Fast formulär om alkoholvanor förekommer ju inte bara inom mödravården. Jag går årligen på hälsokontroll via jobbet och får då fylla i en liknande lapp.
En av mina kollegor (man) hamnade faktiskt i riskgruppen för sina alkoholvanor. Helt utan att han anade det innan. Han var faktiskt lite chockad över resultatet.
Jag tror att "folk" tror att de lever hälsosamt (för att man litar på familjeliv?) och när man sedan får fylla i formuläret får man en tankeställare. Det är ju även information om vilka sjukdomar man har haft/har som kan påverka en graviditet. Vissa av dem hade iaf jag ingen aning om skulle kunna påverka bebisen i magen eller mig under tiden jag var gravid.
Jag förstår din tanke om att kvinnor är mer värda när de bär på ett barn men jag tror snarare att man ska se mödravården som en service för att kvinna och barn ska må så bra som möjligt. Vill man inte utnyttja servicen så är väl det ok men jag tror man ska passa sig från att råda andra kvinnor att strunta i att gå på hälsosamtal eller undersökningar som
@Petruska är inne på. Mödravården räddar liv på både kvinnor och barn.
Mvh Miks