Att bli medryttare (2)

Sv: Att bli medryttare (2)

KL

Jag har haft extremt olika när jag haft medryttarhästar. En ponny betalade jag 300/mån för och skulle släppa in ut, fodra, göra iordning mat, putsa alla grejer, rida då, mocka och borsta såklart. Det tyckte jag var lite mkt begärt.

En gång behövde jag inte betala alls, men fick betala självrisken.

Nu ska jag kanske börja rida en frieser som jag ska rida 2/ggr i veckan och betala 1000:-, så jag tkr verkligen inte det var mkt du behövde betala, det ska du vara glad för :) men jag tkr inte man ska vara för pjoskig, för man har ju faktiskt valt själv att bli medryttare :banana:

Jag har en shettis som en tjej med en 3-åring ville komma och låna 1-2 ggr per vecka. Hon kommer att hjälpa till med mockning på vintern den dan dom e här och vill betala 100 kr i månaden.

Jag får shettisen motionerad och hon slipper betala dyrt till ridskola.

Vill man låna ut sin häst gratis e det väl upp till var och en ( har själv lånat ut shettisen och ett varmblod gratis under en hel vinter-vår till en granne, fick inget tack, men fick däremot 2 tjuriga hästar och en sadel som e totalt trasig efter att ha blivit kastad på golvet) men det e inte bara hästen man lånar ut, allt runt omkring kostar ju pengar, utrustning, att fixa hagarna, försäkring mm.

Sen e det ju upp till var och en att välja om man vill ta en häst som kostar eller inte.
Man kanske har personliga skäl till varför man vill ta betalt eller ej.

Jag tycker lite tvärtemot alla andra här.

När man är medryttare hjälper man en ägare med stallsysslorna och motionera hästen, det ska man inte betala för, snarare få betalt för eller alt. göra det gratis.

Du har ingen egen häst va? Vet du att det kostar ca 4000:-/ månaden att ha häst i ett vanligt stall

Du har ingen egen häst va? Vet du att det kostar ca 4000:-/ månaden att ha häst i ett vanligt stall

Fast å andra sidan är det ingen som tvingar en att köpa häst, man väljer själv om man tycker att det är värt kostnaderna.

Har egen häst uppstallad i Stockholmsområdet och är väl medveten om kostnaden. Hittills har ingen betalt mig för att rida hästen.

*kl*

Tycker denna tråden är så otroligt otrevlig.
Och det är inte gnället från medryttarna, utan alla som skriker "MEN KÖP EN EGEN HÄST DÅ OM DET INTE PASSAR" så fort någon stackare ens undrar vad som är rimligt att betala?
Tror det verkar vara svårt för vissa hästägare att sätta sig in i en stackars medryttares situation. Vissa har faktiskt ingen inkomst, är man typ 15 har man en tusenlapp i månaden. Inte alls säkert att man har ett par föräldrar som vill betala det åt en heller, man kanske inte alls får den där tusenlappen, utan kanske bara hälften, men om man kan tänka sig att rida i utbyte mot mockning, fodringar för fler än en häst, andra sysslor, morgonutläpp, då är man en jävla snyltare?

Jag menar herregud, hade man haft råd att köpa en häst hade man kanske inte försökt bli medryttare?

Sen finns det såklart undantag, man kan ju betala en slant för skoning, foder etc. Tycker bara att medryttare blir så illa tilltalade här om man inte säkert vill betala halva hästen för 2 skogsritter i veckan.
Finns såklart undantag för allt, tävlingshästar i Stockholm där boxplatserna kostar multum får man såklart betala mer för, men tycker ändå stämningen blir så otroligt illa när medrytteri förs på tal.

Tycker självklart itne att det är orimligt att ta betalt, jag som kan betala lite vill ju självklart hjälpa till med foder och dyl, men det blir så aggressivt om någon skulle tycka emot.

Senast ändrad:

kl.

Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka. Har tänkt mycket på detta faktiskt. Om medryttare ska betala eller inte. Men det väger nog över att det iallfall skall finnas en symbolisk summa. Även om allting ingår så som mockning m.m.

Att inte betala, Det är ju ganska bekvämt egentligen. Eller ganska? Mycket skulle jag vilja påstå. Tänk att få ha en häst att rida o sköta, kanske upp till 4 dagar i veckan. Och slippa kostnader, foder, skor, u name it!

Och jag tror att om en summa betalas. Känns det både från ägarens och medryttaren sida, ett seriösare intryck. Medryttaren kanske känner ett större ansvar "detta är på riktigt".
(självklart skriva kontrakt också vad som gäller) med tanke på att det är svårt att hitta bra medryttare.

Om man vänder på det. Att det till och med skulle kännas positivt för medryttaren att betala för sig. Istället för att stå där och tänka, att här står man och sköter någon annans häst - Kan man istället tänka att man själv som medryttare betalat för detta och Vet att detta är vad denne vill. Man Delar på hästen!

Att vara medryttare innebär ett billigt alternativ till egen häst.

Man kan gå på ridskola, och det kostar. Och där får man inte samma känsla.

Och det är känslan som är viktig.

Men! finns inte ridning med i paketet, så är det inte rätt att ta betalt. Då ska snarare ägaren betala några kronor för hjälpen.
(man har ju faktiskt valt att köpa en häst och vet att man både får lägga tid och pengar.)

Dock, har jag inte kommit underfunn med vad som är rimliga summor.

Hoppas ni förstår sammanhanget i mitt röriga inlägg.

Caroline.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker det är helt okej att betala en rimlig summa ( eller köpa foder eller dyl) om jag lär mig något av hästen.
Så ja, jag skulle kunna gå med på att betala en summa beroende på hur många dagar jag har den och hur pass välutbildad hästen är.

Utbildar jag hästen ska jag få rida gratis.
Däremot så tycker jag inte man ska kräva av medryttaren att ta fodringspass om man inte delar på hästen, tex varannan vecka.

Jag har haft två medryttare, en betalade 300 kr/mån och en rider gratis. Den första, som betalade, var ganska slarvig, kunde ringa sent och säga att hon inte kunde ta hästen den dagen, hon var inte särskilt duktig på att rida så hästen lärde henne.

Den medryttare jag har nu betalar inget. Hon sköter allt prickfritt, fixar verkligen allt som har med hästen att göra (förutom hö då hon är höallergiker, men jag tar bara ner extra kassar dagen innan så är det klart), och det som gör den stor skilladen: hon utbildar min häst. Hon rider mycket bättre än mej, och jag har redan nu märkt skillnad på hästen, jag är mycket lättare att rida. Om hon bara hade gått med på det skulle jag gärna vilja betala henne för det jobb hon lägger enr på en häst som inte ens är hennes egen.

Summering: Hästen kan mer än medryttaren= medryttaren lär sej av hästen = jag kan ta betalt utan dåligt samvete.

Medryttaren kan mer än hästen= hon utbildar hästen= jag kan tänka mej att betala henne,men hon vill ha det gratis.

Jag har inte läst helatråden, bara första sidan. Förlåt för det om jag skriver precis samma som någon annan ahar skrivit.

Jag tycker 500 samt ett utsläpp i månaden är mycket rimligt. Kostnaden för att ha en häst, inkl allt, hamnar trots allt på allra minst ett par tusen i månaden, och du som medryttare har tillgång till den två dagar i veckan.

Om du trots allt inte tycker det känns OK, vilket jag tolkar det som att du inte gör, så har du ju alla möjligheter i världen att tacka nej.

All marknad styrs av tillgång och efterfrågan, och om du inte tycker det du får är värt pengarna så är det ju helt och hållet DITT val!

Senast ändrad:

KL. Samma här har bara läst en del.

500 är rätt billigt för två dar i veckan. För det första.
Jfr med va en uteritt kostar. Du får alltså ungefär 8 rid turer jfr med ca drygt en uteritt. OK .

Sen om du gör mockning av " din häst " så kan man ju tänka sig det ok med tanke på det mycket justa priset du betalar.

Tycker det låter rätt rimligt. Utsläppet kan man ju dividera om men
det är bara en gång i månaden så återigen med tanke på det rätt billiga priset så är det nog ändå rätt ok faktiskt.

Det kan också va bra att få lite erfarenhet och va lite delaktigt på ett stall.

Medryttar systemet är jättebra. Du får chansen att disponera och rida en häst alternativet är ridskola eller uteritter för dom flesta.

Det handlar väl mer om det att man avlastar ägaren totalt två dagar.
Jag är fortfarande lite splittrad ang. betalningen men normen i denna tråd verkar vara att man betalar. Som sagt är helt grön på detta och vill fråga så att jag inte gör något onödigt. Jag har absolut ingen emot att mocka. Jag tycker att det är terapi :love:.

Det är ägaren som sätter ut en annons om att denne vill ha en medryttare. Denne vill alltså ha en tjänst av någon annan.
Medryttaren tvingar inte ägaren att låna ut dennes häst. Ägaren sätter ut denna annons för att denne känner att han/hon inte
orkar att ta hand om hästen 7dag/vecka. Alltså blir denne ledig två gånger i veckan och kan ta det lugnt, spendera mer
tid med sambo o.s.v. Allt är alltså positivt för ägaren. Dessutom slipper ägaren utsläpp kl. 7.00 en lördag och kan ta sovmorgon.
Allt är till fördel för ägaren. Dessutom ska denne ha betalt? Förstår någon mitt resonemang? Jag vill absolut inte ha en aggressiv
disskusion i denna tråd. Vill bara föra fram mitt resonemang.

Summa sumarum: Ägaren får avlastning, medryttaren får en trevlig stund med hästen. Allt går jämt ut därav ingen betalning.

Jag förstår ditt resonemang och håller med dig helt och hållet. En hästägare jag känner bjuder sina medryttare på fika/mat eller busspengar som tack för hjälpen efter varje pass med hästen. Hon har aldrig problem med att hitta nån som vill hjälpa henne med hästen och medryttarna känner sig uppskattade och välkomna till henne.

Tycker ni att 6-700/mån är ett rimligt pris?

Nej, verkligen inte. Medryttaren ska utföra sysslor åt dig. Då tycker inte jag att man ska betala alls. Det är skillnad om man bara rider.

Fattar inte hur man kan förmå sig att kräva, eller ens fundera på, att ta flera hundra kronor för att någon _hjälper till_ med ens häst. Man utnyttjar ju någons vilja att rida, för att denna inte själv har möjlighet att ha häst.

Att "hästar kostar" tycker inte jag är ett argument. har man inte råd att ha häst ska man inga hästar ha.

Ska man kräva betalt av sin barnvakt också? Hon/han avsltar också, och gör detta för harr hon/han tycker att det är kul att umgås med barn.

Otänkbart? Lika otänkbart för mig är det att ta betalt av någon som hjälper en med ens häst.

625 har jag betalat för det du nämner för några år sen du landar nog rätt där. Helt rimligt. mellan 600 tom 700 helt ok.

Att man mockar för dagen samt ger hästen mat är helt ok. för det priset.

Kommer att bli medryttare åt en häst 2ggr/v. Ska 1 gång i månaden hjälpa till med utsläpp. Är det "normalt" att man betalar ca. 500 kr i månaden då? Stallet ligger i västra götaland. Varför betalar man ägaren egentligen? Man avlastar ju denne genom att mocka och motionera dennes häst?

Är det alltså standard att man betalar ägaren även om hjälper till med utsläpp 1 g/mån? Är det standard att man betalar även om man inte hjälper till med utsläpp? Man ska fodra och släppa ut 10 hästar.

Jag tycker det beror lite på situationen faktiskt. Om hästen tränas/tävlas (alltså rids seriöst) så medryttaren faktiskt får nått ut av sin ridning så ska den betala. All skötsel av just den hästen är en självklarhet. Vitsen med att vara medryttare är ju att "ha egen häst" men inte fullt ut.

Är det mer en bonde häst (ardenner hos en kobonde) eller kanske en travare i ett travstall, ja sånna situationer, då ska inte medryttaren betala. För där gör inte hästen nån skillnad för medryttarens "träning".. Om du förstår vad jag menar.

Anledningen till att jag tycker medryttaren ska betala är många... Tex är hästen försäkrad (det kostar pengar), skadar hästen sig då medryttaren rider, vem betalar självrisken då? Jo inget snack om saken, ägaren, trots att det är medryttarens fel.. Känns det inte bättre då att ha fått lite av medryttaren?!
Hästen äter väl även den dagen medryttaren rider den?
Hästen sliter väl på skorna även då medryttaren rider den?

Osv osv.. Man kan fortsätta i all oändlighet.

*kl*

Jag har haft ickebetalande innan som tog hand om skötsel,mockning,foderfix och red varje söndag innan.
Nu har jag en medryttare/halvfodervärd som betalar 900:-/mån ( halva hyran,foder och skoning) för tre dagar varje vecka + att vi delar på insläpp/utsläpp. Hon tar på sina dagar och jag på mina.
Hon får göra i princip vad hon vill på sina dagar utom att köra hästen eller låta andra rida,hon får tävla om hon vill och när hon vill, en tävling går före om det är min dag.

Hej,

Jag är ny här. Hoppas jag får vara med och diskutera!!

Har själv medryttare till min häst. Hon betalar inget eftersom jag har god hjälp av henne på tävlingar och annat.

Till min fråga:

Har ni era medryttare försäkrade? Har ni skrivit något avtal om vad som gäller om tex hästen eller medryttaren skadas?

Skalmeje

kl

jag blir lite förstummad när jag läser såna här trådar.

man får nog tycka att det är helt och hållet hästägarens beslut om dom vill ha betalt eller inte.
och det är helt och hållet medryttarens beslut om dom vill betala eller inte.

sen gäller det att matcha rätt.

tycker man det är värt att betala för att ha egen häst ett par tre dagar i veckan gör man det.

tycker man det inte väljer man en gratishäst.

är det verkligen svårare än så??

vill man ha betalt för att rida andras hästar får man se till att först skaffa sig meriter eller utbildning för det.

bara alla parter är på det klara om vad som gäller från första början är det väl inget att spekulera i?
man svarar väl inte på en medryttarannons där ägaren vill ha betalt för att sen gnälla över att ägaren vill ha betalt? det övergår mitt förstånd?

Det kostar men då hjälper man inte till med mockning och diverse stallsysslor.

Självklart kostar det, men rider du på ridskolan för 500 kr i månaden 2 ggr i veckan?

Egentligen tycker jag diskussionen är lite löjlig. det enklaste torde ju vara att rida på ridskolan. Då vet du ju spelreglerna och behöver inte vara så fundersam.

Till min fråga:

Har ni era medryttare försäkrade? Har ni skrivit något avtal om vad som gäller om tex hästen eller medryttaren skadas?

Skalmeje

Det bör vara upp till medryttaren att skaffa sig en försäkring, jag som enskild hästägare idkar ingen ridskoleverksamhet. Att skriva avtal tycker jag är ett måste, om medryttaren är oaktsam och häst eller utrustning skadas hur tacklas det utan avtal. Jo det kan jag säga, det kommer en tråd hur man ska lösa den tvisten eftersom man inte har tagit upp frågan förrän när situationen hände. Ofta föranleder det till tvister, så ordna med ett avtal så slipper du förhoppningsvis det.

nu har jag inte läst hela tråden, men jag anser att det är okej att både betala och hjälpa till om man har ett stort ansvar för hästen och får göra i stort sett vad man vill och har den som sin egen dessa dagar. Och då ska det ju vara en häst som man själv får utbyte av.

Där emot eftersom jag själv är lite i medryttartagen blir jag förvånade över dessa annonser, du ska mocka och fixa hästen, hjälpa till med in/utsläpp och betala för att skritta ut hästen i stort sett. Det tycker inte jag är okej, ska jag betala + göra massa då vill jag i alla fall kunna utvecklas i min ridning och ha möjlighet att rida för tränare.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 843
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 448
Senast: lizzie
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 563
Anläggning Jag kommer få möjlighet att få hyra in mig på grannens ridbana. Ägaren skulle fundera på kostnad, men vad är rimligt att betala? För jag...
2
Svar
29
· Visningar
3 609
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar