Ni som tycker att TS själv ska betala hela räntan, gör ni ett antagande om att hen inte köper en större och därmed dyrare lägenhet till sig och blivande sambon än om hen planerat att bo i den ensam?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast å andra sidan kan man ofta göra en rätt rejäl vinst på en bostadsrätt i Stockholmsområdet sedan när man säljer den och jag antar att TS inte kommer att dela den vinsten med sambon? Många gör så pass bra vinst att de både får igen allt de lagt på avgift och räntor och mer därtill. Men det förutsätter förstås att prisutvecklingen fortsätter likadant som senaste åren.
Men om sambon flyttade in i ditt hus som du äger? Ska han inte betala något mer än el, vatten, försäkringar, bredband, m.m.?
Ni som tycker att TS själv ska betala hela räntan, gör ni ett antagande om att hen inte köper en större och därmed dyrare lägenhet till sig och blivande sambon än om hen planerat att bo i den ensam?
Jag tycker att TS ska betala hela räntan om hon nu står för lånet och äger lägenheten. Och det oavsett om det nu köps en större lägenhet eller inte. Räntan blir ju då en större kostnad men rimligen blir ju också värdeökningen på lägenheten större.
Räntekostnader är avdragsgilla och medför lägre skatt. Men då måste man också stå för lånet. Om TS och sambon i det här fallet delar på räntekostnaderna så får TS hela avdraget men har bara haft halva kostnaden. Det verkar inte rättvist.
Sambolagen säger att bostad och bohag som är köpt för gemensamt bruk är samboegendom. Alltså, allting som du ägt innan ingår inte i samboegendomen och behöver inte delas lika. Alltså, lägenheten din mamma ägt sen innan kan ju aldrig bli samboegendom eftersom ni inte köpt den för gemensamt bruk.OT: Min mamma äger 90% av vår lägenhet och jag 10%, hur blir det med denna sambolag? Gäller den endast om man köpt lägenheten och samtidigt flyttat in i den? Min mamma har ägt vår lägenhet i flera år innan jag och sambon flyttade in där.
Men om personen köpte 90% av bostaden i samband med att sambon flyttade in, räknas det som gemensamt bruk då?Sambolagen säger att bostad och bohag som är köpt för gemensamt bruk är samboegendom. Alltså, allting som du ägt innan ingår inte i samboegendomen och behöver inte delas lika. Alltså, lägenheten din mamma ägt sen innan kan ju aldrig bli samboegendom eftersom ni inte köpt den för gemensamt bruk.
Och det är bara bostad och bohag som är samboegendom. Hästar, bilar, ens egna sportutrustning (golfklubbor, surfingbrädor, sadlar etc) kan heller aldrig bli samboegendom även om de förvaras i bostaden.
Oväsentligt, den som äger boendet och står på lånet är den som också betalar för lånekostnaden, varför ska nån som inte har någon som helst äganderätt betala nånting för just ägandet?
Det är det ju inte. Eller ja, för att bo just DÄR men jag/den ickeägande kan ju välja att bo nån annanstans.För att ägandet är en förutsättning för boendet.
För att ägandet är en förutsättning för boendet.
Det är det ju inte. Eller ja, för att bo just DÄR men jag/den ickeägande kan ju välja att bo nån annanstans.
Men sambon ÄGER ju ingen del av boendet och ska därför heller inte betala på ev lån för bostaden.
Däremot betala sin del för alla andra boendekostnader är en självklarhet att denne ska göra.
Så många gånger de har tagit upp det här på Plånboken och aldrig har det kommit upp några kryphål. Och då är det duktiga och kunniga advokater som medverkar där.Vi var iväg hos en advokat naturligtvis. Dyrt var det men det var det värt för att slippa stressa fram ett giftermål.
Vi frågade om just detta iom att vi hört att man bara kunde förhandla bort 25% men han hade ett litet kryphål vilket innebär att om det skulle träda i kraft tillfaller andelen som skulle varit hennes utan kontraktet henne oavsett om den som finns kvar gifter om sig, skaffar nya barn osv. Kan bli både plus och minus för henne med andra ord.
Min åsikt är att en del av räntorna är en boendekostnad.
Absolut, det är hennes laglott naturligtvis men vi ska slippa att köpa ut henne utan arvet är som uppskjutet. Minns inte exakt vad som står i texten heller och förhoppningsvis hinner vi gifta oss innan det där kommer att bli aktuellt. Jag hade nämligen tänkt att vi skulle vara i livet en stund tillSå många gånger de har tagit upp det här på Plånboken och aldrig har det kommit upp några kryphål. Och då är det duktiga och kunniga advokater som medverkar där.
Det ni inte kan förhandla bort utan som barnet alltid får när det gäller sambopar är laglotten.
Finns bröstarvingar så kan den avlidne testamentera bort högst hälften av sin egendom.
Barns rätt att ärva sina föräldrar är en väldigt stark rätt här i Sverige.
Så jag skulle vara försiktig med att lita för mycket på det där kryphålet.
Men det kanske finns livförsäkringar som träder in och då är det ju en annan sak.