Att bli medryttare (2)

Sv: Att bli medryttare (2)

Är medryttare på en häst en gång i veckan. Gör alla sysslor som ägaren själv skulle gjort om denne var där. Mockning, fodring, ridning och ibland utsläpp/insläpp av samtliga hästar i stallet.

Betalar ingenting för detta. Mitt resonemang ang. betalning (även som hästägare) är att jag hjälper ägaren så att denne får ledigt den dagen. För ägaren är det en tjänst och för mig är det ett rent nöje.

Ägde tidigare häst och hade medryttare 3 dagar i veckan som dessutom bara red då hästen var helinackorderad. Tog aldrig betalt för detta. Var så nöjd över att ha hittat en medryttare som var duktig och som alltid åkte ut när hon skulle.

Det är ägaren som sätter ut en annons om att denne vill ha en medryttare. Denne vill alltså ha en tjänst av någon annan.
Medryttaren tvingar inte ägaren att låna ut dennes häst. Ägaren sätter ut denna annons för att denne känner att han/hon inte
orkar att ta hand om hästen 7dag/vecka. Alltså blir denne ledig två gånger i veckan och kan ta det lugnt, spendera mer
tid med sambo o.s.v. Allt är alltså positivt för ägaren. Dessutom slipper ägaren utsläpp kl. 7.00 en lördag och kan ta sovmorgon.
Allt är till fördel för ägaren. Dessutom ska denne ha betalt? Förstår någon mitt resonemang? Jag vill absolut inte ha en aggressiv
disskusion i denna tråd. Vill bara föra fram mitt resonemang.

Summa sumarum: Ägaren får avlastning, medryttaren får en trevlig stund med hästen. Allt går jämt ut därav ingen betalning.

Hur olika man kan tolka saker :)

Jag ser det snarare att ägaren därför ger någon chansen att vara med och dela på sin häst, inte att hästägaren söker någon som gör ett jobb åt dom. För då hade jag betalt någon som var tillräckligt duktig för att utbilda hästen.

Fast varför ska hästägaren betala för din trevliga stund med hästen?

Det är du som har tillgång till hästen och utnyttjar hästen på dina dagar alltså, för att du få ska få vara med och dela på hästen så får du även betala för din del.

/Camilla

Jag har både betalat och inte betalat för att vara medryttare. Första ponnyn betalade jag 400-500kr i månaden för 2-3 dagar i veckan. Jag hade honom helt själv alla dagar i veckan i perioder och betalade inte mer. Detta var en gammal häst och när han var halt i perioder så fick hade jag honom som vanligt, men själva ridningen blev på en annan häst.

Andra ponnyn så var jag egentligen inte så sugen på. Men jag tog hand om honom några dagar i veckan för att avlasta min stallkamrat. Då betalade jag ingenting då detta mest var ägarens vilja. Fick snarare presenter osv när ägare någon gång åkte bort osv.

Första stora hästen jag skulle bli medryttare på var en välutbildad dressyrhäst. Jag hade dessutom möjlighet att få rida gratis för ägaren som var dressyrtränare. Betalningen var att jag dom dagar jag hade M skulle sköta om hans andra häst också så ägaren slapp åka ut för det. Tyvärr fick M tarmvred innan jag hann börja.

Halvblodet betalade jag ingenting för men red några dagar i veckan. Ägaren betalade dessutom dressyrträningarna på denna så att hon slapp :p Hon tyckte inte dressyr var roligt men förstod ju att det var nödvändigt. Tog då även hand om sällskapsponnyn dom dagarna. Om inte ägaren redan hade mockat osv på dagarna (eget stall) så gjorde jag det.

Jag har inget emot att betala. Men då vill jag gärna ha liten möjlighet att påverka också. Inte mycket, men jag vill inte betala flera hundra i månaden och vara tvingad att bara rida ut i skogen. Det ger inte mig någonting. Men jag betalar gärna lite mer för möjligheten att få träna.
Det är ju helt upp till vad man bestämmer tillsammans. Har jag inget intresse i hästen utan bara hjälper ägaren så vill jag faktiskt inte betala. Men man söker sig ju inte till hästar man inte har ngt intresse i heller så det är ju lite speciell situation ;)

500kr i månaden är väldigt rimligt tycker iaf jag.

Det kostar men då hjälper man inte till med mockning och diverse stallsysslor.

Men man brukar ju betala mycket mindre för att vara medryttare än för att rida pa ridskola, just eftersom man tar hand om hästen själv.

Vissa hästägare tar betalt, andra inte. Beror pa hur marknaden ser ut, hur mycket stallplatsen kostar, vad man far göra med hästen, vad det är för häst, hur bra medryttaren rider jämfört med hästägaren, etc. Det är en massa faktorer som spelar in.

Vissa hästägare tar betalt, andra inte. Beror pa hur marknaden ser ut, hur mycket stallplatsen kostar, vad man far göra med hästen, vad det är för häst, hur bra medryttaren rider jämfört med hästägaren, etc. Det är en massa faktorer som spelar in.

Exakt.:cool:

Man kan ju också försöka sig på ett mellanting. Det finns många olika lösningar om man är öppen för att hitta dom.
Om min pålle tex tappat en sko och medis pysslar osv behöver de ej betala för denna gång. Men det är för att det känns bra för oss andra gör på annat sätt vilket är helt okej om alla är med på hur det ser ut.

Du får nog se till dig själv vad du är bered att betala samt hjälpa till med. jag är medryttare o har aldri betalat utan hittar hästägare som vill ha hjälp med sina hästar istället de dagar då de ej ha rmöjlighet själva. Jag "betalar" i form av att göra alla stallgrejer som behövs istället så som att tvätta grejer o laga hagar samt ta in o utsläpp... köper morötter o andra smågrejer såsom en ryktlåda exempelvis till hästen... Här uppe i norr brukar de flesta vilja ha ett par hundra för 2-3 dar i veckan men hur mkt man ska hjälpa till med vet jag inte. En gång i månaden lät ju verkligen inte mkt jag skulle nog heldre vilja ta in mer kontinuerligt så man vet vad alla hästarna ska ha o hur de beter sig.

Lycka till!

Om man betalar beror väl på vad man får. En välutbildad dyr häst,fint stall,trevlig miljö kostar ju hästägaren mer, än en skogsmulle som lever under enkla förhållanden.Så det är väl rimligt att skogsmullen är gratis men den kostsamma hästen där betalar man en del av kostnaderna.Sedan att hitta en medryttare som KAN rida är inte det enklaste. En sådan ryttare är guld värd men svåra att hitta, så de behöver nog aldrig betala.Så allt beror på tycker jag.

Jag tycker 500kr är normalt, tänk på att foder, skoning osv kostar en hel del. Så jag tycker det jämnar ut sig ändå. Och som någon skrev: vill du inte ha lite egen häst känsla?
Skaffar du egen häst betalar du ca 1500kr/månaden om du har eget stall. Då måste du mocka varje dag och släppa in och ut den varje dag. Så du får det väldigt billigt och bekvämt.

Alltså, det är ju tillgång och efterfrågan. Är du bra så tar du betalt, är du mindre duktig i en storstad, så betalar du, för det är fruktansvärt dyrt att ha häst, speciellt i storstad. Jag tycker du verkar få jättebra villkor.

För nu har jag inte hängt med i tråden men du vet nog vid det här laget vad det kostar att ha häst. Det har nog någon berättat för dig i detta forum.

Håller med dig lite. De flest hästar jag vart medryttare på har varit gratis, kostar det efter hand så bytte jag häst.

Min medryttare betalar inget men det jag skulle kunna tänka mig att ta betalt för är hovslagarn. Altså att man delar skoningen för det är ju det som slits ut regelbundet så att säga.

Så max 300:-/månad skulle jag kunna ta med och ta betalt, då rider min medryttare 2-3 gånger/vecka. Just nu 2 ggr för hon känner att hon inte hinner med mer.

Det handlar väl mer om det att man avlastar ägaren totalt två dagar.
Jag är fortfarande lite splittrad ang. betalningen men normen i denna tråd verkar vara att man betalar. Som sagt är helt grön på detta och vill fråga så att jag inte gör något onödigt. Jag har absolut ingen emot att mocka. Jag tycker att det är terapi :love:.

Det är ägaren som sätter ut en annons om att denne vill ha en medryttare. Denne vill alltså ha en tjänst av någon annan.
Medryttaren tvingar inte ägaren att låna ut dennes häst. Ägaren sätter ut denna annons för att denne känner att han/hon inte
orkar att ta hand om hästen 7dag/vecka. Alltså blir denne ledig två gånger i veckan och kan ta det lugnt, spendera mer
tid med sambo o.s.v. Allt är alltså positivt för ägaren. Dessutom slipper ägaren utsläpp kl. 7.00 en lördag och kan ta sovmorgon.
Allt är till fördel för ägaren. Dessutom ska denne ha betalt? Förstår någon mitt resonemang? Jag vill absolut inte ha en aggressiv
disskusion i denna tråd. Vill bara föra fram mitt resonemang.

Summa sumarum: Ägaren får avlastning, medryttaren får en trevlig stund med hästen. Allt går jämt ut därav ingen betalning.

Om man ska dra en annan parallell.....
RIDSKOLOR:

Dom har många hästar, och mkt utgifter.... så ska man då som elev rida gratis?!? Eftersom dom var så "dumma" och skaffade så många hästar! Dom har varken tid eller råd att ha kvar alla utan att folk rider och betalar för det!

"Det är ägaren som sätter ut en annons om att denne vill ha en medryttare. Denne vill alltså ha en tjänst av någon annan."

DET är MEDRYTTAREN som svarar på annonsen.... VARFÖR?!?!? Jo för personen VILL rida... har aldrig stött på en person som svarar på en annons för personen i fråga känner att han/hon MÅSTE.... det är alltså av EGEN FRI VILJA man svarar....

Jag äger själv två hästar.... Jag är beredd på att TA ALLT ANSVAR OCH ARBETE med dom.... MEN om jag kan få en person som är villig att dela tid/ lust/ ork/ glädje/ kärlek/ ekonomi med mig... och hästen så blir jag glad och tacksam....

På ridskolan betalar man för att få rida på en utbildad häst för en instruktör som ansvarar för din utbildning (både teoretiskt och praktiskt) i en trygg miljö. Nu lär väl en å annan opponera sig mot detta men där jag red tidigare var alla hästar och instruktörer utbildade och satsade helhjärtat på att man skulle lära sig så mycket som möjlig. I medryttaravgiften ingår väl inte att få rida för instruktör?

Jag tycker lite tvärtemot alla andra här.

När man är medryttare hjälper man en ägare med stallsysslorna och motionera hästen, det ska man inte betala för, snarare få betalt för eller alt. göra det gratis.

Jag har nog samma "tänk" som du här. :)

När min dotter försvinner iväg till någon Högskola så småningom så kommer jag att skaffa en medryttare/skötare som ska avlasta mig 2-3 gånger i veckan.

Medryttaren ska sköta om hästen, boxen, fixa maten, fylla på vatten etc de dagarna.Jag ska inte behöva åka till stallet överhuvudtaget de dagarna vilket är meningen med det hela.

Detta är värt jättemycket för mig och som tack för hjälpen får hon/han rida. Jag tycker inte man kan jämföra den ridningen med att rida lektion på en ridskola för instruktör

Jag ser det som en tjänst-gentjänst men jag tycker samtidigt att var och en får göra som den vill. :)

Hjälper du till med mockning och ev. andra småsysslor som behöver göras i samband med hästen de dagar du har den + att du hjälper till med ett utsläpp i månaden tycker jag inte att du ska behöva betala för det.

Du gör ju ägaren en tjänst och jag tycker det är fel av ägaren då att kräva betalt för det, då du, som du säger "avlastar" denne. Klart det är dyrt att ha häst, men det måste väl ändå alla hästägare vara medvetna om. Har man inte råd att ha häst utan att ha medryttare som betalar för sig tycker jag inte att man ska ha häst alls.

/Vannie - som inte tog betalt av sin medryttare

Om man ska dra en annan parallell.....
RIDSKOLOR:

Dom har många hästar, och mkt utgifter.... så ska man då som elev rida gratis?!? Eftersom dom var så "dumma" och skaffade så många hästar! Dom har varken tid eller råd att ha kvar alla utan att folk rider och betalar för det!

Ursäkta, men att var medryttare på en häst är inte samma sak som att rida på ridskola. På ridskola, har jag fått för mig, rider man lektioner, där man alltså har en ridlärare som ser över ens ridning och hjälper en att rätta till sådant som behöver rättas till och utvecklas i sin ridning. Riktigt så funkar det inte när man rider själv.

Ridskolor är en verksamhet, och ridlärare är ett jobb. Att skaffa egen häst är inget jobb, det är ett ansvar och kan man inte betala för den hästen helt själv tycker jag inte att man ska ha häst.

Vad jag menar är; Det ligger ingen logik i din parallell.

Varför tar man alltid upp den här jämförelsen med hundar? Det finns inget värde att låna en hund. Mig veterligen kan man inte hyra hund att gå ut och gå med(brist på efterfrågan :angel:). Bil känns vettigare att jämföra med i sådana fall.

Det finns en logik i parallellen eftersom ridskolor förutsätts ha välutbildade hästar vilka många medryttarhästar inte alltid är.

Själv har jag aldrig tagit betalt av en medryttare, och hade jag inte haft egen häst hade jag kunnat tänka mig att betala för en välutbildad häst men aldrig för en som kan mindre än mig.

*knapplån*

Att mocka och liknade till sin medryttarhäst är ingen tjänst som man gör för hästägaren. Det är en del av betalningen för att man får lov att rida. Samma sak om man kanske har en kvällsfodring, utsläpp eller liknade. Utöver detta så får man kanske betala ett visst pris i pengar.

Tycker man att det man köper är värt det man betalar för det så är det bra. Om man däremot inte tycker det är värt det man betalar så är det bara att låta bli.

Jag undrar hur många medryttare är villiga att betala för en häst som är sjuk? Eller som är med och betalar veterinären om hästen blir halt?

När jag hyr ut min häst till någon så vill jag ha betalt för det. Jag hyr inte ut min häst gratis. På vilket sätt jag vill ha betalt och hur mycket jag vill ha betalt är olika beroende på vad jag har att erbjuda.

Det är inte frågan om att någon gör mig en tjänst utan det är frågan om att jag hyr ut något och skall ha en hyra för det.

Sen kan det ju vara som när man var yngre att man sprang runt i stallet och hjälpte till med allt möjligt bara för att man kanske skulle få lov att rida lite som tack för hjälpen. Jag har länge funderat på var alla dessa personer har tagit vägen. Idag finns det ingen som kommer och frågar om de får lov att sköta hästen. Börjar förstå nu att alla dessa människor sitter hemma och väntar på att hästägaren skall böna och be för att de skall komma och rida deras häst. Helst så skall medryttaren ha betalt då den faktiskt mockar åt hästen (eller ve och fasa kanske har ett utsläpp i månaden). För den gör ju faktiskt hästägaren en jättestor tjänst som rider hästen.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 843
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 438
Senast: lizzie
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 563
Anläggning Jag kommer få möjlighet att få hyra in mig på grannens ridbana. Ägaren skulle fundera på kostnad, men vad är rimligt att betala? För jag...
2
Svar
29
· Visningar
3 609
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar