Att bli vegetarian

Sv: Att bli vegetarian

*KL*

Jag skulle också gärna äta mer vegetariskt och tar gärna mot tips på vegetarisk mat som INTE innehåller nötter, mandlar, fisk, skaldjur eller mjölkprodukter (pga allergi). Jag undviker gärna saker med högt saltinnehåll (dvs den qournfärs vi har här, vet inte märke på den).

/Lavinia
 
Sv: Att bli vegetarian

När jag gör tacos-liknande mat har jag alltid bönröra istället, brukar modifiera detta recept.

Detta recept på vegetarisk lasagne brukar jag ha som grund när jag gör lasagne. Har i lite soltorkade tomater och oliver också, asgott! :d Går också att ha i lite linser eller vad man gillar i övrigt. Byta ut spenaten mot färsk funkar också prima, man får kanske ha lite högre bytta att göra den i bara.

Sallader av olika slag är lätt att göra och går att göra matiga beroende på vad man väljer att ha i.

Dhal eller linsgryta baserat på dhal gillar jag.

Hur är det med saltinnehållet i tofu? Wok med grönsaker, ev tofu, kanske ägg om man äter det är ju också gott och enkelt.

Tomatsås med röda linser, till pasta eller vad man vill ha till.
Svampsås till pasta eller liknande.

Soppor på olika grönsaker, broccoli, blomkål, ärtor, svamp etc.
 
Sv: Att bli vegetarian

Provade på ett nytt recept igår och blev helt förälskad! Tänkte försöka introducera lite afrikansk-inspirerad mat här hemma och det här var det första jag provade på:
"Couscous med grön kikärtsgryta och torkad frukt"
1 aubergine (à ca 250 g)
2 tsk salt
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
1 zucchini (à ca 350 g)
2 morötter
2 röda paprikor
1 dl olivolja
1 msk harissa
1 tsk gurkmeja
2 tsk hel eller malen spiskummin
10 torkade aprikoser
4 dl vatten
4 msk konc kycklingfond (Kan man äta det om man är vegetarian? Man kan säkert utesluta kycklingfonden då i alla fall jag nog inte skulle sakna den smakmässigt)
2 kanelstänger
1 burk kikärter (à ca 400 g)
2 krm nymalen svartpeppar
1/2 dl finhackad bladpersilja
ev matyoghurt (10 %) till servering

Couscous:
2 gula lökar
2 tsk flytande honung
1 tsk salt
2 msk olivolja
1/2 dl russin
3 dl vatten
3 dl couscous
1 msk smör

- Skär auberginen i 2 cm stora tärningar. Blanda med hälften av saltet i en bunke. Låt stå ca 15 minuter, tills auberginen släpper vätska.
- Skala och strimla lök och vitlök.
- Skär zucchinin i 2 cm stora tärningar.
- Skala och dela morötterna på längden. Skär dem i ca 1⁄2 cm tjocka skivor.
- Dela, kärna ur och skär paprikan i klyftor.
- Häll av och pressa ut lite av vätskan ur auberginen.
- Hetta upp oljan i en stor stekpanna eller traktörpanna. Tillsätt grönsaker, harissa, gurkmeja och spiskummin. Stek ca 5 minuter, tills grönsakerna får lite färg.
- Tillsätt aprikoser, vatten, fond, kanelstänger och sköljda kikärter.
Låt småkoka under lock ca 20 minuter. Krydda med resterande salt och peppar.

Couscous:
- Skala och strimla löken. Bryn med honung och hälften av saltet i oljan ca 15 minuter, tills löken är mjuk, söt och gyllenbrun. Tillsätt russinen och låt det bli varmt.
- Koka upp vattnet och resten av saltet i en kastrull. Blanda det heta vattnet och couscous i en skål. Låt stå ca 5 minuter, med lock på så att couscousen sväller.
- Separera grynen med en gaffel eller ballongvisp till en fluffig och grynig couscous. Rör genast ner smöret.
- Toppa couscousen med lök- och russinfräset.
Servera med grytan som toppas med persilja. En klick matyoghurt är gott till.

--
Ser ut att vara ganska mycket jobb och ingredienser men det är det inte och det går riktigt fort att göra. Jag rekommenderar att hålla lite koll på hur länge grytan kokar då jag tyckte att det blev lite för kokt på 20 min, hade kanske räckt med 10-15 min enligt min smak :)
Enligt receptet räcker det till 4 port men jag skulle gissa att couscousen räcker till fem och grytan till 5-6 pers minst!
 
Sv: Att bli vegetarian

KL!

Måste dela med mig av våran supergoda middag igår! Vegetariska/glutenfria hamburgare :love:

10ffad289fdb11e385e9128e2849c1ef_8.jpg
 
Sv: Att bli vegetarian

Brödet är (tyvärr) köpesbröd, men biffarna gjorde jag såhär:

Biffarna gjorde jag såhär:

♥ 2 paket kidneybönor (skölj alltid av dom innan)
♥ 2 ägg
♥ 1 rödlök
♥ GF mjöl (jag använde durramjöl, vilket som går nog bra)
♥ 1msk pofiber
♥ Kryddor (ta det ni tycker om, jag tog vitlök, örtagård, örtsalt, peppar och massa chiliflingor)

Mixa ihop allt till en smet, stek lite lätt på båda sidor och skjutsa sen in dom i ugnen på 200 grader tills dom är färdiga, jag tar aldrig exakt tid, men kanske 20 min?
 
Sv: Att bli vegetarian

kl
Idag åt vi broccolipasta med avokado, sjuuuukt gott så delar med mig av receptet :d

Hittade det på en blogg, så ska inte ta åt mig äran själv. Googla broccolipasta med avokado så får ni upp det :)

4 portioner

Spaghetti eller valfri pasta
1 broccolihuvud eller 3 dl fryst broccoli
4 stora skivade champinjoner, helst färska
1 zucchini, skuren i små stavar
2 mogna avocados, urkärnade och skurna i små bitar
2 matskedar olivolja
3 stora pressade vitlöksklyftor
½ dl Creme Fraiche med chilismak
½ dl vitt vin
1 tsk svartpeppar
1 krm salt
1 dl grönsaksfond (flytande buljong)
Kanske kyckling


Tillagning:

1. Koka upp ca 1 liter vatten och tillsätt pastan under tiden som du fräser vitlöken i olja tillsammans med zucchinin tills den mjuknat en aning, sätt plattan på medelvärme.

2. Tillsätt broccoli, Kanske kyckling och champinjoner och stek alltsammans i ett par minuter. Häll i vinet, fonden och creme fraiche, rör om och krydda med salt och peppar.

3. Ställ in plattan på låg värme och tillsätt avocadon. Låt grönsakerna puttra i ett par minuter medan du förbereder pastan. För över alltsammans till en djup skål och varva pasta med sås, blanda därefter alltsammans och strö över lite färskriven parmesan. KLARRT
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 186
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 533
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 548
Senast: cassiopeja
·
Mat Jag blev sugen på pastagratäng idag men rött kött är inget vidare just nu så mina vanliga recept är skrotade. Därför tänkte jag ge mig...
Svar
6
· Visningar
873
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp