Sv: Att flytta långt med hästen
Jag skulle göra valet beroende på hur bra hästen reser, hur bra transport man har och hur duktig man själv är på att köra längre sträckor.
Åker hästen bra, står lugnt och stilla och inte stressar så är det inget som förhindrar att den kan åka transport. Skulle föredra att köra i en stabil boggi, kontrollera ordentligt att ventilationen i transporten är bra. Känna efter själv om man orkar köra hela vägen själv eller om man behöver en till förare med sig i bilen som man kan byta av med.
Jag är själv väldigt van att köra, men skulle ändå önska att ha en till förare med som kan ta över om jag skulle köra så långt som 55 mil. Det är lätt hänt att man blir trött.
När vi har kört långa stäckor så har vi lastat ur och pausat en stund, vanligen vid en travbana eller annat hästvänligt ställe att stanna. Men det gör vi bara om det är länge att köra än 50 mil. Vi har med oss en dunk med vatten från hemmaplan som vi erbjuder hästen med jämna mellanrum. Hästar brukar inte vilja dricka vattnet som man kan hämta på ex. mackar eller liknande. Hösilage brukar han ha i ett hösegel, som vi fyller på under resan.
Min häst är dessutom duktig på att kissa i transporten, men om hästen inte gör det vid längre resor är det ännu viktigare att lasta ur och låta hästen kissa i en box.
Så svaret på din fråga vad som är bäst för hästen, beror på hur bra hästen reser. Det är kanske mest smidigast att skicka hästen med transportfirmor, men jag som har ett stort kontrollbehov när det gäller just min häst känner mig lugnare när jag får sköta allt själv, även om det är mer jobb.