Att flytta långt med hästen

T

trean

Jag planerar att flytta till vären. Det blir 55 mil.
Funderar på om jag ska låta hästen åka vanlig trailer eller om jag ska kicka honom med en sån där stor transportbil som tar flera hästar och som är TV övervakad.
Funderar också på hur ofta jag behöver stanna och lasta ur så han får röra på sig, dricka och äta.
Vad tror ni är det bästa för honom?

Sv: Att flytta långt med hästen

Jag skulle göra valet beroende på hur bra hästen reser, hur bra transport man har och hur duktig man själv är på att köra längre sträckor.

Åker hästen bra, står lugnt och stilla och inte stressar så är det inget som förhindrar att den kan åka transport. Skulle föredra att köra i en stabil boggi, kontrollera ordentligt att ventilationen i transporten är bra. Känna efter själv om man orkar köra hela vägen själv eller om man behöver en till förare med sig i bilen som man kan byta av med.

Jag är själv väldigt van att köra, men skulle ändå önska att ha en till förare med som kan ta över om jag skulle köra så långt som 55 mil. Det är lätt hänt att man blir trött.

När vi har kört långa stäckor så har vi lastat ur och pausat en stund, vanligen vid en travbana eller annat hästvänligt ställe att stanna. Men det gör vi bara om det är länge att köra än 50 mil. Vi har med oss en dunk med vatten från hemmaplan som vi erbjuder hästen med jämna mellanrum. Hästar brukar inte vilja dricka vattnet som man kan hämta på ex. mackar eller liknande. Hösilage brukar han ha i ett hösegel, som vi fyller på under resan.
Min häst är dessutom duktig på att kissa i transporten, men om hästen inte gör det vid längre resor är det ännu viktigare att lasta ur och låta hästen kissa i en box.

Så svaret på din fråga vad som är bäst för hästen, beror på hur bra hästen reser. Det är kanske mest smidigast att skicka hästen med transportfirmor, men jag som har ett stort kontrollbehov när det gäller just min häst känner mig lugnare när jag får sköta allt själv, även om det är mer jobb.

Han står snällt, är van att resa. Dock inte så långa sträckor. Han är lättlastad och har inga problem med att kissa i trailern eller om han tas ut på nåt gräs.
Om jag väljer vanlig trailer kommer det att vara två som har körkort, varav en yrkesförare som kör tungt fordon i tjänsten, och en som är van att köra husvagn och som dessutom är hästvan och haft egen häst i många år.
Människor som vågar ingripa om nåt skulle hända.
Då jag gärna vill kunna pyssla om honom vid en rast tror jag trailer är det bästa så han slipper stå hela vägen upp utan att bli urlastad.
Samtidigt känns en stor hästbil säkrare. Har dock dålig erfarenhet av det med en annan häst som kom fram full av löss.

När jag flyttade min häst till åre (och sedan hem igen) så lät jag honom åka lastbilstransport.
Jag hade dock släpet med mig men körde det tomt upp.

En lastbil har AC, luftfjädring, ibland vattenkoppar mm... Hur som helst så står dom säkrare i en lastbil.
Men hur hästarna hanteras vet man ju inte. Om de behöver övernatta eller ej, beror på varifrån man åker.

Chaufförerna säger oftast att det har gått jättebra MEN det ska man inte lita på.
Vissa hästar klarar resor i lastbil bra medan för vissa är det en väldigt stressande sak att handskas av andra människor, stå med okända hästar i en okänd transport.

Skickade min häst med lastbil till småland. Min mamma har skickat flera hästar oxå och det har alltid gått smidigt. Inget att klaga på så.

Men min häst hade svansskydd eftersom hon gnusar sönder sin svans annars. Det tog dom inte bort under övernattningen och där någonstans försvann det och när hon kom fram hade hennes svans var söndergnussad.
Så när det var dags att flytta tillbaka uppåt så körde jag och sambon henne själv. Stannade halvvägs för en lång paus och hon fick gå lös på en släktings gård. (inhägnad såklart). Hon dricker inte alls på resor märkte jag och åt inget hö men gräset gick an på gården. Sånt märkte dom inte på tansporten eller nämnde för mej.

Tycker det känns tryggare att fixa med sånt själv då min häst är lite känslig och behöver en fast och trygg hand för att vara lugn.

Jag har själv kört mina hästar 55 mil i trailer, jag lastade inte ur utan körde i ett svep. Det viktigaste är att de får dricka om de är törstiga. Jag tycker inte alls det var ett problem - det är ju vad många tävlingsryttare kör sina hästar om de tex bor i Stockholm och ska tävla i Skåne.

Jag har flyttat långt med mina hästar ett par gånger. Ett par hästar har vi kört i vanlig transport bakom bilen, bara stannat och kollat att de är ok, om de vill dricka osv. Andra har fått åka lastbil.

Billigast är att köra själv, helt klart, medan förmodligen bekvämast för en själv och många gånger hästen är att åka lastbil... sedan beror det också på var man bor och vart man ska. Några gånger har jag fått köra hästen 20 mil till lastbilen, eller fått åka och hämta den vid lastbilen lika långt bort. I såna lägen kan man nästan köra hela sträckan själv...

Löss har jag aldrig tänkt på ens...och lastbilschaufförerna har alltid hanterat mina hästar väldigt bra. De vill inte att hästen har täcke eller liknande på sig, och jag har heller inte varit med om att chaufförerna "tar på sig extrasaker" som att ta på och av skydd etc. Det får man nog kolla särskilt när man bokar i såna fall.

är det inte så att man måste rasta hästen efter 8? timmar.

har tagit upp många hästar från söder med lastbil, tycker dom hantera hästarna mycket bra, ingen hitintills som varit stressad eller något sådant vid landning. + att som andra säger, dom åker mycket bättre i lastbil än i transport.

tycker du ska följa ditt hjärta & känna dig för om vad som passar både dig och din häst bäst :)

trevlig resa :laugh:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 688
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 139
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 144
Senast: lizzie
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 022
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Valet i USA