Att bli medryttare (2)

Sv: Att bli medryttare (2)

Tjejen som startade tråden ville höra sig vad andra betalade i pengar o "jobb" för två dar i veckan för att ta reda på om det var rimligt det som hennes hästägare ville ha. (Om nu inte jag har missförstått det hela)

Trådar av detta slag brukar inte alltid hålla sig i den riktning som det är tänkt o min kommentar va till andras inlägg. Kanske uttryckte jag mig för hårt o isåfall ber jag om ursäkt. Jag är inte helt hundra på vad du menar med "glada i att klaga" men vad jag menar är att ägarna som inte vill ha medryttare behöver ju inte skaffa det o vill man ha en betalande så annonsera efter det o neka dem som inte vill betala o strunta i dem!

Självklart måste man acceptera de krav som finns i en annons innan man tar kontakt. Såväl kontanter som avstånd o annat annars behöver man inte svara på annonsen. Håller med dig om att man inte ska klaga på de hästägare som vill ha en peng för slitage eller bara för att de kanske inte går ihop för dem. Allt är upp till var o en! Jag anser inte att man är snål för att man vill ha betalt av en medryttare.

Jag tror att när man annonserar efter häst eller medryttare får man räkna med att gå på några nitar.

Alla medryttare jag känner har ett mkt stor hästintresse och känner väldigt mkt för sin medryttarhäst. Den roliga/mysiga delen är väl ridningen o pyssel med hästen i stallet men jag tycker det ofta finns en tjusning i att mocka o fixa maten eftersom det är skönt att tillbringa tid i stallet. På köpet får man ju den inte alltför roliga hagmockningen o laga stolpar men det är sånt man gör eftersom det behövs. Så det är inget jobb att vara medryttare nej.

Min medryttarhäst är min bästa kompis.

Jag är medryttare på en trevlig häst och betalar ingenting. De dagar jag rider så mockar jag också och gör i ordning mat, men om jag inte vill så behöver jag inte göra det.
Det finns ingen "standard" för vad medryttaren ska göra eller betala, men det är inte ovanligt att man får både betala och göra en del jobb för att rida. Med andra ord är det helt upp till dig och hästägaren att komma överrens.

Jag har betalat på alla mina medryttarhästar. Det är inte gratis att hålla häst, och eftersom att jag så gärna ville ha en häst att rida och ha hand om, hade jag heller inga problem att ta en mindre kostnad såsom 500 kr i månaden. Jag tycker absolut inte att det hade varit mer rätt av hästägaren att låta mig rida gratis.

Hon betalade 5000 i månaden för att göra samma sak som jag då skulle få göra gratis. Oavsett hur mycket jobb det är, är det aldrig gratis att hålla häst. Därför tycker jag att man som medryttare ska betala en summa. 500 kr i månaden är väldigt lagom tycker jag. Som medryttare bör man ju faktiskt vara intresserad av hästhållningen som helhet, och inte tycka att det är några problem att betala för att ha hand om en häst. Eftersom att det är precis det man gör som hästägare.

Medryttare betalar, samt hjälper till. Får då nyttja hästen något efter egent huvud. Träna och kanske tävla.

Skötare däremot betalar inte, men får då göra "alla" sk skitjobb och vara glad om den får luffsa runt en vända i skogen.

Det här med att betala lr inte, det är ju upp till dej att bestämma vad som är rimligt för dej. Likaså är det ju upp till hästägaren att bestämma hur han/hon vill ha det. Det verkar vara lite olika i allmänhet beroende lite på geografiskt läge oxå. I Stockholmsområdet betalar nästan alltid medryttaren medan där jag bor(Östergötland) är det inte alls lika vanligt. Vet däremot ett par stycken som hjälper till att ta stalljour t ex. Däremot tycker jag inte att medryttaren ska bli en ekonomisk garant för att hästägaren ska ha möjlighet att hålla häst. Vet flera fall (i Sthlm) där medryttarens betalning "räknas" in i budgeten vid planerat hästköp som en garanti för att hästägaren ska ha råd att häst. Under de premisserna sätter sig hästägaren i en situation som kanske inte är den bästa. Men som sagt, det är vanligt både med betalning och inte.

Jag tycker att man kan betala om hästen är välutbildad, och man får rida pass och så på banan. Men är hästen till för promenadridning och inte direkt utbildad, så tycker jag det är fel av hästägaren att ta betalt. Det ser jag mera som en tjänst man gör åt ägaren, då det är den som även gått ut och efterlyst en människa för detta. Har man en häst man inte hinner rida så ofta som man borde, så borde man inte ha hästen (tyvärr). I det läget ber man någon att hjälpa en, och varför skall de då betala för att utföra en tjänst? Även om en häst kostar massor(!) och medryttaren "sliter" på den, så är det ägaren som valt att någon annan skall få slita på den.. Har man dessutom inte råd till att hålla hästen så kan man likaväl sälja den, än att använda medisen som ekonomiskt bidrag. Detta gäller främst för lugna ritter utan ambitioner eller utbildning.

Jag var för några år sen skötare i ett litet stall åt en häst som hade en skada som gjorde att man inte kunde rida på denne, eller arbeta den från marken med mer än skritt. Första gången jag var där ute, sade ägaren att "jag hade inte tänkt ta betalt för det här, även om man brukar göra det. Men du får gärna köpa en påse morötter eller något". Jag höll på att tuppa av! Hade hon tänkt tanken att jag skulle betala för att hjälpa ägaren med en häst hon själv inte hade tid med?
Det blev bra ändå och vi hade det mysigt, och jag köpte morötter och lite andra saker som jag VILLE köpa till hästen. Och trots att vi inte fick trava eller löshoppa eller något sånt så lärde vi oss ändå NH och massa tricks tillsammans. Nåt år senare när jag skulle flytta och därmed inte kunde vara skötare längre, ville ägaren göra sig av med hästen, så jag fick henne och nu står hon här och är sällskap till mina andra två hästar.

Något år senare blev jag bekant med ägaren till ett stall, och jag hade inte betalat mer än en hundring kanske 2 för att rida där. I stallet fanns en häst som ägaren hade tagit dit eftersom han annars skulle gå till slakten pga tidsbrist. Det var inget fel på hästen mer än att han var lite tanig och omusklad.

Ägaren fick två medryttare som skulle rida två gånger i veckan var och betala 500 kr/månad för detta. Observera då att det enda de fick göra med hästen var att skritta ut i en halvtimme i skogen.
Detta var självklart vid igångsättningen, men i framtiden hade ägaren även andra krav, och priset höjdes till 800/månad. Kraven var att de inte fick rida pass på bana och de fick inte galoppera eller hoppa heller, även om det var ute i naturen. De skulle helst inte rida dressyr heller, utan hästen skulle skolas om till westernridning, med krav på att medisarna skulle lära sig det med.

Ägaren hade inte tid till denna häst själv och medisarna skötte hela stallet den dagen de skulle rida. En av ryttarna tröttnade ganska snabbt och begav sig av. och min fråga är varför ägaren inte bara sålde hästen till någon annan, då hon själv hade två andra hästar att ta hand om och kunde rida?

Jag tycker priset helt klart beror på vad man får göra med hästen. Och självklart skall man utföra stallsköteln när man är där och rider, och kanske hjälpa till lite då och då. Men man skall bara betala det man tycker är lämpligt, om man ens skall betala något. Man väljer ju trots allt själv vart man vill vara medis och det finns nästan alltid stall som söker medisar med så... Min medis rycker in lite då och då i stallet, och oftast blir en ridlektion/ridning tacken.

Senast ändrad av en moderator:

Jag vill också påpeka att många medryttare inte är nån okunnig "ridskoleelev". Jag själv är medryttare, 21 år och tycker att jag är ganska duktig. Jag har då mycket erfarenhet av ridning och hästar. Tycker att det är jättetråkigt att så många har en sådan dålig uppfattning om medryttare.. Och vill självklart påpeka att jag tycker att det finns många som är duktiga.

Jag tycker att betalningen ska bero lite på situationen, som någon redan nämt. Om jag hjälper till att utbilda en häst, så tycker jag inte att jag ska behöva betala. Om jag däremot själv blir duktigare av att rida denna häst, kanske får träna, tävla så känns det självklart att betala. Summan ska bero på stallplats-hyran och vad hästen kostar att ha. Däremot skulle jag personligen inte betala för att "bara" rida ut någons häst i skogen, jag tycker att det är roligt, men inte så utvecklande för mig.. Men då skulle jag inte heller svara på en sådan annons. Självklart så rider jag ut ibland också! :)

Nu betalar jag ett par hundra i månaden för att rida en häst 2-3 g/v, och jag kommer även att betala för tränare en-två gånger i månaden. Det tycker jag känns helt ok. Speciellt då hästar är en dyr sport, och vill man hålla på med hästar ska man nog vara beredd att betala för sig:)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 843
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 438
Senast: lizzie
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 563
Anläggning Jag kommer få möjlighet att få hyra in mig på grannens ridbana. Ägaren skulle fundera på kostnad, men vad är rimligt att betala? För jag...
2
Svar
29
· Visningar
3 609
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar