Yep, men vad får jag för de pengarna jag har givit till föreningen den dagen jag säljer?Fast du är ju föreningen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Yep, men vad får jag för de pengarna jag har givit till föreningen den dagen jag säljer?Fast du är ju föreningen.
Förmodligen ingenting, däremot får du ju troligen värme, avlopp, snöröjning och grejer under tiden du bor i lägenheten.Yep, men vad får jag för de pengarna jag har givit till föreningen den dagen jag säljer?
Jo, men avgiften går ju till föreningen. Det är ju inget som kommer mig tillgodo.
Förmodligen ingenting, däremot får du ju troligen värme, avlopp, snöröjning och grejer under tiden du bor i lägenheten.
Så många gånger de har tagit upp det här på Plånboken och aldrig har det kommit upp några kryphål. Och då är det duktiga och kunniga advokater som medverkar där.
Det ni inte kan förhandla bort utan som barnet alltid får när det gäller sambopar är laglotten.
Finns bröstarvingar så kan den avlidne testamentera bort högst hälften av sin egendom.
Barns rätt att ärva sina föräldrar är en väldigt stark rätt här i Sverige.
Så jag skulle vara försiktig med att lita för mycket på det där kryphålet.
Men det kanske finns livförsäkringar som träder in och då är det ju en annan sak.
Yep, men vad får jag för de pengarna jag har givit till föreningen den dagen jag säljer?
Exakt![]()
Eller så här. Räntan kommer (vanligen) inte heller dig till godo. Strikt sett så finns det säkert inget skäl att dela på räntan som ju är en kapitalkostnad. Men eftersom boendeläget idag ser ut som den gör så är det mer eller mindre praxis att räntekostnader räknas som boendekostnader, då lån för de flesta utgör en nödvändighet för att kunna bo (dvs. för majoriteten är inte bostadslånet en investering). Att då en part ska betala mer för att båda ska kunna bo blir då (i mina ögon) orimligt.
Praxis? Så då borde alltså en eventuell sambo betala ränta till mig? På grund av rådande boendeläget?
Det ända jag skulle begära om jag blev sambo är att hon får dela på avgifterna.
Jag har ju skaffat hus med min sambo nu. Vår "hyra" består av värme, vatten, sophämtning osv. Och så räntan. Jag ser räntan som en hyra så länge vi har kvar den. Ränta är ju hyra av de pengarna vi behövde låna för att skaffa en bostad, alltså inga pengar vi ser igen och det känns inte jättekonstigt när man börjar tänka efter. Däremot kanske jag personligen skulle tycka att det skulle kännas tokigt att betala en hyra som är skyhög i förhållande till andra bostäder i området. Säg att partnern har ett svindyrt topplån som hade gjort det billigare för mig att bo i en annan bostad i området jag kunnat tänka mig.
Men jag gissar att den dagen du säljer, tar du intäkten själv? Inte ger du henne vad du nu anser du kan av inkomsten från försäljningen?
Någonstans måste man ju ändå väga in vad man tycker känns värt att betala för att bo i den bostaden som är aktuell. Jag känner dock idag att jag skulle ha svårt att bo med partner som varit väldigt noga med ditt och mitt på det sättet att man lägger in ditt och mitt i räkningar som ska betalas. Någon betalar räkningarna, ibland är det mer min lön än hans lön och ibland köper jag mer mat än han osv. Men det är vad jag tycker.
Jag har ju skaffat hus med min sambo nu. Vår "hyra" består av värme, vatten, sophämtning osv. Och så räntan. Jag ser räntan som en hyra så länge vi har kvar den. Ränta är ju hyra av de pengarna vi behövde låna för att skaffa en bostad, alltså inga pengar vi ser igen och det känns inte jättekonstigt när man börjar tänka efter. Däremot kanske jag personligen skulle tycka att det skulle kännas tokigt att betala en hyra som är skyhög i förhållande till andra bostäder i området. Säg att partnern har ett svindyrt topplån som hade gjort det billigare för mig att bo i en annan bostad i området jag kunnat tänka mig.
Någonstans måste man ju ändå väga in vad man tycker känns värt att betala för att bo i den bostaden som är aktuell. Jag känner dock idag att jag skulle ha svårt att bo med partner som varit väldigt noga med ditt och mitt på det sättet att man lägger in ditt och mitt i räkningar som ska betalas. Någon betalar räkningarna, ibland är det mer min lön än hans lön och ibland köper jag mer mat än han osv. Men det är vad jag tycker.
Jag tycker iallafall det låter rimligt.Wow, tack för alla svar. Det verkar dock som att det inte finns något rätt och fel.
Situationen ser ut som så att jag inte får bo kvar där jag bor (hyresrätt) och att det krävs typ 6 år i bostadskö för att få en vettig hyresrätt. Pojkvännen kan bo kvar där han bor om han vill det, men det innebär att jag köper en mindre, billigare lägenhet där det antagligen aldrig blir aktuellt med en ihopflytt som annars ändå lär ske inom 6 månader. Jag har alltså inte själv råd att bo i en så stor lägenhet som vi tänkt ha om vi flyttar ihop. Det finns inte på kartan att köpa tillsammans då han saknar kapital och tillräcklig inkomst (han har CSN+ timanställning) för att få låna. Som ex kan vi ta den lgh vi ska titta på ikväll där den beräknade månadskostnaden ligger på ca 7000 kr. Avgiften är 3600. Idag betalar pojkvännen drygt 4500kr för sitt boende och jag 3500kr. Om vi delar på ränta+avgift kommer han ändå att betala mindre än vad han gör idag. Dock vill jag kunna ta hela den ev vinsten vid försäljning. Jag bor i Växjö, en stad där bostadspriserna stigit 30 % de senaste typ 3 åren. Det är DYRT för en nyexad att skaffa lägenhet här och STOR brist på hyresrätter...
Jag vet inte om det går att komma fram till något mer än vad ni redan gjort, men nu har ni lite mer info om situationen som utgång iaf.
Det är precis så jag känner också. Jag tror inte att jag faktiskt hade orkat bry mig på det sättet så även om jag förlorat lite på en försäljning när jag hjälpt till att betala ränta och skit hade jag nog inte brytt mig. Möjligen haft ett eget sparande då.Det är galet jobbigt att leva med ditt och mitt ner på millimeternivå.
Och oerhört befriande att leva i motsatsen!