Att bunkra mat och mediciner (utbruten från Coronaviruset 2019- nCoV)

Salt står på min lista med,inte akut för jag har någon cm kvar i saltkaret, tar det slut lipar jag o kommer komma i bikinin 2020 , fy för smaklös mat.
Ska bli intressant att se hur mycket av det som annonseras som nästa veckas vara som finns.
Jag behöver lite blandade varor, är ju våffeldagen på onsdag,så grädde o jordgubbar till dom hade varit smaskens.
Mjöl o jäst + ägg så jag kan baka bullar hade oxå varit nice och så det där jäkla riset jag tittat efter i 2 veckor.

Vi satt och snackade jag och mannen om hur man skulle tänka i en kris där leveranser inte kommer fram och man vill klara sig ett litet tag iallafall.

Det vi känner att vi saknar (förutom total bunkrande av diverse stapelvaror) är:

Ett elkraftverk som går på bensin eller diesel. Vi har ju solenergi och det är möjligt att min händige man faktiskt kan koppla om detta om det verkligen skulle behövas.

En kvarn. En som både kan valsa och mala. Jag har ju alltid 5-25 kg av vardera: Havre, skalad vete, korn, ärtor och majs (hönsmat), vilket ju skulle få en att överleva en stund iallafall om man bara hade kvarnen.

Salt har vi alltid 10-kilossäck hemma till hästarna. Utan jod men det kan man nig överleva.

Nu är vi tillbaka till zombieapokalypsen igen. Tom bunkrandet av toapapper var ju ingen akut kris och snarare en ekonomisk framgång för Lilla Edet. Möjligtvis kan det bli problem med pasta om Italien sjunker som en sten, men inhemsk potatis etc kommer finnas, särskilt om ungdomar kan jagas ut och plantera och skörda. Samma sak med jordgubbar. Kanske en del unga som förlorar jobbet på hospitality sektorn kan övertygas att jobba inom lantbruk istället?

Om det är några som vet hur man överlever i en akut kris utan några resurser så är det många nysvenskar från krigsdrabbade områden. Kanske använda deras erfarenheter? I Sverige kommer vi iaf att slippa se våra hem och familjer och vänner bli sprängda i bitar eller avrättade framför ögonen på oss.

Förhoppningsvis har största delen som blir varslade A- kassa

Hörde någon som blev intervjuad på tv han var varslad från det ena stället och hade timanställning på ett annat ställe där han inte fick jobb längre. Han var servitör och sa att han har aldrig varit med i a-kassan för han räknade med att alltid ha jobb eftersom folk alltid går ut och äter. Är ju också rätt vanligt med kortare anställningar och timanställnimgar inom restaurang och nöjeslivet och långt ifrån alla tror är med i en a-kassa eller inte har kvalificerat sig.

Hörde någon som blev intervjuad på tv han var varslad från det ena stället och hade timanställning på ett annat ställe där han inte fick jobb längre. Han var servitör och sa att han har aldrig varit med i a-kassan för han räknade med att alltid ha jobb eftersom folk alltid går ut och äter. Är ju också rätt vanligt med kortare anställningar och timanställnimgar inom restaurang och nöjeslivet och långt ifrån alla tror är med i en a-kassa eller inte har kvalificerat sig.
Skev inte alla. Själv dröjde det till i övre 20årsåldern innan jag själv gick med, hade attityden att det löser sig som yngre.

Har scoutat och letat jäst i flera dagar pga vill bara baka lite bullar med barnen, men nä, hela min lilla håla har gått och blivit hobbybagare 🙄
Men så fick jag ikväll en påhälsning av min syster som hittat jäst på Willys, så hon köpte fyra paket 😳 väldigt snällt, men vet inte riktigt vad jag ska göra med allt nu 😅

Jag skulle inte ha nåt emot att jobba med att plocka jordgubbar, frukt eller grönt eller fixa vårens förberedelser i ett par veckor om jag hade varit sysslolös. Säkert rätt slitigt men vi kan ju inte bara strunta i årets skörd, ser det som en samhällsinsats faktiskt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Motionscykel?
  • Hyresrätt villa
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka