Förhoppningsvis har största delen som blir varslade A- kassaFast det är ju bättre än 0 vilket kanske är den "lönen" dom skulle ha haft.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Förhoppningsvis har största delen som blir varslade A- kassaFast det är ju bättre än 0 vilket kanske är den "lönen" dom skulle ha haft.
Nej det gör man inte. Fick lära mig det när jag var med i civilförsvaret.I en riktig kris tror jag inte att man överlever i en lägenhet så länge.
Säsongsarbetarna kommer väl inte hit som läget är nu i alla fall
https://www.barometern.se/nyheter/c...?utm_source=recomendations&utm_medium=article
Coronaviruset kan stoppa alla gästarbetare som normalt jobbar inom lantbruket från maj till september. Om inte odlarna får besked inom ett par veckor kan Sverige bli helt utan jordgubbar i år.
Normalt brukar Sverige fyllas av arbetsamma män och kvinnor från en stor del av världen med början i maj. Gästarbetarna skördar jordgubbar, hallon och många olika sorters grönsaker från mitten av maj och långt in på hösten. Hur det blir i år vet dock ingen.
– Vi har inte fått något besked och det beror så klart på att ingen vet hur det här med corona utvecklas, säger Mattias Robertsson som tillsammans med Martin Robertsson är bärodlare i Mjällby på Listerlandet.
Några gästarbetare hann komma till hans företag innan coronakrisen slog till med full kraft.
De som kommer så här tidigt brukar sätta plantor och täcka fälten med växtodlingsplast samt göra allt annat förarbete. I månadsskiftet april - maj kommer sedan den stora anstormningen för att vara beredda när bären ska plockas.
– Om vi inte får besked inom ett par veckor är risken stor att vi bara kastar pengarna i sjön. Om vi inte får säsongsarbetarna kommer jordgubbarna bara ligga och ruttna, säger Mattias Robertsson.
– Frågan är om det är lönt att satsa pengar på förarbete om det inte finns någon som kan ta upp bären, säger Mattias Robertsson med en suck. Han konstaterar att bransch efter bransch får pengar för de intäktsförluster som uppstår vid coronakrisen.
– Men som vanligt är det ingen som säger ett ord om lantbruket. Om vi vill ha ett svenskt lantbruk måste vi få ekonomiskt stöd för att överleva, säger Mattias Robertsson.
Samma på vårt lokala Lidl.. de har till och med allt slut på allt hushållspapperI min lokala lilla butik igår:
Visa bifogad fil 47375
Här var det slut på allt. Bara några förpackningar med näsdukar kvar.Samma på vårt lokala Lidl.. de har till och med allt slut på allt hushållspapper
Har inte läst om det, men är logiskt eftersom de inte kan producera som vanligt när allt är i karantän.
Jag jobbar med livsmedelssäkerhet och -kvalitet i detaljhandeln och är just nu omplacerad till ett av våra lager, där jag tar emot leveranser med frukt och grönt från hela Europa för kvalitetskontroll. För tillfället fungerar det som vanligt, lastbilarna dyker upp till avtalad tid (trots gränsstängningar) och är fyllda med alla normala varor, inklusive spanska jordgubbar och italienska tomater. Det talas om enstaka packerier som har problem med personalbrist på grund av Corona, men där har man hämtat in folk från andra (inte samhällskritiska) industrier, som t.ex. packar snittblommor till vardags.
Det enda som är helt restat hos oss och inte kan leveras de närmaste veckorna är Corona-öl .
Men svenskarna vill inte plocka jordgubbar och rensa ogräs Varför har vi så mycket gästarbetare inom den branschen jo för att svenskar vill inte göra jobbet men billiga jordgubbar till midsommar ska finnas"Gnäller" över att han inte har arbetskraft, samtidigt som det finns rejält med "lediga" svenskar nu. Någon borde ju kunna ha möjlighet och kunskap att hjälpa till.
Min granne sa att hon känner sig lite skyldig varje gång hon handlar. De är två vuxna som kroppsarbetar och ett gäng tonårspojkar. Hennes "veckohandlingar" sker flera dagar i veckanDetta hamstrande är sjuk.
I fredags gjorde jag som jag alltid gör den 20e, dvs handlar hem en större mängd varor. Säkert jättevanligt för barnfamiljer. Personligen köpte jag lite utav allt, tex 4 pkt krossade tomater, 3 kg köttfärs, 6 liter mjölk, 1 paket kattsand osv. Inga mängder av något, och totalt gick det på strax över 2000 kr. Vilket är väldigt mycket mindre än vad vi brukar handla den 20e, men med hänsyn till det låga utbud som finns så fick det vara bra så. När jag står och packar mina varor så går det förbi ett äldre par varav mannen pekar på och utbrister "titta där, där har vi en av dom som hamstrar!". Personligen har jag annat att tänka så jag bara packade mina varor utan en kommentar.
Jag som lever i en familj med 2 vuxna, 3 barn varav en tonåring, 2 stora hundar och 2 katter handlar mycket även i "vanliga tider", och helt plötsligt är jag en av dem som hamstrar
Ja folk ser vad de vill. Jag som är ensam kan hamstra i lugn och ro (om jag nu önskar det) utan att någon regerar, men de som är många i familjen inte kan handla normalt utan att folk mistänker hamsting.Detta hamstrande är sjuk.
I fredags gjorde jag som jag alltid gör den 20e, dvs handlar hem en större mängd varor. Säkert jättevanligt för barnfamiljer. Personligen köpte jag lite utav allt, tex 4 pkt krossade tomater, 3 kg köttfärs, 6 liter mjölk, 1 paket kattsand osv. Inga mängder av något, och totalt gick det på strax över 2000 kr. Vilket är väldigt mycket mindre än vad vi brukar handla den 20e, men med hänsyn till det låga utbud som finns så fick det vara bra så. När jag står och packar mina varor så går det förbi ett äldre par varav mannen pekar på och utbrister "titta där, där har vi en av dom som hamstrar!". Personligen har jag annat att tänka så jag bara packade mina varor utan en kommentar.
Jag som lever i en familj med 2 vuxna, 3 barn varav en tonåring, 2 stora hundar och 2 katter handlar mycket även i "vanliga tider", och helt plötsligt är jag en av dem som hamstrar
Det är snarare för att få ner lönekostnaden, det är usellt betalt. Vill man ha inhemska arbetare får man betala avtalsenlig lön. Gör man det kommer säkert coronalediga som nappar.Men svenskarna vill inte plocka jordgubbar och rensa ogräs Varför har vi så mycket gästarbetare inom den branschen jo för att svenskar vill inte göra jobbet men billiga jordgubbar till midsommar ska finnas
Men då får kunderna i butik också vara beredda att betala merDet är snarare för att få ner lönekostnaden, det är usellt betalt. Vill man ha inhemska arbetare får man betala avtalsenlig lön. Gör man det kommer säkert coronalediga som nappar.
Jag kan bara svara för ica, och butikerna FÅR varor, men inte i rätt tid, i rätt mängd och personalen svettas för att få upp allt i hyllorna.Jag klarar mig några dagar till med det toapapper jag har hemma men snart behöver jag verkligen mer så om det inte finns på ett ställe när jag behöver nytt kanske det finns på andra ställen? Låter som att jag kanske inte borde vara orolig för det? Enligt mamma har det varit slut på Maxi länge nu. Hon ska dock kila ner till Hemköp och titta åt mig.
Mamma och pappa hittade dock mjöl till mig så det var bra. Jag satte nämligen igång en surdeggsrund igår och när jag mår bättre ska jag baka ett av mina favoritbröd.
Hur är det med saker som tvål och hygienartiklar?