Görel
Moderator
Jag tänker att köper man en unghäst till en ung person har man kanske inte så mycket koll.Jag tänker att det inte handlar om att ha koll på hästvärlden utan mer någon slags allmänt hyfs?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tänker att köper man en unghäst till en ung person har man kanske inte så mycket koll.Jag tänker att det inte handlar om att ha koll på hästvärlden utan mer någon slags allmänt hyfs?
Jag tänker att köper man en unghäst till en ung person har man kanske inte så mycket koll.
@lizzie Nu kanske ni har kommit överens om något lämpligt pris men jag blev nyligen tillfrågad igen om paddocken av en som hyrt in sig i ett grannstall. Min inställning är fortfarande att jag helst slipper helt att ha andra här men nu gick jag ändå lite i tycka-synd-om-fällan pga att någon köpt en unghäst/treåring till en mycket ung ryttare och valt att hyra in sig i ett stall som inte ens har en ridvolt.
Så nu kom jag fram till att erbjuda tillgång för 30 kr per gång eller 150 kr per månad i alla fall en tid, och flaggat för att jag ev inte vill låna ut alls om något år när unghästarna också ska sättas igång mer seriöst.
Jag blir ändå lite osäker på om frågan om "låna" ställdes under förutsättningen att det skulle vara en självklarhet att "låna" = gratis eftersom det inte ställdes någon fråga alls om vad det skulle kosta och jag har inte fått något svar när jag messade förutsättningarna och kostnad. Men det får vara slut med gratisåkare nu, tycka-synd-om sträcker sig inte hur långt som helst. Nu har jag i alla fall satt lite ramar med något pris från början vilket ändå känns bättre så får de antingen acceptera det eller lösa ridningen på annat sätt.
Jag tänker att det inte handlar om att ha koll på hästvärlden utan mer någon slags allmänt hyfs?
Orden betyder ju olika saker, är väl inte konstigt att man antar att folk faktiskt menar det de skriver?Jag tycker att det är ordmärkeri att reagera på att personen använde ordet låna istället för att hyra. Olika människor lägger olika betydelse i orden. Jag hade inte per automatik antagit att en person vill låna gratis bara för hen använder ordet låna.
Jag skulle nog kunna fråga om jag får låna ett hästsläp, men absolut räknat med att betala för mig.Orden betyder ju olika saker, är väl inte konstigt att man antar att folk faktiskt menar det de skriver?
Jag kanske är lite överdriven men jag brukar isf skriva typ låna/hyra alt om jag skriver låna också skriva något om betalning. Göra det tydligt helt enkelt att jag planerar att betala.Jag skulle nog kunna fråga om jag får låna ett hästsläp, men absolut räknat med att betala för mig
Men ja! Nu handlar det om hund men vi har träningsmöjligheter hemma och en tjej med hund fick via fb erbjudande av oss att "komma och träna med oss nån gång" vilket vi gärna hjälper folk med. Hon tog kontakt och vi bokade en tid. Hon kom, tränade och sen bara åkte hon. Sa inte tack, ingenting. Jag tror att hon sa att hon skulle komma tillbaka på våren.Jag tänker att det inte handlar om att ha koll på hästvärlden utan mer någon slags allmänt hyfs?