Att beviljas kejsarsnitt

Sv: Att beviljas kejsarsnitt

Så kände jag med typ hela graviditeten, kallade det för "huvudet i sanden taktiken" :P
Blev inbokad på föreläsning om förlossningen av MVC men hann aldrig gå på den då lilla M hade bråttom och kom redan i 33+6.
1½ vecka innan föreläsningen... men det gick bra ändå :D

Hade mina perioder när jag funderade på snitt och är i efterhand glad att jag valde vaginalt eftersom allt gick så fort (6½timma från vattenavgång och inga värkar) När jag kom in visste ingen ens hur hon låg eller så inte kunde de känna något heller, så det blev ultraljud och visade att hon låg väldigt långt ner redan. Hade jag varit inställd på snitt hade nog allt kunnat bli väldigt konstigt och stressigt!

Jag kan inte föda normalt, mitt bäcken är för litet, så jag har rätt till kejsarsnitt.

Och här har sjukvården verkligen missat !!!

Det är väl i allra högsta grad berättigat att få ett KS om man har för trångt bäcken, rent ut sagt fördjävligt att detta inte kollats upp på dig. När jag väntade barn så kollade man alltid blivande tvillingmammor och väldigt små kvinnor !

Men jag *tycker* inte att alla alltid skall vara berättigade till snitt. Däremot så skall oro tas på allvar och inte avfärdas eller att man skall känna sig hånad. Hur svårt hade det varit att undersöka dig ? Ähh, riktigt kass måste jag säga.

I mina öron låter det jättekonstigt att vi skulle bestämma över vår egen sjukvård. Ett normalt graviditetsförlopp innebär inte kejsarsnitt. Kejsarsnitt är ingen naturlig del av livet så som vaginal förlossning är. Sen att det inte funkar för alla är ju en annan sak. Skulle vi bestämma över vår egen sjukvård hade vi inte behövt några överläkare. Folk hade själva kunnat boka in sig gratis för bröstförminskning, förstoring, fettsugning, operera bort mandlar, ja lite vad man kände för.

Kejsarsnitt är till för dem som pga tillräckliga anledningar inte kan föda vaginalt, och de anledningarna finns läkarna där för att bedömma.

/vindvissla som hellre spricker i underlivet än att någon skär upp magen på mig, men om det skulle behövas för att få ut barnet riskfritt så hade jag gått med på det också.

Förresten tycker jag också det är en sjukt häftig upplevelse att föda barn, jag hade gärna gjort det ett par gånger till! Därmed inte sagt att det inte gör ont.

Håller nog lite med du.

Förlossningsrädda tror jag faktiskt att ALLA är. Det är nog inte många som vid plusset känner åh vad kul att jag ska föda barn.

Urschläckta, men det var just det jag gjorde. Hade ingen rädsla som helst. Jag är väl fan onormal.;) Å jag bara längtar till nästa gång. (Har jag väl aldrig sagt förr...)

Urschläckta, men det var just det jag gjorde. Hade ingen rädsla som helst. Jag är väl fan onormal.;) Å jag bara längtar till nästa gång. (Har jag väl aldrig sagt förr...)

Med första barnet vart jag jätterädd för snitt när vi åkte in, de var väl först när jag börja krysta de släppte och jag kände lite rädsla för att brista.
Andra graviditen/förlossningen kände jag mig jätte trygg, och vi var tom förberedda och lugna för en snabb förlossning som kanske skulle bli hemma/i bilen.

Jag längtar oxå till nästa gång!!

Jag lånar tråden och frågar en egen fråga, hoppas att det är okej TS!

Går det att få på papper att man är beviljad ett kejsarsnitt innan man ens är gravid?

Det påstods att det inte gick så en bekant sökte sterilisering.
När hon sedan blev kallad till samtal hos läkaren för frågestund så sa hon att hon ville sterilisera sig eftersom hon inte blev beviljad snitt.
Där och då löste det sig, hon fick sitt snitt.

Du kan inte föda vaginalt - det borde ju ha upptäckts innan. Men hur många tjejer tror du känner att de inte kan föda normalt trots att de kan det? Det är ju därför vi måste ha någon som är expert på ämnet. Att de inte visste det med dej kan ju inte jag svara för och det är jättetråkigt för dig att ha fått en sån upplevelse. Du kanske till och med hade mycket mer ont än vad jag hade, vad vet jag?

Ja det hade nog känts bättre om de som tyckte att "jag vill inte spricka i underlivet" eller "jag tycker det är äckligt att föda vaginalt" fick betala själv. Hur hade du känt det om du låg där efter 30 timmar och ville ha akutsnitt och de sa till dig att "nej du får minsann vänta för Åsa-Stina som inte vill bajsa på sig får sitt snitt just nu, läkaren är upptagen". Är det inte bättre att vi använder de få pengar och resurser vi har till sjukvård till det som det är till för, folk som behöver det?

För att om du gör ett ks får du ett knappt 10cm långt ärr neranför troskanten (jag och min syster är född med snitt) och vill man så kan man dessutom lasra bort ärr till näst intill osynliga idag.

Spricker du kan det bli lite hur som, och så vill jag inte ha det om jag kan slippa det.

Ja eller så kan de vara tvungna att lägga en muskel så att det blir en kant som ser ut som en valk oavsett hur smal du är som för evigt påminner om hur du fick ditt älskade barn.
Eller så kan du få en läkare som snittar från naveln och ner.
Sprickor efter en vaginal förlossning läker som regel utan ärr så fint att en gynekolog frågar dej om du har barn efter undersökningen.
Oavsett så blir livet aldrig detsamma för du har fått ett barn och för de flesta så överskuggar det allt.

Det är väl ganska lätt att förstå, under ett snitt är man ju bedövad! Dessutom ska det under läkningsprocessen ske ganska mycket i underlivet (göra behov flera gånger om dagen) men med magen händer det inte lika mycket.

Jag kände varken klippet de gjorde eller bristningen jag fick, bäckenbotten blir så bedövad av trycket från barnets huvud att det inte känns. Är man bara rädd för just smärtan vid ev klipp eller bristning så finns det bedövningar man kan ta mot just det.
Det är värre att gå upp efter ett snitt än vad det är att göra sina behov på toa när man har spruckit och då mådde jag ändå utmärkt efter mitt snitt.
Det finns trevliga duschar på toaletterna på bb så att man kan duscha underlivet på samma gång och det tar bort ev. svid.

Men hur kommer det sig att man kan välja i USA och inte i Sverige hur man får föda barn?

Hur kan det komma sig att läkare ger olika ordinationer?

Tänk dig att försöka föda barn och ha all smärta utan att kunna få ut ungen? Då är det inte lika häftigt. Nu är jag väl trött och bitter efter en sömnlös natt med en febrig gnällande unge, men jag tycker fortfarande att när det gäller barnafödsel så ska man ha rätt att få kejsarsnitt, tycker inte att det är jämförbart med bröstförstoring, om det inte är av medecinska skäl eller om ett bröst är dubbelt så stort som det andra osv.

Antar att jag kanske hade tyckt som du om jag inte hade gått igenom det vi gått igenom, men nu gjorde jag inte det. Jag kan inte föda normalt, mitt bäcken är för litet, så jag har rätt till kejsarsnitt. vilket de hade kunnat se om de tagit min rädsla på allvar och inte avfärdat den och tryckt på om en vaginal förlossning. För mig går graviditeten och förlossningen ut på att mamman ska må bra och se fram emot förlossningen, mår man bättre av att veta att man kommer att bli snittas så är det det som är det viktiga. Skulle det kännas bättre om man betalade privat eller hade någon sjukförsäkring som tog operationen? Eftersom du jämförde med plastikkirurgi.

Det är en personlig upplevelse som allt annat. Jag tyckte inte att värkarna var förgäves trots att min andra förlossning slutade i snitt. Jag vill föda även mitt andra barn vaginalt trots att jag blivit lovad snitt om jag ville eftersom min första förlossning tog 78 timmar. Men eftersom det inte fanns något medicinskt hinder och eftersom jag önskade och hoppades att andra förlossningen skulle gå fortare och lättar än min första så ville jag föda även andra barnet vaginalt.
Efter 30 timmars värkarbete med andra barnet hade jag 42 graders feber och mitt barn var så påverkat att de beslutade om akutsnitt.
Jag tycker att det var värt det, jag hade kunnat gått igenom mina förlossningar hur många gånger som helst för jag fick ju mina barn :love:

Ett litet knapplån!

Är det osmart av mig att inte gå & oroa sig alls för förlossningen, inte läsa så mkt på internet, olika förlossningsberättelser osv? Utan att tänka att det går som det går? Att jag får försöka ta situationen när dne kommer med hjälp utav min lugna sambo?!

Vet att många läser på & läser massor av förlossningsberättelser men jag känner verkligen ingen lust till det. Har dock lånat en bok " Att föda" från bibblan som jag tänkte glutta igenom...

Jag oroade mej inte heller för själva förlossningen. Ta reda på vad som händer i de olika skedena så att du har kunskap, kunskap ger trygghet. Det är bra att veta varför det känns si eller så, varför man kan må illa vid ett visst tillfälle osv. för då kan man följa med kroppen istället för at kämpa emot.

Min högsta önskan var länge att få föda barn igen bara för att få en "normal" förlossning men man ska ju kunna ta hand om alla barnen också ;)

Senast ändrad:

Jo det går, av medicinsk anledning.

Jo dom kan visst neka, i största möjliga mån bör läkare och patient vara nöjda med bestämmelsen men det är läkaren som har sista ordet och hen är inte tvingad att godkänna snitt.

Man hör olika saker från olika håll hela tiden men jag väljer att lita på de som jobbar med sånt här. Och ljuger kärringen så får jag väl betala för det själv och se till att hon blir avskedad.

Du varken skiter eller kissar med vaginan...

Och det går utmärkt att gå på toa ÄVEN med grad 3 bristningar jag vet..

Satt på häst och tävlade hoppning 6 veckor efter med stygn..

Och jo jag kunde knappt gå på toa när jag blev av med min blindtarm pga såret, kunde inte skratta etc etc

Konstigt då att det som berättat beskrivit det som en väldig process att uträtta behov dagarna efter förlossning... Sen att det går är väl en helt annan sak, det är mycket som går men som kan vara otrevligt ändå.

Om jag hellre sprättar upp magen än underlivet kan väl jag få ha den åsikten, eller?

Sen att du skrev att man inte spricker utan blir klippt som någon slags tröst är ju intressant. Att någon klipper i en utan bedövning är ju verkligen något man vill vara med om....

Jag kände varken klippet de gjorde eller bristningen jag fick, bäckenbotten blir så bedövad av trycket från barnets huvud att det inte känns. Är man bara rädd för just smärtan vid ev klipp eller bristning så finns det bedövningar man kan ta mot just det.
Det är värre att gå upp efter ett snitt än vad det är att göra sina behov på toa när man har spruckit och då mådde jag ändå utmärkt efter mitt snitt.
Det finns trevliga duschar på toaletterna på bb så att man kan duscha underlivet på samma gång och det tar bort ev. svid.

Hur man upplever snitt/vaginal är olika för alla och det går inte att säga hur just jag kommer uppleva varken det ena eller andra. Men att utgå från att snittet kommer bli fruktansvärt och en vaginal underbar är bara löjligt flum.

Visst hade jag önskat att jag tidigare blivit opererad på något sätt så jag visste hur min kropp reagerade men sånt är livet.

Är du beredd att diskutera detta med den riktiga expertisen ?
Eller tänker du förlita dig på de skräckhistorier som du har hört ?

Man hör olika saker från olika håll hela tiden men jag väljer att lita på de som jobbar med sånt här. Och ljuger kärringen så får jag väl betala för det själv och se till att hon blir avskedad.

Ja men det var väl ungefär det svar hon gav. Du vill ju ha snitt pga psykiska problem och då ska det till något alldeles extremt för att man ska beviljas OK innan man ens är gravid. Läkaren du pratade med anser väl inte att ditt problem är av sådan art och då går det inte att få OK innan.

Konstigt då att det som berättat beskrivit det som en väldig process att uträtta behov dagarna efter förlossning... Sen att det går är väl en helt annan sak, det är mycket som går men som kan vara otrevligt ändå.

Om jag hellre sprättar upp magen än underlivet kan väl jag få ha den åsikten, eller?

Sen att du skrev att man inte spricker utan blir klippt som någon slags tröst är ju intressant. Att någon klipper i en utan bedövning är ju verkligen något man vill vara med om....

Jadu jag vet inte vilka vänner du har men allvarliga rupturer brukar inte vara direkt "varje dag". Jag hade som sagt grad 3, två st rupturer och ett klipp. Jag var RÄDD att gå på toa dagarna efter förlossningen men det var inte ens i närheten hur ont det gjorde i magen vid min blindtarms op. Det gjorde inte ett enda dugg ont att göra nr 2 för det gör i vart fall inte jag med vaginan, det enda som var lite jobbigt var att torka sig men man behöver ju inte riva omkring direkt..

Du får självklart tro vad du vill men att vilja göra ett kejsarsnitt för att man är rädd för att spricka är i min värld helt otänkbart.

Att bli klippt under förlossningen känns inte ett jota, du är extremt bedövad av allt annat i underlivet under förlossningen så jag kan bara gå till mig själv och de väninnor som blivit klippta och samtliga har inte ens känt att de blivit klippta, det gjorde inte jag heller.

För övrigt delade jag rum med en snittad och hon kunde inte ens ta sig ur sängen de första dagarna, hon kände dessutom när de skar i henne eftersom bed tog dåligt och det var inget de kunde vänta på eftersom hennes barn var tvungen att komma ut fort!

Tror faktiskt att man glorifierar snitt, jag tror faktiskt att de allra flesta har jävligt ont efter ett sådant..

När har jag sagt något om allvarliga rupturer?

Har aldrig sagt att jag vill ha snitt för att jag är rädd för att spricka.

Det snittet som rumskamrat var med låter inte som ett planerat snitt. Ett akutsnitt har jag inte heller någon lust att vara med om. Oavsett förlossning så verkar de ju gå ganska hårt åt mamman när barnet bara måste ut och då är det nog en ganska otrevlig upplevelse oavsett förlossningssätt.

Jag tror man glorifierar båda förlossningssätten faktiskt.

När har jag sagt något om allvarliga rupturer?

Har aldrig sagt att jag vill ha snitt för att jag är rädd för att spricka.

Det snittet som rumskamrat var med låter inte som ett planerat snitt. Ett akutsnitt har jag inte heller någon lust att vara med om. Oavsett förlossning så verkar de ju gå ganska hårt åt mamman när barnet bara måste ut och då är det nog en ganska otrevlig upplevelse oavsett förlossningssätt.

Jag tror man glorifierar båda förlossningssätten faktiskt.

..........

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 935
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
568
Senast: FrDrake
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 184
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2