Att flytta livet

iNHALE

Trådstartare
Finns det någon här som bytt jobb och flyttat en längre sträcka? Jag börjar inse att om vi ska hitta vårt drömboende så kommer vi nog vara tvungna att flytta längre upp i landet. Så länge vi jobbar i Malmö så finns det inte en chans att hitta det vi söker inom rimligt pendlingsavstånd och inom den budget vi har att röra oss med. Ni som bytt jobb och flyttat, kan ni dela med er av era erfarenheter? I vilken ordning tog ni allt? Jobb först? Boende först? Dubbelt boende en tid? Dela med er av eran resa. Just nu känns det lite övermäktigt att ens fundera på hur man skulle klara att organisera det hela.

Jag flyttade bara 30 mil bort. Det var ett nytt jobb som gjorde att jag flyttade. Var sambo vid tidpunkten så veckopendlade ett drygt år innan vi delade på oss och jag flyttade hit på heltid. Det är nästan 6 år sedan.

Nu är jag i en annan situation med man och två bonusbarn där vi kanske behöver flytta för barnens skull. Hoppas det kommer bra tips och råd i tråden - för det behöver jag också! Den här gången behöver inte jobbfrågan vara löst vid flytten, då det skulle vara möjligt att pendla längre alt. jobba på distans.

Jag har alltid flyttat till jobb eller pga studier, boendet löser sig. Jag har hyrt rum, bott i barack, sommarstuga, lägenheter och nu hus. När mamma och syrran flyttade till Göteborg bodde de första tiden på en camping och sen till lägenhet.

Jobb känns idagens läge viktigast. Det är inte alltid lätt att hitta bra jobb. Boende löser sig oftast - om man inte flyttar till storstad.
Det går att stå ut med mindre perfekt boende en tid om man vet att det är övergående.
(Själv flyttade jag när jag fått ett jobb).

Jag flyttade 20mil men det var just pga av jobbet. Flyttade från Ängelholm till Borås efter att ha fått jobb i Göteborg. Hade en månad på mej att fixa allt men lyckades fixa stallplats och lägenhet på 2 veckor. Om jag skulle göra om proceduren igen skulle jag valt en längre tidsperiod.

Men jag skulle först alltid se till att ha jobb.

Jag har flyttat lite längre ett gäng gånger, 25 mil, 15 mil, 30 mil och 40 mil. Alla gångerna utom den sista har jag först fått jobb på nya platsen. Sista gången hade maken fått jobb på nya platsen. Flyttarna innan var jag singel. Jag har haft med mig häst/hästar i alla flyttarna också, och jag har inte haft någon relation till platsen/känt folk på platsen innan flytten. Det är en hel del jobb i början när allt är nytt, man kan i princip åka vilse till mataffären och man har ingen aning om var man köper grovfoder osv, för att inte tala om att man inte har någon som kan hjälpa till med hästarna. Men allt sånt löser sig med tiden, ganska snabbt faktiskt.

Jag har flyttat både utomlands och nu nyligen ungefär 100 mil.
Flyttade med min partner. Iochmed att boendet blev otroligt mycket billigare vid flytt behövde vi inte ha jobb fixade innan vi flyttade.

Vi driver ett företag ihop och det kan man i viss mån driva från vilken plats som helst, även om det såklart är lättare när man har lokal förankring. Men vi visste att det vi redan har inbokat i höst och vår skulle räcka till att försörja oss hjälpligt.

Det tog ungefär en månad på plats innan jag fick ett extrajobb (inom det jag är utbildad till) och då hade jag inte sökt det. Har dessutom fått flera andra jobberbjudanden. Så i min värld fixar sig jobb alltid. Men det beror ju på vad man jobbar med och hur stora omkostnader man har. Men hela grunden till flytten var just att vi skulle leva billigt och slippa jobba så mycket.

Rent praktiskt gjorde vi oss av med typ 3/4 av alla våra ägodelar (skönt! Fan vad skräp man har!), packade in resten i ett släp (dag 1), städade (dag 2) och körde (dag 3). Så inget dubbelt boende.

Vi har inga barn eller djur så det förenklade ju saken. Provade medryttarhästar redan första veckan vi var här och det löste sig jättebra det också.

När jag flyttade utomlands flyttade jag till pojkvän först, så då hade jag boende tillfälligt löst och kunde söka jobb på plats (och sen eget boende). När jag flyttade hem igen bodde jag hos mamma i en månad, gick på lägenhetsvisning första dagen hemma och fick lägenheten. Tycker att det mesta brukar lösa sig när man väl är där, oavsett vart man flyttar. Flyttat till både storstad, småstad och landsbygd.

Gör det! Jag har aldrig ångrat nån av mina flyttar! Speciellt den här sista; sååå skönt att ha ett billigt och fint boende och slippa oroa sig för alla pengar som måste in varje månad.

Hur långt är långt för dig?

Är själv gammal malmöit och vet att många malmöiter tycker att allt längre bort än Lund är för långt :D
Har själv hamnat i norra Skåne. Här är priserna otroligt rimliga, man får mycket gård/hus för pengarna. Vi hade aldrig kunnat jobba så lite som vi gör/vill och pyssla med våra hobbys så mycket som vi gör, om vi hade bott i södra Skåne. Och jobb finns det, speciellt inom t.ex vård, kommun och lager. Min make har en del kompisar från Malmö som flyttat till t.ex. Tjörnarp (går Pågatåg till Malmö).

När jag var drygt 20 så åkte jag på vinst och förlust utan varken jobb eller bostad. Sju år senare så var förnuftet (och mängden prylar) något större och då såg jag till att ha jobb klart innan jag flyttade till Malmö. Löste boendet med att ha alla möbler och ej nödvändiga prylar magasinerade första halvåret för att enkelt kunna flytta runt mellan (möblerade) andrahandslägenheter till dess att jag hittade och köpte nuvarande bostad.

Jag och min partner flyttade 20 mil för ett par år sen. En av anledningarna till flytten var att vi ville bo i hus, och vi var inte sugna på att mellanlanda i lägenhet på nya orten. Vi väntade därför tills vi hittade ett hus som vi vann budgivningen på, vilket tog ca 9 månader från det att vi bestämde oss att vi ville flytta. Mitt jobb var flyttbart men inte min partners, så där fick det bli en chansning. Jag har för mig att han fick tjänstledigt en period, så i värsta fall hade han fått flytta tillbaka till gamla orten, men det löste sig snabbt med jobb till honom.

Det som var mest svettigt var att jag två veckor innan flyttdatumet inte hade lyckats lösa någon stallplats till hästen, men det ordnade sig i sista stund.

Väldigt nöjd med vårt beslut att flytta.

Jag flyttade 100 mil för 18 år sen. Flyttade från arbetslöshet till jobb. Sa upp lägenheten innan det var klart med flytten och jobbet. (Det fanns då många lediga lägenheter på gamla orten så jag hade lätt kunnat få en ny om det hade skitit sig med jobb+bostad på nya orten).
På något märkligt sätt klaffade allt till slut, fick boende i en lägenhet i en villa nära jobbet (15 min cykelväg) och slapp betala för uppsägningstiden på gamla lägenheten.

Jag flyttade utan jobb i februari. Från Sthlm till pappas hus i Skåne. Har inte ångrat det en sekund men det hade varit smartare att börja med ett jobb för det här hade verkligen inte funkat utan snäll familj.

Hur långt är långt för dig?

Är själv gammal malmöit och vet att många malmöiter tycker att allt längre bort än Lund är för långt :D
Har själv hamnat i norra Skåne. Här är priserna otroligt rimliga, man får mycket gård/hus för pengarna. Vi hade aldrig kunnat jobba så lite som vi gör/vill och pyssla med våra hobbys så mycket som vi gör, om vi hade bott i södra Skåne. Och jobb finns det, speciellt inom t.ex vård, kommun och lager. Min make har en del kompisar från Malmö som flyttat till t.ex. Tjörnarp (går Pågatåg till Malmö).
Vi bor i Eslövs kommun. Det finns mycket fina hus i norra Skåne och gränsen mot Småland, Blekinge och Halland men det går inte att pendla till Malmö därifrån, iaf inte mer än ytterst tillfälligt. Vi har egentligen inte bestämt var vi vill bo egentligen utan det är mest att det är en viss typ av hus vi söker på ett visst läge och med vissa egenskaper.

Finns det någon här som bytt jobb och flyttat en längre sträcka? Jag börjar inse att om vi ska hitta vårt drömboende så kommer vi nog vara tvungna att flytta längre upp i landet. Så länge vi jobbar i Malmö så finns det inte en chans att hitta det vi söker inom rimligt pendlingsavstånd och inom den budget vi har att röra oss med. Ni som bytt jobb och flyttat, kan ni dela med er av era erfarenheter? I vilken ordning tog ni allt? Jobb först? Boende först? Dubbelt boende en tid? Dela med er av eran resa. Just nu känns det lite övermäktigt att ens fundera på hur man skulle klara att organisera det hela.
Jag, sambon och våra två barn flyttade 60 mil (från Stockholm till Lund) för några år sedan. Huset vi köpte var nyproduktion så vi hade ett fast datum ungefär ett år framåt i tiden som vi kunde sikta mot när det gällde att skaffa nya jobb, sälja lägenheten och ordna skola och förskola. Allt gick förvånansvärt enkelt. Jag började mitt jobb en månad tidigare än sambon så första månanden veckopendlade jag.

Vi bor i Eslövs kommun. Det finns mycket fina hus i norra Skåne och gränsen mot Småland, Blekinge och Halland men det går inte att pendla till Malmö därifrån, iaf inte mer än ytterst tillfälligt. Vi har egentligen inte bestämt var vi vill bo egentligen utan det är mest att det är en viss typ av hus vi söker på ett visst läge och med vissa egenskaper.
Med SJ tar det 47 minuter från Hässleholm C till Malmö C. Det hade jag tyckt kändes överkomligt förutsatt att jag inte hade barn.

mina grannar pendlar till Älmhult, det hade jag aldrig gjort.

Japp. Flera ggr dessutom. Jag är väl rastlös kanske, men just av den anledningen att jag inte kan stå ut med halvdant. Jag vill kunna ha ett liv där jag bor.
För min del har det inte varit svårt att hitta jobb, men jag måste ju ha ett jobb att flytta till sas. Så jag har börjat med att hitta en region där mitt liv skulle funka, sen har jag sökt jobb där och sen har boende löst sig. Allt handlar ju vad ni prioriterar och i vilken ordning. För mig har gångbar fritid varit prio ett, så jag har sökt jobb där jag skulle kunna ha förutsättningar för mina intressen.
Jag har haft turen att inte behöva ha dubbelt boende, men jag har ju inte haft hus eller gård. Bara sålt BR och skaffat hyresrätt.

Jag har gjort det, hade ett stabilt jobb som jag sa upp mig från och flyttade 11 mil till kärleken, sen började ja leta jobb.
Det var inte så jobbigt för mig då jag flyttade första gången hemifrån (hade inte så många saker, allt fick plats i en bil). Sen hade min dåvarande sambo ett fast jobb, så vi klarade oss tills jag hittade ett jobb (tog inte så lång tid innan jag hittade ett).

Jag har dock hört att många väljer att skaffa ett jobb först och flytta när de fått ett, några har hyrt något rum tills de hittat ett boende och veckopendlat.

Ni som flyttat långt osv, har ni haft husdjur också eller "bara" er själva? Iaf här i sthlm är det skitsvårt att hitta andrahandsbostad där djur är tillåtna och tja, allmänt galet med bostäder allmänt. Jag hade gärna flyttat från sthlm, men tänker att det blir bökigt pga mina hundar. Det kanske det inte behöver bli?

Ni som flyttat långt osv, har ni haft husdjur också eller "bara" er själva? Iaf här i sthlm är det skitsvårt att hitta andrahandsbostad där djur är tillåtna och tja, allmänt galet med bostäder allmänt. Jag hade gärna flyttat från sthlm, men tänker att det blir bökigt pga mina hundar. Det kanske det inte behöver bli?
Vi hade hund när vi flyttade till stockholm, vi kuskade omkring i andra hand i närförort i ett antal år och det var aldrig några problem. Detta är 10-11 år sedan.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har fått nytt jobb. Något helt annat än innan och byter verkligen riktning i livet. Blev nästan head-huntad till tjänsten (som...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 626
Senast: Elo
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 651
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 165
Senast: lizzie
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
659
Senast: seahawk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka