Att bli vegetarian

Sv: Att bli vegetarian

Jag gillar indisk-inspirerad mat, men orkar sällan göra något som inte är superenkelt att laga. Det här är en av mina enkla favoriter:

Hacka och stek en bit ingefära i olja, tillsammans med spiskummin och gurkmeja (rejäla mängder av båda). Hacka en lök, en halv kålrot och en morot och stek ett par minuter. I med ett paket (400 gram) röda linser och ett paket (500 gram) krossade tomater, och häll till sist i lagom mängd vatten (variera beroende på om du vill ha soppa eller gryta). Är perfekt att frysa in och blir riktigt gott med lite örtsalt!

En annan favorit är paprika fylld med röda linser, keso och svarta oliver :).
 
Sv: Att bli vegetarian

kl

Crepes- "lasagne" är jättegott :)

Ta en ugnsform och lägg pannkakor som botten, varva sedan med stuvning mellan pannkakslagren, lite ost över och in i ugnen tills osten fått färg.

Själv älskar jag att använda champ.stuvning. Stek champinjonbitarna i smör, krydda med massor av chili, någon sked mjöl och sen mjölk, koka så det blir lagomt kladdigt. Salta av.

För lite matigare pannkakor blandar jag rågmjöl med vanligt mjöl samt rör i kvarg.
 
Sv: Att bli vegetarian

Den där ska jag testa göra, jag äter alltid palek dal shorva på ett ställe här i stan och mina smaklökar bara :love:
Vad betyder det att man ska förvälla spenaten?
Att du kör spenaten i en torr panna på medelvärme tills vätskan i spenaten kokat bort.

Spenat är så sjukt gott i indisk mat! :d
 
Sv: Att bli vegetarian

Vilket som går bra. Färsk är lite godare men jag kör oftare fryst eftersom det är billigare och enklare.
 
Sv: Att bli vegetarian

Ah toppen! Jaa färsk är väl nästan alltid godast gällande det mesta ;). Bra att det funkar med fryst också, ska lätt testa nån dag snart!
 
Sv: Att bli vegetarian

Ja förvälla betyder väl "koka lätt" och inte specifikt att koka ur all vätska.
 
Sv: Att bli vegetarian

Halvt KL

Tack för alla tips! Vad roligt att så många ville dela med sig av sina recept! :)

Jag känner mig dock lite vilsen och puckad. Vissa av recepten verkar vara i min smak, men sen inser jag att jag inte vet hur jag ska göra med väldigt många ingredienser :o

Typ bönor, kikärtor (vissa är torra och vissa är blöta? :cautious:), blomkål, spenat, selleri, chili, quornprodukter (var hittar man dom ens?) m.m... Jag kommer från en familj som enbart har ätit "enkel" mat, har inte funnits tid för något avancerat vilket resulterat i att jag inte har lärt mig så mycket om matlagning :o

Jag ber er därför skriva lite mer ingående. :p Jag vågar inte riktigt fråga på ICA heller, känns som min frågor liknar "Hej hur förbereder man mackaroner?" :o
 
Sv: Att bli vegetarian

Är det något särskilt du undrar över?

Torkade bönor, kikärtor o.s.v. behöver oftast blötläggas flera timmar och sedan kokas för att bli färdiga. Det tar lite tid och man måste planera lite i förväg, men de torkade varianterna är också billigare. Ett tips är att det står på paketen hur man ska göra :) De blöta är redan färdiga och behöver bara sköljas i vatten (ligger ofta i ett ganska äckligt spad) och de kan man äta direkt - kalla i sallad eller värma upp dem i någon maträtt.

Quorn gillar jag inte så mycket så det kan nog någon bättre. Jag vet i alla fall att det finns både qournfiléer och qournfärs i frysdisken.
 
Sv: Att bli vegetarian

Halvt KL

Tack för alla tips! Vad roligt att så många ville dela med sig av sina recept! :)

Jag känner mig dock lite vilsen och puckad. Vissa av recepten verkar vara i min smak, men sen inser jag att jag inte vet hur jag ska göra med väldigt många ingredienser :o

Typ bönor, kikärtor (vissa är torra och vissa är blöta? :cautious:), blomkål, spenat, selleri, chili, quornprodukter (var hittar man dom ens?) m.m... Jag kommer från en familj som enbart har ätit "enkel" mat, har inte funnits tid för något avancerat vilket resulterat i att jag inte har lärt mig så mycket om matlagning :o

Jag ber er därför skriva lite mer ingående. :p Jag vågar inte riktigt fråga på ICA heller, känns som min frågor liknar "Hej hur förbereder man mackaroner?" :o


Google är en bra grej ;) Nej, men allvarligt så tipsar jag om att läsa lite allmänt om vegetarisk mat, finns många bra vegetariska matbloggar också! Jag har lärt mig jättemycket av olika mat-bloggar :) Sedan måste man också öva lite för att bli bra på mat.

(Quorn hittar du i frysdisken bland det vegatariska. Bönor finns "blöta" på burk - de är mest lätthanterliga, linser behöver kokas men ofta ingår kokning av de i receptet (gör du ex. en linssoppa ska ju soppan troligtvis koka och då är det bara att koka tills de blir mjuka. :) )
 
Sv: Att bli vegetarian

Igår gjorde jag ett av mina favoritrecept, indisk daal. Åt det med ris och hembakt naan-bröd men det går att köpa färdiga också (eller skippa dem). Här finns ett enkelt recept, och för att förtydliga så är det torkade linser som används då dessa inte behöver blötläggas o.s.v. utan bara kokas en stund. Just detta recept är ganska milt i smaken, så jag brukar öka på kryddorna en del och även ha i lite chili eller cayennepeppar. Tycker även detta recept på daal är jättegott men det äts mer som en soppa.
 
Sv: Att bli vegetarian

Spenat är så sjukt gott i indisk mat! :d

Håller med! Jag har en indisk kycklingsoppa som jag bara avgudar - med spenat i då. Så himla himla god. Tror den är jättenkel att göra vegetarisk, säkert bara byta ut kycklingen mot valfritt (qourn, kikärtor o.s.v.) eller bara utesluta den, soppan är matig som det är.

4-6 port

(2 kycklingfileer) Byt ut mot qourn, kikärtor eller annat. Eller uteslut.
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
2-3 potatisar
2 morötter
100 gram blomkål
3 tsk riven ingefära
2 msk olja
0,5 tsk cayennepeppar
1 tsk gurkmeja
1 tsk spiskummin
1 tsk kardemumma
1 tsk kanel
1 liter hönsbuljong
2 dl grädde
150 gram fryst och tinad bladspenat
Kokosflingor
Mandelflarn
Salt och peppar

Skär kycklingen i bitar. Skala och hacka löken och vitlöken. Skala potatisen och morötterna och skär dem i bitar, Skär även blomkålen i bitar. Fräs lök, vitlök och ingefära i olja i några minuter i en kastrull. Tillsätt kryddorna och rör om. Lägg ner kycklingen och stek den i ca 10 minuter. Tillsätt sedan grönsakerna och fräs alltsammans i någon minut.
Häll i buljongen och låt soppan småkoka i ca 15 minuter eller tills potatisen är mjuk. Rör sedan i grädde och spenat och koka upp. Tillsätt kokos och mandel vid servering i den mängd som önskas. Salt och peppra efter smak.
 
Sv: Att bli vegetarian

Funkar en matig svamp som typ Portobello som substitut? Har ingen aning, en tanke bara :)
 
Sv: Att bli vegetarian

Funkar en matig svamp som typ Portobello som substitut? Har ingen aning, en tanke bara :)

Är dessvärre inget fan av svamp överhuvudtaget :(
Testade göra thaigrytan med quornfiléer nu i helgen, det gick att äta, men inte lika gott som med kyckling.

Sen sa pojkvännen nåt om att det kanske inte är så bra med quorn då jag har problem med svamp i hårbotten... att det kan trigga igång...
 
Sv: Att bli vegetarian

KL.

Idag gör jag piroger med skal gjort av kikärtor :D fyllningen är tacosås och kidneybönor stekta i tacokrydda (det luktar gudomligt)

I veckan gjorde jag en stört god linsgryta också :)
 
Sv: Att bli vegetarian

Dom blev jättegoda! :) enkla att göra också, även om dom inte blev så vackra....
Recept finns nu i min blogg (länk i profilen)
 
Sv: Att bli vegetarian

Billigt och lätt:
Koka nudlar
Stek lök, paprika och squash eller äggplanta till. Vóila! :)

En annan variant är att byta ut nudlarna mot Quinoa och lägga till körsbärstomater och fetaost. :)

Olika grönsakspurésoppor är också jättegott!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 186
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 533
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 548
Senast: cassiopeja
·
Mat Jag blev sugen på pastagratäng idag men rött kött är inget vidare just nu så mina vanliga recept är skrotade. Därför tänkte jag ge mig...
Svar
6
· Visningar
873
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp