Att flytta livet

Jag har inte själv flyttat långt men har två systrar som gjort. Den ena bröt upp hela sin familj och flyttade 20 mil, helt enkelt för att de inte kände att de hade ekonomiska möjligheter att köpa ett större hus i den stad de bodde i. Hennes man jobbar kvar i staden de flyttade ifrån, han veckopendlar men jobbar också en hel del hemifrån. Syrran hade tur och få plats för sin notarietid på tingsrätten här istället.
Den andra flyttade också hit från 20 mil när in blev gravid och ville helt enkelt bo tillsammans med pappan som inte ville flytta till storstaden. Hon sa upp sig ifrån sitt jobb och dagsläget är Hon mamma ledig fortfarande men söker jobb.

Har aldrig hört att någon av dem ångrar sig, visst de är ju aldrig lätt att bryta upp ett helt liv och börja om någon annanstans och speciellt kanske inte när man har barn men ibland tror jag man måste våga för att vinna lite också.

Med SJ tar det 47 minuter från Hässleholm C till Malmö C. Det hade jag tyckt kändes överkomligt förutsatt att jag inte hade barn.

mina grannar pendlar till Älmhult, det hade jag aldrig gjort.
Ja den tiden är okej men tyvärr kommer man ju verken bo på Hässleholms C eller jobba på Malmö C utan först ska man ta sig till centralen i Hässleholm sen ska man ta sig från Malmö central till sitt jobb. Om tåget går till Hyllie station blir det närmare men det är ändå inte promenadavstånd utan man får första tajma det med en buss eller ha en ihopvikbar sparkcykel med sig på tåget. Så I slutenden får man nog räkna 1,5 timme dörr till dörr och det känns rätt saftigt om man ska pendla så en längre tid.

Jag har flyttat många gånger, lite längre sträckor. Flytt 1 - 60 mil, flytt 2- 50 mil, flytt 3 utomlands (sen hem igen), flytt 4 - 50 mil, flytt 5- 30 mil, flytt 6- 40 mil. Sedan har jag flyttat kortare sträckor men räknar inte in de.

Det har aldrig varit några problem, man utvecklas som människa och måste ut från sin trygghetsmani och det har varit mycket bra för mig.
Jag har också haft djur med mig flytt, katt, häst och hund (men hunden har bara flyttat kortare sträckor). Men aldrig någon sambo osv utan flyttat själv.

Själva flytten i sig var inte så lång men omvänd mot var många andra gjort. Sålde huset, mellanlandade hos sambon ett tag tills vi hittade drömgården. Köpte den, sålde hans hus, sa upp mej från dåvarande jobbet och fick nytt jobb lagom till att vi fick tillgång till gården.
Jobbar inom en bransch som skriker efter personal så jag var inte så orolig över jobbsituationen.
Flyttat både hundar och katter flertalet gånger, inga längre sträckor men de har fått byta bostad. Inga problem.

Ni som flyttat långt osv, har ni haft husdjur också eller "bara" er själva? Iaf här i sthlm är det skitsvårt att hitta andrahandsbostad där djur är tillåtna och tja, allmänt galet med bostäder allmänt. Jag hade gärna flyttat från sthlm, men tänker att det blir bökigt pga mina hundar. Det kanske det inte behöver bli?

Jag har flyttat med hund och hästar. Endast då jag bodde i en större stad var det aktuellt med andrahandskontrakt, då hade jag en hund och jag bodde i andra hand i 2 lägenheter innan jag hittade ett eget kontrakt. Ingen sa nåt om hunden, men vet ju såklart att det är kinkigare än om en är utan. Jag har alltid hyrt omöblerat, skal väl tilläggas (tom jag som är djurägare själv hade ogärna hyrt ut möblerat till folk med katter och hundar.) Jag tror ffa att det som väger tyngst är vilket liv en lever, ser dom att en verkar skötsam, har inkomst och inte röker, väger det nog upp att en har hund...

Finns det någon här som bytt jobb och flyttat en längre sträcka? Jag börjar inse att om vi ska hitta vårt drömboende så kommer vi nog vara tvungna att flytta längre upp i landet. Så länge vi jobbar i Malmö så finns det inte en chans att hitta det vi söker inom rimligt pendlingsavstånd och inom den budget vi har att röra oss med. Ni som bytt jobb och flyttat, kan ni dela med er av era erfarenheter? I vilken ordning tog ni allt? Jobb först? Boende först? Dubbelt boende en tid? Dela med er av eran resa. Just nu känns det lite övermäktigt att ens fundera på hur man skulle klara att organisera det hela.
Två gånger, den första pga jobb (då veckopendlade jag ett tag, tror det blev ca 3 månader,ca 20 mil, och hade tur som hade kontakter på orten jag flyttade till så det löste sig med både tillfällig och sedan permanent lägenhet) andra gången pga jobb det oxå, även då veckopendlade jag i ca 2 månader, ca 30 mil den gången. Båda flyttarna var jag singel och utan häst. Det är slitigt att flytta till nytt ställe ensam, man är lite utlämnad och ensam på många sätt när man inte har ett naturligt nätverk, men jag upplevde att det gick fortare och var lättare vid första flytten som var till en mindre stad, där jag rätt snabbt skaffade häst. Ska jag flytta igen blir det till den staden där både min och sambons släkt bor, jag börjar inte om igen någon annanstans. Fick för två år sedan ett fantastiskt erbjudande i en annan stad men valde att tacka nej så jag faktiskt inte orkade börja om igen.

Jag flyttade från västkust till Stockholm. Bodde inneboende ett tag, sen korttid sen fick jag tag på ett första handskontrakt. Det tog nog inte mer än ett halvår. Sen flyttade jag till Linköping. Räknade med att jag skulle ha motsvarande process där, särskilt iom att jag flyttade i terminsstart. Bodde i andra hand i 3 månader innan jag flyttade till egen första handslägenhet.

Jag hade kaniner med mig men hade möjlighet att låta dom stanna kvar i tidigare stad hos pojkvännen medan jag löste mer permanent boende.

Jag hade nog inte stressat så mycket över att hitta boende (oavsett djurstatus) om jag flyttade till mindre stad, bara jag hade jobb. Det har nog ganska mycket att göra med min personlighet med samt att jag inte är rädd för att pröva områden som har lite sämre rykte och att jag är ok med att pendla lite längre så länge det inte är massa byten.

Flyttat ca 20 mil två gånger. Aldrig reflekterat över att det skulle vara långt.

Flyttat runt med både häst och katt, med och utan jobb på nya orten. Haft med mig partner också. Inga barn.

Finns det någon här som bytt jobb och flyttat en längre sträcka? Jag börjar inse att om vi ska hitta vårt drömboende så kommer vi nog vara tvungna att flytta längre upp i landet. Så länge vi jobbar i Malmö så finns det inte en chans att hitta det vi söker inom rimligt pendlingsavstånd och inom den budget vi har att röra oss med. Ni som bytt jobb och flyttat, kan ni dela med er av era erfarenheter? I vilken ordning tog ni allt? Jobb först? Boende först? Dubbelt boende en tid? Dela med er av eran resa. Just nu känns det lite övermäktigt att ens fundera på hur man skulle klara att organisera det hela.

Ja, några gånger, varav tre gånger en längre sträcka. Första gången för att jag först fick ett stipendium och sedan jobb utomlands, så rensade ut och hyrde ut min lägenhet för en längre tid och flyttade. Det var egentligen inte så dramatiskt. Skaffade först rum och sedan lägenhet där jag skulle bo.

Flyttade tillbaka till Sverige igen då jag erbjöds ett jobb här som jag ville ha, men jobbet låg inte i min hemstad så jag skaffade rum i min nya svenska stad och började på jobbet. Bodde i kollektiv några år och var på väg att skaffa eget boende när jag fick nytt jobb igen och gjorde en längre flytt till där jag bor nu.

Alla gånger jag rört mig har jag flyttat till något - ett jobb eller studier. Jag skulle inte bara säga upp mig och dra iväg, utan har sökt tjänster som verkar intressanta oavsett var arbetsplatsen legat och sedan flyttat.

Men jag har ex inte eget hus som ska säljas/fixas med. Sådant är ju alltid enklare när du hyr, det är bara att säga upp eller att hyra ut i andra hand en period. Jag hade dubbelt boende ett tag, mellan andrahandshyresgäster, men det blev snabbt dyrt och var inte riktigt värt krånglet att åka emellan när det tog en massa timmar på tåg för att komma "hem" och sedan lika långt tillbaka.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har fått nytt jobb. Något helt annat än innan och byter verkligen riktning i livet. Blev nästan head-huntad till tjänsten (som...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 626
Senast: Elo
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 647
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 160
Senast: lizzie
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
659
Senast: seahawk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka