Att beviljas kejsarsnitt

Sv: Att beviljas kejsarsnitt

Allmänt:
Visst kan man bli lovad snitt innan graviditeten. Men man måste ha medicinskt behov av ks och inte psykiska problem.

Jasså? Jag har blivit lovad ks om jag skulle bli gravid, och det beror till 99% på psykiska problem. Nu har jag det visserligen inte på papper, men alla har sagt att det inte är några problem. Jag har inga som helst planer på att bli gravid men det är ju ointressant i sammanhanget.

Ah, då blev mitt inlägg lite felformulerat, för jag kände precis som du skriver nu innan. Jag var inte positivt till nåt, hade graviditeten fr helvetet och dessutom förlossningsrädsla.

Den känslan jag skrev har kommit nu efteråt, att "fasen vad häftigt att det gick".

Sen att jag tänkte att alla andra har klarat det i flera hundra år hjälpte mig lite psykiskt innan.

Jag håller med dig. var sjukskriven precis hela graviditeten och var maniskt rädd för förlossning skulle prompt ha snitt och gick även på extra samtal. När det närmade sig och jag läst på en hel del så började jag vända och när jag blev erbjuden snitt veckan innan beräknad så tackade jag faktiskt nej.

Och hör och häpna ;) här är en till som tyckte det var häftigt att föda barn, vilka krafter helt otroligt. Hade gärna fött barn igen men sluppit att vara gravid :D

Här är en till som har haft precis liknande funderingar och jag har också fått höra av många att det är helt naturligt, självklart skall du föda vaginalt osv..

Men jag känner att jag vågar i princip inte bli gravid innan man får ett "OK" på att man får ett kejsarsnitt när dagen väl kommer.

Har visserligen tänkt att prata med någon under resans gång för att eventuellt och förhoppningsvis kunna föda vaginalt, men skulle ärligt talat inte våga bli gravid utan att veta vad som gäller och inte så som det ser ut idag..

Men allvarligt hur kan ett jätte sår på magen vara mindre farligt en att man spricker någon cm??

Jasså? Jag har blivit lovad ks om jag skulle bli gravid, och det beror till 99% på psykiska problem. Nu har jag det visserligen inte på papper, men alla har sagt att det inte är några problem. Jag har inga som helst planer på att bli gravid men det är ju ointressant i sammanhanget.

Varför har du då kollat det med läkare? bara nyfiken.
Det bör ju stå i din journal om du ska vara säker på att få ks.

Ja spricker du så spricker du, det kan bli åt alla olika håll och riktningar. Snitt blir ett streck, och du vet säkert hur det kommer att sitta.

Och det kommer inte att hjälpa mig att prata med någon, jag har bestämt mig för snitt. Jag får väl hoppas att jag har ett trångt bäcken eller liknande så att dom inte kan neka mig ett snitt.
Skulle det vara så får jag väl betala hela operationen, för både min och barnets skull som någon annan skrev.

Eh??

De brukar se till att klippa direkt om det finns risk för att spricka allvarligare. För det du beskriver är nog på skala 3/4 och inte en vanlig. Jag hade grad 3 och nej det syns inte ett dugg på mig hur mycket jag än försöker se. Och det var inte så att man spricker upp utan det är mer invändigt. Kändes inte ett dugg och var lite ömt ett tag efter förlossningen men absolut inte värre än mitt blindtarmsärr som var tusen ggr värre

QUOTE=olgaklara;13871371]Men allvarligt hur kan ett jätte sår på magen vara mindre farligt en att man spricker någon cm??[/QUOTE]

Det har jag inte påstått heller. :crazy:

Om du fortsatt läsa hade du sett att jag skrivit andra saker som tyder på att det ligger djupare än så. Som sagt, varför jag känner sådan rädsla vet jag inte, men jag har tänkt att prata med någon om det, för att förbereda mig.

Fick rådet att kontakta exempelvis barnmorska osv för att kunna förbereda mig på bästa sätt redan innan jag blir gravid, dels för att jag vill känna mig så redo som möjligt, för det är något jag inte känner idag.

Detta gäller inte andra saker, utan dessa tankar rör just födseln.. Jag har förstått såpas att detta är något psykiskt, då det har låst sig i dessa tankarna. Jag är även medveten om riskerna vid kejsarsnitt (eller i var fall några av dem).

Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är som jag är så himla rädd för... :crazy:

Men kan man prata med någon innan man blir gravid? Någon nämnde någon klinik tidigare, så att man har benat ut de känslorna innan, så att man slipper må mer dåligt än nödvändigt under sin graviditet?

Tack för svar :)

Man kanske skulle kontakta en barnmorska redan nu, de borde ju som sagt veta, eller i vart fall vart de skall slussa en vidare..

Hade som sagt varit skönt om man kunde fått hjälp med det innan man blir gravid, så att man känner sig redo så att säga.. så gott som det går i var fall :)

Alla har sagt ? Vilka är alla ?

Har överläkare på den förlossning du i sådant fall planerar att föda om du skulle bli med barn lovat dig ks? Då bör du fått ett papper + att det står skrivet i din journal. Har du inte träffat en överläkare så har du heller ingen garanti.

Jag tycker inte på något sätt synd om mig själv. Vad fick du det ifrån? :devil:
Jag tycker att det är skamligt att vi nu på 2000 talet inte är såpass moderna att man ska få slippa onödigt lidande bara för "prestige" som en urmamma som klarar av att föda, trots att hon lider så att hon hellre vill dö under tiden! :crazy:
Man ska få bestämma över sin egen kropp!

Fast detta stämmer nog inte med verkligheten direkt....

De jag känner som fött barn både med snitt och vaginalt föredrar faktiskt vaginalt.

Tror faktiskt inte att jag skrek en enda gång under förlossningen, möjligen att jag pep lite under värkarna men inte vid själva födseln. Tyckte inte ens att det gjorde ont utan det var mer enormt jobbigt och en enorm urladdning i kroppen

Här är en till som har haft precis liknande funderingar och jag har också fått höra av många att det är helt naturligt, självklart skall du föda vaginalt osv..

Men jag känner att jag vågar i princip inte bli gravid innan man får ett "OK" på att man får ett kejsarsnitt när dagen väl kommer.

Har visserligen tänkt att prata med någon under resans gång för att eventuellt och förhoppningsvis kunna föda vaginalt, men skulle ärligt talat inte våga bli gravid utan att veta vad som gäller och inte så som det ser ut idag..

Jag kan med 99% chans säga att du inte kommer få ett OK innan du ens är gravid om det inte föreligger extrema orsaker. Däremot kan du absolut gå och prata med någon om din rädsla och få hjälp på så vis innan graviditet.

Eh??

De brukar se till att klippa direkt om det finns risk för att spricka allvarligare. För det du beskriver är nog på skala 3/4 och inte en vanlig. Jag hade grad 3 och nej det syns inte ett dugg på mig hur mycket jag än försöker se. Och det var inte så att man spricker upp utan det är mer invändigt. Kändes inte ett dugg och var lite ömt ett tag efter förlossningen men absolut inte värre än mitt blindtarmsärr som var tusen ggr värre

Mycket bra, informativt inlägg Olgaklara, tack! :bow:

Alla har sagt ? Vilka är alla ?

Har överläkare på den förlossning du i sådant fall planerar att föda om du skulle bli med barn lovat dig ks? Då bör du fått ett papper + att det står skrivet i din journal. Har du inte träffat en överläkare så har du heller ingen garanti.

Två stycken överläkare på två olika kvinnokliniker, bland annat. Jag har ingen aning om ifall det står i journalen, har inte brytt mig om att kolla eftersom jag inte planerat att bli gravid.

Det är väl ganska lätt att förstå, under ett snitt är man ju bedövad! Dessutom ska det under läkningsprocessen ske ganska mycket i underlivet (göra behov flera gånger om dagen) men med magen händer det inte lika mycket.

Du varken skiter eller kissar med vaginan...

Och det går utmärkt att gå på toa ÄVEN med grad 3 bristningar jag vet..

Satt på häst och tävlade hoppning 6 veckor efter med stygn..

Och jo jag kunde knappt gå på toa när jag blev av med min blindtarm pga såret, kunde inte skratta etc etc

Jasså, ja men då står det i din journal det kan jag garantera dig. Står det ingenstans så finns ingen garanti.

Varför har du då kollat det med läkare? bara nyfiken.
Det bör ju stå i din journal om du ska vara säker på att få ks.

Vid ett tillfälle satt jag och pratade med läkaren efter en undersökning och vi började prata sex, preventivmedel och till slut förlossning, jag sa att det är otänkbart för mig att föda vaginalt och hon sa att i mitt fall är det solklart att jag får ks om jag vill. Sen har det kommit på tal av andra orsaker andra gånger, men ett exempel.

Jasså, ja men då står det i din journal det kan jag garantera dig. Står det ingenstans så finns ingen garanti.

Det är möjligt att det gör och det är möjligt att det inte gör. Jag bryr mig inte om vilket, jag vet att jag kan få det inskrivet om jag vill det och jag planerar som sagt inte att bli gravid. Det jag ville ha fram är att det ÄR möjligt att bli beviljad ks p.g.a. psykiska problem.

Låter ju som du har extrema skäl eftersom det var solklart och undersökningen var av överläkare.

*delvis kl*

Jag har helt motsatta problem, jag är LIVRÄDD att behöva göra kejsarsnitt...

Är opererad i magen tidigare, och det är en av de värsta sakerna jag har varit med om i mitt liv. Iofs sitter kanske snittsåren annorlunda? Men det OPsåret jag har går från blygdbenet och upp till naveln, och så jobbigt och smärtsamt som det var vill jag inte vara med om igen.

Hur vanligt är det att det inte GÅR att föda vaginalt?

Vid ett tillfälle satt jag och pratade med läkaren efter en undersökning och vi började prata sex, preventivmedel och till slut förlossning, jag sa att det är otänkbart för mig att föda vaginalt och hon sa att i mitt fall är det solklart att jag får ks om jag vill. Sen har det kommit på tal av andra orsaker andra gånger, men ett exempel.

Men då måste det ligga andra saker i botten?

Det är möjligt att det gör och det är möjligt att det inte gör. Jag bryr mig inte om vilket, jag vet att jag kan få det inskrivet om jag vill det och jag planerar som sagt inte att bli gravid. Det jag ville ha fram är att det ÄR möjligt att bli beviljad ks p.g.a. psykiska problem.

Absolut psykiska problem, men knappast "jag vill inte riskera att spricka". Eller av vad som betraktas som förlossningsrädsla av en måttligare grad.

Absolut psykiska problem, men knappast "jag vill inte riskera att spricka". Eller av vad som betraktas som förlossningsrädsla av en måttligare grad.

Om det är att någon bara inte vill riskera att spricka av typ bekvämlighetsskäl så kvalar det knappast in som "psykiska problem".

Men då måste det ligga andra saker i botten?
Psykiska problem, som sagt. (Orsakade av grova sexuella övergrepp under många års tid.)

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 931
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
568
Senast: FrDrake
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 184
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka