Att beviljas kejsarsnitt

Sv: Att beviljas kejsarsnitt

Ja, hur fungerar det? Varför gör man det? Eller snarare, HUR kan man glömma ett sådant trauma? obegripligt, egentligen!

Hormoner tror jag på. För även om Ture är fantastisk på alla sätt och vis så har de första tre månader varit nästan lika jobbiga som förlossningen och graviditeten...

Sen måste jag berätta något lurigt angående just förlossningen.

Min bror då som läkare bad mig dagen efter förlossningen att på en skala fr 1-10 jämföra förlossningen med tidigare smärta jag haft. Om förlossningen var en 10:a så sa jag att jag aldrig tidigare haft ondare än 3. Så vidrigt var det.

MEN - bara två dagar senare ändrade jag mig och tyckte väl att det inte var så farligt.

Tror den där som skapat oss fixat nån teflon i hjärnan på oss så vi glömmer allt jobbigt som har med graviditet, förlossning och spädbarn så fort det bara går. :D

Jag lånar tråden och frågar en egen fråga, hoppas att det är okej TS!

Går det att få på papper att man är beviljad ett kejsarsnitt innan man ens är gravid? Tror inte att jag kommer att våga bli gravid annars, jag är så sjukt rädd för att spricka osv att jag inte kommer att vilja ha barn om jag inte får göra ett snitt!
Nu är jag bara 21 och har inte en tanke på att skaffa barn inom det närmsta, men barn vill jag ha senare och det är lika bra att ta reda på info nu så att man vet! :laugh:

Nej, det går nog inte. Har för mig att ngn här har velat ha det garanterat pga någon sjukdom men inte fått det.

Får jag fråga varför det är mer otäckt att spricka i rumpan och bli sydd eller bli uppskuren i magen med kniv och sydd? Mest nyfiken. Hur som helst så blir man ju ihoplappad. ;)

Här är en till som har haft precis liknande funderingar och jag har också fått höra av många att det är helt naturligt, självklart skall du föda vaginalt osv..

Men jag känner att jag vågar i princip inte bli gravid innan man får ett "OK" på att man får ett kejsarsnitt när dagen väl kommer.

Har visserligen tänkt att prata med någon under resans gång för att eventuellt och förhoppningsvis kunna föda vaginalt, men skulle ärligt talat inte våga bli gravid utan att veta vad som gäller och inte så som det ser ut idag..

Går det att få på papper att man är beviljad ett kejsarsnitt innan man ens är gravid? Tror inte att jag kommer att våga bli gravid annars, jag är så sjukt rädd för att spricka osv att jag inte kommer att vilja ha barn om jag inte får göra ett snitt!

Det kan jag inte tänka mig, om du inte söker dig privat någonstans där de mot feta ersättningar opererar dig oavsett. jag tror inga kirurgiska ingrepp baseras på hypotetiska scenarion OM man inte har väldigt tydliga, medicinska skäl - har en kompis som fått det inskrivet i journalen att hon inte får föda vaginalt, tex. Men hon ska ändå inte ha fler barn.

Det är väl bättre att du försöker prata med någon som vet allt om detta redan nu, och börjar bearbeta din rädsla? För du har ju all tid i världen om du inte ens planerat att bli gravid. Kunskap är bra medicin mot rädsla och du har lång tid på dig att fundera, ändra dig, ångra dig och älta!

Har visserligen tänkt att prata med någon under resans gång för att eventuellt och förhoppningsvis kunna föda vaginalt, men skulle ärligt talat inte våga bli gravid utan att veta vad som gäller och inte så som det ser ut idag..

Det tyder på ett extremt kontrollbehov, skulle jag tolka det som. Det kan du säkert få behandling/terapi för. Slår det igenom i andra sammanhang också, att du inte vågar göra saker om du inte får garantier på att de kommer att fungera?

Du har ju inga garantier vid snitt, heller.

Nej, det går nog inte. Har för mig att ngn här har velat ha det garanterat pga någon sjukdom men inte fått det.

Får jag fråga varför det är mer otäckt att spricka i rumpan och bli sydd eller bli uppskuren i magen med kniv och sydd? Mest nyfiken. Hur som helst så blir man ju ihoplappad. ;)

Enda anledningen måste vara att bilden vi målar upp framför oss är lite trevligare (typ)? Men jag för min del tål inte att se bukoperationer på tv, tycker att det ser urläbbigt ut.

För att om du gör ett ks får du ett knappt 10cm långt ärr neranför troskanten (jag och min syster är född med snitt) och vill man så kan man dessutom lasra bort ärr till näst intill osynliga idag.

Spricker du kan det bli lite hur som, och så vill jag inte ha det om jag kan slippa det.

Det tyder på ett extremt kontrollbehov, skulle jag tolka det som. Det kan du säkert få behandling/terapi för. Slår det igenom i andra sammanhang också, att du inte vågar göra saker om du inte får garantier på att de kommer att fungera?

Du har ju inga garantier vid snitt, heller.

Detta gäller inte andra saker, utan dessa tankar rör just födseln.. Jag har förstått såpas att detta är något psykiskt, då det har låst sig i dessa tankarna. Jag är även medveten om riskerna vid kejsarsnitt (eller i var fall några av dem).

Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är som jag är så himla rädd för... :crazy:

Men kan man prata med någon innan man blir gravid? Någon nämnde någon klinik tidigare, så att man har benat ut de känslorna innan, så att man slipper må mer dåligt än nödvändigt under sin graviditet?

För att om du gör ett ks får du ett knappt 10cm långt ärr neranför troskanten (jag och min syster är född med snitt) och vill man så kan man dessutom lasra bort ärr till näst intill osynliga idag.

Spricker du kan det bli lite hur som, och så vill jag inte ha det om jag kan slippa det.

Vad menar du med "hur som"?
Det går att korrigera i så fall. Precis som vid annan plastikkirurgi (den mesta plastikkirurgin sker just vid offentlig vård, inte privat).

Men kan man prata med någon innan man blir gravid? Någon nämnde någon klinik tidigare, så att man har benat ut de känslorna innan, så att man slipper må mer dåligt än nödvändigt under sin graviditet?

Ja, det är klart att du kan, och det behöver ju inte vara en psykolog, utan någon annan du har förtroende för (typ barnmorska, kvinna som fött många barn, släktingar, vänner). Men det finns ju psykologer och om inte landstinget betalar det, kan du gå privat. Ju tidigare du gör det, desto bättre odds tror jag att du har att känna dig trygg.

Ja spricker du så spricker du, det kan bli åt alla olika håll och riktningar. Snitt blir ett streck, och du vet säkert hur det kommer att sitta.

Och det kommer inte att hjälpa mig att prata med någon, jag har bestämt mig för snitt. Jag får väl hoppas att jag har ett trångt bäcken eller liknande så att dom inte kan neka mig ett snitt.
Skulle det vara så får jag väl betala hela operationen, för både min och barnets skull som någon annan skrev.

Ja, hur fungerar det? Varför gör man det? Eller snarare, HUR kan man glömma ett sådant trauma? obegripligt, egentligen!

För att en normal förlossning inte är något trauma. Jag önskar dig all lycka till så att du får en vanlig normal förlossning. Förhoppningsvis kan du då också se det som många andra. Som något fantastiskt. När jag klämde ut sista ungen var det så otroligt coolt att ligga där och tänka: Jag klämmer faktiskt ut en hel unge, nu FÖDS hon faktiskt. *halleluja* (Lustgasen gjorde sitt till...) Folk hittar inte på eller rekonstruerar. För många är det en positiv upplevelse och det är bara att önska att alla får känna så.

Och det kommer inte att hjälpa mig att prata med någon, jag har bestämt mig för snitt.

Hur vet du det? Den absolut största faktorn bakom förlossningsrädsla är brist på kunskap. Jag tycker att det du skriver ovan pekar på det. Och om du tror att snitt på något vis är mer möjligt att kontrollera, finns det ett ganska stort arkiv på HSAN att titta i. Det finns inga garantier, det trista är att folk tror att bara för att skalpeller är inblandade så löser sig allt. Men om det är vad du tror, så löser sig väl även en olycklig spricka, eftersom den lätt kan sys och läker mycket fort. Men det är väl inte vad du vill höra, eller hur? ;) För att du tycker synd om dig själv (ja, det gör jag också ibland) och vill stå kvar vid din åsikt.

Jag tycker inte på något sätt synd om mig själv. Vad fick du det ifrån? :devil:
Jag tycker att det är skamligt att vi nu på 2000 talet inte är såpass moderna att man ska få slippa onödigt lidande bara för "prestige" som en urmamma som klarar av att föda, trots att hon lider så att hon hellre vill dö under tiden! :crazy:
Man ska få bestämma över sin egen kropp!

Ja, det är klart att du kan, och det behöver ju inte vara en psykolog, utan någon annan du har förtroende för (typ barnmorska, kvinna som fött många barn, släktingar, vänner). Men det finns ju psykologer och om inte landstinget betalar det, kan du gå privat. Ju tidigare du gör det, desto bättre odds tror jag att du har att känna dig trygg.

Tack för svar :)

Man kanske skulle kontakta en barnmorska redan nu, de borde ju som sagt veta, eller i vart fall vart de skall slussa en vidare..

Hade som sagt varit skönt om man kunde fått hjälp med det innan man blir gravid, så att man känner sig redo så att säga.. så gott som det går i var fall :)

Varför måste man alltid vara det, varför måste man alltid vara så förbannat positiv? Vill inte!

Äh, det behövs inte. Ungen kommer nog ut även om du tycker att förlossningar bara är ett nödvändigt ont (vilket i alla fall var och är min uppfattning). Men jämfört med ungens pubertet längre fram, så är förlossningar i alla fall ganska raskt avklarade!

Snitt pga "skönhetsskäl"? Det hoppas jag inte att någon läkare godkänner. Låter som ett väldigt barnsligt och omoget resonemang i mina öron.

Rädsla är en sak, och det verkar ju på flera svar här i tråden som att det finns bra hjälp och stöd att få.

Till TS: Hoppas att du får hjälp med din rädsla så att du kan njuta av din graviditet.

Jag tycker inte på något sätt synd om mig själv. Vad fick du det ifrån? :devil:
Jag tycker att det är skamligt att vi nu på 2000 talet inte är såpass moderna att man ska få slippa onödigt lidande bara för "prestige" som en urmamma som klarar av att föda, trots att hon lider så att hon hellre vill dö under tiden! :crazy:
Man ska få bestämma över sin egen kropp!

Men det får du ju! (om du betalar själv) Det jag undrar mest är vilken kvinna du tror vill spricka, och hur många av dessa kvinnor som i så fall kräver kejsarsnitt i förebyggande syfte? Och hur många av dem som baserar sitt beslut på prestige?
Jag menar, det är knappast något unikt att tänka så, men det gäller ju att sätta risker i rimliga proportioner. Du kanske har tyngre skäl än så för din rädsla, men det låter rätt ytligt - åtminstone som du la fram det.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 931
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
568
Senast: FrDrake
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 184
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter