Att bli lyssnad på?

När jag tänker efter undrar jag om inte Petruska är inne på nåt intressant här, är verkligen det nödvändigt att träffa vuxna människor som är gravida i v 10 för att tala om att man inte får dricka alkohol? Hm. Det vet ju alla ändå. Det kanske är manssamhällets sätt att få kontroll och makt över kvinnor bara?
Är du seriös eller cynisk :confused:

Jag är seriöst fundersam kring hur samhället betraktar gravida kvinnor, ja. Som tänkande människa är det väl inte så konstigt.
Så du menar seriöst att sjukvården lägger ner en massa pengar på tidiga hälsosamtal för att det är ett sätt för manssamhället att få kontroll över kvinnor? Det dessutom i en tid där sjukvården sparar och drar in på så mycket som är möjligt.

Du tror möjligtvis inte istället att det kan vara så att man kommit fram till att hälsovinsterna för kvinnorna är så pass stora att det faktiskt lönar sig att ha dessa tidiga samtal? Att det faktiskt är en satsning på kvinnors hälsa för en gångs skull (som oftast är eftersatt i den offentliga sjukvården)?

Som tänkande människa borde man kanske tänka en aning längre än foliehatten, i alla fall ibland.

Så du menar seriöst att sjukvården lägger ner en massa pengar på tidiga hälsosamtal för att det är ett sätt för manssamhället att få kontroll över kvinnor? Det dessutom i en tid där sjukvården sparar och drar in på så mycket som är möjligt.

Du tror möjligtvis inte istället att det kan vara så att man kommit fram till att hälsovinsterna för kvinnorna är så pass stora att det faktiskt lönar sig att ha dessa tidiga samtal? Att det faktiskt är en satsning på kvinnors hälsa för en gångs skull (som oftast är eftersatt i den offentliga sjukvården)?

Som tänkande människa borde man kanske tänka en aning längre än foliehatten, i alla fall ibland.

Jag kan inte se vad jag hade för nytta av samtalen faktiskt. Jag upptäckte min graviditet i v 16-17, så jag var lite senare än de flesta. Jag röker inte, dricker måttligt och har en stabil relation. Jag var i smått upplösningstillstånd, men det var inget Mvc kunde lösa eller försökte lösa. Jag vägrar väga mig publikt, och kub-test var inte intressant. Nyttan jag personligen fick ut av Mvc är obefintlig tycker jag, jag hade inga frågor eller funderingar att lyfta. Undrar jag letar jag reda på fakta själv.
Hade jag blivit skälld på hade jag bett dem fara och flyga... Jag gick för min partners skull, han tyckte det var skönt att de mätte magen och han ville gärna se ultraljud.

Jag kan inte se vad jag hade för nytta av samtalen faktiskt. Jag upptäckte min graviditet i v 16-17, så jag var lite senare än de flesta. Jag röker inte, dricker måttligt och har en stabil relation. Jag var i smått upplösningstillstånd, men det var inget Mvc kunde lösa eller försökte lösa. Jag vägrar väga mig publikt, och kub-test var inte intressant. Nyttan jag personligen fick ut av Mvc är obefintlig tycker jag, jag hade inga frågor eller funderingar att lyfta. Undrar jag letar jag reda på fakta själv.
Hade jag blivit skälld på hade jag bett dem fara och flyga... Jag gick för min partners skull, han tyckte det var skönt att de mätte magen och han ville gärna se ultraljud.

Fast det är ju lätt att säga i efterhand. Hade du haft problem med gravitditetsdiabetes eller havandeskapsförgiftning, haft en mage som inte växte som den skulle eller bebis i säte så kanske du skulle ha haft lite nytta av mvc trots allt :)

Alldeles oavsett så är det ju rätt oväsentligt vad enskilda individer har för nytta av mvc när man diskuterar nyttan av deras verksamhet. Ungefär som att järnvägen skulle vara onödig eftersom det finns individer som aldrig åker tåg :)

Precis som @Imogen var inne på, så är det ju framförallt om något går snett som mvc behövs. och om man går dit så märker man ju om det går snett innan det blir alltför illa, förhoppningsvis. Det är ju ungefär som att säga att ultraljud var meningslöst för mig för de hittade ingenting de inte redan visste där - men poängen är ju att hade det varit något, så hade de märkt det. Det är därför man gör det.

Varför gick du för din partners skull? Du skall gå för din egna hälsas skull.

Dessutom bara för att du upplever att du inte skulle ha haft någon nytta av en tidig inskrivning så betyder det inte att ingen har det.

Jag frågar dig igen. Tror du verkligen att man skulle fortsätta satsa pengar på något i sjukvården idag som inte ger stora hälsomässiga fördelar?

Varför är du så emot denna satsning som för en gångs skull görs för kvinnor?

Det här hälsosamtalet tar ungefär en timme här. Då går man igenom en massa saker. Som hur man mår, hur man har det på jobbet, boendesituation eventuella sjukdomar, har man några farhågor, eventuell relation till ens partner, ens egna frågor och funderingar, vilken mat man skall undvika mm. Allt detta för att fånga upp eventuella problem tidigt. Och för att man skall kunna erbjuda hjälp så tidigt som möjligt.

En till viktig sak är att man får träffa sin BM och får se om det är någon man trivs med och känner förtroende för.

Någon skrev tidigare att MVC sprider ovetenskaplig fakta. Jag kan dock nästan garantera att internet sprider under en enda timme en större mängd ovetenskaplig fakta om graviditeter än vad en BM hinner med under hela sitt aktiva arbetsliv.

Här i Sverige görs inga rutinmässiga tidiga ultraljud. Det tycker jag är synd. Lidandet som ett utomkvedshavandeskap utgör hade lätt kunnat undvikas. Även MA ställer till en massa lidande för kvinnor.

Vad vi skall kämpa för är fler och noggrannare undersökningar inte färre. Kvinnan har alltid varit åsidosatt inom sjukvården. Det är dags att ändra på det nu.

Varför gick du för din partners skull? Du skall gå för din egna hälsas skull.

Dessutom bara för att du upplever att du inte skulle ha haft någon nytta av en tidig inskrivning så betyder det inte att ingen har det.

Jag frågar dig igen. Tror du verkligen att man skulle fortsätta satsa pengar på något i sjukvården idag som inte ger stora hälsomässiga fördelar?

Varför är du så emot denna satsning som för en gångs skull görs för kvinnor?

Det här hälsosamtalet tar ungefär en timme här. Då går man igenom en massa saker. Som hur man mår, hur man har det på jobbet, boendesituation eventuella sjukdomar, har man några farhågor, eventuell relation till ens partner, ens egna frågor och funderingar, vilken mat man skall undvika mm. Allt detta för att fånga upp eventuella problem tidigt. Och för att man skall kunna erbjuda hjälp så tidigt som möjligt.

En till viktig sak är att man får träffa sin BM och får se om det är någon man trivs med och känner förtroende för.

Någon skrev tidigare att MVC sprider ovetenskaplig fakta. Jag kan dock nästan garantera att internet sprider under en enda timme en större mängd ovetenskaplig fakta om graviditeter än vad en BM hinner med under hela sitt aktiva arbetsliv.

Här i Sverige görs inga rutinmässiga tidiga ultraljud. Det tycker jag är synd. Lidandet som ett utomkvedshavandeskap utgör hade lätt kunnat undvikas. Även MA ställer till en massa lidande för kvinnor.

Vad vi skall kämpa för är fler och noggrannare undersökningar inte färre. Kvinnan har alltid varit åsidosatt inom sjukvården. Det är dags att ändra på det nu.

För att även min partner skulle känna sig trygg?

Jag är inte emot det på något vis, men jag tycker att man skulle bemöta annorlunda när folk inte vill ha alla tidiga undersökningar.

Trevligt är/borde vara självklart. Frågan är vad som är/uppfattas som anklagande. Är det anklagande att fråga:
-Hur kommer det sig att... ?

Det tycker jag personligen inte känns anklagande men när jag svarat vill jag inte att det dras upp igen och igen och igen. Eller att det poängteras gång på gång att man inte har hela tillväxtkurvan eftersom jag kom så sent. Jag visste ju inte ens att jag var gravid, så vad skulle jag gjort där? Jag hade blödningar av och till första 6 månaderna av graviditeten och hade en lång historia av oregelbunden mens så jag reagerade inte. Att jag inte ville väga mig var också en källa till diskussioner jag velat slippa.

Det tycker jag personligen inte känns anklagande men när jag svarat vill jag inte att det dras upp igen och igen och igen. Eller att det poängteras gång på gång att man inte har hela tillväxtkurvan eftersom jag kom så sent. Jag visste ju inte ens att jag var gravid, så vad skulle jag gjort där? Jag hade blödningar av och till första 6 månaderna av graviditeten och hade en lång historia av oregelbunden mens så jag reagerade inte. Att jag inte ville väga mig var också en källa till diskussioner jag velat slippa.
Håller helt med om att det inte ska upprepas när du berättat bakgrunden med oregelbunden mens. Onödigt, dumt och fel.

Blir man dåligt mottagen så byter man BM.

Det har jag själv gjort två ggr. Vissa passar man inte ihop med och vissa borde byta jobb.

Det viktiga är att man känner sig trygg och väl mottagen. Att man har förtroende för sin BM.

När jag var gravid första gången så visste jag inte det förrän vecka 12-15. Aldrig att någon sa eller påpekade något.

Ja, det handlar kanske om personkemi. Det som är rätt för en, är fel för en annan.
Ja visst är det så. Och sen är det så att vissa tyvärr inte borde jobba med det dom gör.

Förhoppningsvis tar arbetsgivaren detta på allvar och omplacerar personen i fråga.

I mitt förlossningsbrev vid senaste förlossningen skrev jag att om en viss BM jobbade så ville jag INTE ha henne.

Innan min inskrivning ens var klar den dagen jag skulle föda så sa BM som tog emot oss att jag inte behövde oroa mig för den BM jag absolut inte ville ha inte jobbade kvar där längre.

Hoppar in lite för frågeställningen där.

Finns det verkligen ett motsatsförhållande i att sjukvården lägger pengar på gravida pga hälsovinster och att det kan vara ett sätt för manssamhället att utöva makt? För en gång skull satsas det på kvinnors hälsa skriver du och det stämmer ju och är positivt i sig, men kan inte det faktum att det läggs pengar på just gravida också ses som en följd av manssamhället?

Att vara mamma, att föda och ta hand om barn är en accepterad kvinnoroll i patriarkatet, samtidigt har kvinnors hälsa rent generellt ofta fått stå tillbaka och avfärdats på olika sätt. Det är "bara" kvinnor det handlar om, när inga foster är inblandade, för att se det ur manssamhällets perspektiv. Med ett sådant synsätt är kvinnans hälsa viktig under graviditeten tack vare fostret hon bär på och inte för att hon har ett egenvärde.

Spontant tänker jag alltså att det ena (att hälsosamtal är bra för gravidas hälsa) inte behöver utesluta det andra (att det kan ses i relation till manssamhället).

Hoppar in lite för frågeställningen där.

Finns det verkligen ett motsatsförhållande i att sjukvården lägger pengar på gravida pga hälsovinster och att det kan vara ett sätt för manssamhället att utöva makt? För en gång skull satsas det på kvinnors hälsa skriver du och det stämmer ju och är positivt i sig, men kan inte det faktum att det läggs pengar på just gravida också ses som en följd av manssamhället?

Att vara mamma, att föda och ta hand om barn är en accepterad kvinnoroll i patriarkatet, samtidigt har kvinnors hälsa rent generellt ofta fått stå tillbaka och avfärdats på olika sätt. Det är "bara" kvinnor det handlar om, när inga foster är inblandade, för att se det ur manssamhällets perspektiv. Med ett sådant synsätt är kvinnans hälsa viktig under graviditeten tack vare fostret hon bär på och inte för att hon har ett egenvärde.

Spontant tänker jag alltså att det ena (att hälsosamtal är bra för gravidas hälsa) inte behöver utesluta det andra (att det kan ses i relation till manssamhället).
Saken är den att vara gravid och föda barn är bland det farligaste en kvinna kan göra.

Det är bara för att vi just har mödravård här i Sverige som det är så pass säkert som det är. Hur farligt det egentligen är glöms bort lätt här i trygghetens land.

Men mödravården kan bli ännu bättre.

Här finns en länk till varför det bla är viktigt med hälsosamtal:
http://www.forskning.se/nyheterfakt...arolikaisverige.5.6f6805031442d45605bf2b.html

Saken är den att vara gravid och föda barn är bland det farligaste en kvinna kan göra.

Det är bara för att vi just har mödravård här i Sverige som det är så pass säkert som det är. Hur farligt det egentligen är glöms bort lätt här i trygghetens land.

Här finns en länk till varför det bla är viktigt med hälsosamtal:
http://www.forskning.se/nyheterfakt...arolikaisverige.5.6f6805031442d45605bf2b.html
Nu är jag inte helt hundra på de här siffrorna men jag har för mig att risken att dö pga graviditet/förlossning i Sverige är 1 på över 14 000 medan det i dom värsta länderna i Afrika är 1 på 23 (25?).

Någon som är duktig på att googla kan säkert kolla upp siffrorna så att dom inte är helt missvisande.

Absolut, det är väldigt viktigt för kvinnors hälsa att det finns en bra mödravård.

Jag är inte ute efter att kasta något dåligt ljus på mödravård i allmänhet, jag kritiserar inte förekomsten av det eller satsningar på det, mödravård är självklart viktigt, jag reflekterar enbart över strukturer och att mödravård kanske inte alltid sker med just kvinnan i fokus.

Pekade bara på att det, för att dra det till sin spets, kan ses som en satsning på foster lika väl som det kan ses som en satsning på kvinnor, särskilt då om man har patriarkatet, abortdebatter osv i bakhuvudet. Det är inte bara kvinnor och kvinnors hälsa det handlar om i det här fallet, menar jag, eftersom det finns barn med i bilden ändras kvinnans roll och det handlar inte längre "bara" om en kvinna utan om en mamma och hennes blivande barn.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Relationer Hej Buke.. Anonymt nick för ja, privata grejer och så. Frågorna: Hur vet jag att jag inte vill ha barn? Hur gör man för att avsluta ett...
2 3
Svar
55
· Visningar
10 921
Senast: TinyWiny
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 178
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama