Att bli av med hunden

Sv: Att bli av med hunden

Nej de läser tydligen inte tråden.
CarpeDiem är en MAN, och sambon är en KVINNA.
Trots detta så skriver Mynta2 "Vad fan är du för matte och din kille för husse".
Vilket dämed för alltid bevisar att Mynta2 inte läser eller förstår vad som står i ett inlägg.

Oavsett vems hunden är, så är man sambo delar man på ansvaret och hjälper varandra tycker jag.

Till trådskrivaren. Hunden känner helt klart av, att inte vara omtyckt. Och att den bajsar ine fast den varit ute, kan helt enkelt vara så att ni/du är irriterad på den, och det känner den av och gör inget ute. Sen när den kommer in och får chansen att vara lite själv så gör den vad den borde gjort ute.
Skulle jag ut med mina i koppel och är stressad/irriterad, då kan jag glömma att de gör något. Då tycker de bara jag är konstig och kan inte koppla av att göra något.

Gör hunden en chans att ta bort den. En gammal hund ska inte behöva känna sig oönskad. Sen får man inte glömma att en gammal hund inte alltid är lika lydig som den var i sina unga år. De börjar gärna att ta sig lite friheter, vilket jag också tycker de kan få göra på gamla dar (om det inte är "allvarliga" friheter)

Det står i första inlägget...

CarpeDiem skrev:
Verkar som om det inte finns engagemang ifrån min sambos sida att göra något. Eller så orkar hon inte ta i tu med det hela

Grana skrev:
Oavsett vems hunden är, så är man sambo delar man på ansvaret och hjälper varandra tycker jag.
Hjälpa, ja! Ta över hela ansvaret, nej!

Jag ser det inte som självklart att man ska dela ansvaret heller förresten; det kan ju vara känsligt både från den ena och den andres håll med olika syn på uppfostran m.m.

Ja, alla tycker vi olika. Men gud vad jobbigt och bo med någon som inte kan tänka sig hjälpa mig med mina hundar. Och uppfostran får man komma överrens om när man skaffar hunden. Och blir man sambo efter hundens inköp får man gå igenom vad som gäller.

Men skulle det bli så att min sambo skulle strunta i hans egna hund, då skulle jag självklart sköta hans hund också. Inte skulle jag kunna låta den bara få gå och dra, bara för sambon inte kan ta sitt ansvar.
Eller så hade jag sagt, att antingen börjar du sköta din hund, eller så ska hon avlivas/placeras om.

Grana skrev:
Ja, alla tycker vi olika. Men gud vad jobbigt och bo med någon som inte kan tänka sig hjälpa mig med mina hundar. Och uppfostran får man komma överrens om när man skaffar hunden. Och blir man sambo efter hundens inköp får man gå igenom vad som gäller.
Vem har sagt någonting om att inte hjälpa till? :confused:
Och nu menade jag i situationer som den tråden handlar om; någon med hund flyttar in hos en annan och uppenbarligen lämpar över hunden på den andre. Skaffar man hund tillsammans är det självklart att man delar på ansvaret.

Men skulle det bli så att min sambo skulle strunta i hans egna hund, då skulle jag självklart sköta hans hund också. Inte skulle jag kunna låta den bara få gå och dra, bara för sambon inte kan ta sitt ansvar.
Även om du befann dig i den situation trådskaparen verkar göra med en hund som ogillar dig, du ogillar den och du har dessutom hjärtproblem och kan därmed i princip inte klara av att ta hand om den?
Eller så hade jag sagt, att antingen börjar du sköta din hund, eller så ska hon avlivas/placeras om.
Precis det jag tycker trådskaparen ska göra! :cool:

Det är tydligen sambons hund, och hon bryr sig inte mm. För mig är lösningen enkel- dumpa sambon. :angel:
Jag pallar inte hundjäveln längre.
Återigen är det djuret som får lida för människans tillkortakommanden.

LIA

Jag har svårt att tro att det skulle vara så enkelt att lämna den man har barn tillsammans med och förmodligen också älskar.

Och att man inte orkar med en hund som man inte klarar av och som dessutom är någon annans ansvar ser jag inte som något konstigt.

Jag har svårt att tro att det skulle vara så enkelt att lämna den man har barn tillsammans med och förmodligen också älskar.
Ingen säger väl att det är enkelt att göra? Men lösningen är det.

Och att man inte orkar med en hund som man inte klarar av och som dessutom är någon annans ansvar ser jag inte som något konstigt. Det är ju just det jag menar! Det är lätt att skaffa sig djur, resp ta in andras. Men sen då? Jag menar att båda vuxna har ansvar för djuren i en familj även om ena parten är juridisk ägare och därmed har en större del av det. I det här fallet sambon. Men det ursäktar inte uttrycket eller inställningen!

LIA

Det finns nog en bättre lösning än att avsluta förhållandet. Det finns barn med i bilden och barnet väger tyngre än hunden. Jag ser heller inte hur det skulle bli bätter för hunden med en separaration.

Dessutom anser jag att det är den som skaffat hunden som har det yttersta ansvaret. Det kan vara så att den ena parten vill köpa sig en hund som den andre vet med sig inte klarar av och då kan man inte säga att de ska dela ansvaret heller. Jag själv kräver inte att en eventuell sambo ska kunna hantera min hunds värsta stunder. Inte heller skulle jag vilja uppfostra en hund som jag fått "på köpet" och som jag faktiskt inte klarar av. Det blir ohållbart.

Det man skaffar tillsammans tar man hand om tillsammans, det var och en skaffar sig på egen hand får de också ta ansvar för. Man kan hjälpas åt, men det är skillnad på att hjälpa och att få dra det tyngsta lasset med en hund man inte själv valt.

Apropå ordvalet hundjävel så kallar jag min hund för det också ibland. HUndkräk är ett annat namn på henne. De förstår ändå inte ordet så jag ser inte varför det skulle vara värre än att säga dum hund.

Det finns nog en bättre lösning än att avsluta förhållandet.
Avstår från att gå vidare i den diskussionen.

Dessutom anser jag att det är den som skaffat hunden som har det yttersta ansvaret. Det är vad jag också skrivit! Men det fråntar inte den andra parten allt vad ansvar heter.

Apropå ordvalet hundjävel så kallar jag min hund för det också ibland Tillåter mig tvivla på att du gör det på det sätt som det används i tråden.
De förstår ändå inte ordet så jag ser inte varför det skulle vara värre än att säga dum hund. En klar skillnad mellan att snacka med hunden och att snacka om den, tycker du inte?
Även jag använder både det ena och andra uttrycket när jag snackar med mina djur, hästskrälle och puckohund är bland dom snällare. Man kan lära sin hund att ordet hundjävel betyder "jag älskar dig" om man vill och då uppfattar hunden det så.

Men jag säger inte hundjäveln om jycken hemma när jag snackar om honom med andra människor.

LIA

CarpeDiem skrev:
Har en tik som bara är olydig eftersom min sambi inte hinner med henne. Hon bara finns i lägenheten. Hon får inte komma ut och jag vill inte ta ut henne. Jag pallar inte hundjäveln längre. Den är tjurig och aggressiv mot mig och delvis vår son som är ca 1 år. Hur ska jag göra. Verkar som om det inte finns engagemang ifrån min sambos sida att göra något. Eller så orkar hon inte ta i tu med det hela. Vad ska jag göra. Desperat!!!!!!!!!!!!

Nåt måste ske denna sekund. HJÄLP!!!!!!

Jag har haft närmare ett 20-tal fighter med byrackan och orkar inte mer. Nu bryr jag mig inte att hon hoppar på mig. Lika bra att hon får som hon vill.
Avliva hunden för den mår uppenbarligen inte bra. Och det hela blir inte bättre av att vistas i ett hem där man favoriserar den ena hunden före den andra.Ej heller en hållbar situation där vare sig du själv eller erat barn är "säker".

Men det fråntar inte den andra parten allt vad ansvar heter.
Nej, men det finns bara så mycket man kan göra. Om man själv inte kan fixa det och hundens ägare vägrar så förstår jag att man blir jäkligt frustrerad. Dessutom väger ansvaret gentemot hunden lätt om man jämför med ansvaret mot barnet. Är det verkligen värt att splittra familjen med växelvis boende, helgförälder och allt vad det kan innebär för barnet för en hunds skull?

Tillåter mig tvivla på att du gör det på det sätt som det används i tråden.
Jo, ibland när hon hittar på tok som att dra efter vilt eller göra utfall då får hon heta hundjävel. Det är ett mycket effektivt sätt att bli av med ilska och frustration utan att ta ut det på hunden. Får jag bara muttra och fräsa lite inför mina vänner så blir jag snart glad igen.

En hund jag bodde med för ett längre tag sedan heter numera kräk. Han är förvisso död idag, men då jag nämner honom säger jag kräk. Det var precis vad han var.

Om man själv inte kan fixa det och hundens ägare vägrar så förstår jag att man blir jäkligt frustrerad.
Jag med. Men även då kan man och ska man agera på ett för djuret lämpligt sätt. CarpeDiem är såvitt jag förstår en vuxen och tänkande människa och kan och ska därmed ta beslut. Inte för att det känns som att det skulle bli aktuellt, men jag skulle aldrig tillåta min sambo att agera som hans gör!

Dessutom väger ansvaret gentemot hunden lätt om man jämför med ansvaret mot barnet.
Det ena ansvaret tar väl inte bort det andra?? I övrigt vill jag alltså inte delta i den diskussionsinriktningen.

Alla väljer vi ord som vi tycker är lämpliga...

LIA

Ja, men flyttar man ihop så måste man ju vara överrens om att man ska ha hund. Inte skulle jag flytta ihop med någon som inte vill ha mina hundar. Det är som att vara sambo och säga, det är ditt barn (om man har barn innan), jag bryr mig inte. Jag vill leva som en familj, och då ställer man upp.
Men när jag blev sambo så hade han en hund, som det verkligen har tagit tid för mig att tycka om. Jag gillade inte hennes sätt, och hon gillade inte att jag kom och skulle bestämma över henne. Men jag har jobbat på det. Det var jobbigt en tid, för jag visste inte om jag skulle orka med denna hunden. Men vi har jobbat på det (hunden och jag), och nu är det en jättego hund. Tycker om henne lika mycket som mina hundar, och hon visar att hon tycker om mig också.

Sen var det det där med hjärtproblem. Men den andra hunden orkar de ju med verkar det som.

CarpeDiem skrev:
Och "giffan" Jag blir sårad nä du frågar om det är ett skämt.
Nåväl att det finns hönshjärnor här är en sak men låt oss inte haka upp oss på detta nu. Jag är 1.000% allvarlig. Det är egentligen inte jag som ska få bort hunden utan min sambo.

Jag tyckte nog att det verkade som ett skämt, men nu förstår jag att det är allvarligt.
Men du skriver ju svaret själv...
Det är egentligen inte jag som ska få bort hunden utan min sambo. Men se då till att sambon gör något åt det hela...
Som jag läser det så undrar jag hur din sambo är i övrigt... vem tar hand om barnet och hushåll och den andra hunden?? Delar ni lika där?? Eller är det du som tar allt ansvar??
Jag vet att jag inte har med det att göra.. men man undrar ju, när någon kan "tappa" intresset för sin hund bara sådär.
Det är ju klart att hunden inte mår bra, och det gör ju troligen inte du heller (frågan är om din sambo gör det, troligen inte...) Men se till nu att din sambo gör något åt det... innan erat barn råkar illa ut...
Sätt krav på sambon eller gör något åt det själv.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 509
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 752
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 551
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 263
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar