Att beviljas kejsarsnitt

Sv: Att beviljas kejsarsnitt

Det är väl ungefär det jag vill få fram, att ens oro ska tas på allvar, men igår när jag var trött och ledsen så verkade hälften komma fram, hehe.

Jag tror att om man får prata om det och får all info om hur en förlossning går till med tillhörande hormoner så kommer man inte att tänka på att man spricker eller inte, MEN, om man blir hånad och nonchalerad, så kommer det inte att kännas bättre och man kommer att fortsätta att vara rädd. Tror att det är mycket vanligare än vad man tror, tyvärr. Därför tycker jag att man ska ha valet, att om man verkligen har ångest inför födseln så ska man kunna få ett snitt.

Jag förespråkar inte heller kejsarsnitt före vaginal förlossning. Jag ville göra en vaginal förlossning, det var därför jag ville göra en bäckenröntgen (som jag inte fick) och viktuppskattning av Selma så att jag kunde se att det inte var någon fara, för jag var rädd för att hon var för stor, när de sa att det inte var det så valde jag att föda normalt. Sen så gick det som det gick. Har man ett foster som väger över 4,5kg i beräknad vikt så har man rätt att bli snittad, Selma var beräknat till att väga mellan 4,3-4,5, så jag hade rätt till KS, men som sagt, eftersom de sa att allt var lugnt så trodde jag det också

Jag säger ingenting om att det inte är en häftig känsla att föda barn, jag hade gått igenom allting igen jag med, för jag fick det finaste miraklet i världen på köpet. Det finaste jag har från vår förlossning är att Selma iaf mådde bra under hela tiden.

Vindvissla: Ett akutsnitt är just ett akutsnitt och det ska ske inom 30 min från att man har fattat det beslutet, så jag hade inte blivit berörd av Ulla-Britta, men jag håller med dig att det sker mycket inom vården som drabbar de som behöver vård bättre. När jag har gjort vissa undersökningar har jag valt att göra det privat, just för att de som inte kan det och behöver vården bättre ska kunna få den.

Det snittet som rumskamrat var med låter inte som ett planerat snitt. Ett akutsnitt har jag inte heller någon lust att vara med om. Oavsett förlossning så verkar de ju gå ganska hårt åt mamman när barnet bara måste ut och då är det nog en ganska otrevlig upplevelse oavsett förlossningssätt.
Det som inte stämmer med ett planerat snitt är att hon kände när de lade snittet.

I övrigt - jag är själv snittad fyra gånger så jag har väl en viss erfarenhet av det. Och trots att jag har varit oerhört snabbt på benen alla gångerna så var det faktiskt besvärligt att ta sig upp ur sängen de första dagarna.

Mitt första snitt var pga förlossningsrädsla, som tyvärr inte hann bearbetas i tid pga att de schabblade bort ett par månader för mig (jo, det var så, men det tar vi en annan gång) och när jag väl fick ett snittbesked (som jag bad om att få så snart som möjligt, för att kunna slappna av och kunna börja bearbeta mina rädslor i lugn och ro) så var det för sent för att hinna rota i saken. Jag tror att jag kanske hade kunnat reda ut mina förvirrade livrädda tankar om jag inte hade behövt ägna 2½ månad åt att förtvivlat försöka få tanten att förstå att jag behövde ha ett positivt snittbesked i bakfickan för att kunna koppla av och börja bearbeta...

När sen graviditet nr två var ett faktum tog jag genast kontakt med Amandagruppen (mitt landstings namn på det...) för att börja tidigt med att bearbeta. DÅ hade jag dessutom hunnit träffa läkaren redan vid inskrivningen (specialfall) och direkt fått besked om att jag skulle få snitt om det behövdes.
Tyvärr kom det fram uppgifter i mina journaler från första snittet som gjorde att läkaren några veckor senare förbjöd mig att föda vaginalt av medicinska skäl, så tvåan och de två följande är också födda via hålet i magen...

Det jag generellt kan säja efter mina egna snitt är att många nog ser det som en lättare utväg än vad det är.
Man har :devil:igt ont efteråt, det går inte att komma ifrån.
Man har samma risk för inkontinens, för den är hormonellt betingad och utvecklas redan under graviditeten (jag har läckt ordentligt medan jag varit gravid!)
Man får ett ärr på magen, som förvisso går bra att dölja, men dessutom får man ett mer eller mindre bestående känselbortfall mellan snittet och naveln. Jag är fortfarande utan känsel där 1½ år efter mitt sista snitt. Och DET stör mig mer än mitt ärr - som anses vara väldigt fint, flera barnmorskor kommenterade att jag verkar ha gott läkkött, att det har läkt ihop oerhört fint...
Man får också ärrvävnad inuti magen - om jag inte minns tokigt så är det 7 lager av hud, hinnor och muskler de ska ta sig igenom. I bästa fall går det att urskilja vad som är vad när man öppnar där nästa gång. I sämre fall ser det ut som köttfärs inuti - det gör det på (i) mig... Det är helt enkelt en salig röra av ärrvävnad och olika vävnader. De städade upp litegrann vid sista snittet så det ser snyggare ut, men ärligt talat - det kan ju inte vara särskilt bra egentligen...
Efter snitt finns också vissa risker. Man får inte bära för tungt då man kan riskera att gå sönder inuti. Anna Book är ett känt exempel på brusten bukhinna, som höll på att gå käpprätt åt skogen.

Utöver detta så finns det ökad risk för t.ex blodproppar efter snitt och dessa kan ju vara ganska farliga om man har otur. Jag har fått blodförtunnande före och efter mina snitt, pga detta. Sista gången fick jag ta med mig sprutor hem och ta en gång om dagen i 10 dagar...

För mig är det en liten sorg att inte ens ha försökt föda vaginalt. Jag är lite ledsen att de schabblade bort tiden vid första graviditeten, för jag ville i alla fall ge det en chans. Att det sen blev som det blev rent medicinskt kan jag ju inte göra något åt och jag är glad att ha kunnat få fyra underbara barn ändå.
(och NEJ, det finns ingen generell gräns för antalet snitt. Trots att jag har en tunn livmodervägg som är snittad i föra gånger så tyckte inte barnmorskan att det skulle finnas några hinder för fler graviditeter!! Nu kommer det inte bli fler, men även det är en annan historia...)

Senast ändrad:

Oj, min pojke var beräknad till mellan 4.5 och 5 kilo !
Tackochlov vägde han bara 4.2.
Då var snitt inget alternativ, men det är möjligt att detta har ändrats.

Jag tycker att det är otroligt trist att läsa din berättelse, just nonchalansen att du blir avfärdad som sjåpig ungefär.
Nej, det gillar jag verkligen inte

På mitt sjukhus finns bara en förlossningsläkare åt gången.

Jag tycker också det är jättetråkigt att de inte kunde se att din förlossning inte skulle funka, men de måste ha gjort ett misstag och sånt händer också.

Nu senast jag födde fick jag vänta i flera timmar på epiduralen, och när jag fick krystvärkar var min bm på rast. Jag klarade i princip det mesta själv, men tyckte ändå jag kände mig trygg.

Nu missförstår du mig helt och plockar citat från olika diskussioner.

Att jag vill ha snitt har med helt andra orsaker att göra än risken att spricka. Sen ser jag det inte som någon nackdel med snitt att man sprättar upp magen istället för underlivet. Men det är inte det som är orsaken.

Att tala med en expert (bm, gynekolog, etc), lära dig mer och hålla sinnet öppet för att du kanske har missuppfattat vissa saker. för det tror jag att du har!

Så mycket som jag har läst och pratat om detta finns det ingenting som jag kan ha missuppfattat till den milda grad att jag skulle vilja genomgå en vaginal förlossning.

Men så är det ju med allt, för alla. Varför tror du att just du kommer att drabbas värre?

Nu är jag inte riktigt med....? Jag tror inte att jag kommer "drabbas" värre än någon annan. Men som jag skrev tidigare så är även de allra lyckligaste smidigaste förlossningarna något jag aldrig vill uppleva.

Så mycket som jag har läst och pratat om detta finns det ingenting som jag kan ha missuppfattat till den milda grad att jag skulle vilja genomgå en vaginal förlossning.

Det framgår inte i inläggen. I alla fall inte om de om bristningar. Jag tycker inte du verkar särskilt ödmjuk, om jag ska vara ärlig. Men det är ditt problem.

läst lite hit och dit i tråden.
Jag har gjort ett av varje, dvs. en vaginalt, en med snitt och en adopterad. Hade jag fått göra om hade jag absolut valt att adoptera samtliga!

Hade också vansinnig förlossningsskräck men fick inget val när det väl begav sig eftersom det var alldeles för tidigt. Att bli beviljad snittet var inga problem för mig.

Tack! :) blev helt rörd.

Tycker det är så hemskt över att vi fick så dåligt bemötande och att fler verkar få det under vad som är en av de viktigaste tiderna i ens liv. :/

Usch, inget drömläge precis för din del :( Som andra skrivit, tala om detta för din BM så fort som möjligt!!!!

Innan jag blev gravid var jag fast besluten om att jag inte ville föda vaginalt. Rädd för att spricka, hur ont det skulle göra mm mm Min syster som fått 2 barn vaginalt tyckte jag skulle fundrera mer på den saken, vilket jag även gjorde. Efter lite mindre än halva graviditeten kom jag över oron. Tillsammans med föräldragruppen fick vi åka på besök på förlossningen innan det var dax, efter det besöket var jag ännu lugnare.Den 23 maj födde jag våran Theo vaginalt.

Måste säga det att dom är så otroligt duktiga på förlossningen så jag kände mig väldigt lugn och omhändertagen hela tiden. Respekterar dock din rädsla, försöker inte övertala dig att föda vaginalt!

När har jag sagt något om allvarliga rupturer?

Har aldrig sagt att jag vill ha snitt för att jag är rädd för att spricka.

Det snittet som rumskamrat var med låter inte som ett planerat snitt. Ett akutsnitt har jag inte heller någon lust att vara med om. Oavsett förlossning så verkar de ju gå ganska hårt åt mamman när barnet bara måste ut och då är det nog en ganska otrevlig upplevelse oavsett förlossningssätt.

Jag tror man glorifierar båda förlossningssätten faktiskt.

Nej det var planerat eftersom det var tvillingar..

Och ingen av de som låg på samma avd som jag gjorde (i 12 dagar) mådde speciellt bra efter snitt. Jag och de som drabbats av havandeskap hamnade på avd efter våra förlossningar och samtliga var betydligt piggare ände snittade

Säger i och för sig inget om verkligheten eftersom det är så individuellt.

Som motvikt kan jag säga att jag efter mitt snitt var betydligt mer pigg än dom mammorna på avd som fött vaginalt vid samma tid. Således kan jag i sådant fall dra slutsatsen att det är lättare att snittas ? Nej givetvis kan jag inte det, eftersom det är olika och individuellt och ingen födsel är den andre lik =)

Jag uppfattar dig som om du visserligen har läst en massa, men du har selektivt tagit in information.
Om du har djupare gående problem så lär inte egenstudier hjälpa dig ett smack eftersom du bara kommer att läsa det som stödjer din teori.

Men jag och alla jag pratat med har varit helt överrens om när det sätter igång och man är uppe i det, så är det helt överkommligt, mellan värkarna mår man ganska bra och det är mer jobbigt än smärtsamt, iallafall i efterhand :)

Ok, då kan jag vara den första som berättar att mellan värkarna mådde jag ganska dåligt, såpass dåligt att läkarna ansåg att det inte var medicinskt försvarbart att fortsätta förlossningen, eftersom de inte tyckte att det jag genomgick var att betrakta som god vård. Så det blev snitt istället, för att kroppen helt enkelt inte orkade med smärtan. Det var inte ett dugg överkomligt, det var tillräckligt för att avbryta förlossningen.

Däremot är jag den första att säga att jag för allt i världen inte skulle rekommendera någon snitt som har den minsta möjlighet att föda vanligt. Jag hade skitont efteråt, är fortfarande rejält öm över magen nästan fyra månader efteråt, och det är inte sagt att känselbortfallet nånsin kommer bli bra. Förutom ett mindre kul ärr, då. Och att man missar själva födelsen eftersom de har en skärm för, och man måste iväg till uppvak och inte får ha bebisen efteråt. Om man inte blir sövd, då är man inte med öht och missar födseln helt.

Tänk att det är så otroligt olika hur kroppen tacklar smärtan och hur olika ont det verkligen gör för olika personer.
Och hur olika lång tid det kan ta.

*knapp lån*
Jag har läst hela tråden nu, och.... Vem tänker på barnets bästa???
Det är mina känslor/rädslor/tankar/berättelser hela tiden:o
Hur mår barnet bäst? om vi alla skulle föda med KS, skulle inte kvinnor vara skapta med dragkedja på magen??
Hur många av oss är inte rädd att våra barn ska bli allergiska, få astma?
Det finns vetenskapligt bevisat att barnen mår bäst att OM MÖJLIGT födas vaginalt. Lungor trycks ihop på rätt sätt, och risken för astmatiska barn minskar. Vetenskap redan för 20 år sedan.

Givetvis är det bra om möjligheten finns att föda med KS, men att slentrianmässigt göra detta gagnar inte BARNEN!!!
Ibland får vi kanske sätta vår egen bekvämlighet i skuggan.Barnets hälsa går alltid först. Men en ohanterbar rädsla kanske inte går att övervinnas, då är det bra att KS finns.

Då jag fött vår son sa barnmorskan - nu är det över!
Då svarade jag - det är nu det börjar. Föräldraskapet.....

Att föda barn är häftigt, men jobbigt. Att fostra barn är häftigt, men jobbigt.... Man vet aldrig hur det slutar. precis som en förlossning.

* Jenny *

Tycker jag att du är onödigt hård, det är väl många som diskuterat även det bästa för barnet i tråden.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 935
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
568
Senast: FrDrake
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 186
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka