Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag kan inte föda normalt, mitt bäcken är för litet, så jag har rätt till kejsarsnitt.
I mina öron låter det jättekonstigt att vi skulle bestämma över vår egen sjukvård. Ett normalt graviditetsförlopp innebär inte kejsarsnitt. Kejsarsnitt är ingen naturlig del av livet så som vaginal förlossning är. Sen att det inte funkar för alla är ju en annan sak. Skulle vi bestämma över vår egen sjukvård hade vi inte behövt några överläkare. Folk hade själva kunnat boka in sig gratis för bröstförminskning, förstoring, fettsugning, operera bort mandlar, ja lite vad man kände för.
Kejsarsnitt är till för dem som pga tillräckliga anledningar inte kan föda vaginalt, och de anledningarna finns läkarna där för att bedömma.
/vindvissla som hellre spricker i underlivet än att någon skär upp magen på mig, men om det skulle behövas för att få ut barnet riskfritt så hade jag gått med på det också.
Förresten tycker jag också det är en sjukt häftig upplevelse att föda barn, jag hade gärna gjort det ett par gånger till! Därmed inte sagt att det inte gör ont.
Förlossningsrädda tror jag faktiskt att ALLA är. Det är nog inte många som vid plusset känner åh vad kul att jag ska föda barn.
Urschläckta, men det var just det jag gjorde. Hade ingen rädsla som helst. Jag är väl fan onormal. Å jag bara längtar till nästa gång. (Har jag väl aldrig sagt förr...)
Jag lånar tråden och frågar en egen fråga, hoppas att det är okej TS!
Går det att få på papper att man är beviljad ett kejsarsnitt innan man ens är gravid?
För att om du gör ett ks får du ett knappt 10cm långt ärr neranför troskanten (jag och min syster är född med snitt) och vill man så kan man dessutom lasra bort ärr till näst intill osynliga idag.
Spricker du kan det bli lite hur som, och så vill jag inte ha det om jag kan slippa det.
Det är väl ganska lätt att förstå, under ett snitt är man ju bedövad! Dessutom ska det under läkningsprocessen ske ganska mycket i underlivet (göra behov flera gånger om dagen) men med magen händer det inte lika mycket.
Men hur kommer det sig att man kan välja i USA och inte i Sverige hur man får föda barn?
Hur kan det komma sig att läkare ger olika ordinationer?
Tänk dig att försöka föda barn och ha all smärta utan att kunna få ut ungen? Då är det inte lika häftigt. Nu är jag väl trött och bitter efter en sömnlös natt med en febrig gnällande unge, men jag tycker fortfarande att när det gäller barnafödsel så ska man ha rätt att få kejsarsnitt, tycker inte att det är jämförbart med bröstförstoring, om det inte är av medecinska skäl eller om ett bröst är dubbelt så stort som det andra osv.
Antar att jag kanske hade tyckt som du om jag inte hade gått igenom det vi gått igenom, men nu gjorde jag inte det. Jag kan inte föda normalt, mitt bäcken är för litet, så jag har rätt till kejsarsnitt. vilket de hade kunnat se om de tagit min rädsla på allvar och inte avfärdat den och tryckt på om en vaginal förlossning. För mig går graviditeten och förlossningen ut på att mamman ska må bra och se fram emot förlossningen, mår man bättre av att veta att man kommer att bli snittas så är det det som är det viktiga. Skulle det kännas bättre om man betalade privat eller hade någon sjukförsäkring som tog operationen? Eftersom du jämförde med plastikkirurgi.
Ett litet knapplån!
Är det osmart av mig att inte gå & oroa sig alls för förlossningen, inte läsa så mkt på internet, olika förlossningsberättelser osv? Utan att tänka att det går som det går? Att jag får försöka ta situationen när dne kommer med hjälp utav min lugna sambo?!
Vet att många läser på & läser massor av förlossningsberättelser men jag känner verkligen ingen lust till det. Har dock lånat en bok " Att föda" från bibblan som jag tänkte glutta igenom...
Jo det går, av medicinsk anledning.
Jo dom kan visst neka, i största möjliga mån bör läkare och patient vara nöjda med bestämmelsen men det är läkaren som har sista ordet och hen är inte tvingad att godkänna snitt.
Pröva först, och döm sedan. Du har ju uppenbarligen låst fast dig vid sämsta tänkbara scenario i alla de här sammanhangen, men det är ju ingen sann bild av verkligheten.
Du varken skiter eller kissar med vaginan...
Och det går utmärkt att gå på toa ÄVEN med grad 3 bristningar jag vet..
Satt på häst och tävlade hoppning 6 veckor efter med stygn..
Och jo jag kunde knappt gå på toa när jag blev av med min blindtarm pga såret, kunde inte skratta etc etc
Jag kände varken klippet de gjorde eller bristningen jag fick, bäckenbotten blir så bedövad av trycket från barnets huvud att det inte känns. Är man bara rädd för just smärtan vid ev klipp eller bristning så finns det bedövningar man kan ta mot just det.
Det är värre att gå upp efter ett snitt än vad det är att göra sina behov på toa när man har spruckit och då mådde jag ändå utmärkt efter mitt snitt.
Det finns trevliga duschar på toaletterna på bb så att man kan duscha underlivet på samma gång och det tar bort ev. svid.
Man hör olika saker från olika håll hela tiden men jag väljer att lita på de som jobbar med sånt här. Och ljuger kärringen så får jag väl betala för det själv och se till att hon blir avskedad.
Konstigt då att det som berättat beskrivit det som en väldig process att uträtta behov dagarna efter förlossning... Sen att det går är väl en helt annan sak, det är mycket som går men som kan vara otrevligt ändå.
Om jag hellre sprättar upp magen än underlivet kan väl jag få ha den åsikten, eller?
Sen att du skrev att man inte spricker utan blir klippt som någon slags tröst är ju intressant. Att någon klipper i en utan bedövning är ju verkligen något man vill vara med om....
När har jag sagt något om allvarliga rupturer?
Har aldrig sagt att jag vill ha snitt för att jag är rädd för att spricka.
Om jag hellre sprättar upp magen än underlivet kan väl jag få ha den åsikten, eller?
Det snittet som rumskamrat var med låter inte som ett planerat snitt. Ett akutsnitt har jag inte heller någon lust att vara med om. Oavsett förlossning så verkar de ju gå ganska hårt åt mamman när barnet bara måste ut och då är det nog en ganska otrevlig upplevelse oavsett förlossningssätt.
Jag tror man glorifierar båda förlossningssätten faktiskt.