Att bli vegetarian

Sv: Att bli vegetarian

kl

Klassikerna pannkakor och våfflor ;)

En snabb soppa som låter rätt tråkig men som fått gott beröm av gäster är en snabblagad och enkel linssoppa.
Släng i en hackad lök, svarta linser (godaste linserna), grönsaksbuljong och potatis i en kastrull med vatten. Krydda med peppar och rosmarin. Koka så länge som linserna behöver det, klart :)
 
Sv: Att bli vegetarian

Hmm, isf skulle jag testa att mosa kikärtorna, lite slarvigt sådär, kanske ger bättre konsistens. :)

Kl

Dhal också. Annars indisk mat överlag, tar gärna emot fler tips här. :)
 
Sv: Att bli vegetarian

Såg en intressant grej som Jamie Oliver gjorde häromdagen. Han tärnade en rotselleri och stekte med olivolja, salt och citrontimjan. Absolut inget jag testat, men det verkade intressant! Eller läs senaste Buffé (finns på nätet) där man tipsar om att ugnsrosta rotselleri.

Klassikern med ricotta, spenat, pasta och tomatsås är ju också :d Fyll cannelonirör och grädda i ugnen. Jag tycker dock dessa rör är lite små och när jag ändå letade upp Jamies recept så hittade jag detta: http://www.jamieoliver.com/recipes/vegetables-recipes/squash-spinach-pasta-rotolo

Då slipper man problemet med att cannelonirör är omöjliga att fylla. ;)
 
Sv: Att bli vegetarian

Dhal också. Annars indisk mat överlag, tar gärna emot fler tips här. :)

Min absoluta favoritcurry med spenat, gröna linser, kokos och citron:

Förväll spenaten. Häll sedan på olja och stek spenaten med curryblandning, torkad koriander, muskot eller vad man nu vill ha för kryddor. I med övriga grönsaker som lök etc samt gröna torkade(!) linser. Häll på krossade tomater och kokosmjölk eller matlagningsgrädde samt lite vatten så att linserna har ordentligt med vätska att suga upp. Låt puttra tills linserna är ordentligt kokta och gärna lite längre, avsluta med en rejäl näve riven kokos, lite rivet citronskal samt pressad citron efter smak.
 
Sv: Att bli vegetarian

-kl-

Pajer kan man göra i massor olika utformingar, med t.ex. spenat, fetaost och soltorkade tomater, eller med rotfrukter (tärnad potatis, morötter och plasternacka, som jag kokar ganska mjuka först och sedan häller i en förgräddad pajdeg och häller på stanning gjord av ägg, keso (obs på att keso inte är helt veg), salt och peppar. Brukar kasta i lite kokt broccoli också, och ha skivade tomater på toppen).

Jag gör dessa kidneybönsbiffar: http://veganisera.wordpress.com/tag/kidneybonbiffar/. Jättegoda med kokt potatis, brunsås och lingonsylt. Blir väldigt matiga.

Lasagne som några skrivit, jag brukar göra linslasagnen från bloggen sött och salt.

Vegetariska hamburgare är också gott. Jag har gjort det på rivna rotfrukter (brukar köra olika men t.ex. morot, potatis och zucchini), riven ost och binder ihop det med lite mjöl och ägg. Och kryddor förstås!

Om man vill ha massor inspiration tipsar jag om en sida som heter vegomatsedel/vad ska vi äta. De lägger ut tips på vegetariska/veganska rätter till varje dag.
 
Sv: Att bli vegetarian

KL
Vi äter mycket svamp i det här hemmet. Passar fint i såväl pajer som woker och pastasåser. Är inte dyrt heller (om man tänker sig det "istället för kött").

Kålrot har i allmänhet en konsistens som i alla fall jag tycker är gott i t ex curry och liknande. Annars kan jag verkligen rekommendera potatisomelett. Sjukt gott och mättande.

Soppor i mängder är ju gott det med. Vi brukar steka lite svamp och lägga i vid serveringen - det är aldrig fel :p (Men så äter vi nästan bara mixade soppor också).
 
Sv: Att bli vegetarian

Lät gott, jag gillar både gröna linser och kokos! Äter du den som den är eller med något till?
 
Sv: Att bli vegetarian

Kl.
Nån som har något tips på kycklingsubstitut? Jag brukar göra en skitgod thaikycklinggryta men börjar lessna på kycklingen. .. det ska helst inte vara sojaprodukter då min mage är lite känslig :)
 
Sv: Att bli vegetarian

Nja, vill ha lite mer matig känsla, sen är jag inte dödsförtjust i grönsaker :o
Quorn var en bra idé. Det åt jag mycket förut. Vad är paneer/panir för något?
 
Sv: Att bli vegetarian

Det är en indisk färskost man gör av gammeldags mjölk, det är rätt enkelt att göra själv. :)
 
Sv: Att bli vegetarian

Hälsans Kök och deras soja bitar (sär skrivning) fick tummen upp som kycklingsubstitut av sambon som äter kött :)
 
Sv: Att bli vegetarian

Den där ska jag testa göra, jag äter alltid palek dal shorva på ett ställe här i stan och mina smaklökar bara :love:
Vad betyder det att man ska förvälla spenaten?
 
Sv: Att bli vegetarian

Kl.
Nån som har något tips på kycklingsubstitut? Jag brukar göra en skitgod thaikycklinggryta men börjar lessna på kycklingen. .. det ska helst inte vara sojaprodukter då min mage är lite känslig :)

Tål du gluten är seitan det du söker! Billigt att göra hemma :-)
 
Sv: Att bli vegetarian

Försöker dessvärre undvika gluten i den mån det går :( men tack för tipset!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 186
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 533
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 548
Senast: cassiopeja
·
Mat Jag blev sugen på pastagratäng idag men rött kött är inget vidare just nu så mina vanliga recept är skrotade. Därför tänkte jag ge mig...
Svar
6
· Visningar
873
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp