Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Hur länge har du ätit på det sättet? 23 kilo låter mycket för mig och bra jobbat! :)

Tack! :)
Jag började förra året i april och har gått ner rätt långsamt sen dess, känns som att det gärna får ta lite tid. Nu blev jag peppad av den här tråden att börja kaloriräkna lite mer aktivt, känns som om det är dags att justera maten lite för att bli av med de där sista kilona eftersom det gått rätt trögt de senaste månaderna. Mer grönt och att dra ner mer på gluten än tidigare tänkte jag borde kunna fungera, det är värt att testa lite i alla fall.
Härligt med motivation! :D

Åh den ridbanan känner jag igen, bor 15 min med bil därifrån :D
Hej granne! :D

Tänkte på... Jag själv samlar gärna inspiration genom att titta på olika viktminskningsprogram på teve/youtube. Helst sånt som är mer matinriktat än mest träning, men de är lite svårare att hitta. Biggest looser har jag lite svårt för t.ex, det är lite väl hysteriskt för min smak.
Men, just att se hur andra kämpar med vikten och hur de lyckas trots hinder och svårigheter är riktigt peppande! Just nu tittar jag på Extreme Makeover Weightloss Edition på youtube men det finns ju ett gäng andra serier och kanaler som har viktminskningsvideos. Om man vill... ;)
Biggest looser brukar jag mest sitta och svära över de få gånger jag ser det. Men det mest för att folk röstas ut och får åka hem, när de skulle behöva vara kvar iaf ett tag till även om de är utslagna ur själva tävlingen. Det stör mig så brutalt när nån får åka hem på tok för tidigt liksom, just det där jäkla tävlingsmomentet. Det hade kunnat vara skitbra om de plockade bort just tävlingen men det blir väl ingen bra tv istället :p

Jag får kika lite, saknar serie att följa mellan Farmen-avsnitten :D Gick ju en serie på SVT förra året med gamlingar som skulle träna ynglingar också, där var det överlag ganska hälsoinriktat vill jag minnas, beroende på deltagarna. Kanske något att kolla, minns inte exakt om det var nåt att se - såg bara ett avsnitt av den enkla anledning att en jag känner var med på några snuttar i ett avsnitt :)

Jag var rädd för precis samma sak, var rädd att förlora brösten och att få en massa hängande skinn.

Visst har jag en del lös hud (brösten är dock helt okej) och det är inte kul på en fläck att det knappt syns hur bra tränad jag är, men det är faktiskt värt det. Det är så jävla värt att vara frisk, inte ha ont, kunna göra vad jag vill utan att kroppen säger ifrån, ha kondition, vara stark, köpa kläder på ett helt annat sätt och en miljon grejer till. Jag säger det en tredje gång: det är värt det!

Och, som en väldigt rak och krass kompis till mig sa när jag pratade om min rädsla för lös hud (fritt citerat): "Du kan ju alltid bli tjock igen om den lösa huden är så hemsk, men då vet du åtminstone vad du har att jämföra med".
Det är säkert värt det när man väl står där och kan ta en promenad utan att få ont och sådär. Gäller att vänja sig lite vid tanken bara :)

Du gör klokt i att vänja dig vid tanken, tycker överlag att du resonerar klokt kring många saker. Att gå ner så mycket som du tänker göra, och som jag har gjort, ställer livet på ända på sätt man inte alltid har tänkt på.

Du får gärna komma och klappa och gosa mule hos mig om du vill få lite hästhår på dig nån dag ifall det skulle pigga upp :)

Du gör klokt i att vänja dig vid tanken, tycker överlag att du resonerar klokt kring många saker. Att gå ner så mycket som du tänker göra, och som jag har gjort, ställer livet på ända på sätt man inte alltid har tänkt på.
Tack! Kan tänka mig att det gör det ja, även om jag kanske inte inser exakt hur/hur mycket förrän det upplevts :)

Du får gärna komma och klappa och gosa mule hos mig om du vill få lite hästhår på dig nån dag ifall det skulle pigga upp :)
Är tyvärr vansinnigt blyg och folkskygg så jag lär inte våga mig ut, men tack iaf! :)

noppe-2.jpg

Snyggaste ekipaget ever! :D

Rida är det bästa för själen <3

Synd att hästen blev såld!

TS - har du fått mycket bristningar i huden av att kostymen är stor? (eller under puberteten?)
Med mycket bristningar är det ganska troligt att huden inte drar ihop sig särskilt mycket. Har du sluppit bristningar kan du nog gissa på att huden drar ihop sig bättre...

Har det verkligen med varandra att göra? Jag fick ganska mycket bristningar under graviditeten men min mage har varit borta ganska omgående efter att barnet varit fött. Lite degig mage första veckorna men efter två-tre månader så har jag haft lika platt mage som innan graviditeterna även om givetvis bristningarna har varit kvar. Efter andra barnet hade jag knappt ens degig mage de första veckorna men det minns jag att jag hade med ettan. Ettan var nästan dubbelt så stor som tvåan när de föddes så det kan ju ha med det att göra. (Ettan fullgången och tvåan född i vecka 33+4.)

Har det verkligen med varandra att göra? Jag fick ganska mycket bristningar under graviditeten men min mage har varit borta ganska omgående efter att barnet varit fött. Lite degig mage första veckorna men efter två-tre månader så har jag haft lika platt mage som innan graviditeterna även om givetvis bristningarna har varit kvar. Efter andra barnet hade jag knappt ens degig mage de första veckorna men det minns jag att jag hade med ettan. Ettan var nästan dubbelt så stor som tvåan när de föddes så det kan ju ha med det att göra. (Ettan fullgången och tvåan född i vecka 33+4.)
säkert inget 100%-igt samband, men har man mycket bristningar så har huden mist en stor del av sin elasticitet. Sen vill jag minnas att du var ung när du var gravid, det kanske är mer kvar av elasticiteten då.
Och om jag får gissa lite mer så skiljer det ju ganska mycket hur uttöjd huden varit, alla graviditeter är ju olika. (hade man gått efter magens storlek bara så hade jag sett fullgången ut i typ 5-6e månaden...) Jag vet inte hur stor du var, men det låter ju lite begränsat (i jämförelse) om nu magen var borta efter bara några veckor.

säkert inget 100%-igt samband, men har man mycket bristningar så har huden mist en stor del av sin elasticitet. Sen vill jag minnas att du var ung när du var gravid, det kanske är mer kvar av elasticiteten då.
Och om jag får gissa lite mer så skiljer det ju ganska mycket hur uttöjd huden varit, alla graviditeter är ju olika. (hade man gått efter magens storlek bara så hade jag sett fullgången ut i typ 5-6e månaden...) Jag vet inte hur stor du var, men det låter ju lite begränsat (i jämförelse) om nu magen var borta efter bara några veckor.

Med ettan var magen stor. Han vägde 4835 gram så som barnmorskan uttryckte det, jag hade mage hela vägen. Det fanns inte ens någon plats för magen att sjunka strax innan förlossningen. Mina fötter såg jag inte och jag har ändå stl 40 på skor. Att kunna knyta skorna fanns inte på kartan heller för jag kom helt enkelt inte ner.
Med tvåan är det mer förståeligt för där hade jag vanliga jeans till några veckor innan hon föddes. Magen var liten och visste man inte att jag var gravid hade jag enkelt kunnat gömma det om jag hade velat med en bylsig tröja. Med ettan gick jag upp 11 kg och med tvåan gick jag först ner 7 kg pga graviditetsillamående och sedan upp det + 2 kg. Sådant spelar ju också roll. När bebisen var ute så var ju alla graviditetskilona också borta.
Ja jag var ung och det tror jag också spelar roll och det jag tänker på i Ts fall så är ju inte hon så gammal heller utan chanserna att hennes hud ska dra ihop sig iallafall till viss del är nog större än om hon hade varit tio år äldre.

Om du inte har en tanke på att förändra dina matvanor, så är GBP inget för dig. Efter en sådan operation har jag förstått att man måste äta väldigt många gånger per dag, å andra sidan så är det faktiskt den största möjligheten att minska i vikt. Äta många gånger per dag, och lite åt gången. Det i kombination med ökad motion gör susen och man behöver inte bli ett tränings freak. Det räcker kanske med promenad dagligen typ 30 minuter, eller besöka gymmet 2-3 dagar i veckan. Fast ju mer man rör på sig desto fortare går man ner.

Vad jag förstår så är det också väldigt olika från person till person, hur bra skinnet drar ihop sig? Det gäller ju även efter graviditet, tex, en del kvinnor får väldigt mycket lös hud av det.

Gissningsvis är det svårt att veta på förhand hur ens hud kommer att bete sig, men man får väl hoppas på det bästa för TS räkning, helt enkelt.

(Skulle hudöverskottet kännas outhärdligt vid normalvikt, så får man väl äta upp sig igen då. Om det är vad man föredrar vid den tidpunkten i livet.)

Är det inte bristningar som avgör det? Finns det hud utan bristningar som inte drar ihop sig? Jag har inte haft en endaste bristning på magen som gravid och har noll löst skinn. Mina brösten däremot har gjort sitt och hämtas upp vid anklarna. Typ. ;-)

Googlade, Triobe används vid symtomgivande brist på B-vitamin. Vilket jag ju har iom min sabbade sköldkörtel som förra gången jag behandlades med just Triobe blev helt återställd.

TrioBe är godkänt för att förebygga symtomgivande brist på B-vitaminerna B6, B12 och folsyra vid otillräckligt kostintag, eller vid nedsatt förmåga för kroppen att ta upp de aktuella B-vitaminerna. Meningen är att använda tabletten framförallt till äldre.
Inte för att behandla befintlig brist.

FASS är en betydligt säkrare källa än Google när det gäller läkemedel;).

Är det inte bristningar som avgör det? Finns det hud utan bristningar som inte drar ihop sig? Jag har inte haft en endaste bristning på magen som gravid och har noll löst skinn. Mina brösten däremot har gjort sitt och hämtas upp vid anklarna. Typ. ;-)

Jag har alla varianter på min kropp:

Har bristningar på magen och där har huden inte dragit ihop sig. Jag har inga bristningar på t.ex. rumpan eller låren men huden har ändå inte dragit ihop sig. Har bristningar på brösten men där har huden dragit ihop sig rätt bra.

Jag tycker mig se att bristningar inte har ålder att göra? fick i oktober mitt tredje barn och jag har inga bristningar, huden har dragit ihop sig väldigt bra och jag blir 41 i år så är ingen ungdom precis. Skippade vågen men gick säkert upp 20 kg den här graviditeten..

Sorry TS för OT.

Om du inte har en tanke på att förändra dina matvanor, så är GBP inget för dig.
GBP är inget för mig nej.
Jag har aldrig sagt att jag inte tänker ändra på mina matvanor, jag är inte dummare än att jag fattar själv att jag är tvungen för att gå ner. Det jag har sagt är att jag inte kan äta femtielva gånger om dagen som brukar rekommenderas pga att jag har rubbade hungerskänslor. Jag har jobbat på att äta oftare i ett par år som det är så att förvänta sig att jag ska kunna käka 6 ggr/dag över en natt är helt enkelt inte realistiskt.

TrioBe är godkänt för att förebygga symtomgivande brist på B-vitaminerna B6, B12 och folsyra vid otillräckligt kostintag, eller vid nedsatt förmåga för kroppen att ta upp de aktuella B-vitaminerna. Meningen är att använda tabletten framförallt till äldre.
Inte för att behandla befintlig brist.

FASS är en betydligt säkrare källa än Google när det gäller läkemedel;).
Och Triobe innehåller tydligen precis det jag behöver för att bli av med mina brister. Som så ofta annars har mediciner fler möjliga användningsområden än sina syften.
Nu är det här den behandlingen som två olika läkare har ordinerat och som enligt mina blodprov har fungerat tidigare, jag ser inte vad som är problemet i det? Det fungerar ju.

Just för en hästs skull spelar det egentligen ingen roll ifall du väger 90 eller 100 kg. Det viktiga för hästens skull är att du har kontroll på dig själv, kan bära upp din egen balans och sätta dig på hästen på ett kontrollerat sätt. Och det tror jag att du kommer att göra innan du når 90-strecket.

Exakt, min pappa tex vägde nog precis över 100 tidigare och när han ridit sin häst en dag och jag red samma dag gick hon rentav bättre

Hon reds ofta två gånger på en dag med 1 timmas vila emellan (en sport som fungerar så). Hon drog så in i helskotta om jag red första gången, men eftersom jag red ganska intensivt var hon lite trött om jag red igen efter vila. Han red mindre intensivt men var såklart tung, ändå var hon precis lagom "rastad" till nästa ridpass.

Han red ju inte jätteintensivt direkt, lite galopp och lite skritt blandat i en 30 minuter. Och nu kommer väl någon bli sur, men hon är 159 hög med mycket engelskt fullblod i. Väldigt bra kondition och väl musklad var hon. (nu är hon 28 så han red inte förra året och ingen kommer nog rida henne i år, men en sak är säker, han red henne i många år och hon kan väl ha varit halt någon gång då hon snubblat eller sparkats men inte i övrigt. (åldern upptäcktes av vet. för tre år sedan, hon var runt 20 enl papper.) Jag tror nästan att just att hon inte var så hög och hade mycket bra kondis gjorde henne väldigt stark. (Men viktgränser hos ägare, stall, ridskolor finns ju såklart fortfarande och hästar brukar nog inte ha så bra kondis som hon.)

Senast ändrad:

Jag förstår inte varför det tydligen ska vara så svårt att bara läsa vad jag skriver. Jag har fortfarande aldrig trott att jag kan sitta här och käka chips och gå ner i vikt. Jag har listat saker som är ett hinder för mig i hopp om hjälp för att kunna jobba runt de problemen. Och uppenbarligen går ju det med tex kaloriräkning i diverse olika varianter.

Tja, du läste ju uppenbarligen ännu mindre vad jag skrev så då kan jag ju bara önska dig lycka till. Du valde att fokusera på den bit som du själv vänder taggarna utåt av och hoppade över allt som faktiskt var konstruktiva förslag, den text du citerade avsåg ju endast en markering av att jag sett att du menar att det inte går och resten av inlägget gick ut på att det kanske finns vägar ändå, erbjudanden om hjälp och försök till pepp.

Och Triobe innehåller tydligen precis det jag behöver för att bli av med mina brister. Som så ofta annars har mediciner fler möjliga användningsområden än sina syften.
Nu är det här den behandlingen som två olika läkare har ordinerat och som enligt mina blodprov har fungerat tidigare, jag ser inte vad som är problemet i det? Det fungerar ju.
Jag tror att det kryddelydd försöker säga är att det sannolikt hade fungerat ännu bättre med ett tillskott som innehåller mer av de vitaminer du saknar än vad Triobe gör. Jag har inte läst på vad det innehåller, men tänk att triobe innehåller 1 g och en annan sort innehåller 2 g, så kan man väl tänka sig att det går bättre att uppväga en brist med den som innehåller mer av vitaminerna ifråga.

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 102
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
682
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 648
Senast: starcraft
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
711
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama