@Mabuse, fast det är och var ganska välbelagt att lite väl mycket av mvc:s råd inte är särskilt väl belagda och att det förmedlas föreställningar som inte har vetenskapligt stöd, från det hållet. Tex vårdcentraler tycks vara betydligt mindre problematiska på det viset.
Jag upplevde tex en normering i kvinnlig könsroll, som jag hade klarat mig betydligt bättre utan. På nivå med vad frisörer utsätter mig för, faktiskt, men det yrket låtsas ju inte att det vilar på vetenskaplig grund.
Vad har du för grund för det påståendet?
Jag fattar faktiskt inte vad du har för problem? Pga någon personlig vendetta så tycker du att man inte skall gå till MVC? Att de har som syfte att trycka ner kvinnor? Att dom ger ovetenskapliga råd?
MVC finns till för mödrarna och barnen. Vi har extremt låg mödradödlighet och barnadödlighet här i Sverige just bla pga MVC.
Du verkar tycka att det var något bra att du undvek MVC tills du var i vecka 20. För att "dom bestämmer så mycket". Skulle du tycka att det var bra att bara gå till tandläkaren var tredje år i stället för varje bara "för att dom bestämmer så mycket"? Har svårt att tro det. Snarare hade du sagt att det är klart att du skall gå varje år. Det är viktigt för din tandhälsa men välj en tandläkare som är duktig på tandläkarskräck. Någon du känner dig trygg med och som lyssnar på dig.
Samma är det med MVC. Klart att du skall gå dit. Dom finns där för din skull för att hjälpa dig. Råkar du på någon BM som inte lyssnar på dig så byt med en gång.
Inte jag gick minsann inte förrän vecka 20 och det gick så bra så.
En vanlig dödsorsak för kvinnor ute i världen är för att dom inte ens har tillgång till grundläggande mödravård. Och så tycker du att "Dom vill att du skall komma" är fel?
Dom här tidiga samtalen är till för att fånga upp tidiga problem bla just rädsla.
Aldrig att dom här tidiga samtalen hade fortsatt om de inte hade visat sig vara effektiva. Inte när sjukvården får vända och vrida på varenda krona.
Sen räcker det att bara läsa i alla "Årstidsföräldratrådar" här på Buke för att se att de flesta MVC gör ett fantastiskt jobb. Kvinnor med rädslor som får hjälp. Kvinnor med ätstörningar som får hjälp. Kvinnor med både stora och små problem får hjälp. Servicen man får från MVC är många gånger individanpassad i den mån kvinnan behöver/önskar det. Och de gånger det inte fungerar så får man rådet "BYT BM", "Ställ krav". Inte gå inte dit för "Dom bestämmer så mycket".
Det är genom att gå dit och ställa krav som man genomför förändringar. Inte genom att inte gå dit och på det sättet riskera både sitt och sitt barns välbefinnande eller i värsta fall tom liv.
Vid min femte graviditet gick jag inte på något inskrivningsamtal. Tyckte inte det behövdes. Pratade bara lite med BM i telefon. Hon frågade om det var något jag undrade över och över mina tidigare graviditeter. De papper man fyller i varje gång om sin hälsa och liknande fick jag hemskickade för att ta med när det var dags för blodprov.
Med fem graviditeter bakom mig har jag haft en hel del att göra med MVC. Har bytt BM två gånger för att personkemin inte stämde och varje gång har jag MVC sagt att "Klart att du skall byta. Det är viktigt att du känner dig nöjd".
Den BM som jag varit missnöjd med under min förlossning blev omplacerad för att det jag och andra kvinnor klagade.
Och det är som sagt så man får till förändringar, genom att gå dit och ställa krav, inte genom att undvika att gå dit. För det är ju trots allt så att alla träffar har ett syfte. Det är ju inte direkt så att BM sitter där under sina morgonmöten och bestämmer vilka möten de skall tvinga gravida kvinnor att gå på bara för att visa vem som bestämmer och för att cementera föråldrade könsroller.
Mötena finns där för att rädda liv. Med den tryggheten vi har här i Sverige är det lätt att glömma att vara gravid och föda barn faktiskt är en av de farligaste sakerna en kvinna kan göra.
Sen kan jag inte på något sätt se hur det skulle vara negativt att säga till en gravid kvinna att "Så fort man är gravid så är det bara att höra av sig så bokar vi en tid för ett första möte. Vårt mål är att alla skall få en tid inom en vecka". Är inte det kvinnosatsning? Är inte det att prioritera kvinnan och hennes väl?