Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Kl

Jag följer den här tråden och inspireras!
Tränar mycket men det händer inget särskilt på vågen eller med kroppen heller för den delen. Nu börjar jag räkna kalorier så att jag inte lurar mig själv.

Jag har satt upp mål för mig själv så här eftersom det är roligt att nå dem :D. Jag har hunnit ner till hål i öronen ( som jag ännu inte vågat ta). Det är dags för lite nya mål dessutom!

-1 kg träningslinne
-2 kg träningsbyxor
-3 kg träningsskor ute
-4 kg Ta hål i öronen
-5 kg träningsskor inne
- 8 kg Glasögon
-12 kg Nya jeans

Och allvarligt, kan du inte skaffa en ny tex shirehäst som medryttare och börja rida direkt?! Det kan väl inte vara några problem!!!

Tja, du läste ju uppenbarligen ännu mindre vad jag skrev så då kan jag ju bara önska dig lycka till. Du valde att fokusera på den bit som du själv vänder taggarna utåt av och hoppade över allt som faktiskt var konstruktiva förslag, den text du citerade avsåg ju endast en markering av att jag sett att du menar att det inte går och resten av inlägget gick ut på att det kanske finns vägar ändå, erbjudanden om hjälp och försök till pepp.
Nej det gjorde jag inte, jag hade bara inget att säga i övrigt då det mest var upprepningar vad jag såg och jag orkade inte sitta och svara på det när jag redan var skitirriterad. Det hade jag kunnat säga iofs, sorry!
Ang våg så har jag en hushållsvåg (fördelen med att hålla koll på smågnagares vikter ;) ) och ang klappa häst så är jag för blyg för att åka ut, tack iaf. Annars är just att cykla till Torsång inte alls så jobbigt tror jag, cyklade gjorde jag till ridskolan en mil åt andra hållet också - sålänge man är ute i god tid och det inte är moddigt och jävligt är det plättlätt om än med lite flås. Risken med just Torsång är snarare att jag plötsligt skulle befinna mig i typ Lettland eller nåt... Heja lokalsinne! :o
Har faktiskt planer på att cykla dit med sällskap som hittar för att kolla in fågelsjöar i vår. Får väl se om jag har rätt då ;)

Att jag kortade ner till just det jag bemötte, well, jag har kortat ner väldigt många citat i tråden iom att det blir en brutal wall of femtioelva citat annars. Det hade inget med vad du skrev att göra utan var bara för att spara plats. Vet inte hur många gånger jag fått sitta och pussla när all text inte fått plats i ett inlägg, då är det enklare att korta ner citat.

Men som sagt, jag har aldrig trott att jag kan sitta här och möla i mig chips och ändå gå ner i vikt, det har jag sagt miljarder gånger nu känns det som och det blir så sjukt frustrerande när det fortsätter komma såna kommentarer konstant. Jag är ju inte tappad framför en ångvält liksom, men det låter onekligen som att folk tror det.

Jag tror att det kryddelydd försöker säga är att det sannolikt hade fungerat ännu bättre med ett tillskott som innehåller mer av de vitaminer du saknar än vad Triobe gör. Jag har inte läst på vad det innehåller, men tänk att triobe innehåller 1 g och en annan sort innehåller 2 g, så kan man väl tänka sig att det går bättre att uppväga en brist med den som innehåller mer av vitaminerna ifråga.
Ah! Jo jag kan fatta tanken, men uppenbarligen anser ju läkarna att Triobe är en lämplig behandling av någon anledning, och funkat har det ju. Nu ska jag knapra dubbel dos i början dessutom och kommer oavsett vad läkaren säger knapra vanliga tillskott efter avslutad behandling. Iaf tills jag gått ner, sen är det väl kanske lämpligt att ta nya blodprov och se hur det ser ut iom att det ju inte är så nyttigt med ett överskott heller...

Vill särskilt poängtera, efter att ha läst mitt inlägg och sett att det låter vasst, att jag på riktigt önskar dig lycka till!
Tack!

Och allvarligt, kan du inte skaffa en ny tex shirehäst som medryttare och börja rida direkt?! Det kan väl inte vara några problem!!!
Blir ju lite svårt utan både häst och rutin ;) Ridskola är desto lämpligare för min del, jag har mycket jag behöver lära mig, och då är det ju ett bra mål att se fram emot också :)

Måste få tacka den/de som tipsat om mörk choklad vid chokladsug. Fy fan vad lite man får i sig!
//Zebra som provat en pyttebit Marabou premium idag :p

Förresten! Här kommer en liten mattefråga från nån som är sjuuuukt dålig på siffror.

Säg att jag vill slänga ihop en pastasallad. Ingen liten heller iom att det tenderar att bli en stor skål man kan ta från flera gånger.
Säg att tex isbergssallad har 73 kalorier/100 gram, bara som ett exempel. Säg att jag använder.... 336 gram. Hur räknar jag då ut hur många kalorier som finns i 336 gram isbergssallad?

När jag sen är klar med salladen slår jag helt enkelt ihop kalorierna från alla ingredienser, inga konstigheter - men är det då enklast att räkna ihop hur många kalorier det är/100 g eller är det lika enkelt att hoppa över det?

Säg att jag får ihop pastasalladen och tar en portion, vi kan säga att den blir 249 gram - hur räknar jag då ut hur många kalorier den portionen innehåller?

Scanna in streckkoder är en sak, men jag vill ju kunna slänga ihop egna grejer också :p

Om det är 73 kalorier i 100g så är det ju bara att ta 73x3 eftersom att det är 300g = 219! :)

Bäst är ju att räkna ut vad ett gram innehåller. Dvs 73 delat med 100 = 0,73 kalorier i varje gram. Sen gångrar du det med hur mycket du äter. Tex 0,73 x 336 gram = ca 245 kalorier.

Många såna basingredienser finns dessutom inlagda i kaloriräkningsapparna så att du kan söka på dem och knappa in hur många gram du ska ha.

Säg att jag vill slänga ihop en pastasallad. Ingen liten heller iom att det tenderar att bli en stor skål man kan ta från flera gånger.
Säg att tex isbergssallad har 73 kalorier/100 gram, bara som ett exempel. Säg att jag använder.... 336 gram. Hur räknar jag då ut hur många kalorier som finns i 336 gram isbergssallad?

Jag brukar lägga till decimaler. 336 g blir 3,36 * 73 kcal = 245,28 kcal

1 g = 0,01
10 g = 0,1
100 g = 1,0
1000 g = 10,0

När jag sen är klar med salladen slår jag helt enkelt ihop kalorierna från alla ingredienser, inga konstigheter - men är det då enklast att räkna ihop hur många kalorier det är/100 g eller är det lika enkelt att hoppa över det?

Du slår ihop kalorierna. Säg att du har gjort en sallad på isberg, kyckling och ost.

336 g sallad * 73 kcal
100 g kyckling * 100 kcal
50 g ost * 320 kcal

Blir:
(3,36*73)+(1*100)+(0,5*320) = 505,28 kcal

Säg att salladen väger 486 g, då tar du 505,28 kcal/486 g = 1,04 kcal per gram sallad. Här kan du välja att behålla enheten som sådan, eller multiplicera med 100 och då få ut ett kcal/100g. 1,04 kcal/g eller 104 kcal/100g, samma sak i slutändan:)

Säg att jag får ihop pastasalladen och tar en portion, vi kan säga att den blir 249 gram - hur räknar jag då ut hur många kalorier den portionen innehåller?

Då tar du någon av siffrorna ovanför och multiplicerar med 249 g.
Alltså:
1,04 kcal * 249 g = 259 kcal
104 kcal * 2,49 = 259 kcal

Och så håller du med mina träningskompisar om att jag tjorvar till det, nu börjar du ju också komplicera till saker:p:D

Tillägg: Behöver du någon gång hjälp så är det bara att PMa alla livsmedel, mängder av dessa och slutvikt på "blandningen", så kan jag hjälpa tills du kommer in i det.

Senast ändrad:

Vill man göra det enklare kan man räkna ut totala antalet kalorier i hela pastasalladen, och sen direkt lägga upp i portioner.
Om jag då har slängt ihop en sallad vars alla ingredienser totalt blir, säg 600 kalorier, och jag lägger upp det i 4 portionsburkar, så är det enkelt att beräkna varje portion till 600/4=150kalorier/portion.

Det blir ju inte helt exakt eftersom det kanske är något mer kyckling (t.ex) i en portion och lite mindre i en annan, men om man äter alla portioner själv så jämnar det ut sig på fyra måltider och blir samma slutresultat ändå. :)

kl
Ja vad är det man brukar säga, buke är bäst! Tack för hjälpen, det skrivs upp och hamnar på kylskåpet :D

Och så håller du med mina träningskompisar om att jag tjorvar till det, nu börjar du ju också komplicera till saker:p:D

Tillägg: Behöver du någon gång hjälp så är det bara att PMa alla livsmedel, mängder av dessa och slutvikt på "blandningen", så kan jag hjälpa tills du kommer in i det.
Äh vadååå, jag komplicerar väl inte, jag blev bara sugen på pastasallad och insåg att jag inte hade en aning om hur jag skulle räkna på eländet när jag väl slänger ihop sånt sen :angel:

Tack! :)

Sorry! ;)
En annan är luspank och kan inte göra en förrän just den 19e :arghh: Men då jäklar ska jag ha en! Eller en kycklingsallad, det har jag aldrig provat ens, måste ju vara sjukligt gott :d

Vill man göra det enklare kan man räkna ut totala antalet kalorier i hela pastasalladen, och sen direkt lägga upp i portioner.
Om jag då har slängt ihop en sallad vars alla ingredienser totalt blir, säg 600 kalorier, och jag lägger upp det i 4 portionsburkar, så är det enkelt att beräkna varje portion till 600/4=150kalorier/portion.

Det blir ju inte helt exakt eftersom det kanske är något mer kyckling (t.ex) i en portion och lite mindre i en annan, men om man äter alla portioner själv så jämnar det ut sig på fyra måltider och blir samma slutresultat ändå. :)

Ja men precis, det fungerar skitbra också, tänkte inte på att tipsa TS om det om hon tycker räkna är jobbigt:o

Så brukade jag göra förut men sen blev jag sambo samt ville själv ha större frihet i portionsstorlekarna, då fungerar det mindre bra:)

Sorry! ;)
En annan är luspank och kan inte göra en förrän just den 19e :arghh: Men då jäklar ska jag ha en! Eller en kycklingsallad, det har jag aldrig provat ens, måste ju vara sjukligt gott :d

:( låter inte kul. Har du någon mat hemma så du klarar dig fram till nittonde?

Ett tips på billig nyttig mat som faktiskt är god är linssoppa. Brukar inte kosta mer än ca 5 kr per portion.
Linser, potatis, lök, buljongtärning, rosmarin, salt och peppar.

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 102
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
682
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 648
Senast: starcraft
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
711
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama