett om jag bara tränar i tio minuter är det bättre än att inte göra det alls. Det kanske kan hjälpa dig också när du kommer till den där dagen när allt känns skit och du finner dig själv med världens största godispåse i handen - man får bakslag men varje litet steg åt rätt håll är bra även om du råkar ta tio stora kliv bakåt ibland. De där bakåtkliven skulle du ju tagit i alla fall men bantningen skulle du inte ha gjort alls om du fortsatt som innan.

Sen måste jag peppa lite igen och säga att om du klarat att sluta med snus så borde du kunna klara det här också :up:

Prova hallonkesellan först ;)
Minsann! Ska den ner i yoghurten eller ätas som den är menar du? :p

Jag har följt den här tråden utan att skriva och fan vad kul att du har kommit igång!

Det jag tänkte på är att oavsett hur peppad du är så kommer det säkert en dag när du får ett bakslag och tappar motivationen. För mig är det så med träning, jag hatar att träna men behöver det för att må bra och tyvärr har jag lätt att bara ge upp när jag fått ett bakslag, lite allt eller inget-tänk liksom. Det som hjälper då är att tänka att all träning som blir av är av godo, oavsett om jag bara tränar i tio minuter är det bättre än att inte göra det alls. Det kanske kan hjälpa dig också när du kommer till den där dagen när allt känns skit och du finner dig själv med världens största godispåse i handen - man får bakslag men varje litet steg åt rätt håll är bra även om du råkar ta tio stora kliv bakåt ibland. De där bakåtkliven skulle du ju tagit i alla fall men bantningen skulle du inte ha gjort alls om du fortsatt som innan.

Sen måste jag peppa lite igen och säga att om du klarat att sluta med snus så borde du kunna klara det här också :up:

Bakslag kommer garanterat både en och två och tre gånger, får försöka handskas med det så bra som möjligt och försöka minska risken för de så gott det går. Sparar jag lite kalorier om dagen som till en liten "buffert" tex så blir ev tröstätande inte riktigt lika illa tex, det tror jag kan underlätta mycket! Även om det inte gör en jätteskillnad fysiskt så gör det nog mycket psykiskt just för att inte ge upp :)

Tack! Det hoppas jag att du har rätt i, säger jag och stoppar en bit papper under läppen :D

Kl

Här kommer några förslag från mig på kvarg o keso!

Kvarg med hallon o lakritspulver :p
Smoothie med kvarg, lite mjölk o hallon el blåbär el mango
Keso med rivet äpple o kanel
Keso med mosad banan med eller utan kanel

Lax~ blanda keso med sambal olek och lägg på laxen (4 filéer till en burk) strö wokgrönsaker omkring och släng in i ugnen på låg värme. Jag älskar matvete istället för ris eller pasta till!

Tack för tipsen!
Matvete var jag tvungen att googla... Ser ju skitkul ut, det måste jag testa nån dag :D Det blir inte torrt månne?

Du kan inte göra en kickstart med shakes? Min vän gick ner 17kg på 2 veckor och genom att gå hos psykolog och VERKLIGEN KONTROLLERA sitt ätande efter det så stannade hon där, pendlar upp & ner 2-3kg sisådär men hallå, 17 kg gör väldigt mycket! :)

Tack för tipsen!
Matvete var jag tvungen att googla... Ser ju skitkul ut, det måste jag testa nån dag :D Det blir inte torrt månne?

Jag brukar ha i en halv buljongtärning och lite krossade tomater i matveten. Blir supergott och inte ett dugg torrt:d:d

Du kan inte göra en kickstart med shakes? Min vän gick ner 17kg på 2 veckor och genom att gå hos psykolog och VERKLIGEN KONTROLLERA sitt ätande efter det så stannade hon där, pendlar upp & ner 2-3kg sisådär men hallå, 17 kg gör väldigt mycket! :)
Tyvärr inte, shakes blir galet dyrt även för en kort period och det är som gjort för att jag ska sitta med handen i en chipspåse - been there, done that, got the t-shirt :p

Jag brukar ha i en halv buljongtärning och lite krossade tomater i matveten. Blir supergott och inte ett dugg torrt:d:d
Låter inte alltför illa! Förutom tomaterna ;) Får prova det!

Alla kan gå ner på shakes men att stanna där sedan är desto svårare. Din vän lär vara ett undantag. Det är inte heller särskilt hälsosamt att gå ner 17 kg på två veckor så det rådet hoppas jag att Ts inte nappar på. Min svärdotter gick ner 29 kg på tre månader med shakes och det resulterade i att hon fick så svår gallsten att hon fick akutopereras. Det är betydligt mycket bättre att lära sig leva sunt och verkligen äta det man behöver. Varken mer eller mindre. Då har man betydligt mycket större chans att hålla vikten sedan också.

Okej! Förstår detta! Tänkte mer att det kan vara skönt att droppa ett antal kg på kort tid så att man börjar tänka på ett mer positivt sätt när man inser att det går ganska lätt utan större medel! (om du förstår vad jag menar) och så kör man vidare på ett mer hälsosamt sätt sen! :)

+ TinyWiny - Menade absolut inget illa! Utan ville som ovan är skrivet mer att det skulle vara en snabb kick att det faktiskt är möjligt att gå ner så att säga! :) Så att man ändrar tankesättet från "jobbigt" till "nu kör vi" ungefär! ;)

Vänta nu lite här,vadå för shakes?

Dobbis som är rookie bantare med 15-20kg övervikt

Okej! Förstår detta! Tänkte mer att det kan vara skönt att droppa ett antal kg på kort tid så att man börjar tänka på ett mer positivt sätt när man inser att det går ganska lätt utan större medel! (om du förstår vad jag menar) och så kör man vidare på ett mer hälsosamt sätt sen! :)
Yes, fattar tänket och håller med i det, det är inte rätt metod för mig bara :) Just en liten rivstart skulle vara skitbra för mig egentligen, just för motivationen - men vad gäller shakes är det helt enkelt en metod som i sig inte passar mig, samtidigt vet jag inte hur fort min ämnesomsättning vaknar till när medicinering väl är påbörjad heller så om jag skulle testa kan jag i stort sett svälta ett tag helt i onödan. Fy fan om man skulle leva på shakes i två veckor och så kommer ämnesomsättningen igång dagen efter sista shaken liksom! :p

Däremot tänkte jag prova mig fram lite till så låg kalorinivå som möjligt (ja utan att svälta då), just för den där sporrande starten. Kruxet är väl mest att öht veta att man gått ner nånting i början när jag inte törs stå på en våg :p

Nutriletts chokladshakes provade jag förr om åren. Sjukt goda om de får stå en sisådär 20 min i frysen först, så blir de inte så mjöliga som de blev annars :)

Nutrilett shakes, galet goda, om man tar chokladen då! :d Man dricker 5 om dagen = 500 kcal! :)

Givetvis skall man dricka massa vatten också, speciellt jag som vägrar ge upp mitt kaffe, det skall jag banne mig ha kvar! :D
Givetvis är du fri att äta frukt, men man får passa sig lite med det också, inte massa bananer osv utan kanske 1 valfri om dagen typ, jag äter dock mest kiwi, mango och granatäpple! :)

Min vän gick som sagt ner 17kg på 2 veckor och nu skall jag äntligen testa, har ingen extrem övervikt men vill gå ner från 76kg till 70kg så 6 kg då, har blivit lite väl mycket gott vin & goda middagar det senaste! (Sambofet :p:p)

Så hoppas på att droppa 6 kg på en vecka nu och sen får det bli vin endast på helgerna och kanske nån gång i veckan bara! ;)

Smakar dom lika illa som dom gjorde för typ 20 år sen? Då satte det igång alla kräkreflexer :yuck:
Det var som att dricka sågspån med fadd chokladsmak.finns det andra sorter?
Jag hade gärna tappat 6-10 kg lite snabbt och sen fortsatt med nyttig mat i mindre mängd.

17 kilo på två veckor har jag väldigt svårt att tro på, om inte personen amputerade en större kroppsdel under de två veckorna eller var extremt vätskefylld eller födde barn.

Om man har ett näringsbehov på 2000 kalorier per dag och inte äter något alls så gör man av med 14000 kalorier på en vecka vilket är ungefär 2 kilo fett. På två veckor blir det 4 kilo. De flesta som kör två veckor shakes väger 4-5 kilo mindre efter två veckor, men då är ungefär hälften av den viktnedgången vätska och tarminnehåll.

Om man äter shakes plus fri tillgång på frukt har jag svårt att tro att man håller sig under 1000 kalorier/dag, och då kanske man går ner ett kilo i veckan.

Så, nu har jag läst hela tråden och tänkte berätta vad som funkade för mig.
Jag använde viktväktarna, men valde bort möten, och har bara använt funktionen på nätet.
För mig har det varit jättebra, som på reklamen, för att det funkar!

Jag ville precis som TS inte väga mig, tyckte att jag känner väl på kläderna...
Problemet är ju att vikten kommer ju inte över en natt, den smyger sig på under ett antal år, och efterhand är man tvungen att köpa en storlek större.
Klart att jag visste att jag hade gått upp i vikt, det märker man ju, men jag trodde nog att det var typ 10 kg mindre än vad vågen visade när jag väl bestämt mig.

Jag hade nog mentalt funderat rätt länge på att ta tag i problemet, för det är verkligen inte enkelt.
En dag tog jag beslutet, köpte en våg och tecknade medlemskap på viktväktarna på nätet.
All in!
Dock har jag bara fokuserat på maten, jag har inte börjat med någon ny träningsform. Promenerar med hunden minst en timme om dagen, men det gjorde jag även innan.

Första vägningen, när jag fick svart på vitt vad jag faktiskt vägde var det ju så klart jobbigt att få sanningen i skrift så att säga, men efter det när det minskar så får man bekräftelse på att det man gör är värt det. Vågen blir ett hjälpmedel. Nu förtiden väger jag mig i princip varje morgon, jag vill inte tappa kollen igen.

Jag vet att du TS har skrivit att du inte vill använda viktväktarna, men jag måste ändå skriva om det för att för mig har det fungerat så bra. Det har varit sjukt enkelt att följa. Man får äta vad man vill och man lär sig hur mycket man kan äta av allt och framför allt hur stora portionerna är.
Det är lätt att jämföra vad olika livsmedel är värt. Det finns också massor med recept som är både lättlagade, nyttiga och goda.
Jag har inte uteslutit något egentligen.
I början höll jag mig dock borta från vanlig ost, för det tycker jag är så gott, så jag har svårt att bara ta en skiva, och ost är energirikt, så det gick helt enkelt åt för många Points..
Däremot var det mycket enkelt att välja bort en kanelbulle. Jag åt mycket hellre en ordentlig och stor middag.
Nu är jag inget godis och chipsfreak, så det har varit lätt att välja bort till förmån för mat som jag gillar. Det blir så lätt att se att chipsen inte är värda hela dagens pointsranson i mat.
Är det kalas någon kväll ser jag till att göra mat under dagen med mest grönsaker i så finns det utrymme för en öl eller två.
Fördelen är att du också fyller i vad du äter varje dag, det blir lätt att hålla koll och lägga upp en plan. En plan som var för min skull, mitt välmående, så att fuska var ju hyfsat meningslöst. Passerar man vissa viktgränser får man också en stjärna! Det är också inspirerande att se kurvan som går neråt!

Det kräver planering och engagemang att gå ner i vikt, och visst sneglar man avundsjukt på pinnsmala individer som äter mer än man själv och onyttigare och ändå ser ut som fotomodeller. Sånt är dock livet orättvist, men det är som det är. Jag har fått gener som gör att jag har lättare att gå upp i vikt, det kan jag inte förändra. Jag måste förhålla mig till det, hela livet.

Jag har sammanlagt tappat 33kg på ca ett år. Jag har två kilo kvar till målvikten, men de två sista tar tid, de är egentligen inte så viktiga, jag är nöjd just nu ändå.

Jag tror att det är viktigt när man ska tappa mycket vikt att fokusera på vad man har uppnått under tiden, inte bara se målet.
När jag hade gått ner 10 kg, fick jag en vattenmelon. Jag skulle lägga upp den på en hylla högt upp, det kändes tungt. När jag kom hem med den lade jag den på vågen, den vägde 10 kg. Då blev det väldigt tydligt för mig vad jag hade uppnått. Den tunga melonen hade jag ju faktiskt burit på varje dag tidigare och nu lyckats gör mig av med.
Jag köpte härom veckan två säckar hundmat, 15 kg styck och släpade upp till lägenheten och insåg att dessa två har jag tidigare burit på varje dag. Saker och ting kommer i ett annat perspektiv när man bär dem i famnen istället för på kroppen, och jag gav faktiskt mig själv beröm!

Jag rekommenderar viktväktarna till dig ändå, helt enkelt för att det hjälpt mig så mycket, och jag önskar dig detsamma. Man behöver all hjälp man kan få för att gå ner i vikt. Det är inte enkelt, och inte något man bara gör. Det kräver ett engagemang och självdisciplin som jag inte tror att folk utan viktproblem förstår.
Lycka till TS! Det är värt att göra det. Man mår faktiskt bättre.

Väl skrivet, jag tycker också VV är ett bra och hälsosamt sätt att gå ner i vikt. Jag kan äta ungefär den vanliga maten, men med lite eftertanke. Det blir lättare att göra bra val.

Det jag gillar är deras goda motivation till motion, för mig gjorde det jättemycket att direkt få extrapoints att använda till helgen. Som exempel åt jag varje vecka pizzeria-pizza till fredagsmyset, och ett dubbelnougat till efterrätt. Och gick ner 1 kg/vecka, ibland mer. Men det gällde ju att inte snatta av bonuspointens i veckan, och ha samlat ihop motionspoints under tiden sedan förra vägningen. Hushålla helt enkelt.

Sedan är det aldrig lätt att ändra livsstil, oavsett om det handlar om viktnedgång eller annat. Det är ett svårt jobb, och det krävs god motivation för att härda ut.

Måste tillägga att jag aldrig satte min fot på ett möte, men älskade både appen och nätsidan.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 102
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
682
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 648
Senast: starcraft
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
711
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama