Att bli lyssnad på?

Jag har invändningar mot din totala brist för förståelse för de som inte anser det nödvändigt. Jag talar inte för alla, jag talar för mig själv som individ. Jag tycker att du allt för ofta uttrycker dig som om du är en medicinsk expert på barn, graviditeter och kvinnohälsa. Vi har ju tidigare konstaterat att vi tänker helt olika i andra frågor så att vi gör det även i denna förvånar mig inte.
Jag vill inte att mödravården upphör, jag vill ha ett annat bemötande än det jag fick. Att det är obegripligt anser jag märkligt, jag är inte ute efter att avveckla vårdapparaten. Jag är ute efter ett bemötande på individnivå där man frågar vilka delar jag vill nyttja.
Jag har inte utgett mig för att vara något. Det får stå för dig själv.

Ta inte illa upp men jag har inget minne av vad eller att vi kommit fram till något innan. Faktum är att jag kommer inte ens ihåg att vi diskuterat något förut.

Däremot skall du ha rätt att få korrekt bemötande från MVC. Får du inte det så skall du byta BM. Man skall inte nöja sig med något dåligt bemötande (Detta har jag dock skrivit redan i början på tråden och upprepat åtskilliga gånger).

Sen får jag en känsla av att du inte riktigt läser det jag skriver. Redan i början på tråden så skrev jag att MVC har gjort många förbättringar men att det borde vara ännu mer individbaserad mödravård.

Jag har också skrivit att jag inte heller gått på hälsosamtal under mina graviditeter. Aldrig skrivit att man måste gå på dom.

Så jag kan faktiskt inte riktigt se vad det jag tycker är så annorlunda från ditt tänk i den här frågan :confused:

Så du menar seriöst att sjukvården lägger ner en massa pengar på tidiga hälsosamtal för att det är ett sätt för manssamhället att få kontroll över kvinnor? Det dessutom i en tid där sjukvården sparar och drar in på så mycket som är möjligt.

Du tror möjligtvis inte istället att det kan vara så att man kommit fram till att hälsovinsterna för kvinnorna är så pass stora att det faktiskt lönar sig att ha dessa tidiga samtal? Att det faktiskt är en satsning på kvinnors hälsa för en gångs skull (som oftast är eftersatt i den offentliga sjukvården)?

Som tänkande människa borde man kanske tänka en aning längre än foliehatten, i alla fall ibland.
Tja du, tror knappast jag har en foliehatt faktiskt. Däremot är jag alltid synnerligen skeptisk till saker som anses vara självklara, och som aldrig går att ifrågasätta. Annars hade vi väl alla tyckt att skallmätning på 1930-talet var okej....
Ja, resonemanget är långsökt det medger jag men jag tror absolut att denna vurm för mödravården går att bevisa att det finns paralleller till backlash för kvinnor. Absolut tror jag det, precis som jag tror att vurmen för hemmafru-idealet också är det. På vilket sätt sambandet finns är jag dock inte riktigt lika klar över. Men att det finns står någon ställt utom allt rimligt tvivel skulle jag tro. Jag tycker det är ytterst löjligt att skicka ut en hälsoenkät och lyssna på hjärtslag och sen säga hej då i v 8 typ.

Saken är den att vara gravid och föda barn är bland det farligaste en kvinna kan göra.

Det är bara för att vi just har mödravård här i Sverige som det är så pass säkert som det är. Hur farligt det egentligen är glöms bort lätt här i trygghetens land.

Men mödravården kan bli ännu bättre.

Här finns en länk till varför det bla är viktigt med hälsosamtal:
http://www.forskning.se/nyheterfakt...arolikaisverige.5.6f6805031442d45605bf2b.html
Givetvis, det ifrågasätter ju ingen! Men det vi talar om här är TIDIGT i graviditet en! En jäkla skillnad.

Jag är helt övertygad om att 99% av kvinnor i Sverige vet att man inte bör kombinera alkohol och graviditet. Att däremot efterleva det är en annan sak. Min egen mamma är alkoholist och drack som svamp alldeles säkerligen när jag låg i magen.
Tyvärr är det inte helt sant. Räcker bara att läsa på Familjeliv hur pass många det trots allt är som tycker att några glas då och då under graviditeten inte gör någon skada för så gör som minsann ute i Europa och att vi här i Sverige bara överdriver.

Du får nog hålla dig till sakfrågan. Om jag pratar om äpplen och så kommer du och pratar om päron så blir det väldigt konstigt.

Frågan är hur några lyckas få tidiga hälsosamtal till något negativt.

De är en satsning på kvinnor och kvinnors hälsa pga att just graviditeter och förlossning utgör en stor risk för kvinnohälsan.
Därför att kvinnor är vuxna självständiga kompetenta människor som kan fatta beslut själva om sina egna kroppar det är därför.

Tyvärr är det inte helt sant. Räcker bara att läsa på Familjeliv hur pass många det trots allt är som tycker att några glas då och då under graviditeten inte gör någon skada för så gör som minsann ute i Europa och att vi här i Sverige bara överdriver.
Tja familjeliv är ju knappast representativt men i de fallen spelar det nog absolut noll roll bara för att en barnmorska hävdar något annat skulle jag tro.

Tja du, tror knappast jag har en foliehatt faktiskt. Däremot är jag alltid synnerligen skeptisk till saker som anses vara självklara, och som aldrig går att ifrågasätta. Annars hade vi väl alla tyckt att skallmätning på 1930-talet var okej....
Ja, resonemanget är långsökt det medger jag men jag tror absolut att denna vurm för mödravården går att bevisa att det finns paralleller till backlash för kvinnor. Absolut tror jag det, precis som jag tror att vurmen för hemmafru-idealet också är det. På vilket sätt sambandet finns är jag dock inte riktigt lika klar över. Men att det finns står någon ställt utom allt rimligt tvivel skulle jag tro. Jag tycker det är ytterst löjligt att skicka ut en hälsoenkät och lyssna på hjärtslag och sen säga hej då i v 8 typ.
Här hänger jag inte med dig alls. Tyvärr. Du får nog förklara dig bättre.
Löjligt att skicka ut en hälsoenkät? Vilken enkät? Man brukar inte lyssna på hjärtat i vecka 8

Sorry jag hänger inte med :confused:

A

att få fylla i en enkät om hur mkt man dricker, äter o rör på sig är fjantigt i början på graviditeten. Det känns som man omyndigförklarar kvinnor och är tyvärr något vi som arbetar inom sjukvården är bra på generellt.

Ja jag har också fått fylla i någon blankett. Två tror jag. En om mig själv och eventuella sjukdomar och så den om alkoholvanor (den antar jag finns överallt). Men det tog max 5 minuter. De resterande 55 minutrarna pratades det om mina tidigare graviditeter, hur min jobbsituation såg ut och om den kunde ställa till problem för mig mm. Kommer inte ihåg allt och dessutom blandar jag ihop lite de tre gångerna jag har varit på hälsosamtal. Det samtalet som var under första graviditeten (det var dock ett sent hälsosamtal) var ju annorlunda än under den tredje graviditeten.

Det frågades också om eventuell förlossningsrädsla. Vid andra graviditeten så pratades det mycket om att jag helst ville slippa kejsarsnitt och en plan lades ut efter det.

Nu vid min femte graviditet så tog vi det lite snabbt över telefon då jag tyckte att det räckte så.

Men jag har förstått att Kungsbackas MVC och förlossningen i Varberg är väldigt bra. Det är många som söker sig från Göteborg till Kungsbacka. Till Varberg söker sig kvinnor från nästan hela landet.

Kanske har jag blivit bortskämd och då är det lätt att glömma att alla inte har det lika bra.

Sen har jag själv bytt BM två ggr för att vi inte funkade ihop.

Jag fick göra ultraljud inte hjärtslag i v 8.
Just att det inte är standard med ett tidigt ultraljud tycker jag är mycket synd. Kanske hade då en av mina bästa vänner varit minuter från att dö pga utomkveds. Eller för den delen jag hade kanske sluppit att nästan förblöda.

Då är problemet snarare bristande källkritik.
Fast du kan inte förutsätta att alla kan vara källkritiska. Om något upprepas tillräckligt ofta på en av Sveriges största familjesajter så är det lätt att tro att det är sant.

Och nog allt är det ju så att vi i Sverige är en aning överbeskyddande och nojjar inbindande. Det vet ju alla......

Vad man gör på et tidigt samtal är också väldigt olika.
Vi kollade blodtryck, pratade om min sprutfobi, mina llergier och liknande.

Förra veckan, v27 fick jag för första gången vägamig. Men inga kommentarer eller åsiktelr runt det, ren fakta.

Liknande trådar

Relationer Hej Buke.. Anonymt nick för ja, privata grejer och så. Frågorna: Hur vet jag att jag inte vill ha barn? Hur gör man för att avsluta ett...
2 3
Svar
55
· Visningar
10 921
Senast: TinyWiny
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 178
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama