Jag tänker på bonden som redan har en massa jordgubbar, om han inte kan få hit folk eller hittar någon som vill jobba här så kan han ju köra med självplock?Nja jag skulle behöva ett jobb men att både plocka och sälja känns inte riktigt hanterbart
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tänker på bonden som redan har en massa jordgubbar, om han inte kan få hit folk eller hittar någon som vill jobba här så kan han ju köra med självplock?Nja jag skulle behöva ett jobb men att både plocka och sälja känns inte riktigt hanterbart
Om man inte hittar någon som vill eller kan ta hit folk så är ju självplock ett alternativ för att jordgubbarna inte skall ruttna bort? Vore ju rätt onödigt att låta de ruttna bort, tycker jag iaf.Det handlar inte om att bönderna inte har råd att anställa inhemska arbetare - det handlar om att folk inte VILL jobba med detta. Östeuropeerna har avtalsenlig lön
Om man inte hittar någon som vill eller kan ta hit folk så är ju självplock ett alternativ för att jordgubbarna inte skall ruttna bort? Vore ju rätt onödigt att låta de ruttna bort, tycker jag iaf.
Jo absolut, tänkte på de som redan är i jorden att man kan köra självplock på de vissa här i Skåne sätter en del på hösten tex.Ja men de ska sättas också och det ska ske typ nu. Problemet är alltså i hela kedjan
Ja men de ska sättas också och det ska ske typ nu. Problemet är alltså i hela kedjan
Alltså här sätter ägare själva de stora jordgubbsfälten varje år .Det är inget de anlitar extra hjälp för/är beroende av.
Sen är det självplock som genererar rätt mycket. Resten plockar de själva av och även det går åt. Jag vet ingen som försörjer sig på jordgubbar det är en liten marginell del av resten av brukarnas ekonomiförsörjning.
Det är inte samma situation i tex Blekinge och gäller inte bara jordgubbar utan alla grönsaker som ska i jorden nu
De som hamstrat en femårsförbrukning av pasta har kanske kommit på att de behöver matchande mängd salt till kokvattnet?Avkomman kom förbi på kaffe. Bad om att få hem salt. Fick en liten pytteburk - allt annat var slut!
Alltså vad i hela -SALT! Vem bunkrar salt och varför?
Nej nej inget salt i gröten det smakar ju vidrigt med sylten sedan. Jag tror inte hemligheten är salt i gröten utan att de som lider av kraftig diarré insett att socker salt lösning är en bättre metod än femtioelva årsförbrukningar dasspapperDe som hamstrat en femårsförbrukning av pasta har kanske kommit på att de behöver matchande mängd salt till kokvattnet?
Jag handlade i annan affär än vanligt pga behövde hitta grannes favoritkaffe, och det såg lite roligt ut där med det selektiva hamstrandet. Vissa pastasorter helt slut, men helt vanlig nivå på andra, färsk pasta osv. Havregryn slut. Iofs behöver man salt i gröten för att den ska bli god, så det kanske ligger bakom salthamstrandet?
Förvara dem i en glasburk i kylskåpet så håller de längre ! Eller baka RIKTIGT många bullar och frys in.....Har scoutat och letat jäst i flera dagar pga vill bara baka lite bullar med barnen, men nä, hela min lilla håla har gått och blivit hobbybagare
Men så fick jag ikväll en påhälsning av min syster som hittat jäst på Willys, så hon köpte fyra paket väldigt snällt, men vet inte riktigt vad jag ska göra med allt nu
Det är VÄLDIGT slitigt att plocka jordgubbar. Gjorde jag några somrar som tonåring. Det är rena döden för ryggen. Vi plockade väldigt tidigt (började kl 6), slogs med knotten, osv. Men allt är bättre än inget jobb alls !Jag skulle inte ha nåt emot att jobba med att plocka jordgubbar, frukt eller grönt eller fixa vårens förberedelser i ett par veckor om jag hade varit sysslolös. Säkert rätt slitigt men vi kan ju inte bara strunta i årets skörd, ser det som en samhällsinsats faktiskt.
Jag har mkt jordgubbsodling i trakten. Även om de flesta sätter plantor själva så vill de ju inte göra det nu om de inte är säkra på att de får plockhjälp. Så om det inte presenteras en lösning på det inom närmaste tiden kommer det inte bli några jordgubbar här (självplockningsdelen är en väldigt liten andel i förhållande).Alltså här sätter ägare själva de stora jordgubbsfälten varje år .Det är inget de anlitar extra hjälp för/är beroende av.
Sen är det självplock som genererar rätt mycket. Resten plockar de själva av och även det går åt. Jag vet ingen som försörjer sig på jordgubbar det är en liten marginell del av resten av brukarnas ekonomiförsörjning.
OMG nu kommer de börja hamstra socker ocksåNej nej inget salt i gröten det smakar ju vidrigt med sylten sedan. Jag tror inte hemligheten är salt i gröten utan att de som lider av kraftig diarré insett att socker salt lösning är en bättre metod än femtioelva årsförbrukningar dasspapper
Fast sockret använder de nog hellre tillsammans med den bunkrade jästenOMG nu kommer de börja hamstra socker också
Sockerbetor odlas i Sverige så sockerbrist behöver man inte oroa sig för. Även om det kanske inte är så väsentligt för överlevnaden kakao, kaffe, te och kryddor är ju också sånt man kan leva utan. Värre med grönsaker, baljväxter, ris, pasta? M.m.Har för mig att det kan ha avhandlats men hur tänker man kring saker som odlas och produceras i t.ex. Sydamerika, Afrika och Asien? Vi odlar inte kaffebönor, teplantor, sockerbetor,kryddor, kakao, en del frukter och grönsaker. Teknik och kläder görs väl också till stor del utomlands. Först sas det ju att inget skulle påverka transporten men sen som typ i Italien då dom stängde ner alla fabriker som inte gör samhällsnyttig insats så kommer det ju drabba oss till slut om många företag får göra så runt om i världen. Vad tänker ni det kan bli brist på? Eller tror ni inte det blir någon brist? Jag är orolig för mina mediciner som många andra men dom borde väl räknas som samhällsnyttig insats tänker jag.
Tack för tips om glasburk!Förvara dem i en glasburk i kylskåpet så håller de längre ! Eller baka RIKTIGT många bullar och frys in.....
Italien har exporterat mat hela tiden sen början av krisen. Livsmedel räknas som samhällsnyttigt och länderna kommer fortfarande behöva få in pengar så även om det kan påverka att inte samma mängder kan levereras pga personalbortfall så tror jag ändå att vi kommer få det mesta gällande livsmedel även om fördröjningar och tillfälliga dippar kan komma att förekomma. Jag hoppas dock på sikt att detta kan leda till en ökad svensk produktion av livsmedel, vi har skrämmande låg självförsörjningsgrad på den punkten.Har för mig att det kan ha avhandlats men hur tänker man kring saker som odlas och produceras i t.ex. Sydamerika, Afrika och Asien? Vi odlar inte kaffebönor, teplantor, sockerbetor,kryddor, kakao, en del frukter och grönsaker. Teknik och kläder görs väl också till stor del utomlands. Först sas det ju att inget skulle påverka transporten men sen som typ i Italien då dom stängde ner alla fabriker som inte gör samhällsnyttig insats så kommer det ju drabba oss till slut om många företag får göra så runt om i världen. Vad tänker ni det kan bli brist på? Eller tror ni inte det blir någon brist? Jag är orolig för mina mediciner som många andra men dom borde väl räknas som samhällsnyttig insats tänker jag.