Att bli medryttare (2)

Sv: Att bli medryttare (2)

Ingen som har något förslag hur jag ska göra med min häst? :laugh:

Det är ju jättesvårt att svara så där rakt av. Men ju mer saker en medryttare kan göra ju mer brukar priset gå upp. Problemet kan ju dock vara att de som kanske skulle kunna utveckla din häst tar betalt. Så du får nog vara beredd på att hästen kanske inte utvecklas men samtidigt så blir den förhoppningsvis inte heller sämre.

Det tillkommer ju oftast en hel del utöver stallhyra som tex skoning, försäkring och liknande.

Jag skulle däremot vara väldigt klar och tydlig med att hästen kommer att säljas så småningom.

Mvh

Tora

:bow:Precis!!! Som hästägare är det ju sånt man gör ca 70% av tiden. Rider är ju det man gör absolut minst.

Inte om man har hästen helinackorderad. Men då kostar det ju pengar:eek: och det är ju inte många hästägare som vill betala för det.

Jag är lite ironisk men jag förstår faktiskt inte varför just stallarbete ska vara gratis? Är det inte värt nånting? Inte konstigt att löneläget är skitkasst inom hästbranschen med sådana värderingar.

Det är väl ägarens marknad. Om ägaren behöver en medryttare för att det är svårt att få ihop det ekonomiskt, så självklart kommer han/hon begära pengar. Om ägaren vill ha hjälp med tid så kanske det inte är lika viktigt med pengar. Personligen skulle jag ta betalt av någon jag inte känner just för att göra det hela mera "affärsmässigt". Easy come easy go brukar vara ett känt begrepp här på medryttare. Om de betalar så har de en tendens till att vara mer seriösa i sitt engagemang. Efterhand kan man erbjuda ett avslut på betalning för då har man haft tid på sig att lära känna personen.

Ja, utveckla hästen kommer jag att göra själv, genom att rida ibland och kanske ge lektioner till medryttaren (så mycket det går, hon är ändå 14 och rätt så färdiglärd). Men jag är medveten om att man inte kan kräva att ryttaren ska vara något superproffs.
Ska hästen säljas blir det som avelssto/promenadhäst så då krävs ju inte att den är i toppform.

Låter det mycket med halva stallhyran, alltså 1300 då för att göra det enklare. Eller ska man säga mer eller mindre?
Jag har verkligen ingen koll, har aldrig haft medryttare innan, bara kompisar som har hjälpt till ibland, men då har det varit jag som har betalat dem eller gjort något tillbaka.

Så istället för att krångla om några hundralappar hit eller dit så är det väl bra mycket viktigare om du tror att du kommer att få roligt med hästen och om den passar dig eller om du skall fortsätta leta vidare?

Det har du rätt i. Det kändes jättebra när jag red hästen och han var hur mysig som helst. Så absolut så kommer jag att betala. Det verkar som att det är standard efter att ha läst den här tråden. Synd bara att det ska bli en tråd där folk ska framhäva sig själva och att det de skriver är minsann det rätta och alla andra är helkonstiga som tycker något annat. Men så har det alltid varit på det här forumet. :p

jag skulle inte betala för att avlasta en ägare däremot bidrar jag gärna till lite foder och slitage på utrustning m.mde gånger jag har varit medryttare har de oftast varit för att utbilda hästen.

Senast ändrad:

när jag har skött/varit medryttare har det varit lite olika

första hästarna var en shettis och en åsna tsm med min kompis vi red dem 2ggr i veckan, tog in dem på kvällarna väggde upp och fixade mat/hö till dem, mockade osv. Vi betalade 150kr i månaden var för det. dock var det väldigt små hästar (åsna ;P) så det var ju inte så lätt för ägaren att hitta nå nsom kunde rida dem plus att åsnan var under inridning.

sen skötte jag en shettis på 116cm en sommar det enda jag skulle göra var att ta in henne borsta rida ta ut henne de sa inget om betlaning men sen i slutet av sommaren några veckor innan hon såldes kom de med en lapp där det stod vad vi skulle betala :o det är inte seriöst att komma i EFTERHAND och kräva betelt :S betalade ca 250kr/månad i efterhand :S dessutom skrämde hästen min lilla-syrra så hon är fortfarande rädd för ex. hästar som bockar osv. och vägrade rida den shettisen igen.
-dessutom hade de 2 till skötare som helt plötsligt kom och red shettisen VARJE dag de sista månaderna! :O så jag kunde ju inte nyttja hästen fullt ut då kanske hon skulle blivit överansträngd -de var verkligen inte seriösa ^^,

sen hyrde vi (mamma) ett halvblodssto förra sommaren och fick gratis sommarebete hos min stora-syrras killes mamma 8D
totalgratis :DD
då fick vi
bete
1 shettis valack att rida när vi ville -dock var (är) han väldigt busig o hingstig ;P
1 travare/Am. paint horse korsning som jag fick rida när jag ville 8) (med westernutrustning ^^,)
1 sto-shettis som jag fick rida in 8)
tillgång till boxar i det lilla stallet 8)
sadelkammare

jaa det blev billigt helt enkelt x'D

jag ska snart få komma och rida in en nordsvensk travare som står där med (samma ägare till alla hästar plus stallet)
-Gratis 8)

det är väldigt olika med betalning i vissa områden blir ju folk själaglada över att nån vill rida ders hästar och i andra områden för man betala över 500kr/månad och hjälpa till med in/ut släpp mockning osv.

jag tkr att det är rätt att du ska hjälpa till med de sakerna för lix. om du rider de dagarna ska ägaren åka ut och mocka ändå eller? ;P

Det handlar väl mer om det att man avlastar ägaren totalt två dagar.
Jag är fortfarande lite splittrad ang. betalningen men normen i denna tråd verkar vara att man betalar. Som sagt är helt grön på detta och vill fråga så att jag inte gör något onödigt. Jag har absolut ingen emot att mocka. Jag tycker att det är terapi :love:.

Det är ägaren som sätter ut en annons om att denne vill ha en medryttare. Denne vill alltså ha en tjänst av någon annan.
Medryttaren tvingar inte ägaren att låna ut dennes häst. Ägaren sätter ut denna annons för att denne känner att han/hon inte
orkar att ta hand om hästen 7dag/vecka. Alltså blir denne ledig två gånger i veckan och kan ta det lugnt, spendera mer
tid med sambo o.s.v. Allt är alltså positivt för ägaren. Dessutom slipper ägaren utsläpp kl. 7.00 en lördag och kan ta sovmorgon.
Allt är till fördel för ägaren. Dessutom ska denne ha betalt? Förstår någon mitt resonemang? Jag vill absolut inte ha en aggressiv
disskusion i denna tråd. Vill bara föra fram mitt resonemang.

Summa sumarum: Ägaren får avlastning, medryttaren får en trevlig stund med hästen. Allt går jämt ut därav ingen betalning.

Om du inte vill betala för att vara medryttare tycker jag du ska se dig om efter en annan häst. Vill denna ägare ha betalt tycker jag det är fullt rimligt enl de premisser du beskriver. Vill du inte betala leta reda på annan häst som man inte vill ha betalt för, finns de också. Ingen idé att ifrågasätta om det är rätt eller ej att ta betalt, det är upp till ägaren sen är det upp till dig att tacka ja eller nej. Trådar av detta slag finns det en uppsjö av redan.

när jag har skött/varit medryttare har det varit lite olika

första hästarna var en shettis och en åsna tsm med min kompis vi red dem 2ggr i veckan, tog in dem på kvällarna väggde upp och fixade mat/hö till dem, mockade osv. Vi betalade 150kr i månaden var för det. dock var det väldigt små hästar (åsna ;P) så det var ju inte så lätt för ägaren att hitta nå nsom kunde rida dem plus att åsnan var under inridning.

sen skötte jag en shettis på 116cm en sommar det enda jag skulle göra var att ta in henne borsta rida ta ut henne de sa inget om betlaning men sen i slutet av sommaren några veckor innan hon såldes kom de med en lapp där det stod vad vi skulle betala :o det är inte seriöst att komma i EFTERHAND och kräva betelt :S betalade ca 250kr/månad i efterhand :S dessutom skrämde hästen min lilla-syrra så hon är fortfarande rädd för ex. hästar som bockar osv. och vägrade rida den shettisen igen.
-dessutom hade de 2 till skötare som helt plötsligt kom och red shettisen VARJE dag de sista månaderna! :O så jag kunde ju inte nyttja hästen fullt ut då kanske hon skulle blivit överansträngd -de var verkligen inte seriösa ^^,

sen hyrde vi (mamma) ett halvblodssto förra sommaren och fick gratis sommarebete hos min stora-syrras killes mamma 8D
totalgratis :DD
då fick vi
bete
1 shettis valack att rida när vi ville -dock var (är) han väldigt busig o hingstig ;P
1 travare/Am. paint horse korsning som jag fick rida när jag ville 8) (med westernutrustning ^^,)
1 sto-shettis som jag fick rida in 8)
tillgång till boxar i det lilla stallet 8)
sadelkammare

jaa det blev billigt helt enkelt x'D

jag ska snart få komma och rida in en nordsvensk travare som står där med (samma ägare till alla hästar plus stallet)
-Gratis 8)

det är väldigt olika med betalning i vissa områden blir ju folk själaglada över att nån vill rida ders hästar och i andra områden för man betala över 500kr/månad och hjälpa till med in/ut släpp mockning osv.

jag tkr att det är rätt att du ska hjälpa till med de sakerna för lix. om du rider de dagarna ska ägaren åka ut och mocka ändå eller? ;P

Jag mockar de dagar som jag rider.

Ja, utveckla hästen kommer jag att göra själv, genom att rida ibland och kanske ge lektioner till medryttaren (så mycket det går, hon är ändå 14 och rätt så färdiglärd). Men jag är medveten om att man inte kan kräva att ryttaren ska vara något superproffs.
Ska hästen säljas blir det som avelssto/promenadhäst så då krävs ju inte att den är i toppform.

Låter det mycket med halva stallhyran, alltså 1300 då för att göra det enklare. Eller ska man säga mer eller mindre?
Jag har verkligen ingen koll, har aldrig haft medryttare innan, bara kompisar som har hjälpt till ibland, men då har det varit jag som har betalat dem eller gjort något tillbaka.

Under de förutsättningar så tycker jag att 1300 kr/månad är fullt rimligt. Jag betalar tex 350 kr för en träning. Dvs 1400 kr i månaden (1 gång i veckan).

Mvh

Tora

Ja det är normalt, speciellt i storstäder där det är väldigt dyrt att ha häst. Det beror lite på dig och lite på hästägaren vad ni båda har för situation. Det är tillgång och efterfrågan eller hur.. är du otränad i en storstad så betalar du mer än du med fräsch riderfarenhet skulle göra på landsbygden. Beror på hästens status också...

Varför skall hästägaren sponsra ditt intresse? Det är ju ingen som tvingar dig att rida? Varför inte bara rida på en ridskola i så fall?

Att jämföra med att gå ut med en hund tycker jag haltar rejält. Man kan väl ändå inte påstå att det är lika utvecklande att gå ut med en hund som att rida en häst? Vad lär man sig på att vara ute i skogen och promenera med hunden? Vilka tävlingar kan man vara med i som går ut på att promenera med hunden? På vilket sätt utvecklar man sin promenadtekning när man går ut med hunden? I så fall skulle man kunna säga att vara medryttare är samma sak som att passa någons barn medan föräldrarna går på bio.

Mvh

Tora

Det beror förstås på vad man gör med hunden respektive hästen. En del rider för att de tycker att det är kul, hoppar ngt hinder, lullar runt i skogen, medan andra är medryttare för att kanske tävla, träna och rida för instruktör, eller så klart en blandning.

Sedan är inte alla dagmattar i den mån att de bara går ut med hunden, likaväl som att det finns de som bara vill mysa, ha sällskap på sina promenader men inte kan ha häst själv. Eller även tränar en hund om de har den kunskapel el vill utvecklas och om det är okej med ägaren.

Oavsett så handlar det generellt sätt om att man har ett intresse, men kanske inte möjligheten att sj ha djuret, och då får vara medryttare, dagmatte osv. Även om det inte finns någon tävling där man blir världsmästare i att promenera med hund, så (som i mitt fall), så fick jag ut något av det genom att jag då inte kunde ha någon, men saknade sällskapet och det handlar inte om att bara proemenera. Likaväl där så kan det vara så att man även är dagmatte för att man vill prova på hur det är att ha hund. Det finns 1000 anledningar till att man är dagmattte likaväl som att man är medryttare och i båda fallen så är det något man hjälper ägaren med.

Hur mycket man däremot ska betala till ägaren för hästen beror på hur mycket ansvar man får tycker jag. Är det enbart att man kommer dit till hästen 1-2 ggr i veckan för att avlasta ägaren och få rida lite och pyssla för att man tycker att det är kul tycker jag inte man ska betala lika mkt. Ska man däremot träna för instruktör, tävla osv så är det kostnader jag tkr att man som medryttare får stå för, för då utvecklar man sig själv och visst även hästen.

Jag blir faktiskt lite less på den hårda ton som nästan jämt råder här på buke! Alla är och gör vi olika, och sålänge ingen far illa av det så kan vi väl dela med oss av våra åsikter i en trevlig ton?

Men jag tänker hur som haver dela med mig av mina medryttar erfarenheter.
Hade förr två välutbildade hästar som jag hade medryttare till. Båda mina medryttare var duktiga ryttare och till enormt stor hjälp för mig i form av avlastning.
Jag skulle aldrig drömma om att ta betalt för att de red och skötte mina hästar! Däremot fick de alltid fina julklappar och födelsedagspresenter av mig som bevis på min uppskattning för all hjälp jag fick av dem.
Mina motkrav var att jag var stenhård på att om man hade ansvar för sina dagar. (inga sista minuten "jag kan inte komma") samt att de diskuterade träningen med mig och att vi gemensamt förde träningsdagbok.
De fick även tävla enligt överenskommelse med mig.
Nu har jag ingen egen häst för tillfället, utan är själv medryttare på ett fint halvblod.
Jag betalar ingenting, och har det otroligt lyxigt med skötsel och dyl, rider i stort sett hur många/få dagar i veckan jag vill, osv
Min hästägare är iofs översnäll, men tycker (säger hon) att jag är till stor hjälp för henne, medan jag nästan skäms lite ibland för att hon skämmer bort mig så! :)
Så i vårt fall en win-win situation!
Ursäkta om det blev ett luddigt inlägg, jag tror att jag har lite solsting i värmen :)

Men varför skall det vara gratis? Vill man ha en billig hobby så får man väl börja med något annat än hästar.

Själva argumenten för att man inte skall betala är så konstiga på något sätt.

Har man turen att få en medryttarhäst där ägaren inte vill ha betalt så är det ju jättebra. Men man kan inte kräva att få rida gratis bara för att man mockar och släpper ut då och då.

Återigen så frågar jag varför man inte köper en egen häst och har medryttare i sin tur om man inte vill betala något som medryttare?

Mvh

Tora

KL

Innan jag hamnade här på buke så had ejag ingen aning om att man faktiskt betalade hästägaren för att hjälpa till med hästen. När jag har varit medryttare så har det aldrig varit tal om det, jag har hjälpt till med hästen, och tacken för det var att jag fick rida den.

Det har varit olika hästar, en del ök, men en connemara jag red var riktigt riktigt bra, han lärde mig otroligt mycket och har tävlat höga klasser hoppning och om jag inte missminner mig även varit med i SM.

Ingen i"vårat" stall betalade för att vara medryttare.

Aja, jag skulle iaf kunna tänka mig att betala som det är nu, men då ska det vara en häst jag kan lära mig någonting av! :)

Självklart skall det vara så. Alltså att man känner att den hästen är värd de pengarna som ägaren vill ha.

Jag poängterar igen att det är ju inget fel i att inte ta betalt. Hittar man en sådan medryttarhäst så är det ju jättebra. Då skall man vara aktsam om detta och verkligen se till att sköta sig.

Det som många här har reagerat på är detta gnällandet på att hästägaren vill ha betalt. Tongångarna har ju varit att hästägaren minsan borde vara tacksam för att jag inte bara rider utan tom mockar och kanske tar någon stallsyssla. Hästar är dyra och de tar tid. Att kräva att man skall få rida gratis bara för att man mockar är ju absurd. Däremot om man mockade åt många hästar för att få rida så är det ju en helt annan sak. Men de vardagliga saker som ingår i hästägandet hör ju liksom till själva ridningen. Vill man inte mocka och hålla på så får man ju vända sig till en ridskola där man bara kan komma betala och rida.

Mvh

Tora

Kommer att bli medryttare åt en häst 2ggr/v. Ska 1 gång i månaden hjälpa till med utsläpp. Är det "normalt" att man betalar ca. 500 kr i månaden då? Stallet ligger i västra götaland. Varför betalar man ägaren egentligen? Man avlastar ju denne genom att mocka och motionera dennes häst?

Är det alltså standard att man betalar ägaren även om hjälper till med utsläpp 1 g/mån? Är det standard att man betalar även om man inte hjälper till med utsläpp? Man ska fodra och släppa ut 10 hästar.

Tycker att det e upp till var och en om man vill ha betalt.
Men, om du skadar hästen när du rider...e du villig att vara med och betala självrisk och vet-räkning?
E ju ändå en risk man tar som lånar ut sin häst kanske till nån man ej känner..

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 843
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 446
Senast: lizzie
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 563
Anläggning Jag kommer få möjlighet att få hyra in mig på grannens ridbana. Ägaren skulle fundera på kostnad, men vad är rimligt att betala? För jag...
2
Svar
29
· Visningar
3 609
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar