Jag kan inte se vad jag hade för nytta av samtalen faktiskt. Jag upptäckte min graviditet i v 16-17, så jag var lite senare än de flesta. Jag röker inte, dricker måttligt och har en stabil relation. Jag var i smått upplösningstillstånd, men det var inget Mvc kunde lösa eller försökte lösa. Jag vägrar väga mig publikt, och kub-test var inte intressant. Nyttan jag personligen fick ut av Mvc är obefintlig tycker jag, jag hade inga frågor eller funderingar att lyfta. Undrar jag letar jag reda på fakta själv.
Hade jag blivit skälld på hade jag bett dem fara och flyga... Jag gick för min partners skull, han tyckte det var skönt att de mätte magen och han ville gärna se ultraljud.
Varför gick du för din partners skull? Du skall gå för din egna hälsas skull.
Dessutom bara för att du upplever att du inte skulle ha haft någon nytta av en tidig inskrivning så betyder det inte att ingen har det.
Jag frågar dig igen. Tror du verkligen att man skulle fortsätta satsa pengar på något i sjukvården idag som inte ger stora hälsomässiga fördelar?
Varför är du så emot denna satsning som för en gångs skull görs för kvinnor?
Det här hälsosamtalet tar ungefär en timme här. Då går man igenom en massa saker. Som hur man mår, hur man har det på jobbet, boendesituation eventuella sjukdomar, har man några farhågor, eventuell relation till ens partner, ens egna frågor och funderingar, vilken mat man skall undvika mm. Allt detta för att fånga upp eventuella problem tidigt. Och för att man skall kunna erbjuda hjälp så tidigt som möjligt.
En till viktig sak är att man får träffa sin BM och får se om det är någon man trivs med och känner förtroende för.
Någon skrev tidigare att MVC sprider ovetenskaplig fakta. Jag kan dock nästan garantera att internet sprider under en enda timme en större mängd ovetenskaplig fakta om graviditeter än vad en BM hinner med under hela sitt aktiva arbetsliv.
Här i Sverige görs inga rutinmässiga tidiga ultraljud. Det tycker jag är synd. Lidandet som ett utomkvedshavandeskap utgör hade lätt kunnat undvikas. Även MA ställer till en massa lidande för kvinnor.
Vad vi skall kämpa för är fler och noggrannare undersökningar inte färre. Kvinnan har alltid varit åsidosatt inom sjukvården. Det är dags att ändra på det nu.